Spring naar bijdragen

Wordt de kerk bedreigd door een invasie van valse geesten?


Aanbevolen berichten

Van Wikipedia: Kundalini (uitspraak: koendalinie) is een spirituele kracht in mensen. Oorspronkelijk werd deze in Indiase yoga en tantrische geschriften beschreven, maar het wordt steeds meer in Westerse geschriften vermeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini

De Kundalini is een soort Heilige Geest versie van het Christendom en wordt door Oosterse religies gepraktiseerd waaronder het hindoeïsme en ook het New Age. Een religieuze leider legt bijvoorbeeld zijn handen op je en zal je dan het "Kundalini" geest op je op leggen. Je zal dan wat ze noemen een opwekking meemaken en zal pure liefde, blijdschap en kennis voelen.

Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik ken de Kundalini niet.

Volgens mij is de stelling van de man dat Brown en andere charismatische leiders de Kundalini binnengehaald hebben, een valse heilige geest.

Ik moet zeggen dat de overeenkomsten wel opvallend zijn. Dat hoeft nog niet per se wat te zeggen natuurlijk. Als A lijkt op B, betekent dat niet dat A = B. Maar wel dat je je af gaat vragen wat dan het verband is tussen A en B.

Sterk argument vond ik ook wel dat zulke praktijken (zoals de Toronto blessing) tamelijk modern zijn, d.w.z. niet eerder in het christendom voorkomen.

Wat denk jij zelf?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

De Kundalini is een soort Heilige Geest versie van het Christendom en wordt door Oosterse religies gepraktiseerd waaronder het hindoeïsme en ook het New Age. Een religieuze leider legt bijvoorbeeld zijn handen op je en zal je dan het "Kundalini" geest op je op leggen. Je zal dan wat ze noemen een opwekking meemaken en zal pure liefde, blijdschap en kennis voelen.

Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Het lijkt zoveel op de Heilige Geest omdat het mijns inziens een en dezelfde kracht is. Er is maar één God, maar die wordt aanbeden in verschillende talen (=verschillende religies). Door de kracht van de Heilige Geest verstaan wij elkaars taal juist.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kundalini is een soort Heilige Geest versie van het Christendom en wordt door Oosterse religies gepraktiseerd waaronder het hindoeïsme en ook het New Age. Een religieuze leider legt bijvoorbeeld zijn handen op je en zal je dan het "Kundalini" geest op je op leggen. Je zal dan wat ze noemen een opwekking meemaken en zal pure liefde, blijdschap en kennis voelen.

Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Het lijkt zoveel op de Heilige Geest omdat het mijns inziens een en dezelfde kracht is. Er is maar één God, maar die wordt aanbeden in verschillende talen (=verschillende religies). Door de kracht van de Heilige Geest verstaan wij elkaars taal juist.

Als je in verschillende talen God aanbidt, dan gebruik je andere woorden maar is de betekenis dezelfde. Verschillende religies gebruiken niet alleen verschillende talen, maar zeggen ook compleet het tegenovergestelde. Er is bijvoorbeeld een levensgroot verschil tussen een godsdienst die zegt dat Jezus alleen een mens was, en een godsdienst die zegt dat Hij God is. Of tussen een godsdienst die niet eens Jezus noemt, en een godsdienst die zegt dat niemand tot de Vader komt dan door Hem. Of tussen een godsdienst die zegt dat Mohammed een ware profeet was, en een godsdienst die zegt dat hij een valse profeet is.

Het is me dus volkomen onduidelijk hoe je tot de conclusie komt dat het hier gaat om 'dezelfde kracht'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Van Wikipedia: Kundalini (uitspraak: koendalinie) is een spirituele kracht in mensen. Oorspronkelijk werd deze in Indiase yoga en tantrische geschriften beschreven, maar het wordt steeds meer in Westerse geschriften vermeld.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Kundalini

De Kundalini is een soort Heilige Geest versie van het Christendom en wordt door Oosterse religies gepraktiseerd waaronder het hindoeïsme en ook het New Age. Een religieuze leider legt bijvoorbeeld zijn handen op je en zal je dan het "Kundalini" geest op je op leggen. Je zal dan wat ze noemen een opwekking meemaken en zal pure liefde, blijdschap en kennis voelen.

Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Ik ken Kundalini niet. Maar ik ben al wel langer bekend met het feit dat bepaalde uitingen op christelijke bijeenkomsten erg veel lijken op die in andere religies.

Moet je dan meteen concluderen dat het hier dus gaat om dezelfde kracht (de duivel)?

Naar mijn mening niet. Je zou bijvoorbeeld ook kunnen zeggen dat die uitingen die je ziet hetzelfde zijn, maar dat oorzaak compleet verschilt. Dat gebeurt vaker.Sommigen krijgen een kick als ze een berg hebben beklommen. Weer anderen krijgen een kick als ze een heel moeilijk wiskundig probleem hebben opgelost. Bepaalde verschrikkelijke criminelen krijgen een kick als ze iemand vermoorden. Die 'kick' die mensen van die dingen krijgen, lijkt misschien wel veel elkaar. Ze voelen hetzelfde extatische gevoel, uiten dat misschien wel op dezelfde manier. Moet je dus concluderen dat die kracht die die 'kick' heeft veroorzaakt dezelfde is in alle drie de gevallen?

Natuurlijk niet, want wat erachter ligt verschilt enorm. Terwijl de bergbeklimmer en de oplosser van het wiskundige probleem genieten van iets wat echt goed is (of op zijn minst onschuldig is), geniet die crimineel van iets wat heel fout is. Het hebben van die kick is dus niet waar het om gaat, en ook niet waaraan je kunt beoordelen of iets goed of fout is. Het gaat erom wat er achter ligt.

Kortom, het is best goed mogelijk dat christenen zich hetzelfde gedragen als aanhangers van die oosterse religies, maar dat christenen uit de juiste bron putten en die oosterse religies niet. En het is dus ook best goed mogelijk dat die aanhangers van die oosterse religies op een dag ontdekken dat ze heel verkeerd bezig zijn geweest en ze er uiteindelijk alleen ellende van hebben gehad, terwijl die christenen juist verder komen door hun godsdienstige ervaringen.

Maar er is nog iets anders: veel is ook lichamelijk en/of psychologisch te verklaren. Als het gaat om die hysterische dingen die je in het filmpje ziet (zoals mensen die met hun hoofd schudden of hysterisch beginnen te lachen), dan zou het best goed kunnen dat mensen zichzelf in een soort trance brengen en zichzelf gek maken. Dat is niet per definitie goed of slecht (al zou ik er zelf altijd wel mee uitkijken). Wie weet hoef je die effecten van Kundalini of Todd Bentley-achtige diensten niet te verklaren met God of de duivel, maar is het gewoon iets menselijks.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wie weet hoef je die effecten van Kundalini of Todd Bentley-achtige diensten niet te verklaren met God of de duivel, maar is het gewoon iets menselijks.

Wij mensen zijn zelf al raar genoeg. :+

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken de Kundalini niet.

Volgens mij is de stelling van de man dat Brown en andere charismatische leiders de Kundalini binnengehaald hebben, een valse heilige geest.

Ik moet zeggen dat de overeenkomsten wel opvallend zijn. Dat hoeft nog niet per se wat te zeggen natuurlijk. Als A lijkt op B, betekent dat niet dat A = B. Maar wel dat je je af gaat vragen wat dan het verband is tussen A en B.

Sterk argument vond ik ook wel dat zulke praktijken (zoals de Toronto blessing) tamelijk modern zijn, d.w.z. niet eerder in het christendom voorkomen.

Wat denk jij zelf?

Ik denk zelf dat deze demonische geesten de kerk binnensluipen en mensen te laten denken dat ze de heilige geest aanbidden terwijl het in werkelijkheid demonisch en van Satan is. Het is belangrijk om christenen hiervan voor te lichten want ik denk dat ze anders makkelijk bedrogen kunnen worden. Dus vandaar dat ik het filmpje heb geplaatst.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Valse geesten hebben altijd de kerk bedreigd en valse leren zijn er altijd geweest.

Daarnaast is het zo -zoals anderen terecht opmerken- dat er twee krachten op aarde werkzaam zijn: de kracht van de Heilige Geest en krachten van valse geesten. Het is belangrijk daar het onderscheid in te zien. In het volgende gedeelte wordt over beide krachten geschreven.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:5 En Filippus daalde af naar de stad van Samaria en predikte hun de Christus. 6 En toen de scharen Filippus hoorden en tekenen zagen, die hij deed, hielden zij zich eenparig aan hetgeen door hem gezegd werd. 7 Want van velen, die onreine geesten hadden, gingen deze onder luid geroep uit en vele verlamden en kreupelen werden genezen; 8 en er kwam grote blijdschap in die stad.

9 En een man, met name Simon, was reeds vóór deze tijd in de stad bezig met toverij, waardoor hij het volk van Samaria verbijsterde, en hij beweerde van zichzelf, dat hij iets groots was; 10 en allen, van klein tot groot, hielden zich aan hem en zeiden: Deze is wat genoemd wordt de grote kracht Gods. 11 En zij hielden zich aan hem, omdat hij reeds lange tijd hen door toverijen verbijsterd had. 12 Toen zij echter geloof schonken aan Filippus, die het evangelie van het Koninkrijk Gods en van de naam van Jezus Christus predikte, lieten zij zich dopen, zowel mannen als vrouwen. 13 En ook Simon zelf kwam tot geloof, en na gedoopt te zijn, bleef hij voortdurend bij Filippus, verbijsterd door de tekenen en grote krachten, die hij zag geschieden. 14 Toen nu de apostelen te Jeruzalem hoorden, dat Samaria het woord Gods had aanvaard, zonden zij tot hen Petrus en Johannes, 15 die, daar aangekomen, voor hen baden, dat zij de heilige Geest mochten ontvangen. 16 Want deze was nog over niemand van hen gekomen, maar zij waren alleen gedoopt in de naam van de Here Jezus. 17 Toen legden zij hun de handen op en zij ontvingen de heilige Geest. 18 En toen Simon zag, dat door de handoplegging der apostelen de Geest werd gegeven, bood hij hun geld aan, 19 en zeide: Geef ook mij deze macht, opdat, als ik iemand de handen opleg, hij de heilige Geest ontvange. 20 Maar Petrus zeide tot hem: Uw geld zij met u ten verderve, daar gij gemeend hebt de gave Gods voor geld te kunnen verwerven. 21 Gij hebt part noch deel aan deze zaak, want uw hart is niet recht voor God. 22 Bekeer u van deze uw boosheid en bid de Here, of deze toeleg van uw hart u moge vergeven worden; 23 want ik zie, dat gij gekomen zijt tot een gal van bitterheid en een warnet van ongerechtigheid. 24 Doch Simon antwoordde en zeide: Bidt gij voor mij tot de Here, dat mij niets moge overkomen van hetgeen gij gezegd hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Kundalini is een soort Heilige Geest versie van het Christendom en wordt door Oosterse religies gepraktiseerd waaronder het hindoeïsme en ook het New Age. Een religieuze leider legt bijvoorbeeld zijn handen op je en zal je dan het "Kundalini" geest op je op leggen. Je zal dan wat ze noemen een opwekking meemaken en zal pure liefde, blijdschap en kennis voelen.

Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Het lijkt zoveel op de Heilige Geest omdat het mijns inziens een en dezelfde kracht is. Er is maar één God, maar die wordt aanbeden in verschillende talen (=verschillende religies). Door de kracht van de Heilige Geest verstaan wij elkaars taal juist.

Dat lijkt me sterk, de Heilige Geest is alleen via Jezus te ontvangen, dus of de bijbel liegt of bovenstaand is een valse geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kent iemand de Kundalini geest in oosterse religies en hoe komt dat dit zo veel op de Heilige Geest lijkt van het Christendom?

Ik ken het niet.

En hoe het komt: ik vermoed omdat de mens nu eenmaal zo in elkaar zit. Mensen van verschillende religies lachen en huilen ook. En wonderenverhalen zijn ook niet vreemd in andere religies. Daarbij hoeft het niet perse meteen in het metafysische getrokken te worden en kunnen dingen ook gewoon hele 'aardse' verklaringen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kundalini kun je niet "iemand opleggen" Kundalini energie is de energie die "opgekruld" ligt in het basis chakrak en van daaruit kan opstijgen door het daarvoor bestemde kanaal (waar twee bij kanalen (ida en pingala als ik me niet vergis) om heen slingeren (dubbele hermesstaf). Daarbij passeert het ook de overige hoofdchakra's/ Het kunstmatig opwekken van die energie schijn gevaarlijk te zijn, omdat je geblokkeerd kunt zijn in de diverse poorten/chakra's/hemelen waar die energie doorheen moet. Zo'n chakra en de bijbehorende levensgebieden kunnen dan ernstig beschdigd raken, omdt de kundalini energie ze kan verbranden.

Het tweede chakra gaat b.v. over emoties, maar ook over erotiek/seks (het eerste chakra gaat ook wel over seks, maar dan meer in de overlevings zin, voortplantings sex zeg maar). Als je emotionele schade hebt die je energie, de poort daar blokkeert en je gaat kunstmatig (door meditatie, visualisatie) de energie laten opstijgen, dan brandt hij zich, als je forceert, een weg door de blokkade heen en kun je emotioneel b.v. bijzonder labiel worden. Een blokkering in het derde chakra (wilskracht) b.v. doordat je wil tijdens de opvoeding b.v gebroken werd en forceren daar kan betekenen dat je zelf je wil extreem gaat ge/misbruiken. Het hrtchakra (liefde, onbaatzuchtig), het keel chakra (communicatie), intuitie (het zesde) bij doorbranden daar kun je dus verloren raken in het zien van visioenen, demonen, schizofreen worden etc.

Nu ja, voor een christen is kundalini energie alleen al vanwege het beeld dat er voor gebruitk wordt erg verdacht. De opgekrulde slang of de slapende draak :#

Als je in balans bent, je chakra's en derhalve dus je jeugdtrauma's en andere rotzooi uit het verleden opruimt, dan is het kanaal vrij en stijgt de energie uiteindelijk vanzelf op om via de kruin contact te maken met het hogere.

Je zou kunnen zeggen dat binnen deze theorie Jezus iemand was met een volledig ontwaakte kundalini energie waardoor hij vanuit zijn "basis" één was met "het al wat is"/Zijn oorsprong/Zijn vader.

Maar het heeft zeker wel iets gemeen met de Heilige Geest. Forceren van het "hebben van de Heilige Geest" en het forceren van KUndalini energie kan beide leiden tot complete gestoordheid/waanzin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nu ja, voor een christen is kundalini energie alleen al vanwege het beeld dat er voor gebruitk wordt erg verdacht. De opgekrulde slang of de slapende draak :#

Inderdaad :)

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Forceren van het "hebben van de Heilige Geest" ... kan ... leiden tot complete gestoordheid/waanzin.

Waarom denk je dat?

Waarom denk jij dat er nauwelijks nog iemand inhoudelijk op je reageert?

Bijvoorbeeld omdat mensen tijdelijk met andere dingen bezig zijn. Anastasia zit niet 24 uur per dag op Credible. Er zijn talloze users die inhoudelijk op mijn posts reageren *:} BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom denk je dat?

Waarom denk jij dat er nauwelijks nog iemand inhoudelijk op je reageert?

Bijvoorbeeld omdat mensen tijdelijk met andere dingen bezig zijn. Anastasia zit niet 24 uur per dag op Credible. Er zijn talloze users die inhoudelijk op mijn posts reageren *:} BOT?

fout, de meeste zijn na honderd keer dezelfde copy paste teksten, je heilig geest, je materialisme en je weerzinwekkende teksten over genezingen als je maar genoeg gelovig bent, (opm, op frontpage over braille bijbel bijvoorbeeld) jou wel aardig zat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom denk jij dat er nauwelijks nog iemand inhoudelijk op je reageert?

Bijvoorbeeld omdat mensen tijdelijk met andere dingen bezig zijn. Anastasia zit niet 24 uur per dag op Credible. Er zijn talloze users die inhoudelijk op mijn posts reageren *:} BOT?

fout, de meeste zijn na honderd keer dezelfde copy paste teksten, je heilig geest, je materialisme en je weerzinwekkende teksten over genezingen als je maar genoeg gelovig bent, (opm, op frontpage over braille bijbel bijvoorbeeld) jou wel aardig zat.

Ik heb vele verschillende teksten geciteerd. Het is christelijk om God te citeren. Jezus deed dat ook. Het is niet mijn heilige geest, maar de Heilige Geest van God. Daarnaast verwerp ik materialisme en ik zeg niets over 'genezingen als je maar genoeg gelovig bent'. Jij misbruikt helaas vele topics om evangelischen te bashen. Het gaat in dit topic over heel andere zaken. BOT?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijvoorbeeld omdat mensen tijdelijk met andere dingen bezig zijn. Anastasia zit niet 24 uur per dag op Credible. Er zijn talloze users die inhoudelijk op mijn posts reageren *:} BOT?

fout, de meeste zijn na honderd keer dezelfde copy paste teksten, je heilig geest, je materialisme en je weerzinwekkende teksten over genezingen als je maar genoeg gelovig bent, (opm, op frontpage over braille bijbel bijvoorbeeld) jou wel aardig zat.

Ik heb vele verschillende teksten geciteerd. Het is christelijk om God te citeren. Jezus deed dat ook. Het is niet mijn heilige geest, maar de Heilige Geest van God. Daarnaast verwerp ik materialisme en ik zeg niets over 'genezingen als je maar genoeg gelovig bent'. Jij misbruikt helaas vele topics om evangelischen te bashen. Het gaat in dit topic over heel andere zaken. BOT?

Ik bash niemand dat wil jij graag omdat je geen antwoord heb op de meest simpele dingen, niets anders dan wat geneuzel over heilig geest, zwart wit bijbel lezen wat vervolgens weer niet zwart wit is, dan weer wel, dan weer niet, bidden in de geest, ik geloof dus ik heb gelijk, wat citaten dumpen, om de hete brei heendraaien. Maar een antwoord geven ho maar, inhoud nog nergens van je gezien. In het echte leven doe je ook al niks voor je medemens, persoonlijke teksten van mensen begrijp je nauwelijks omdat je volledige gebrain washed bent door je copy paste tooltje. Word wakker man.

Dat jij met droge ogen kan beweren op de frontpage dat een braille bijbel goed is voor een blinde omdat die blinde dan kan lezen dat God hem ook wil genezen vind ik te misselijkmakend voor woorden. Het ergste is dat je daar als EERSTE aan denkt bij een braille bijbel. Bijzonder LOMP, nog erger is je hebt het zelf niet eens door en de meeste mensen op een christelijk forum durven het je niet te vertellen.

Wat mij betreft kunnen we nu BOT. Voor de crew nog de vraag hoe lang die spam, het is een vorm van spam, nog toegestaan wordt, ik heb inmiddels tientallen keren hetzelfde zien langskomen van Eulogia in topics die opzich redelijk interessant waren maar door de wir war van lukraak citaten volledig overhoop geholpen worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ken de Kundalini niet.

Volgens mij is de stelling van de man dat Brown en andere charismatische leiders de Kundalini binnengehaald hebben, een valse heilige geest.

Ik moet zeggen dat de overeenkomsten wel opvallend zijn. Dat hoeft nog niet per se wat te zeggen natuurlijk. Als A lijkt op B, betekent dat niet dat A = B. Maar wel dat je je af gaat vragen wat dan het verband is tussen A en B.

Sterk argument vond ik ook wel dat zulke praktijken (zoals de Toronto blessing) tamelijk modern zijn, d.w.z. niet eerder in het christendom voorkomen.

Wat denk jij zelf?

Ken jij Derren Brown? Kijk eens wat van hem op internet ;)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Forceren van het "hebben van de Heilige Geest" ... kan ... leiden tot complete gestoordheid/waanzin.

Waarom denk je dat?

Forceren is het kernwoord. Als je rijp bent, dan is de Heilige Geest ontvangen geen enkel probleem. Ga je het lopen forceren dan heb je grote kans dat je, door je geforceerd open te stellen, je net zo makkelijk een opening schept voor, wat jij zou noemen,demonische beinvloeding die wel kan lijken op Heilige Geest, maar het niet is.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet je toch even nuanceren, Anastasia. Iedereen die zich bekeert tot God en zich laat dopen kan namelijk de heilige Geest ontvangen en zo met God verbonden leven. Jij spreekt denk ik vooral over bijzondere uitingen en charismata van de heilige Geest, die inderdaad niet iedereen zomaar gegeven worden. Maar de heilige Geest an sich is in beginsel als een zacht briesje, als een duif, dat je vriendelijk uitnodigt steeds iets meer boven jezelf uit te stijgen en daartoe je de gaven en bovennatuurlijke genaden geeft. Daarbij zal de Geest zich nooit zo krachtig manifesteren als iemand nog maar als een bloem is en kun je de heilige Geest ook nooit forceren. Hij komt wanneer Hij komt en Hij gaat wanneer Hij gaat. Bij Hem ben je dus altijd volkomen veilig en zul je nooit beschadigd raken. Integendeel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid