Spring naar bijdragen

Gothic Rock / New Wave


Aanbevolen berichten

ik sta open voor allerlei soorten muziek,,

tot op zekere hoogte vindt ik Marilyn Manson wel leuk klinken,, maar naar aanleiding van het topic [black] Metal vraag ik me af hoe jullie over Gothic Rock / New Wave denken?

op aanraden van een collega wat artiesten namen meegekregen, die ik nu ook goed vindt,,

Axel Rudi Pell en Within temptation.

beide klinken goed,, in mijn optiek, Within temptation is geclassificeerd als Gothic Rock,, en The cult als New Wave

browsende op internet heb ik ook Fields Of the Nephilim ontdekt, dewelke als darkwave wordt gecliassificeert, maar wel Gothick Rock is

zie ook:

lijst newwave bands

wat is Gothick Rock

wat is Darkwave

Gaarne jullie meningen.

ik wil geen shokkerende filmpjes posten, dus aan jullie om youtube te openen en zelf te kijken wat jullie ervan vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bands die ik binnen dergelijke genres wel leuk vind zijn onder andere The cure, Joy Division, Clan of Xymox, Alien Sex fiend, Sisters of Mercy, Bauhaus, Miranda Sex Garden en Siouxsie And The Banshees.

dus aangehaalde genres vallen binnen de grenzen van het acceptabele van het christelijke geloof? meende namelijk ooit gehoord te hebben dat Gothic Rock oa dan,, met donkere zaken te maken heeft

Link naar bericht
Deel via andere websites
dus aangehaalde genres vallen binnen de grenzen van het acceptabele van het christelijke geloof? meende namelijk ooit gehoord te hebben dat Gothic Rock oa dan,, met donkere zaken te maken heeft

Dat zou je bij de muziek inquisitie moeten navragen. ;)

Er zijn vast christenen die het allemaal heel fout vinden, net zoals er christenen zijn die het allemaal prima vinden. Grenzen qua muziek zijn veelal subjectief en verschillen per persoon en groep. Of het nu dit soort muziek is, metal, pop of zelfs christelijke worship muziek.

Die 'donkere zaken' zijn trouwens veelal gewoon verdrietige en sombere zaken van het leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bands die ik binnen dergelijke genres wel leuk vind zijn onder andere The cure, Joy Division, Clan of Xymox, Alien Sex fiend, Sisters of Mercy, Bauhaus, Miranda Sex Garden en Siouxsie And The Banshees.

dus aangehaalde genres vallen binnen de grenzen van het acceptabele van het christelijke geloof? meende namelijk ooit gehoord te hebben dat Gothic Rock oa dan,, met donkere zaken te maken heeft

Ach ja dat zijn dezelfde mensen die denken dat het \m/ gebaar staat voor de duivelshoorntjes, das ook onzin. Within Temptation is mijn lijf-band, overigens :) De teksten van deze band zijn niet christelijk, maar die van het een na laatste album (the heart of everything) zijn wel gebaseerd op het christelijke geloof. Kwetsend zijn de iig niet. De teksten op het album Mother Earth zouden als pagan omschreven kunnen worden, maar zijn ook niet kwetsend voor het christelijke geloof. Zelfde geldt voor de teksten van het album The Silent Force. Alleen de teksten van Enter heb ik nog nooit kunnen beoordelen, omdat ik dat album nog niet heb. Het laatste album verteld een verhaal dat ook niet bepaald christelijk is, maar ook niet kwetsend.

Verder zingen veel new wave en new age bands niet bepaald christelijke teksten, maar kwetsend zijn hun teksten meestal ook niet, dus ik luister al die muziek gewoon :) Ieder moet in dit geval voor zichzelf bepalen of hij/zij de teksten veilig vind voor zichzelf.

Zoek maar gauw meer muziek op trouwens! Goeie genres zijn dit :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
h ja dat zijn dezelfde mensen die denken dat het \m/ gebaar staat voor de duivelshoorntjes, das ook onzin
dat heb je toch niet helemaal goed. Het gebaar is geintroduceed (afaik) door James Dio van de band Dio. Zijn italiaanse oma maakte dat gebaar, zij het met een beweging naar beneden om a) het boze oog te bezweren en om mensen 'dood te wensen' (gewoon een verwensing dus) het gebaar verwijst wel naar de bok en/of de duivel.

Dio deed het omdat hij het leuk vond en omdat het wel shockerend was en dat paste bij hevviemettal. Dat wil niet zeggen dat metalheads die het gebaar maken de duivel aanroepen, het is veelal een leeggebaar geworden. Net als om hiphop daar heb je ook eastsidegebaren gemaakt door Hollandse jochies uit het Westen des lands om de trueheid van de gebaarmaker aan te duiden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Joy Division is post-punk, geen gothic rock.

Gothic rock is een verzamelcontainer waar oa. postpunk in is ondergebracht en dan vooral postpunk (en new wave ea. verwante genres) met een bepaalde sfeer en esthetiek. Wat dat betreft kun je het ergens misschien wel beschouwen als historische labels, die postuum zijn aangebracht.

'Gothic' is net als 'punk' een term die op een gegeven moment is geadopteerd. 'Punk' is geen bedenksel van een punkband, maar een term die in de media werd gebruikt en vervolgens later als geuzennaam is geadopteerd als term voor het genre.

In het geval van Joy Division werd al tijdens hun bestaan gekwalificeerd als dansmuziek met 'gothic overtunes'.

The band's dark and gloomy sound, which Martin Hannett described in 1979 as "dancing music with Gothic overtones", presaged the gothic rock genre. While the term "gothic" originally described a "doomy atmosphere" in music of the late 1970s, the term was soon applied to specific bands like Bauhaus that followed in Joy Division's wake.
Sinds dien kreeg je bands bands die daar verder in gingen en zich oa. door hun lieten inspireren en ontwikkelde er een hele subcultuur rond die 'doomy atmosfeer'. Gothic is ook veel meer die 'atmosfeer' en esthetiek. In feite En gothic rock is...nou ja, de rock... Overigens vind ik 'gothic rock' sowiso een niet zoveel zeggende term... Het is een post-punk band en in zoverre ben ik het wel met je eens dat het wel iets anachronistisch in zich heeft...
Link naar bericht
Deel via andere websites
h ja dat zijn dezelfde mensen die denken dat het \m/ gebaar staat voor de duivelshoorntjes, das ook onzin
dat heb je toch niet helemaal goed. Het gebaar is geintroduceed (afaik) door James Dio van de band Dio. Zijn italiaanse oma maakte dat gebaar, zij het met een beweging naar beneden om a) het boze oog te bezweren en om mensen 'dood te wensen' (gewoon een verwensing dus) het gebaar verwijst wel naar de bok en/of de duivel.

Dio deed het omdat hij het leuk vond en omdat het wel shockerend was en dat paste bij hevviemettal. Dat wil niet zeggen dat metalheads die het gebaar maken de duivel aanroepen, het is veelal een leeggebaar geworden. Net als om hiphop daar heb je ook eastsidegebaren gemaakt door Hollandse jochies uit het Westen des lands om de trueheid van de gebaarmaker aan te duiden.

Mij is datzelfde verhaal verteld, maar dan dat Dio zijn oma dat gebaar maakte als beschermingsteken over Dio, en dat Dio dat deed over het publiek en het publiek het klakkeloos overnam. Ik heb de docu nog op mijn pc staan waar Dio erover verteld, ik zal het nog eens kijken om te zien of ik wat gemist heb toevallig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid