Spring naar bijdragen

Wordt de kerk bedreigd door een invasie van valse geesten?


Aanbevolen berichten

Ik ben het wel met Anastacia eens dat uitingen van de Heilige Geest soms geforceerd worden en dat dat schadelijk kan zijn. Alleen is het dan niet de Heilige Geest die de schade aanricht, maar zijn het de mensen die het willen forceren.
Het is dan überhaupt de Heilige Geest niet en ook niet Koelieoekie de New Age Geest.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 52
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik heb gemerkt dat op een bepaalde 'christelijke 'conferentie er van alles gedaan en gevoeld werd vanuit de Heilige Geest terwijl dat helemaal niet Bijbels was: tijdens die hele conferentie is de Bijbel amper open gewest... ik zie die tendens regelmatig onder christenen en dat baart mij best zorgen. We mogen ook best nuchter blijven en ons blijven afvrgaen komt dit wel van God?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Forceren van het "hebben van de Heilige Geest" ... kan ... leiden tot complete gestoordheid/waanzin.

Waarom denk je dat?

Forceren is het kernwoord. Als je rijp bent, dan is de Heilige Geest ontvangen geen enkel probleem. Ga je het lopen forceren dan heb je grote kans dat je, door je geforceerd open te stellen, je net zo makkelijk een opening schept voor, wat jij zou noemen,demonische beinvloeding die wel kan lijken op Heilige Geest, maar het niet is.

Ik heb daar nog nooit van gehoord. Een gelovige kan nooit teveel van de Heilige Geest ontvangen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 Jaagt de liefde na en streeft naar de gaven des Geestes, doch vooral naar het profeteren.

Paulus moedigt zelfs aan te streven naar de charismata.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heb gemerkt dat op een bepaalde 'christelijke 'conferentie er van alles gedaan en gevoeld werd vanuit de Heilige Geest terwijl dat helemaal niet Bijbels was: tijdens die hele conferentie is de Bijbel amper open gewest... ik zie die tendens regelmatig onder christenen en dat baart mij best zorgen. We mogen ook best nuchter blijven en ons blijven afvrgaen komt dit wel van God?

Het klopt dat er in sommige kringen uitwassen kunnen plaatsvinden. Dat ligt dan (inderdaad) niet aan 'teveel Heilige Geest', maar te weinig Bijbelse fundering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definieer, ''te weinig bijbelse fundering". behoorlijk vaag, heb jij genoeg Bijbelse fundering bijvoorbeeld?

Bijbelse fundering is een proces dat altijd doorgaat. Er is niet een concreet vaststaande definitie voor te geven. Het is belangrijk voor elke christen om elke dag in Gods woord te verblijven en voortdurend te blijven toetsen aan de Bijbel wat in een dienst gebeurt. Ik geloof dat ik zelf voldoende Bijbelse fundering heb om uitwassen te voorkomen. In mijn gemeente ligt een grote nadruk op de fundering in de Bijbel en onderwijs wordt gegeven over het voorkómen van uitwassen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definieer, ''te weinig bijbelse fundering". behoorlijk vaag, heb jij genoeg Bijbelse fundering bijvoorbeeld?

Bijbelse fundering is een proces dat altijd doorgaat. Er is niet een concreet vaststaande definitie voor te geven. Het is belangrijk voor elke christen om elke dag in Gods woord te verblijven en voortdurend te blijven toetsen aan de Bijbel wat in een dienst gebeurt. Ik geloof dat ik zelf voldoende Bijbelse fundering heb om uitwassen te voorkomen. In mijn gemeente ligt een grote nadruk op de fundering in de Bijbel en onderwijs wordt gegeven over het voorkómen van uitwassen.

Hoe kun je dan ooit beweren dat iemand "te weinig Bijbelse fundering heeft''? En natuurlijk vind elke christen dat hij de waarheid in pacht heeft dat hij genoeg Bijbelse fundering heeft, de uitwassen zullen zichzelf nooit erkennen als dwaalleer of uitwas, ik heb nog nooit een dwaalleer of christen gek horen beweren dat zijn bijbelse fundering niet goed genoeg was. Dus aan bijbelse fundering kan het niet liggen.

Overigens denk ik dat de bijbel slechts een leidraad is in het leven en nooit een letterlijk fundament kan zijn omdat je daarmee Gods schepping marginaliseert tot een stel letters.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Definieer, ''te weinig bijbelse fundering". behoorlijk vaag, heb jij genoeg Bijbelse fundering bijvoorbeeld?

Bijbelse fundering is een proces dat altijd doorgaat. Er is niet een concreet vaststaande definitie voor te geven. Het is belangrijk voor elke christen om elke dag in Gods woord te verblijven en voortdurend te blijven toetsen aan de Bijbel wat in een dienst gebeurt. Ik geloof dat ik zelf voldoende Bijbelse fundering heb om uitwassen te voorkomen. In mijn gemeente ligt een grote nadruk op de fundering in de Bijbel en onderwijs wordt gegeven over het voorkómen van uitwassen.

Hoe kun je dan ooit beweren dat iemand "te weinig Bijbelse fundering heeft''? En natuurlijk vind elke christen dat hij de waarheid in pacht heeft dat hij genoeg Bijbelse fundering heeft, de uitwassen zullen zichzelf nooit erkennen als dwaalleer of uitwas, ik heb nog nooit een dwaalleer of christen gek horen beweren dat zijn bijbelse fundering niet goed genoeg was. Dus aan bijbelse fundering kan het niet liggen.

Overigens denk ik dat de bijbel slechts een leidraad is in het leven en nooit een letterlijk fundament kan zijn omdat je daarmee Gods schepping marginaliseert tot een stel letters.

Ik zal ook niet beweren dat een ander te weinig Bijbelse fundering heeft. Er zijn echter 'evangelische groeperingen' die sterk de nadruk leggen op de Heilige Geest en weinig nadruk leggen op Gods woord.

De Bijbel is niet 'slechts' een leidraad, maar behoort tot het fundament van de christen. Het is het woord van God dat tot heil is en duidelijk richting geeft.

Het is goed als een christen 'dag en nacht' in Gods woord blijft en zo onderscheid blijft houden wat het werk van de Heilige Geest is en wat daarvan afwijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is niet 'slechts' een leidraad, maar behoort tot het fundament van de christen. Het is het woord van God dat tot heil is en duidelijk richting geeft.

De bijbel is altijd slechts een leidraad, als het dat niet was zou elke christen het in alles met elkaar eens zijn. En dat is nou eenmaal niet zo. Je marginaliseert Gods schepping tot een boek met regeltjes die jij op een bepaald manier interpreteert, vervolgens als fundament en waarheid wegzet, dat is in mijn ogen ongelooflijk beperkt. Mensen die zich volledig richten op 1 onderdeel zijn erg vatbaar voor een fantasie wereld waarin zijzelf centraal staan en waarin de buitenwereld wordt weggecijferd tot iets wat er eigenlijk niet toe doet. Dat is DE voedingsbodem voor dwaalleren en ''valse geesten''. God heeft niet voor niks alle pracht om je heen geschapen om vervolgens je eigen interpretatie van de bijbel slechts uit de bijbel te halen, je zult volledig in het leven moeten staan om iets van het leven en de bijbel te kunnen begrijpen.

Overigens zeg je eerste dat sommige christenen te weinig bijbelse fundering hebben, wat automatisch impliceert dat je sommige christenen geen christen vind, omdat ze niet aan jou eisen van fundament voldoen, dat fundament kun je vervolgens trouwens niet eens definiëren want dat is opeens iets wat altijd groeit. Lijkt me trouwens stug want als een fundament veranderd is het geen fundament want dan kun je er niks op bouwen en groeit je geloof ook niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Bijbel is niet 'slechts' een leidraad, maar behoort tot het fundament van de christen. Het is het woord van God dat tot heil is en duidelijk richting geeft.

De bijbel is altijd slechts een leidraad, als het dat niet was zou elke christen het in alles met elkaar eens zijn. En dat is nou eenmaal niet zo. Je marginaliseert Gods schepping tot een boek met regeltjes die jij op een bepaald manier interpreteert, vervolgens als fundament en waarheid wegzet, dat is in mijn ogen ongelooflijk beperkt. Mensen die zich volledig richten op 1 onderdeel zijn erg vatbaar voor een fantasie wereld waarin zijzelf centraal staan en waarin de buitenwereld wordt weggecijferd tot iets wat er eigenlijk niet toe doet. Dat is DE voedingsbodem voor dwaalleren en ''valse geesten''. God heeft niet voor niks alle pracht om je heen geschapen om vervolgens je eigen interpretatie van de bijbel slechts uit de bijbel te halen, je zult volledig in het leven moeten staan om iets van het leven en de bijbel te kunnen begrijpen.

Overigens zeg je eerste dat sommige christenen te weinig bijbelse fundering hebben, wat automatisch impliceert dat je sommige christenen geen christen vind, omdat ze niet aan jou eisen van fundament voldoen, dat fundament kun je vervolgens trouwens niet eens definiëren want dat is opeens iets wat altijd groeit. Lijkt me trouwens stug want als een fundament veranderd is het geen fundament want dan kun je er niks op bouwen en groeit je geloof ook niet.

Grappig dat je dergelijke beweringen doet, terwijl je jezelf niet als christen ziet.

Als sommige christenen te weinig Bijbelse fundering hebben, impliceert dat niet dat ik sommige christenen niet als christen zou zien.

Het fundament is niet statisch, maar wordt in stand gehouden door dagelijks in het woord te blijven.

Bijbels 'fundament' is ook beeldspraak. Weinig in Gods woord verblijven, betreft een zwak fundament, veel/regelmatig in Gods woord verblijven betreft een sterk fundament. Het fundament betreft trouwens niet alleen in Gods woord verblijven, maar ook gebed, lofprijs, aanbidding, het gemeenteleven, vrijgevigheid enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker dan moet je wel een heeeeel goed fundament hebben, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

Ik heb de titel van het topic niet verzonnen. Ik vind het een overdreven titel die ik zelf niet zou hebben gekozen. Ik ben niet bang voor 'valse geesten'-loosers.

Verder vind ik het weinig zinvol om op bepaalde uitlatingen van je in te gaan, omdat je spreekt als buitenstaander en naar mijn idee onvoldoende weet hoe het in geestelijk opzicht werkt in het leven (als christen).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

Ik heb de titel van het topic niet verzonnen. Ik vind het een overdreven titel die ik zelf niet zou hebben gekozen. Ik ben niet bang voor 'valse geesten'-loosers.

Verder vind ik het weinig zinvol om op bepaalde uitlatingen van je in te gaan, omdat je spreekt als buitenstaander en naar mijn idee onvoldoende weet hoe het in geestelijk opzicht werkt in het leven (als christen).

Ik denk dat je het gewoon als excuus gebruikt, eigenlijk weet ik dat wel zeker.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelse fundering is een proces dat altijd doorgaat. Er is niet een concreet vaststaande definitie voor te geven. Het is belangrijk voor elke christen om elke dag in Gods woord te verblijven en voortdurend te blijven toetsen aan de Bijbel wat in een dienst gebeurt. Ik geloof dat ik zelf voldoende Bijbelse fundering heb om uitwassen te voorkomen. In mijn gemeente ligt een grote nadruk op de fundering in de Bijbel en onderwijs wordt gegeven over het voorkómen van uitwassen.

Hoe kun je dan ooit beweren dat iemand "te weinig Bijbelse fundering heeft''? En natuurlijk vind elke christen dat hij de waarheid in pacht heeft dat hij genoeg Bijbelse fundering heeft, de uitwassen zullen zichzelf nooit erkennen als dwaalleer of uitwas, ik heb nog nooit een dwaalleer of christen gek horen beweren dat zijn bijbelse fundering niet goed genoeg was. Dus aan bijbelse fundering kan het niet liggen.

Overigens denk ik dat de bijbel slechts een leidraad is in het leven en nooit een letterlijk fundament kan zijn omdat je daarmee Gods schepping marginaliseert tot een stel letters.

Ik zal ook niet beweren dat een ander te weinig Bijbelse fundering heeft. Er zijn echter 'evangelische groeperingen' die sterk de nadruk leggen op de Heilige Geest en weinig nadruk leggen op Gods woord.

De Bijbel is niet 'slechts' een leidraad, maar behoort tot het fundament van de christen. Het is het woord van God dat tot heil is en duidelijk richting geeft.

Het is goed als een christen 'dag en nacht' in Gods woord blijft en zo onderscheid blijft houden wat het werk van de Heilige Geest is en wat daarvan afwijkt.

Idd mooi gezegd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker dan moet je wel een heeeeel goed fundament hebben, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

En jij begrijpt als buitenstaander niet wat Eulogia bedoeld met de fundering in Christus, het Woord van God en de Liefde. Dat omdat het alleen te begrijpen is als onderdeel van de 'interne logica' van het christendom, waardoor je enkel lacherig kunt doen :)
Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is uitermate ontopic.

Een bedreiging van een invasie van valse geesten in de kerk kan worden opgevangen door stevig te zijn gefundeerd in Christus, Zijn woord en Zijn liefde.

Door in Gods woord te verblijven, krijg je wijsheid van de Heilige Geest en ontmasker je valse geesten.

Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker dan moet je wel een heeeeel goed fundament hebben, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

En jij begrijpt als buitenstaander niet wat Eulogia bedoeld met de fundering in Christus, het Woord van God en de Liefde. Dat omdat het alleen te begrijpen is als onderdeel van de 'interne logica' van het christendom, waardoor je enkel lacherig kunt doen :)
Eerst roepen dat valse geesten in diverse gemeenten de kans krijgen door ''onvoldoende bijbels fundament", vervolgens geen definitie kunnen geven van ''voldoende bijbels fundament'', vervolgens zelf wel roepen over genoeg ''bijbels fundament'' te beschikken, vervolgens roepen dat ''bijbels fundament'' groeit, vervolgens nog steeds geen definitie geven. Vervolgens er van af maken met de dooddoener dat '' een niet christen het toch niet begrijpt''.

Het is veel roepen, niks kunnen uitleggen, zichzelf behoorlijk tegen spreken, andere christenen beschuldigen van niet genoeg bijbels fundament (en ja dat doe je als je het bestaan van andere groepen christen ''zonder voldoende fundament'' in een hoek zet), waarmee ijdelheid de boventoon voert omdat hij zichzelf wel voldoende bijbels onderbouwd acht en zich daarmee boven een andere groep plaatst en zichzelf daarmee als beter christen ziet dan anderen die zich christen noemen.

Daar doe ik niet lacherig over dat vind ik triest en tegelijkertijd jammer van het forum omdat er geen christen is of meer is die Eulogia wijst op het feit dat hij soms doorslaat. Waarmee ik niet twijfel aan zijn oprechte bedoelingen, maar hij stuurt in mijn ogen slechts voorgeprogrammeerde frasen van zijn gemeenten de wereld in zonder er zelf ook maar enigszins over na gedacht te hebben. Jammer dat hij er niet op aangesproken wordt door jou bijvoorbeeld.

Overigens als "interne logica" betekent dat de heilige geest gebruikt wordt om elk gat op te vullen om een discussie af te kappen en je gelijk te halen lijkt me dat niet de juiste weg.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Oewww.. een INVASIE van valse geesten nog wel, niet eentje nee meerdere, dat maakt het wel extra spannend en nog christelijker dan moet je wel een heeeeel goed fundament hebben, want je wordt er niet door 1 aangevallen nee door veeeeeeel meer,spannunnndd.... of niet :)

Verder val je in herhaling, ik wordt aangevallen door je op "niet christelijk'' zijn en ga je verder nergens op in.

En jij begrijpt als buitenstaander niet wat Eulogia bedoeld met de fundering in Christus, het Woord van God en de Liefde. Dat omdat het alleen te begrijpen is als onderdeel van de 'interne logica' van het christendom, waardoor je enkel lacherig kunt doen :)
Eerst roepen dat valse geesten in diverse gemeenten de kans krijgen door ''onvoldoende bijbels fundament", vervolgens geen definitie kunnen geven van ''voldoende bijbels fundament'', vervolgens zelf wel roepen over genoeg ''bijbels fundament'' te beschikken, vervolgens roepen dat ''bijbels fundament'' groeit, vervolgens nog steeds geen definitie geven. Vervolgens er van af maken met de dooddoener dat '' een niet christen het toch niet begrijpt''.
Dat roepen was het antwoorden op een vraag van jou. Voor mij is de term 'bijbels fundament' genoeg, ik weet wat er bedoeld wordt, maar ik heb er ook direct niet een goede woordenboek definitie van. Wat niet vreemd is. Bijbel: Heilige Schrift van de christenen, Bijbels: in overeenstemming met de Heilige Schrift, het hebben van een Bijbels fundament: niet met alle wind van leer meewaaien, geen tegenschriftuurlijke dingen verwachten e.d.

Voor mij is dat echter vast anders dan Eulogiá.

Het is veel roepen, niks kunnen uitleggen, zichzelf behoorlijk tegen spreken, andere christenen beschuldigen van niet genoeg bijbels fundament (en ja dat doe je als je het bestaan van andere groepen christen ''zonder voldoende fundament'' in een hoek zet)
Ja dus?
waarmee ijdelheid de boventoon voert omdat hij zichzelf wel voldoende bijbels onderbouwd acht en zich daarmee boven een andere groep plaatst en zichzelf daarmee als beter christen ziet dan anderen die zich christen noemen.
Wel, wanneer je de hele geschiedenis van dit topic bekijkt, vind i het nog niets eens zo raar. Het gaat over kerken waar Koelieoekie de New Age Geest is binnen gelaten en men hem aanziet voor de Heilige Geest. Ik geloof al niet dat al die Outpourings, Heilige Regens, Blessings überhaupt van de Heilige Geest komen. Ik geloof ook niet dat Koelieoekie de kerk binnenkomt. Ik geloof dat bij die happenings alles puur menselijk is, massahysterie, massapsychose en menselijkheid. Wanneer Newages in Koelieoekie vallen is dat hetzelfde als die mensen die in Geest vallen. Het is geen Koelieoekie en geen Geest.

Ik geloof in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, ik vind dat ik een goed fundament heb, namelijk Christus. Ik geloof dat ook van mensen die in de Geest vallen, maar ze hebben het wel op bepaalde punten fout.

Daar doe ik niet lacherig over dat vind ik triest en tegelijkertijd jammer van het forum omdat er geen christen is of meer is die Eulogia wijst op het feit dat hij soms doorslaat. Waarmee ik niet twijfel aan zijn oprechte bedoelingen, maar hij stuurt in mijn ogen slechts voorgeprogrammeerde frasen van zijn gemeenten de wereld in zonder er zelf ook maar enigszins over na gedacht te hebben. Jammer dat hij er niet op aangesproken wordt door jou bijvoorbeeld.
Waarom zou ik? Het nut van discussiëren met mensen die dat doen ontgaat mij nogal vandaar dat ik het niet echt doe. Ik heb me er vroeger tomeloos over opgewonden en ben daar eigenlijk wel klaar mee. Zo nu en dan zal ik vast wel weer in de clinch liggen met deze of gene.
Overigens als "interne logica" betekent dat de heilige geest gebruikt wordt om elk gat op te vullen om een discussie af te kappen en je gelijk te halen lijkt me dat niet de juiste weg.
In bepaalde stromingen is dat nu eenmaal zo, en daar ben ik niet zo van dat terzijde, er zijn echter mensen die dat zo geloven. Let them be.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Hier wat teksten over het christelijke fundament van het geloof.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:4 Dit zeg ik, opdat niemand u met drogredenen misleide. 5 Want al ben ik naar het vlees afwezig, naar de geest ben ik bij u en ik zie met blijdschap de orde, die bij u heerst, en de hechtheid van uw geloof in Christus.

6 Nu gij Christus Jezus, de Here, aanvaard hebt, wandelt in Hem, 7 geworteld en dan opgebouwd wordend in Hem, bevestigd wordend in het geloof, zoals u geleerd is, overvloeiende in dankzegging.

8 Ziet toe, dat niemand u medeslepe door zijn wijsbegeerte en door ijdel bedrog in overeenstemming met de overlevering der mensen, met de wereldgeesten en niet met Christus, 9 want in Hem woont al de volheid der godheid lichamelijk; 10 en gij hebt de volheid verkregen in Hem, die het hoofd is van alle overheid en macht. 11 In Hem zijt gij ook met een besnijdenis, die geen werk van mensenhanden is, besneden door het afleggen van het lichaam des vlezes, in de besnijdenis van Christus, 12 daar gij met Hem begraven zijt in de doop. In Hem zijt gij ook mede opgewekt door het geloof aan de werking Gods, die Hem uit de doden heeft opgewekt. 13 Ook u heeft Hij, hoewel gij dood waart door uw overtredingen en onbesnedenheid naar het vlees, levend gemaakt met Hem, toen Hij ons al onze overtredingen kwijtschold, 14 door het bewijsstuk uit te wissen, dat door zijn inzettingen tegen ons getuigde en ons bedreigde. En dat heeft Hij weggedaan door het aan het kruis te nagelen: 15 Hij heeft de overheden en machten ontwapend en openlijk tentoongesteld en zo over hen gezegevierd.

De dwaasheid van menselijke inzettingen

16 Laat dan niemand u blijven oordelen inzake eten en drinken of op het stuk van een feestdag, nieuwe maan of sabbat, 17 dingen, die slechts een schaduw zijn van hetgeen komen moest, terwijl de werkelijkheid van Christus is. 18 Laat niemand u de prijs doen missen door gewilde nederigheid en engelenverering, als ingewijde in wat hij heeft aanschouwd, zonder reden opgeblazen door zijn vleselijk denken, 19 terwijl hij zich niet houdt aan het hoofd, waaruit het gehele lichaam, door pezen en banden ondersteund en samengehouden, zijn goddelijke wasdom ontvangt.

20 Indien gij met Christus afgestorven zijt aan de wereldgeesten, waartoe laat gij u, alsof gij in de wereld leefdet, geboden opleggen: 21 raak niet, smaak niet, roer niet aan; 22 dat alles zijn dingen, die door het gebruik teloorgaan, zoals het gaat met voorschriften en leringen van mensen. 23 Dit toch is, al staat het in een roep van wijsheid met zijn eigendunkelijke godsdienst, zijn nederigheid en zijn kastijding van het lichaam, zonder enige waarde (en dient slechts) tot bevrediging van het vlees.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Om die reden buig ik mijn knieën voor de Vader, 15 naar wie alle geslacht in de hemelen en op de aarde genoemd wordt, 16 opdat Hij u geve, naar de rijkdom zijner heerlijkheid, met kracht gesterkt te worden door zijn Geest in de inwendige mens, 17 opdat Christus door het geloof in uw harten woning make. Geworteld en gegrond in de liefde, 18 zult gij dan samen met alle heiligen, in staat zijn te vatten, hoe groot de breedte en lengte en hoogte en diepte is, 19 en te kennen de liefde van Christus, die de kennis te boven gaat, opdat gij vervuld wordt tot alle volheid Gods.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:8 Dit wetboek mag niet wijken uit uw mond, maar overpeins het dag en nacht, opdat gij nauwgezet handelt overeenkomstig alles wat daarin geschreven is, want dan zult gij op uw wegen uw doel bereiken en zult gij voorspoedig zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Euhm.. in de faq staat iets over knippen en plakken van teksten zonder discussie voeren. Ik heb diverse mogelijkheden tot discussie aan gegeven. Het knippen en plakken van diverse bijbelteksten uit diverse bijbelboeken met een verschillende context is geen manier van discussiëren.

Overigens is de bijbel duidelijk over het ware geloof.

Uit God geboren

[7] Geliefden, laten wij elkaar liefhebben, want de liefde komt van God. Iedereen die liefheeft is uit God geboren, en kent God. [8] De mens zonder liefde kent God niet, want God is liefde. [9] En de liefde die God is, is onder ons verschenen doordat Hij zijn enige Zoon in de wereld gezonden heeft, om ons door Hem het leven te brengen. [10] Hierin bestaat de liefde: niet wij hebben God liefgehad, maar Hij heeft ons liefgehad, en Hij heeft zijn Zoon gezonden om onze zonden uit te wissen.

[11] Geliefden, als God ons zo heeft liefgehad, moeten ook wij elkaar liefhebben. [12] Nooit* heeft iemand God gezien, maar als wij elkaar liefhebben, woont God in ons, en is zijn liefde in ons volmaakt geworden. [13] Dit is het bewijs dat wij met Hem verbonden blijven zoals Hij verbonden is met ons: dat Hij ons heeft laten delen in zijn Geest.

[14] En wij, wij hebben gezien en wij getuigen dat de Vader zijn Zoon heeft gezonden om de redder van de wereld te zijn. [15] Als iemand erkent dat Jezus de Zoon van God is, woont God in hem en woont hij in God. [16] Zo hebben wij de liefde leren kennen die God voor ons heeft, en wij geloven in haar. God is liefde: wie in de liefde woont, woont in God en God is met hem.

[17] Hoe volmaakt onze liefde nu al is, zal blijken uit onze vrijmoedigheid op de dag van het oordeel, omdat wij in deze wereld leven zoals Jezus. Liefde laat geen ruimte voor vrees. [18] De volmaakte liefde drijft de vrees* uit, want vrees duidt op straf, en wie vreest is niet volgroeid in de liefde.

[19] Wij hebben lief, omdat Hij ons het eerst heeft liefgehad. [20] Maar* als iemand zegt dat hij God liefheeft, terwijl hij zijn broeder haat, is hij een leugenaar. Want als hij zijn broeder, die hij ziet, niet liefheeft, kan hij God niet liefhebben, die hij nooit heeft gezien. [21] Dit gebod hebben wij dan ook van Hem gekregen: wie God liefheeft, moet ook zijn broeder liefhebben.

Liefde is niet iemand anders verwijten dat hij geen christen is, liefde is niet jezelf boven een ander plaatsen, liefde is niet een blinde vertellen dat hij nu de braille bijbel kan lezen en dus kan genezen.

Wat me opvalt is dat de mogelijkheid tot discussie redelijk verdwenen is op credible door knip en plak werk en/of en afkappen met de opmerking "de bijbel is de basis.. dus..." en "de heilig geest"

Duidelijk?

PS, credible.nl stelt een vraag dus ik neem aan dat het daarmee geoorloofd is hier het antwoord op die vraag neer te zetten, voor het geval het verwijderd gaat worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mij is de term 'bijbels fundament' genoeg, ik weet wat er bedoeld wordt, maar ik heb er ook direct niet een goede woordenboek definitie van. Wat niet vreemd is. Bijbel: Heilige Schrift van de christenen, Bijbels: in overeenstemming met de Heilige Schrift, het hebben van een Bijbels fundament: niet met alle wind van leer meewaaien, geen tegenschriftuurlijke dingen verwachten e.d.

Mee eens.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid