Spring naar bijdragen

Eten volgens de Bijbel


Aanbevolen berichten

Waarom nog een zegen vragen over het eten :? , het eten zelf ís al een zegen.

Jezus zegende het brood toch ook niet.

Hij keek naar boven en zegende God !

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 En Hij beval de scharen, dat zij in het gras zouden gaan zitten, nam de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit, brak de broden en gaf ze aan zijn discipelen en de discipelen gaven ze aan de scharen.

Waaruit maak je op dat Hij God zegende?

Even uit mijn hoofd : Jezus sprak de dankzegging uit, terwijl Hij het brood brak,

dat is :" Baruch Adonai,........" = "Gezegend zijt Gij,........"

Daar maak ik op uit dat je God moet prijzen en zegenen en dánken voor je brood, je hoeft je brood niet meer te zegenen.

Het is al een zegen dat je het krijgt.

Als je het hebt , kun je alleen maar danken. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 65
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom nog een zegen vragen over het eten :? , het eten zelf ís al een zegen.

Jezus zegende het brood toch ook niet.

Hij keek naar boven en zegende God !

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 En Hij beval de scharen, dat zij in het gras zouden gaan zitten, nam de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit, brak de broden en gaf ze aan zijn discipelen en de discipelen gaven ze aan de scharen.

Waaruit maak je op dat Hij God zegende?

Even uit mijn hoofd : Jezus sprak de dankzegging uit, terwijl Hij het brood brak,

dat is :" Baruch Adonai,........" = "Gezegend zijt Gij,........"

Daar maak ik op uit dat je God moet prijzen en zegenen en dánken voor je brood, je hoeft je brood niet meer te zegenen.

Het is al een zegen dat je het krijgt.

Als je het hebt , kun je alleen maar danken. :)

Ik ben het niet per sé met je oneens hoor. Alleen maak ik dat niet echt op uit Matth. 14:19. Maar ik denk dat het ook te ver gaat om hierover in dit topic te discussiëren. Ik ben het niet geheel oneens met je uitspraken. Een christen ís al gezegend, alleen maar door een kind van God te zijn. Daardoor is ook het voedsel gezegend (zie ook Deut. 28).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 En Hij beval de scharen, dat zij in het gras zouden gaan zitten, nam de vijf broden en de twee vissen, en Hij zag op naar de hemel, sprak de zegen uit, brak de broden en gaf ze aan zijn discipelen en de discipelen gaven ze aan de scharen.

Waaruit maak je op dat Hij God zegende?

Even uit mijn hoofd : Jezus sprak de dankzegging uit, terwijl Hij het brood brak,

dat is :" Baruch Adonai,........" = "Gezegend zijt Gij,........"

Daar maak ik op uit dat je God moet prijzen en zegenen en dánken voor je brood, je hoeft je brood niet meer te zegenen.

Het is al een zegen dat je het krijgt.

Als je het hebt , kun je alleen maar danken. :)

Ik ben het niet per sé met je oneens hoor. Alleen maak ik dat niet echt op uit Matth. 14:19. Maar ik denk dat het ook te ver gaat om hierover in dit topic te discussiëren. Ik ben het niet geheel oneens met je uitspraken. Een christen ís al gezegend, alleen maar door een kind van God te zijn. Daardoor is ook het voedsel gezegend (zie ook Deut. 28).

Ik lees dat nergens wat er uit het hoofd wordt verzonnen. Er staat het woord Eulogeo wat betekent:

1) to praise, celebrate with praises

2) to invoke blessings

3) to consecrate a thing with solemn prayers

a) to ask God's blessing on a thing

B) pray God to bless it to one's use

c) pronounce a consecratory blessing on

4) of God

a) to cause to prosper, to make happy, to bestow blessings on

B) favoured of God, blessed

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

1 Timoteüs 4,3 

die het huwelijk verbieden en hen dwingen tot onthouding van voedsel dat God geschapen heeft om door de gelovigen, die de waarheid kennen, onder dankzegging te worden gegeten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

Dat ben ik toch niet met je eens,

Je ziet dat Jezus omhoog kijkt als hij het zegengebed uitspreekt, dan moet je uitzoeken wat dat zegengebed is, het is een Joods gebed en begint met: baruch atah adonai elohenu melek ha'olam.....

Baruch komt van beracha = zegenen

In het Grieks is dat inderdaad eulogia of echaristia.

Maar wát zegent Jezus dan ?

God.

Want het Joodse gebed gaat als volgt : Gezegend zijt Gij, Heer onze God, die het brood uit de aarde deed opkomen...

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Hihi, die heb ik vroeger ook geleerd :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

Dat ben ik toch niet met je eens,

Je ziet dat Jezus omhoog kijkt als hij het zegengebed uitspreekt, dan moet je uitzoeken wat dat zegengebed is, het is een Joods gebed en begint met: baruch atah adonai elohenu melek ha'olam.....

Baruch komt van beracha = zegenen

In het Grieks is dat inderdaad eulogia of echaristia.

Maar wát zegent Jezus dan ?

God.

Want het Joodse gebed gaat als volgt : Gezegend zijt Gij, Heer onze God, die het brood uit de aarde deed opkomen...

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Zo'n dankgebed is natuurlijk niet verkeerd.

Staat het joodse gebed ook in de Bijbel?

Ik zie wel:

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Hij doet het gras ontspruiten voor het vee, het groene kruid ter bewerking door de mens, brood uit de aarde voortbrengende

Toen Jezus zegende bij de wonderbare spijziging, sprak Hij toen hetzelfde uit als bij de/het dankzegging/eucharistie/avondmaal?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

Dat ben ik toch niet met je eens,

Je ziet dat Jezus omhoog kijkt als hij het zegengebed uitspreekt, dan moet je uitzoeken wat dat zegengebed is, het is een Joods gebed en begint met: baruch atah adonai elohenu melek ha'olam.....

Baruch komt van beracha = zegenen

In het Grieks is dat inderdaad eulogia of echaristia.

Maar wát zegent Jezus dan ?

God.

Want het Joodse gebed gaat als volgt : Gezegend zijt Gij, Heer onze God, die het brood uit de aarde deed opkomen...

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar je moet wel lezen wat er staat. Jij voegt er een heel gebed tussen wat er niet staat. Er staat alleen dat Hij omhoog keek en de zegen uitsprak, het Griekse woord Eulogea wat in de grondtekst staat laat in geen enkele van de mogelijke uitleg zien dat het gaat om het zegenen van God, maar juist om de zegen voor iets te vragen of uit te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hebben we hier nu een hele discussie over of je voor het eten nu moet bidden of danken? :? Ach ja, discussieren is nu eenmaal leuk en het onderwerp hoeft dan niet eens belangrijk te zijn. Dat dan weer wel.

Tip van de dag: doe gewoon allebei, dus zowel bidden als danken, dan kan het niet anders dan dat je het altijd goed doet. Of zal God het je aanrekenen dat je ook nog dankt, terwijl je enkel moest bidden, of dat je ook nog bidt, terwijl je enkel moest danken?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hebben we hier nu een hele discussie over of je voor het eten nu moet bidden of danken? :? Ach ja, discussieren is nu eenmaal leuk en het onderwerp hoeft dan niet eens belangrijk te zijn. Dat dan weer wel.

Tip van de dag: doe gewoon allebei, dus zowel bidden als danken, dan kan het niet anders dan dat je het altijd goed doet. Of zal God het je aanrekenen dat je ook nog dankt, terwijl je enkel moest bidden, of dat je ook nog bidt, terwijl je enkel moest danken?

Nee, we hebben een discussie over een bijbeltekst die verschillend uitgelegd wordt in relatie tot zegen en voedsel. Dit weer in relatie tot het Genesis dieet en hoe we nu in het nieuwe verbond hiermee om kunnen gaan. Wellicht voortaan even beter opletten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

O, ik dacht dat die discussie juist begon met de post van Kleur, die zich afvroeg waarom je een zegen over het eten zou vragen. En toen zag ik dat de discussie daarover verder ging en men dus een bepaald woord inderdaad ging analyseren ten dienste van die discussie. Mijn oplettingsvermogen is dus messcherp, alleen schijnbaar mijn interpretatievermogen niet altijd. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
In het O.T. staan heel veel tips in wat gezond voor ons is. Er staan vruchten in en allerlei tips. Ik heb dit na gelezen in het boekje de Wetenschap en de Bijbel. En eveneens het boekje Genesis Dieet. God is onze schepper en weet wat goed voor ons is. Ik bemerk dat er weinig oog is in de kerken over verantwoordelijk eten. Wat vinden jullie hiervan?

Heel goed, als ik gezond wil eten ga ik wel bij de groenteboer langs. De dominee mag het over zinnige dingen hebben.

De voedingswetten gelden niet voor mij, ik ben een christen en een heiden, geen Jood.

Link naar bericht
Deel via andere websites
en het onderwerp hoeft dan niet eens belangrijk te zijn.

Het is wel een belangrijk onderwerp. Het gaat over communicatie en relatie met God (en waar God blij over is) - in dit geval in relatie tot (het eten van) voedsel.

Zowel wat betreft hetgeen je eet als in hoeverre je ervoor dankt of het zegent hoeven wat mij betreft niet wetmatig te worden benaderd, maar het is goed te onderzoeken hoe je kan leven volgens Gods wil uit het oogpunt van je relatie met Hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat mij betreft dus niet God zegenen maar het voedsel wat Hij ging vermeerderen. Uiteraard is dankzegging natuurlijk ook een manier:

Dat ben ik toch niet met je eens,

Je ziet dat Jezus omhoog kijkt als hij het zegengebed uitspreekt, dan moet je uitzoeken wat dat zegengebed is, het is een Joods gebed en begint met: baruch atah adonai elohenu melek ha'olam.....

Baruch komt van beracha = zegenen

In het Grieks is dat inderdaad eulogia of echaristia.

Maar wát zegent Jezus dan ?

God.

Want het Joodse gebed gaat als volgt : Gezegend zijt Gij, Heer onze God, die het brood uit de aarde deed opkomen...

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar je moet wel lezen wat er staat. Jij voegt er een heel gebed tussen wat er niet staat. Er staat alleen dat Hij omhoog keek en de zegen uitsprak, het Griekse woord Eulogea wat in de grondtekst staat laat in geen enkele van de mogelijke uitleg zien dat het gaat om het zegenen van God, maar juist om de zegen voor iets te vragen of uit te spreken.

Misschien heb je wel gelijk,

ik liet me teveel leiden door een Joodse Bijbelleraar, ik heb er zelf te weinig verstand van , van de grondtekst tenminste,

maar het klonk zo aanmemelijk,

maar toch, Jezus keek omhoog en dan sprak hij het zegen of dank gebed uit.

wie of wat zegent of dankt Hij dan ?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat ben ik toch niet met je eens,

Je ziet dat Jezus omhoog kijkt als hij het zegengebed uitspreekt, dan moet je uitzoeken wat dat zegengebed is, het is een Joods gebed en begint met: baruch atah adonai elohenu melek ha'olam.....

Baruch komt van beracha = zegenen

In het Grieks is dat inderdaad eulogia of echaristia.

Maar wát zegent Jezus dan ?

God.

Want het Joodse gebed gaat als volgt : Gezegend zijt Gij, Heer onze God, die het brood uit de aarde deed opkomen...

Ik heb mijn kinderen nu ook het gebed voor het eten : "Here ,zege dit eten om Jezus wil, Amen" anders aangeleerd.

Zij zeggen nu alleen Amen op ons gebed, of als één van de kids het gebed mag zeggen.

Na het eten hebben we dan : "Here, dank U voor dit lekkere eten, om Jezus wil , Amen"

Je hoeft het niet met mij eens te zijn maar je moet wel lezen wat er staat. Jij voegt er een heel gebed tussen wat er niet staat. Er staat alleen dat Hij omhoog keek en de zegen uitsprak, het Griekse woord Eulogea wat in de grondtekst staat laat in geen enkele van de mogelijke uitleg zien dat het gaat om het zegenen van God, maar juist om de zegen voor iets te vragen of uit te spreken.

Misschien heb je wel gelijk,

ik liet me teveel leiden door een Joodse Bijbelleraar, ik heb er zelf te weinig verstand van , van de grondtekst tenminste,

maar het klonk zo aanmemelijk,

maar toch, Jezus keek omhoog en dan sprak hij het zegen of dank gebed uit.

wie of wat zegent of dankt Hij dan ?

Misschien heb jij ook wel gelijk hoor, maar ik denk dat het altijd belangrijk is voorzichtig te zijn met Joodse Bijbelleraren. Is hij wel messiasbelijdend? Christenen hebben de Geest van God en weten zo in geestelijk opzicht veel meer dan joden. Christenen kunnen heel veel van joden leren om de Bijbel in een bepaalde context te zien, maar ik blijf altijd wel voorzichtig in dingen van joden aan te nemen als ik het niet echt in de Bijbel terugzie. Misschien heeft hij wel gelijk, maar vooralsnog zie ik het nog niet echt. Ik sta echter wel open voor dergelijke nieuwe inzichten. Als zo'n leraar het mij kan laten zien, wil ik wel mijn eigen inzichten aanpassen.

Een andere keer keek Jezus ook naar boven en zei 'Effata' en dat zei Hij toen ook niet tegen de Vader of de hemel. Hij keek naar boven (waarschijnlijk omdat Hij het van Zijn Vader verwachtte) en opende toen namens de Vader de oren van een dove man (die tevens daarna kon spreken).

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:34 en Hij zag op naar de hemel en zuchtte en zeide tot hem: Effata, dat is: wordt geopend!
Link naar bericht
Deel via andere websites

Misschien heb je wel gelijk,

ik liet me teveel leiden door een Joodse Bijbelleraar, ik heb er zelf te weinig verstand van , van de grondtekst tenminste,

maar het klonk zo aanmemelijk,

maar toch, Jezus keek omhoog en dan sprak hij het zegen of dank gebed uit.

wie of wat zegent of dankt Hij dan ?

Voor zover ik het kan zien zegent Hij het voedsel of dankt God voor het wonder wat gaat gebeuren. Er vindt namelijk een wonderteken plaats, de vermenigvuldiging van het brood en de vis.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En ook dat is geen wetmatigheid.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:42 Er was een man gekomen uit Baäl-Salisa; deze bracht de man Gods in zijn tas brood van de eerstelingen, twintig gerstebroden en vers koren. En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. 43 Maar zijn dienaar zeide: Hoe kan ik dit aan honderd man voorzetten? En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. Want zo zegt de HERE: Men zal eten en overhouden. 44 Daarop zette hij het hun voor, en zij aten en hielden over, naar het woord des HEREN.

Maar nu dwaal ik af.. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ook dat is geen wetmatigheid.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:42 Er was een man gekomen uit Baäl-Salisa; deze bracht de man Gods in zijn tas brood van de eerstelingen, twintig gerstebroden en vers koren. En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. 43 Maar zijn dienaar zeide: Hoe kan ik dit aan honderd man voorzetten? En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. Want zo zegt de HERE: Men zal eten en overhouden. 44 Daarop zette hij het hun voor, en zij aten en hielden over, naar het woord des HEREN.

Maar nu dwaal ik af.. ;)

Niemand heeft het over een wetmatigheid ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
En ook dat is geen wetmatigheid.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:42 Er was een man gekomen uit Baäl-Salisa; deze bracht de man Gods in zijn tas brood van de eerstelingen, twintig gerstebroden en vers koren. En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. 43 Maar zijn dienaar zeide: Hoe kan ik dit aan honderd man voorzetten? En hij zeide: Geef het aan het volk, opdat zij eten. Want zo zegt de HERE: Men zal eten en overhouden. 44 Daarop zette hij het hun voor, en zij aten en hielden over, naar het woord des HEREN.

Maar nu dwaal ik af.. ;)

Niemand heeft het over een wetmatigheid ;)

Nee, dat bedoelde ik ook niet. Het was alleen een bijdrage van mij aan de discussie *:} (Niet jij -per sé-, maar mensen in het algemeen kunnen anders denken: Oh, dus als ik een wonderbaarlijke vermenigvuldiging van voedsel wil, moet ik eerst naar de hemel kijken en het voedsel óf God zegenen en dan gebeurt een wonder ;) )

Link naar bericht
Deel via andere websites

God heeft ons in principe als planteneters op deze wereld gezet, van huis uit zijn we vegetarieers

God zijde in genesis dat het zeer goed was.

Ik weet zeker dat deze brandstof die hij voorgeschreven heeft het beste is voor ons motortje.

genesis 1 vers 29

En God zeide: Zie, Ik geef u al het zaaddragend gewas op de gehele aarde en al het geboomte, waaraan zaaddragende vruchten zijn; het zal u tot spijze dienen

En of je nu jood ben of israeleliet griek of nederlander maakt helemaal niets uit,technisch zijn we helemaal niet anders van binnen,we zijn we allemaal het zelfde ,als je in ogenschouw neemt dat het om de gezondheid gaat. lees maar: daniel 1

1 In het derde jaar der regering van Jojakim, de koning van Juda, kwam Nebukadnessar, de koning van Babel, naar Jeruzalem en belegerde het; 2 en de Here gaf Jojakim, de koning van Juda, in zijn macht, benevens een deel van het gerei van het huis Gods, en hij bracht ze naar het land Sinear, in de tempel van zijn god; het gerei bracht hij in de schatkamer van zijn god.

3 Toen beval de koning Aspenaz, het hoofd zijner hovelingen, enige Israëlieten te laten komen, uit het koninklijk geslacht en uit de edelen, 4 knapen zonder enig gebrek, schoon van uiterlijk, ervaren in allerlei wijsheid, in het bezit van kennis, met inzicht in wetenschap, geschikt om dienst te doen in het paleis des konings, en hen te onderwijzen in de geschriften en de taal der Chaldeeën. 5 En de koning stelde voor hen een dagelijks rantsoen vast van de koninklijke tafel en van de wijn, die hij placht te drinken. Zo liet hij hen gedurende drie jaren opvoeden, na verloop waarvan zij bij de koning dienst moesten doen.

6 Nu bevonden zich onder hen enige Judeeërs: Daniël, Chananja, Misaël en Azarja; 7 de overste der hovelingen gaf hun andere namen: Daniël noemde hij Beltesassar, Chananja Sadrak, Misaël Mesak en Azarja Abednego. 8 Daniël nu nam zich voor, zich niet te verontreinigen met de koninklijke spijze of met de wijn die de koning placht te drinken; en hij verzocht de overste der hovelingen, dat hij zich niet zou behoeven te verontreinigen. 9 Toen schonk God aan Daniël gunst en barmhartigheid bij de overste der hovelingen; 10 doch de overste der hovelingen zeide tot Daniël: Ik vrees, dat mijn heer, de koning, die uw spijs en drank vastgesteld heeft, uw uiterlijk misschien minder welvarend zou vinden dan dat van de overige knapen van uw leeftijd, en dat gij daardoor mijn hoofd met schuld zoudt beladen bij de koning. 11 Daarop zeide Daniël tot de kamerdienaar, die de overste der hovelingen aan Daniël, Chananja, Misaël en Azarja had toegevoegd: 12 Neem toch met uw dienaren gedurende tien dagen de proef: men geve ons groenten te eten en water te drinken; 13 laat dan ons uiterlijk met dat van de knapen die de koninklijke spijze eten, door u vergeleken worden, en doe dan met uw dienaren naar uw bevinding. 14 Hij gaf hun hierin gehoor en nam met hen gedurende tien dagen de proef, 15 en na verloop van tien dagen bleek hun uiterlijk schoner en zagen zij er welvarender uit dan al de knapen die van de koninklijke spijze gegeten hadden. 16 Voortaan nam de kamerdienaar hun spijze en de wijn die zij drinken moesten, weg en gaf hun groenten. 17 En aan deze vier knapen gaf God kennis en verstand van allerlei geschriften en wijsheid, terwijl Daniël inzicht had in allerlei gezichten en dromen.

Het beste dieet is wat God gaf aan adam en eva dat blijkt wel uit dit stuk, en zeg zelf waaromzou Hij dit advies alleen aan joden of zo geven? Jullie zijn hem net zo lief toch? dit advies is aan een ieder die het wil horen!!

en inderdaad mensen willen toch graag vlees eten inclusief ik zelf, Maar zegt God dan onthoud u zich van onrein vlees,(((ook niets meer, dan een goed bedoeld advies)))

voor alle mensen, in grote lijnen kan je het zo zien dat het planteeters zijn die je mag eten, dus eet je groente uit de tweede hand!! hoeveel beter is het om het uit de eerste hand te hebben?

Het zal geschieden, omdat gij aan deze verordeningen gehoor geeft en ze naarstig onderhoudt, dat de HERE, uw God, jegens u het verbond en de goedertierenheid zal bevestigen, die Hij aan uw vaderen met een eed bekrachtigd heeft; 13 Hij zal u liefhebben, zegenen en talrijk maken; Hij zal zegenen de vrucht van uw schoot en de vrucht van uw bodem, uw koren, most en olie, de worp van uw runderen en de dracht van uw kleinvee, in het land, waarvan Hij uw vaderen gezworen heeft, dat Hij het u geven zou. 14 Gezegend zult gij zijn boven alle volken; er zal geen onvruchtbare zijn onder uw mannen of vrouwen, noch onder uw vee. 15 De HERE zal alle ziekten van u afwenden, en geen van de boze kwalen van Egypte, die gij kent, zal Hij u opleggen, maar Hij zal die brengen over allen die u haten.

Nu is het volgens mij niet zo dat dat als je een carbonaatje eet, je niet in het koningkrijk der hemelen kan komen!! wel is het goed die regels die mozes naast de ark had gelegd na te leven, bv je mag geen kinderen bij je zus of moeder verwekken of zo! bloedschande noemt God het, en je weet wat er dan van komen kan, de kans dat je ongezonde kinderen krijgt, is vele malen groter!! deze adviezen zijn voor alle mensen als je ze naleeft dan : lees text hierboven

zo ook voor het voedsel. je oogst wat je zaait!! als je veel rookt kan je longkanker krijgen, als je veel dierlijk vet binnenkrijgt kan je dichtslippen, en geloof me dat telt niet alleen voor israelieten of joden.

groetjes P.van Holten

Link naar bericht
Deel via andere websites
God heeft ons in principe als planteneters op deze wereld gezet, van huis uit zijn we vegetarieers

God zijde in genesis dat het zeer goed was.

Ik weet zeker dat deze brandstof die hij voorgeschreven heeft het beste is voor ons motortje.

God heeft ons ook geschapen met gebit en het spijsvertrekringstelsel van een omnivoor.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat het erg gezond is om het Genesis dieet na te leven. Varkensvlees is onrein omdat varkens van alles eten. Ik ben naar een lezing van Ben Hobrink en die liet ons een foto van ratten zien die verkocht werden op de markt. Iedereen in de zaal gruwelde ervan. Ben Hobrink was maar verbaasd, omdat ratten vergelijkbaar zijn met varkens. Beide eten ze afval. Waarom geen ratten eten als je ook varkens eet? Beide geven meer kans op ziekten dan de reine dieren.

Aangezien ik op het moment bezig ben om een gezonder leven op te bouwen (en het ongezonde vet rond mijn middel weg te werken), heb ik me verdiept in hoe ik een levensstijl aan kan nemen die ik langer vol kan houden. Het genesis dieet komt erg in de buurt van 'wat naar mijn idee gezond is'. En het staat allemaal in de Bijbel.. Waarom zou het in de bijbel staan als het niet goed voor ons is om zo'n dieet aan te houden? God heeft toch het beste met ons voor? Ik ga in ieder geval terug naar de basis en probeer zoveel mogelijk plantaardig te eten (en dan ook echt zoveel mogelijk wat direct uit de natuur komt, of in ieder geval niet zodanig bewerkt is dat er allemaal gevaarlijke en ongezonde E-nummers o.i.d. zitten), met af en toe een stukje vlees, maar het liefst niet meer van het varken!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben Hobrink was maar verbaasd, omdat ratten vergelijkbaar zijn met varkens. Beide eten ze afval. Waarom geen ratten eten als je ook varkens eet? Beide geven meer kans op ziekten dan de reine dieren.

Ik zou ook geen bezwaar hebben om ratten te eten. Kwestie van de cultuur waar je bent opgegroeid.

Johannes de Doper at sprinkhanen. Een hoop zullen daar ook van gruwen denk ik. Komt omdat we het niet gewend zijn.

In India kun je mensen choqueren als je plaatjes van de handel van koeien voor de vleesconsumptie laat zien.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben Hobrink was maar verbaasd, omdat ratten vergelijkbaar zijn met varkens. Beide eten ze afval. Waarom geen ratten eten als je ook varkens eet? Beide geven meer kans op ziekten dan de reine dieren.

Ik zou ook geen bezwaar hebben om ratten te eten. Kwestie van de cultuur waar je bent opgegroeid.

Johannes de Doper at sprinkhanen. Een hoop zullen daar ook van gruwen denk ik. Komt omdat we het niet gewend zijn.

In India kun je mensen choqueren als je plaatjes van de handel van koeien voor de vleesconsumptie laat zien.

Dat klopt, maar toch geloof ik wel dat varkensvlees hierdoor meer ziektes met zich mee zou kunnen brengen dan rundvlees. Ik heb respect voor een ieder die het wel wil blijven eten en het niet wil laten staan, maar ik heb de keuze gemaakt om er mee op te houden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben Hobrink was maar verbaasd, omdat ratten vergelijkbaar zijn met varkens. Beide eten ze afval. Waarom geen ratten eten als je ook varkens eet? Beide geven meer kans op ziekten dan de reine dieren.

Ik zou ook geen bezwaar hebben om ratten te eten. Kwestie van de cultuur waar je bent opgegroeid.

Johannes de Doper at sprinkhanen. Een hoop zullen daar ook van gruwen denk ik. Komt omdat we het niet gewend zijn.

In India kun je mensen choqueren als je plaatjes van de handel van koeien voor de vleesconsumptie laat zien.

Dat klopt, maar toch geloof ik wel dat varkensvlees hierdoor meer ziektes met zich mee zou kunnen brengen dan rundvlees. Ik heb respect voor een ieder die het wel wil blijven eten en het niet wil laten staan, maar ik heb de keuze gemaakt om er mee op te houden.

Ja omdat het in de bijbel staat, niet omdat je echt bang bent voor die ziektes. Hoeveel mensen worden er nou echt ziek van varkensvlees? Daar heb ik nooit van gehoord.

Als mensen graag oudtestamentische geboden willen onderhouden vind ik dat prima. Maar ga het niet rationaliseren met drogredenen aub.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid