Spring naar bijdragen

(Black)-Metal, kan dat? [3]


Aanbevolen berichten

Natuurlijk "kan" Black Metal. Het wordt immers gemaakt en verkocht...?

Ik lees her en der dat mensen bij het beoordelen van muziek vooral afgaan op de teksten. Als doorgewinterd metalhead vraag ik me af waarom. Grunts en screams zie ik over het algemeen als een extra instrument, en eigenlijk geldt hetzelfde voor de klassieke opera-achtige zang van figuren als Bruce Dickinson. In het geval van de meeste Black- en Deathmetal versta je de tekst uberhaupt niet op een paar woorden in het refrein na. Wat maakt tekst dan nog uit?

Ik beoordeel muziek eigenlijk altijd op het totale geluid en de melodieen van de verschillende instrumenten an sich.

Nu houd ik zelf erg van muziek met een boel agressie. Ik merk dat bij de meeste christelijke bands dit aspect verloren gaat. Ze hebben de neiging om een boodschap in de tekst te stoppen (die je niet verstaat) en minder in de muziek zelf. (Let wel: Ik zeg niet dat alle christelijke bands niet goed zijn in mijn optiek).

In de praktijk zijn er maar weinig christelijke black metal (ofwel white metal, ik lees hier ook unblack metal) bands die het gevoel van de betere gewone (anti-christelijke, satanische of atheistische) bands weten te evenaren met hun muziek. Of de overtuiging hieraan ten grondslag ligt is natuurlijk een tweede discussie.

Of traditionele (en dus veelal satanische) black metal kan binnen je eigen geloofsovertuiging moet eenieder zelf maar uitmaken. Ik denk dat het raar zou zijn als je je eigen overtuigingen en denkbeelden laat beinvloeden door wat een bepaalde band zingt. Je hoeft het toch niet ergens mee eens te zijn om iets mooi te vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 69
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Dat laatste puntje heb ik ook eens aangedragen en toen zei iemand eens tegen mij dat dat wel vreemd is, in dat specifieke geval voor een christen. Black metal kan je vergelijken met het schoppen in een kruis van een christen, er zijn een hoop black metal bands(even als death- doom-, en thrash metalbands, powermetal minder, die zitten altijd vast in een fantasiewereld vol sprookjes...) die alles wat een christen lief is verbaal besmeuren, of uiting geven aan een gekoesterde wens om alles wat christen is een kopje kleiner te maken. Het er niet mee eens zijn en het toch mooi vinden komt dan neer op je in je kruis laten schoppen en zeggen dat ze dat wel doen op een mooie manier.

Iets mooi vinden en het er niet mee eens zijn is een rare combi, ook omdat een esthetische beschouwing raakvlakken heeft met een aantal ideeën over goed en kwaad, moraal, ethiek en meer van dat soort zaken. Daarom kunnen we sommige (muzikale) uitingen obsceen of mensonterend noemen, of verheffend of troostend.

Ik denk trouwens dat overtuiging wel ten grondslag ligt voor goeie metal maken. Als je in de teksten dingen stopt die je normaal ook niet zou horen te krijsen, gillen of schreeuwen, heeft dat effect als je het wel in een schreeuw, gil of krijs stopt. Er is een goeie reden waarom metal merendeel over morbide of ietwat donkerder gekleurde onderwerpen gaat, gewoon omdat de manier waarop de inhoud vrij goed weer kan geven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Sommige van genoemde blackmetal bands (ik noem een Mayhem in de oude jaren, Burzum, vooral Marduk heeft er een handje van) zijn inderdaad alleen maar uit op kwetsen. Veel black bands (voorbeelden: Kampfar of Emperor, vroeger ook niet de vriendelijkste) hebben er wel een iets helderder beeld over, waarbij het antichristelijke ook wel degelijk goed uit te leggen valt. Deze teksten zijn overigens vaak minder obsceen, maar niet minder agressief. Deze bands grijpen over het algemeen terug naar oude Noorse of Germaanse cultuur en verwijten het christendom een zeer aggressieve expansiedrift, een geloof dat zich op wil dringen aan mensen die daar heden ten dage en/of eeuwen terug nooit om gevraagd hebben. Het grappige is dat het in de teksten beschreven geweld voortkomt uit de oudtestamentische regel oog om oog...

En ik moet zeggen dat de analogie "in het kruis schoppen" mijns inziens niet helemaal op gaat. Als men een tekst niet eens kan verstaan, derhalve niet begrijpt, hoe kan men zich er dan door gekwetst voelen? Het wordt pas kwetsend op het moment dat men de tekst daadwerkelijk gaat lezen. Dit heeft geen invloed op het geluid dat men hoort. Zelfs dan kan het nog gezien worden als een uiting van hatelijke gevoelens tegen specifieke aspecten van het eigen geloof waar men het al dan niet mee eens hoeft te zijn. In het kruis geschopt worden is hoe dan ook pijnlijk, ik kan me niet voorstellen dat een geschreven tekst dezelfde uitwerking heeft. Bovendien zou men dan de bijbel eens op kwetsende uitingen moeten beoordelen, want wat daar geschreven staat is ook niet altijd even vriendelijk.

Een esthetische beschouwing hoeft overigens ook niet per se raakvlakken te hebben met moraal, ethiek of ideeen over goed en kwaad. Dat ik de strijdlustige muziek van Amon Amarth prachtig vind, wil niet zeggen dat ik ten strijde trekken en bloedvergieten nou een bepaald aanlokkelijk vooruitzicht vind. Genoemd inzicht zou dan ook inhouden dat muziek zonder tekst dus niet esthetisch te beoordelen valt, ik neem aan dat je het er mee eens bent dat dit in de praktijk niet het geval is...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Natuurlijk "kan" Black Metal. Het wordt immers gemaakt en verkocht...?

Ik lees her en der dat mensen bij het beoordelen van muziek vooral afgaan op de teksten. Als doorgewinterd metalhead vraag ik me af waarom. Grunts en screams zie ik over het algemeen als een extra instrument, en eigenlijk geldt hetzelfde voor de klassieke opera-achtige zang van figuren als Bruce Dickinson. In het geval van de meeste Black- en Deathmetal versta je de tekst uberhaupt niet op een paar woorden in het refrein na. Wat maakt tekst dan nog uit?

Als de tekst geen waarde heeft, waarom zouden er dan nog teksten geschreven worden? Waarom is een blackmetal band pas 'true' wanneer het antichristelijke\satanische teksten bevat?

Hoewel soms onverstaandbaar heeft de tekst m.i. wel een waarde.

Nu houd ik zelf erg van muziek met een boel agressie. Ik merk dat bij de meeste christelijke bands dit aspect verloren gaat. Ze hebben de neiging om een boodschap in de tekst te stoppen (die je niet verstaat) en minder in de muziek zelf. (Let wel: Ik zeg niet dat alle christelijke bands niet goed zijn in mijn optiek).

Iets wat je helaas vrij veel ziet in de christelijke metalscene. Christelijke bands die er wmb goed van af komen zijn Impending doom, Antestor, Crimson Moonlight, Slechtvalk en Living Sacrifice :#

Grappig is dat in de (punk)hardcore\metalcore veel christelijke bands van hoge kwaliteit te vinden zijn, zoals UnderOath, As I Lay Dying, ZAO of The Devil Wears Prada bijvoorbeeld :)

In de praktijk zijn er maar weinig christelijke black metal (ofwel white metal, ik lees hier ook unblack metal) bands die het gevoel van de betere gewone (anti-christelijke, satanische of atheistische) bands weten te evenaren met hun muziek. Of de overtuiging hieraan ten grondslag ligt is natuurlijk een tweede discussie.

Qua blackmetal is het wel vrij schaars ja. Ik kan iig Slechtvalk (laatste album: Forlorn Throne) Crimson Moonlight en Antestor (laatste album: Forsaken met Hellhammer achter de drums :)) erg waarderen :)

Maar ja, voor elke goeie band kan je er 2 of 3 niet christelijke bands naast zetten die gewoon slecht zijn door maar even op myspace te zoeken ;) Het hele idee achter blackmetal (2nd wave) nemen sommige blekkies te letterlijk, muziek is soms te minimalistisch :#

Oh, en white metal is verschrikkelijk, gewoon blackmetal :#

Of traditionele (en dus veelal satanische) black metal kan binnen je eigen geloofsovertuiging moet eenieder zelf maar uitmaken. Ik denk dat het raar zou zijn als je je eigen overtuigingen en denkbeelden laat beinvloeden door wat een bepaalde band zingt. Je hoeft het toch niet ergens mee eens te zijn om iets mooi te vinden?

Klopt, maar voor mezelf heb ik daarin wel een grens getrokken waardoor ik bands als Dark Funeral met grote moeite niet luister. Wanneer iemand muziek maakt waarbij die specifiek een dierbare van jou vervloekt, belachelijk maakt enzo, dan kan de muziek fantastisch zijn, maar de tekst houd een nare bijsmaak :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de tekst geen waarde heeft, waarom zouden er dan nog teksten geschreven worden? Waarom is een blackmetal band pas 'true' wanneer het antichristelijke\satanische teksten bevat?

Hoewel soms onverstaandbaar heeft de tekst m.i. wel een waarde.

Ik beweer niet dat de tekst geen waarde heeft, ik beweer dat een onverstaanbare tekst geen impact heeft op de betekenis van de muziek. Het feitelijk gezongene kan men op zo'n moment los zien van datgene wat men hoort. Zo ook in het geval van Dark Funeral. Overigens denk ik ook dat het belangrijk is om, zeker binnen de metal, teksten met een flinke korrel zout te nemen. Ik denk dat ook daar een belangrijk verschil tussen de christelijke bands en de "oh-wij-zijn-zo-duister-en-satanisch" bands ligt: De christelijke bands menen wat ze zingen. De meeste metalbands absoluut niet.

Maar ja, voor elke goeie band kan je er 2 of 3 niet christelijke bands naast zetten die gewoon slecht zijn door maar even op myspace te zoeken ;) Het hele idee achter blackmetal (2nd wave) nemen sommige blekkies te letterlijk, muziek is soms te minimalistisch :#

Klopt, van die sneue figuren die het nodig vinden om een cd vol ruis op te nemen, omdat dat dan "Trve necro kvlt" is enzo. Met je eens dat deze amuzikale mafketels (want dat zijn het ;)) het niet helemaal begrepen hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als de tekst geen waarde heeft, waarom zouden er dan nog teksten geschreven worden? Waarom is een blackmetal band pas 'true' wanneer het antichristelijke\satanische teksten bevat?

Hoewel soms onverstaandbaar heeft de tekst m.i. wel een waarde.

Ik beweer niet dat de tekst geen waarde heeft, ik beweer dat een onverstaanbare tekst geen impact heeft op de betekenis van de muziek. Het feitelijk gezongene kan men op zo'n moment los zien van datgene wat men hoort. Zo ook in het geval van Dark Funeral. Overigens denk ik ook dat het belangrijk is om, zeker binnen de metal, teksten met een flinke korrel zout te nemen. Ik denk dat ook daar een belangrijk verschil tussen de christelijke bands en de "oh-wij-zijn-zo-duister-en-satanisch" bands ligt: De christelijke bands menen wat ze zingen. De meeste metalbands absoluut niet.

Ook al is het voor de leuk, feit is dat ze wel iemand belachelijk maken die voor mij dierbaar is. En ook al is het onverstaanbaar, zou jij het dan willen luisteren? Van bands als Dark Funeral weet je ongeveer wel waar ze het over hebben :#

En het is ook de muziek niet waar ik moeite mee heb :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank! Was wel even schrikken dat ik niet kon posten...

Maar toch, dat niet menen wat je zingt, dat is weer een uiting van een andere overtuiging waar je als christen niet veel mee kan. En sowieso inconsequent, de mensen die niet menen wat ze zingen, naar luisteren of leuk vinden heb ik wel vaak genoeg horen zeuren op hypocriete christenen die in de kerk braaf op de eerste rij zitten en doordeweeks in hun daden en spreken laten blijken dat ze ook niet menen wat ze in de kerk zeggen en doen.

Maar dat kan een beetje verschillen per regio, ik kende veel mensen uit Veenendaal, Ede en dat soort biblebelt steden. Daar kom je vaker in christen teleurgestelde metaalhoofden tegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Andere Jas: Ik kom uit het hoge noorden (Groningen). Het is niet zozeer dat ik in het christendom teleurgesteld ben. Voor alle openheid: Mijn ouders hebben een moedige poging gedaan mij binnen een vrije PKN (vroeger gereformeerde) kerk op te voeden. Het ging er bij mij echter niet in: Ik heb nooit geloofd wat mij verteld werd. Sowieso was ik een vrij vervelend kind dat OVERAL vragen bij stelde. Naast het christendom is ook de sinterklaasmythe in stand houden jammerlijk mislukt, gezien het feit dat het nooit behoorlijk uitgelegd kon worden.

Of een band het wel of niet meent: Zoals mensen hier zelf al aangeven: Kijk naar de daden. Dat die jochies in Noorwegen destijds behoorlijk serieus waren moge als een paal boven water staan. Heden ten dage valt dat gelukkig wel mee. Je hebt inderdaad niet altijd de kans om het te verifieren, maar in dat geval kan men kiezen om een band het voordeel van de twijfel te gunnen of om ze compleet af te schrijven. De keuze laat ik natuurlijk aan iedereen zelf.

@Ursa: Ben jij christen? En heb je het ervaren als een klap in het gezicht? Ik moet zeggen: Ik heb er smakelijk om gelachen. Theo had bovendien genoeg verwijzingen naar de christelijke doctrine en de bijbel om het stukje geniaal te maken. Hetzelfde geldt voor Hans Teeuwen zijn versie van de bijbel. Ze geven blijk van belezenheid en intelligentie, maar drijven inderdaad de spot met de gevestigde orde. Ik denk dat het belangrijk is om kritiek over je eigen visie te kunnen verdragen. Los hiervan denk ik dat de vergelijking mank loopt: Wat die bands zingen is niet meer de spot drijven, maar een rechtstreekse uiting van een wens om het christendom als geheel uit te roeien (al dan niet gemeend)

Wederom @Andere jas: NSBM: Vaak slechte musici is me opgevallen. Verder geldt voor mij hetzelfde als bij andere bands: De tekst boeit me niet als de muziek maar goed is. Het belangrijkste aspect aan tekst (als ik het dan toch ga lezen) is op een meer taalkundig niveau: Is het mooi geformuleerd? Is het een kunstvorm? Of is het alleen maar semi-politiek stom nazistisch geneuzel? In het laatste geval zou ik de cd's gebruiken als kerstboomversiering of onderzetters. In het eerste geval zou ik het best kunnen bewonderen, los van of ik al dan niet achter de ideeen die de tekst verwoordt sta.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ha, een mede-Grunneger. Moi eem. Komst oet n loug of bist n Stadjer? ;)

@Ursa: Ben jij christen? En heb je het ervaren als een klap in het gezicht? Ik moet zeggen: Ik heb er smakelijk om gelachen. Theo had bovendien genoeg verwijzingen naar de christelijke doctrine en de bijbel om het stukje geniaal te maken. Hetzelfde geldt voor Hans Teeuwen zijn versie van de bijbel. Ze geven blijk van belezenheid en intelligentie, maar drijven inderdaad de spot met de gevestigde orde. Ik denk dat het belangrijk is om kritiek over je eigen visie te kunnen verdragen. Los hiervan denk ik dat de vergelijking mank loopt: Wat die bands zingen is niet meer de spot drijven, maar een rechtstreekse uiting van een wens om het christendom als geheel uit te roeien (al dan niet gemeend)

Ja, en ja. Niet fysiek, maar wel dat ik er bijna misselijk van werd en niet verder kon kijken. Het zal ongetwijfeld slim en goed gefundeerd in elkaar gezeten hebben, maar de manier waarmee hij met die crucifix omging is gewoon keiharde disrespect - en al helemaal voor katholieken. Zulke spot trek ik slecht.

Kritiek moet ook mogelijk zijn hoor. Er zijn genoeg christenen die ook zelf-kritisch zijn, denk maar eens aan http://goedgelovig.wordpress.com/ (kritisch christelijk weblog dat allerlei fenomenen in het kerkelijk wereldje op de hak neemt). Ikzelf kan er ook wat van (al dan niet hier op het forum). Christenen zijn een stel rare kwibussen bij elkaar. :P

Teeuwen kan ik dan nog wel weer om lachen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ha, een mede-Grunneger. Moi eem. Komst oet n loug of bist n Stadjer? ;)
@Ursa: Ben jij christen? En heb je het ervaren als een klap in het gezicht? Ik moet zeggen: Ik heb er smakelijk om gelachen. Theo had bovendien genoeg verwijzingen naar de christelijke doctrine en de bijbel om het stukje geniaal te maken. Hetzelfde geldt voor Hans Teeuwen zijn versie van de bijbel. Ze geven blijk van belezenheid en intelligentie, maar drijven inderdaad de spot met de gevestigde orde. Ik denk dat het belangrijk is om kritiek over je eigen visie te kunnen verdragen. Los hiervan denk ik dat de vergelijking mank loopt: Wat die bands zingen is niet meer de spot drijven, maar een rechtstreekse uiting van een wens om het christendom als geheel uit te roeien (al dan niet gemeend)

Ja, en ja. Niet fysiek, maar wel dat ik er bijna misselijk van werd en niet verder kon kijken. Het zal ongetwijfeld slim en goed gefundeerd in elkaar gezeten hebben, maar de manier waarmee hij met die crucifix omging is gewoon keiharde disrespect - en al helemaal voor katholieken. Zulke spot trek ik slecht.

Kritiek moet ook mogelijk zijn hoor. Er zijn genoeg christenen die ook zelf-kritisch zijn, denk maar eens aan http://goedgelovig.wordpress.com/ (kritisch christelijk weblog dat allerlei fenomenen in het kerkelijk wereldje op de hak neemt). Ikzelf kan er ook wat van (al dan niet hier op het forum). Christenen zijn een stel rare kwibussen bij elkaar. :P

Teeuwen kan ik dan nog wel weer om lachen.

Woon in staad, moar kom oet 't hoogelaand :)

En tjsa, als iets in je ogen te ver gaat, dan is er in mijn ogen ook maar een advies: "Just don't look at it than." Ik vind echter wel dat dit soort (vergaande, mee eens) spot gewoon moet kunnen. We leven per slot van rekening in een vrij land. Ik heb ook keihard gelachen om de aflevering van South Park waarin atheisten in de toekomst oorlog voeren over wie op de juiste manier atheist is... :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het geval van de meeste Black- en Deathmetal versta je de tekst uberhaupt niet op een paar woorden in het refrein na. Wat maakt tekst dan nog uit?

Teksten vind ik best belangrijk. Het is m.i. toch een belangrijk onderdeel van de muziek. Maar zelfs van muziek waarvan ik de teksten niet goed ken, zou het me tegen staan als daar van alles in staat waardoor ik problemen krijg met mijn geweten als ik daar naar luister. En dan heb ik een redelijk hoge tolerantie qua teksten betreft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
En tjsa, als iets in je ogen te ver gaat, dan is er in mijn ogen ook maar een advies: "Just don't look at it than." Ik vind echter wel dat dit soort (vergaande, mee eens) spot gewoon moet kunnen. We leven per slot van rekening in een vrij land. Ik heb ook keihard gelachen om de aflevering van South Park waarin atheisten in de toekomst oorlog voeren over wie op de juiste manier atheist is... :)

Ik denk dat er ook wel een verschil zit. Je kunt op verschillende manieren de spot met iets drijven. Er bestaat ook best het een en ander aan christelijke zelfspot. Er is geen atheïstische martelaar die zijn leven gegeven heeft voor de mensheid en dat daar vervolgens allemaal slechte grapjes over gemaakt worden. Soms denk ik dat er een gebrek aan inlevingsvermogen is bij wat bepaalde symbolen voor betekenis hebben.

Overigens vind ik Southpark leuk en ook bepaalde satire van hen over christenen. Maar bepaalde scenes gaan me ook te ver (, vaak trouwens niet hun meest creatieve scenes. De schrijvers hadden vermoed ik een koffiepauze toen. ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
  • 4 months later...
Crimson Moonlight is weer bezig met muziek schrijven :'( :'( :'( :'( :'(

http://www.myspace.com/officialcrimsonmoonlight

Ik citeer:

"Writing some hard grinding stuff and getting prepared for battle"

Ik vind het gewoon waerdig voor de FP :'(

Gepast muziekje erbij:

Hmm, ze spelen al nieuwe tracks live. Evenals Antestor dat ook doet. Waarschijnlijk dat er dit jaar nieuwe christelijke black verschijnt uit het hoge noorden.

Ik las ook dat Grave Declaration weer bezig was. Staat op hun facebook een sample

En Pantokrator wat overigens geen black metal is, die brengen binnenkort ook wat uit. Met andere woorden, daar word ik wel blij van.

Wat wel grappig is dat ik bij Vardoger al paar jaar geleden las dat ze nieuwe muziek gingen uitbrengen maar daar heb ik nog weinig van gezien.

En lees net toevallig op de myspace van Admonish, dat zij ook aan het opnemen zijn:)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 7 months later...
  • 4 months later...
Gast Anon_phpbb

Vroeger hadden we de index van verboden boeken, in 1966 gelukkig afgeschaft. In sommige kringen is de tv nog steeds taboe. En deze meneer is dus niet dol op rock muziek.

Ik vind de meeste metal ook niks, maar dat is meer om estetische redenen. Maar om dan anderen te gaan vertellen dat ze daar niet naar mogen luisteren mdat het satanisch zou zijn? Beetje sneu.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid