Spring naar bijdragen

Het eerste gebod: maar één God?


Aanbevolen berichten

Ik kreeg altijd de 10 geboden als leefregels geleerd, is móest me er altijd aan houden.

nu ik ouder ben heb ik er mn twijfels bij... 1 van die geboden zegt namelijk dat er maar 1 god is en dat je daar in moet geloven, maar is dat wel zo?

god is voor mij niet een man in de hemel, ik zie god als alles om ons heen, alles en iedereen is een deel van god. je kunt dus spreken van 1 god, waarmee je verwijst naar alles. maar je kunt ook spreken van meerdere goden, waarbij iedere god een aspect van het geheel is.

ook zou dat zeggen dat iedereen die niet in god gelooft niet goed is, maar zou god zoiets wel zeggen? zou god dan zeggen dat de Egyptenaren of de Grieken slecht waren omdat ze meerdere goden hadden? als god zou willen dat iedereen in hem gelooft, dan kan hij dat toch gewoon doen als hij oppermachtig is? dus als het echt waar is dat die gebode van god afkomstig is, dan is hij dus niet zo goed als iedereen zegt.... :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

god is voor mij niet een man in de hemel, ik zie god als alles om ons heen, alles en iedereen is een deel van god. je kunt dus spreken van 1 god, waarmee je verwijst naar alles. maar je kunt ook spreken van meerdere goden, waarbij iedere god een aspect van het geheel is.

[/quote

ik heb altijd de alomtegenwoordigheid van God. dus dat eerste... alleen dan wel in een drieeenheid...

maar het bestaan van een god voor ieder aspect weet ik niet of dat binnen het christendom voorkomt...

ook zou dat zeggen dat iedereen die niet in god gelooft niet goed is, maar zou god zoiets wel zeggen? zou god dan zeggen dat de Egyptenaren of de Grieken slecht waren omdat ze meerdere goden hadden? als god zou willen dat iedereen in hem gelooft, dan kan hij dat toch gewoon doen als hij oppermachtig is? dus als het echt waar is dat die gebode van god afkomstig is, dan is hij dus niet zo goed als iedereen zegt.... :(

dat iemand niet specifiek in een bepaalde god gelooft maakt die persoon niet goed of slecht, of je goed of slecht bent dat bepalen de dingen die je doet...

God kan zeker doen wat hij wil maar dat wil niet zeggen dat hij dat doet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb altijd de alomtegenwoordigheid van God. dus dat eerste... alleen dan wel in een drieeenheid...

maar het bestaan van een god voor ieder aspect weet ik niet of dat binnen het christendom voorkomt...

in het christendom mischien niet, maar bij andere geloven wel. en die zijn net zo egt als het christendom vind ik

Link naar bericht
Deel via andere websites

ik heb altijd de alomtegenwoordigheid van God. dus dat eerste... alleen dan wel in een drieeenheid...

maar het bestaan van een god voor ieder aspect weet ik niet of dat binnen het christendom voorkomt...

in het christendom mischien niet, maar bij andere geloven wel. en die zijn net zo egt als het christendom vind ik

Dat ze echt zijn wil niet zeggen dat ze waar zijn.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Voel jij je goed bij het idee / beeld wat je nu hebt van God? Zo ja, niks aan de hand. Ik ben ervan overttuigd dat de Heilige Geest wel ingrijpt wanneer er iets niet goed zit in je geloofsleven.

Alles en iedereen heeft van nature een goddelijk deel in zich waardoor alles bijv. leven en/of energie heeft. Voor mij is er maar 1 God, die allesomvattend is: de aarde en allles wat daarop wel en geen leven heeft, ieder beeld, iedere gedachte, ieder gevoel en alles wat ik niet heb opgenoemd is een deel van deze God. Ook de Griekse, Romeinse en Egyptische goden zijn delen van God. God is de alpha en de omega, van A tot Z is Hij en van het begin tot het eind.

Ik denk niet dat God iets doet, behalve dan er zijn. Meer hoeft Hij ook niet te doen, Hij is niet van ons afhankelijk en wij niet van Hem, wij zijn immers goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Aniya,

Je moet helemaal niks, God heeft ons een vrije wil gegeven en dus de mogelijkheid niet te geloven volgens de regels van een bepaalde stroming. God heeft ons ook via Jezus (of je Hem nu ziet als Zijn Enige Zoon of als een groot leermeester) duidelijk gemaakt dat je voorzichtig moet zijn met je oordeel, omdat de maatstaf die je anderen oplegt wel eens ook op jezelf zou kunnen worden toegepast (erg vrije weergave). Hoe God dus oordeelt over mensen die opgroeien en geloven in meerder goden, weet ik niet en kan ik niet weten.

Voor zover ik het begrijp telt net zo goed mee hoe je je leven leeft.

Dat er maar 1 scheppergod is, dat hebben zelfs meergodendommen als beginpunt. Er is 1 uit wie alles is voortgekomen. Lijkt me niet verkeerd om je op dat ene voortbrengende principe te richten (zonder beeld van dat Ene, dat het Al is, want dat wordt ons ook geadviseerd in de bijbel, ons geen beelden te maken van God)

Dat je om je heen ziet dat dit Ene in alles vertegenwoordigd is, is ook mooi. Jezus (leermeester of Zoon, hoe je hem ziet weet ik niet) zei ook al, dat alles wat je iemand doet, je aan Hem doet. Er is dus idd een zekere verbinding.

Je leven leven volgens de 10 geboden is zo slecht nog niet, maar je leven leven waarbij je Jezus en wat Hij heeft gedaan probeert na te volgen is denk ik meer Christelijk. Oké je zult niet alles kunnen/durven wat Hij deed, zeker het laatste stukje niet, maar zijn leven is de moeite waard om te bestuderen en na te volgen.

En alles in vrijheid. Want God zou kunnen dwingen, maar Hij hecht aan de vrije wil die we gekregen hebben. En we mogen rondwandelen en dwalen en fouten maken en zelfs zondigen, maar we kunnen altijd de weg terug naar Hem vinden en Hij ontvangt ons met open armen. We zijn hier om te ervaren wat het is om mens te zijn, met fouten en al. Hij is altijd aanwezig, en bereid je te ontvangen/op te vangen.

En als al dat gepraat over Hij je een beeld oplevert van een al dan niet oude man, dan leg je dat maar naast je neer. Wij mensen hebben nu eenmaal vaak iets van een beeld nodig om de Ene, dat hele Grote te kunnen vatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

tja god vind het niet zo fijn als je andere goden aanbid.

(2e gebod)"want Ik, de HEER, uw God, duld geen andere goden naast Mij. Voor de schuld van de ouders laat Ik de kinderen boeten, en ook het derde geslacht en het vierde, wanneer ze Mij haten; maar als ze Mij liefhebben en doen wat Ik gebied, bewijs Ik hun Mijn liefde tot in het duizendste geslacht."

maar gelukig heeft jezus het wat makkelijker gemaakt wand anders had je er 613 geboden gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites

(Ik hoop dat ik mijn post, met name de eerste twee alinea's duidelijk heb uitgelegd. Zo niet, dan hoor ik dat graag.)

Al voordat ik christen werd, was ik er al van overtuigd dat er een hogere kracht of macht is en ook dat deze een eenheid is. Als er geen eenheid zou zijn dan zou er tegenstrijdigheid zijn en zou er wellicht weinig uit voorkomen. Dat is bij mensen ook zo, als je niet met iemand kunt samenwerken zul je weinig resultaat boeken. Ik denk dat als er meerdere goden zouden zijn zoals bij de Kelten, Grieken, Romeinen, Egyptenaren, etc, dat er geen eenheid zou zijn en de aarde niet zou kunnen bestaan omdat er geen resultaat zou zijn.

Ik geloof niet dat de Schepper Zijn schepping is. Een mens kan echter wel een eenheid vormen met God doordat de Heilige Geest in ieder mens kan huizen die je die eenheid kan bieden. In die zin kunnen Schepper en schepping dus één zijn, maar is de schepping niet de Schepper en zijn we geen goden. Ik zie God dus niet slechts als Iemand in de hemel, maar ook Iemand die in ons kan zijn.

Wat goed en wat slecht is blijft altijd subjectief. Ik denk dat je helemaal niet zo goed bent als je wel een christen bent maar alleen maar haat zaait, of dat je slecht bent als je geen christen bent maar wel goede werken doet. Ik heb het ook nooit voor onmogelijk gehouden dat er meer is dan alleen de heerlijkheid in de hemel en branden in de hel als het hiernamaals. Echter is dat nog altijd aan God om over deze dingen te beslissen.

Ik geloof dat God inderdaad graag wil dat mensen Zijn wil doen en ik geloof dat Hij krachtig genoeg is om ons daartoe te dwingen. Echter heeft Hij ons vrije wil gegeven zodat wij vrij zijn om voor Hem te kiezen. De woorden 'ik hou van jou' hebben immers ook geen waarde als je ze gedwongen moet zeggen, net zo min als gedwongen geloof waarde heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik kreeg altijd de 10 geboden als leefregels geleerd, is móest me er altijd aan houden. :(
De 10 geboden zijn specifiek aan de joden gegeven. Het wordt ook wel de Mozaïsche wet genoemd.

nu ik ouder ben heb ik er mn twijfels bij... 1 van die geboden zegt namelijk dat er maar 1 god is en dat je daar in moet geloven, maar is dat wel zo?
Er is maar één almachtige God.

Job 5: 17 Zie! Gelukkig is de man die door God wordt terechtgewezen; En verwerp het strenge onderricht van de Almachtige [el sjaddai] niet!

De titel “el sjaddai†wordt in de bijbel exclusief gebruikt voor JHWH.

god is voor mij niet een man in de hemel, ik zie god als alles om ons heen, alles en iedereen is een deel van god. je kunt dus spreken van 1 god, waarmee je verwijst naar alles. maar je kunt ook spreken van meerdere goden, waarbij iedere god een aspect van het geheel is.
God is een geest en geesten hebben geen geslacht, dat is fysiek, stoffelijk.

Het is voor mensen erg moeilijk om zich iets wat geestelijk is voor te stellen. Zoals je aan een huis kan zien wie de architect is, kan je aan de schepping zien, hoe de schepper is. Maar geen mens kan alle zaken die nodig zijn om de aarde te maken met “alles er op en eraan†begrijpen. Men gaat dan oversymplificeren en is alles door "evolutie†ontstaan. De kans dat dat mogelijk is, is kleiner dan nihil.

ook zou dat zeggen dat iedereen die niet in god gelooft niet goed is, maar zou god zoiets wel zeggen? zou god dan zeggen dat de Egyptenaren of de Grieken slecht waren omdat ze meerdere goden hadden? als god zou willen dat iedereen in hem gelooft, dan kan hij dat toch gewoon doen als hij oppermachtig is? dus als het echt waar is dat die gebode van god afkomstig is, dan is hij dus niet zo goed als iedereen zegt.... :(
De mens heeft een vrije wil gekregen en intellect. Helaas wordt dat misbruikt.

Wanneer je de Bijbel leest zie je dat een opstandige engel aanbeden wil worden. Hij veroorzaakt onnoemelijk veel ellende. Hij sticht een eigen religie. Hij heeft daarvoor een geschikt persoon gevonden, Nimrod. Hij sticht in Babylon een religie, die tegen God is gekeerd.

Deze afgoderij zorgt voor excessen, zoals mensen en kinderoffers. Je kan dus niet zeggen, dat afgoderij goed is. De afgoderij heeft zich over heel de aarde uitgebreid. De Babylonische sporen zijn duidelijk zichtbaar.

Voor Christen geld een nieuw gebod. Deze bestaat uit 2 delen.

Mt 22:

36 „Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?â€

37 Hij zei tot hem: „’Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’

38 Dit is het grootste en eerste gebod.

39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’

40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor Christen geld een nieuw gebod. Deze bestaat uit 2 delen.

Mt 22:

36 „Leraar, wat is het grootste gebod in de Wet?â€

37 Hij zei tot hem: „’Gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand.’

38 Dit is het grootste en eerste gebod.

39 Het tweede, hieraan gelijk, is dit: ’Gij moet uw naaste liefhebben als uzelf.’

40 Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.â€

Zo nieuw is dat gebod niet hoor. Jezus verwijst hier naar teksten uit de Thora:

'Luister, Israël: de HEER, onze God, de HEER is de enige! Heb daarom de HEER lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten. Prent ze uw kinderen in en spreek er steeds weer over, thuis en onderweg, als u naar bed gaat en als u opstaat. Draag ze als een teken om uw arm en als een band op uw voorhoofd. Schrijf ze op de deurposten van uw huis en op de poorten van de stad.' (Deut. 6:4-9 NBV)

'Wees niet haatdragend. Als je iemand iets te verwijten hebt, roep hem dan ter verantwoording en laad niet omwille van een ander schuld op je door je te wreken of wrok te blijven koesteren. Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER.' (Leviticus 19:17,18)

Het verschil is dat deze geboden nu in ons hart geschreven zijn.

@aniya: wat of wie is God volgens jou dan?

Kijken we nog even naar de context van het eerste gebod:

'Ik ben de HEER, uw God, die u uit Egypte, uit de slavernij, heeft bevrijd. Vereer naast mij geen andere goden.' (Deut. 5:6,7 NBV)

Ik denk dat je het eerste gebod niet los kunt zien van de 'inleiding'. God zegt: 'Ik ben de HEER, uw God'. Hij geeft zichzelf en eist dat Zijn volk zich ook aan Hem geeft. Hij claimt het volk voor zichzelf en wil niet dat zij ook maar aandacht besteden aan afgoden. Elders in de Bijbel staat dat God een naijverig, een jaloerse God is. Hij heeft ons lief met een felle liefde die geen andere goden aanvaardt.

Ik denk dat je het zo moet zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo nieuw is dat gebod niet hoor. Jezus verwijst hier naar teksten uit de Thora:
Ik schreef o.a.: Aan deze twee geboden hangt de gehele Wet en de Profeten.

Het nieuwe gebod:

Joh. 13:34 Ik geef u een nieuw gebod, dat gij elkaar liefhebt; net zoals ik u heb liefgehad, dat ook gij elkaar liefhebt.

Deuteronomium 6:

4 Luister, o Israël: JHWH, onze God, is één JHWH.

5 En gij moet JHWH, uw God, liefhebben met geheel uw hart en geheel uw ziel en geheel uw levenskracht.

6 En deze woorden die ik u heden gebied, moeten op uw hart blijken te zijn;

7 en gij moet ze uw zoon inscherpen en erover spreken wanneer gij in uw huis zit en wanneer gij op de weg gaat en wanneer gij neerligt en wanneer gij opstaat.

8 En gij moet ze als een teken op uw hand binden, en ze moeten tot een voorhoofdsband tussen uw ogen dienen;

9 en gij moet ze op de deurposten van uw huis en op uw poorten schrijven. NWV.

Leviticus 19:

17Gij moogt uw broeder in uw hart niet haten. Gij dient uw volksgenoot zonder mankeren terecht te wijzen, opdat gij niet met hem zonde draagt.

18 Gij moogt geen wraak nemen, noch een wrok koesteren tegen de zonen van uw volk; en gij moet uw naaste liefhebben als uzelf. Ik ben JHWH. NWV

Het verschil is dat deze geboden nu in ons hart geschreven zijn. :

Jer 17: 9 Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen?

Spr 28:26 Hij die op zijn eigen hart vertrouwt, is verstandeloos, maar hij die in wijsheid wandelt, die zal ontkomen.

Rom 2:14 Mensen der natiën, die geen wet [van God] hebben, doen van nature de dingen der wet.

Mensen hebben dus van God een geweten gekregen. Maar sommigen negeren dat.

Spr 7:

1 Mijn zoon, neem mijn woorden in acht, en moogt gij míjn geboden als een schat bij u wegleggen.

2 Onderhoud mijn geboden en blijf leven, en mijn wet als de pupil van uw ogen.

3 Bind ze aan uw vingers, en schrijf ze op de tafel van uw hart.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het verschil is dat deze geboden nu in ons hart geschreven zijn. :

Jer 17: 9 Het hart is verraderlijker dan iets anders en niets ontziend. Wie kan het kennen?

Spr 28:26 Hij die op zijn eigen hart vertrouwt, is verstandeloos, maar hij die in wijsheid wandelt, die zal ontkomen.

Rom 2:14 Mensen der natiën, die geen wet [van God] hebben, doen van nature de dingen der wet.

Mensen hebben dus van God een geweten gekregen. Maar sommigen negeren dat.

Spr 7:

1 Mijn zoon, neem mijn woorden in acht, en moogt gij míjn geboden als een schat bij u wegleggen.

2 Onderhoud mijn geboden en blijf leven, en mijn wet als de pupil van uw ogen.

3 Bind ze aan uw vingers, en schrijf ze op de tafel van uw hart.

Wat wil je hiermee zeggen? Ik verwees naar Jeremia 31 (lees dat gerust na). Die profetie is uitgekomen met de uitstorting van de Heilige Geest (zie Hand. 2). En dat maakt het verschil: die wetten zijn er niet als regeltjes die je maar moet volgen, maar getuigen van de verandering die de Geest in je leven teweeg brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid