Spring naar bijdragen

Doop met de Heilige Geest.


Aanbevolen berichten

Ik wil graag een boompje opzetten over 'de doop met de Heilige Geest'. Vandaag las ik in het evangelie van Marcus:

8 Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest. (NBV)

Mijn vragen:

- Gaat het hier om een afzonderlijke doop, los van de waterdoop?

- Zo ja, wat moeten we dan verstaan onder de doop met de Heilige Geest?

- In welk verband staat de doop met de Heilige Geest tot de waterdoop?

Ik ben zelf altijd van mening geweest dat er niet zo iets is als een afzonderlijke doop met de Heilige Geest. Als je gedoopt bent (met water) heb je de Heilige Geest al ontvangen. Maar graag zie ik jullie (onderbouwde!) visies tegemoet.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik wil graag een boompje opzetten over 'de doop met de Heilige Geest'. Vandaag las ik in het evangelie van Marcus:

8 Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest. (NBV)

Mijn vragen:

- Gaat het hier om een afzonderlijke doop, los van de waterdoop?

- Zo ja, wat moeten we dan verstaan onder de doop met de Heilige Geest?

- In welk verband staat de doop met de Heilige Geest tot de waterdoop?

Ik ben zelf altijd van mening geweest dat er niet zo iets is als een afzonderlijke doop met de Heilige Geest. Als je gedoopt bent (met water) heb je de Heilige Geest al ontvangen. Maar graag zie ik jullie (onderbouwde!) visies tegemoet.

Voor mijn onderbouwing verwijs ik graag naar: viewtopic.php?t=18421 .

De Doop in de Geest is inderdaad een separate doop, los van de waterdoop. Ze kunnen wel (ongeveer) gelijktijdig plaatsvinden. Toen Jezus in water werd gedoopt, werd Hij ook gedoopt in de Geest toen Deze (als een duif) op Jezus neerdaalde. De gelovigen werden ook gedoopt in de Geest op de pinksterdag toen tongen van vuur boven hen verschenen.

Een gelovige kan eerst worden gedoopt in de Geest en daarna in water, maar het kan ook in een andere volgorde.

Bij de doop in de Geest ontvangt de gelovige de charismata (1 Kor. 12) met als kenmerk het spreken in tongen (en het profeteren), enz. .

Elke gelovige ontvangt al in het hart de Heilige Geest als onderpand, maar is daarmee nog niet gelijk gedoopt in de Geest. Met het dopen in de Geest wordt je vervuld met de kracht van de Geest, waarna je in grote(re) kracht de wereld kan ingaan en zieken kan genezen, demonen kan uitwerpen enz. in Jezus' naam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Hoe het precies zit weet ik niet, maar als ik het zo lees dan zijn het twee seperate dingen:

8 Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest

Het woordje maar geeft duidelijk aan dat het iets anders is, niet dan?

de 'ik' heeft gedoopt met water,maar 'hij' zal dopen met de heilige Geest.

Dat kan dan toch niet hetzelfde zijn?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dopen is gewoon iets compleet onderdompelen, doordrenken van etc..

oftewel..Naast het ondergedompeld te worden bij de doop kun je ook compleet doordrenkt worden met de Heilige Geest..Niet een klein beetje maar helemaal.. Is gewoon een metafoor..

En nee, Eulogia, Als de Heilige Geest in je hart komt, dan ben je gedoopt in de Heilige Geest. Wat jij bedoelt is dat men vervuld kan worden met de Heilige Geest en dan bepaalde dingen gaat doen..En vervuld betekent gewoon vol van de Heilige Geest..Je loopt helemaal over..

Net als Stefanus dus ook meteen behoorlijk van wal stak wat ook zijn leven kostte uiteindelijk..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mijn onderbouwing verwijs ik graag naar: viewtopic.php?t=18421

Bedankt, ik zal het daar eens nalezen.

De Doop in de Geest is inderdaad een separate doop, los van de waterdoop. Ze kunnen wel (ongeveer) gelijktijdig plaatsvinden. Toen Jezus in water werd gedoopt, werd Hij ook gedoopt in de Geest toen Deze (als een duif) op Jezus neerdaalde.

Is dat een doop dan? Ik lees in Lucas:

Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde. (Luc. 3:21,22 NBV)

Er staat dat de Heilige Geest op Hem (Jezus) neerdaalde, nadat Hij gedoopt was.

De gelovigen werden ook gedoopt in de Geest op de pinksterdag toen tongen van vuur boven hen verschenen.

Waarom is dat nog weer een andere doop? In Lucas 3 wordt weliswaar gesproken van een doop met de Heilige Geest, maar betekent dat dan niet vooral dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen bij de doop?

Een gelovige kan eerst worden gedoopt in de Geest en daarna in water, maar het kan ook in een andere volgorde.

Heb je ook voorbeelden (uit de Bijbel)?

Bij de doop in de Geest ontvangt de gelovige de charismata (1 Kor. 12) met als kenmerk het spreken in tongen (en het profeteren), enz. .

Waaruit concludeer je dat?

Elke gelovige ontvangt al in het hart de Heilige Geest als onderpand, maar is daarmee nog niet gelijk gedoopt in de Geest. Met het dopen in de Geest wordt je vervuld met de kracht van de Geest, waarna je in grote(re) kracht de wereld kan ingaan en zieken kan genezen, demonen kan uitwerpen enz. in Jezus' naam.

Een soort 'upgrade' dus (sorry voor de term). Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar is het ook ergens op gebaseerd?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe het precies zit weet ik niet, maar als ik het zo lees dan zijn het twee seperate dingen:

8 Ik heb jullie gedoopt met water, maar hij zal jullie dopen met de heilige Geest

Het woordje maar geeft duidelijk aan dat het iets anders is, niet dan?

de 'ik' heeft gedoopt met water,maar 'hij' zal dopen met de heilige Geest.

Dat kan dan toch niet hetzelfde zijn?

Dat is een quote uit Marcus 1:8. Het kan ook zijn dat het hier gaat om de doop van Johannes, tegenover die van Jezus. Ik vraag me dan vooral even af of de mensen die door Johannes gedoopt werden nog eens gedoopt werden als ze christen werden. Johannes wijst vooral op zijn eigen positie als dienaar van Jezus, die na hem komt.

@ Saint_Eve: jij gaat dus niet uit van een afzonderlijke doop met de Heilige Geest?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me dan vooral even af of de mensen die door Johannes gedoopt werden nog eens gedoopt werden als ze christen werden.

Heb je iets aan de volgende tekst?

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:1 En terwijl Apollos te Korinte was, geschiedde het, dat Paulus, na door de bovenlanden gereisd te zijn, te Efeze kwam, en daar enige discipelen vond. 2 En hij zeide tot hen: Hebt gij de heilige Geest ontvangen, toen gij tot het geloof kwaamt? Doch zij zeiden tot hem: Wij hebben zelfs niet gehoord, dat er een heilige Geest is. 3 En hij zeide tot hen: Waarin zijt gij dan gedoopt? En zij zeiden: In de doop van Johannes. 4 Maar Paulus zeide: Johannes doopte een doop van bekering en zeide tot het volk, dat zij moesten geloven in Hem, die na hem kwam, dat is in Jezus. 5 En toen zij dit hoorden, lieten zij zich dopen in de naam van de Here Jezus. 6 En toen Paulus hun de handen oplegde, kwam de heilige Geest over hen, en zij spraken in tongen en profeteerden.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mijn onderbouwing verwijs ik graag naar: viewtopic.php?t=18421

Bedankt, ik zal het daar eens nalezen.

De Doop in de Geest is inderdaad een separate doop, los van de waterdoop. Ze kunnen wel (ongeveer) gelijktijdig plaatsvinden. Toen Jezus in water werd gedoopt, werd Hij ook gedoopt in de Geest toen Deze (als een duif) op Jezus neerdaalde.

Is dat een doop dan? Ik lees in Lucas:

Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde. (Luc. 3:21,22 NBV)

Er staat dat de Heilige Geest op Hem (Jezus) neerdaalde, nadat Hij gedoopt was.

De gelovigen werden ook gedoopt in de Geest op de pinksterdag toen tongen van vuur boven hen verschenen.

Waarom is dat nog weer een andere doop? In Lucas 3 wordt weliswaar gesproken van een doop met de Heilige Geest, maar betekent dat dan niet vooral dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen bij de doop?

Een gelovige kan eerst worden gedoopt in de Geest en daarna in water, maar het kan ook in een andere volgorde.

Heb je ook voorbeelden (uit de Bijbel)?

Bij de doop in de Geest ontvangt de gelovige de charismata (1 Kor. 12) met als kenmerk het spreken in tongen (en het profeteren), enz. .

Waaruit concludeer je dat?

Elke gelovige ontvangt al in het hart de Heilige Geest als onderpand, maar is daarmee nog niet gelijk gedoopt in de Geest. Met het dopen in de Geest wordt je vervuld met de kracht van de Geest, waarna je in grote(re) kracht de wereld kan ingaan en zieken kan genezen, demonen kan uitwerpen enz. in Jezus' naam.

Een soort 'upgrade' dus (sorry voor de term). Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar is het ook ergens op gebaseerd?

De Doop in de Heilige Geest is een onderdompeling in de Geest, zoals de waterdoop een onderdompeling in water is. Bij de Doop in de Geest, wordt je geest dan dus doordrenkt van de Heilige Geest.

In Hand. 19 is de volgorde dat ze eerst in water worden gedoopt en daarna in de Geest. Een andere volgorde weet ik eigenlijk niet zo gauw in de Bijbel. Als die er is, heb ik dat al in het andere topic vermeld.

Ik zelf werd wel eerst gedoopt in de Geest (en sprak vanaf toen in tongen) en daarna in water.

In Handelingen kun je telkens lezen dat de gelovigen die in de Geest werden gedoopt, daarna in tongen spraken en/of profeteerden. Na de Doop in de Geest gingen de gelovigen ook uit om genezingen te doen enz. . Ook Jezus begon met wonderen enz. na Zijn Doop in de Geest (en waterdoop).

De Doop in de Geest zie ik inderdaad als een soort 'upgrade'.

Link naar bericht
Deel via andere websites

[reactie op je eerdere post]

Hmm, dat betekent dat er dus door de vroege christenen zelf onderscheid werd gemaakt tussen de doop van Johannes en de doop van Jezus. En bij de doop van Jezus ontvang je de Heilige Geest.

Wat me trouwens opvalt is dat er in Lucas staat 'en toen ook Jezus was gedoopt en aan het bidden was' en hier in Handelingen sprake is van dat Paulus deze gelovigen de handen oplegde, om hen te zegenen. Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft, maar het betekent vooral dat de Heilige Geest (vlak) na de waterdoop neerdaalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[reactie op je eerdere post]

Hmm, dat betekent dat er dus door de vroege christenen zelf onderscheid werd gemaakt tussen de doop van Johannes en de doop van Jezus. En bij de doop van Jezus ontvang je de Heilige Geest.

Wat me trouwens opvalt is dat er in Lucas staat 'en toen ook Jezus was gedoopt en aan het bidden was' en hier in Handelingen sprake is van dat Paulus deze gelovigen de handen oplegde, om hen te zegenen. Nu weet ik niet of dit er iets mee te maken heeft, maar het betekent vooral dat de Heilige Geest (vlak) na de waterdoop neerdaalt.

Met het opleggen van handen (door gelovigen die al gedoopt zijn in de Geest) en gebed kunnen gelovigen inderdaad worden gedoopt in de Geest. Mensen kunnen inderdaad worden gedoopt in de Geest vlak na de waterdoop. In Handelingen zie je sowieso dat dergelijke dingen veel sneller gingen dan bij veel kerken tegenwoordig. Destijds kwam het voor dat mensen tot geloof kwamen en direct werden gedoopt in water en in de Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Voor mijn onderbouwing verwijs ik graag naar: viewtopic.php?t=18421

Bedankt, ik zal het daar eens nalezen.

De Doop in de Geest is inderdaad een separate doop, los van de waterdoop. Ze kunnen wel (ongeveer) gelijktijdig plaatsvinden. Toen Jezus in water werd gedoopt, werd Hij ook gedoopt in de Geest toen Deze (als een duif) op Jezus neerdaalde.

Is dat een doop dan? Ik lees in Lucas:

Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde. (Luc. 3:21,22 NBV)

Er staat dat de Heilige Geest op Hem (Jezus) neerdaalde, nadat Hij gedoopt was.

De gelovigen werden ook gedoopt in de Geest op de pinksterdag toen tongen van vuur boven hen verschenen.

Waarom is dat nog weer een andere doop? In Lucas 3 wordt weliswaar gesproken van een doop met de Heilige Geest, maar betekent dat dan niet vooral dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen bij de doop?

Een gelovige kan eerst worden gedoopt in de Geest en daarna in water, maar het kan ook in een andere volgorde.

Heb je ook voorbeelden (uit de Bijbel)?

Bij de doop in de Geest ontvangt de gelovige de charismata (1 Kor. 12) met als kenmerk het spreken in tongen (en het profeteren), enz. .

Waaruit concludeer je dat?

Elke gelovige ontvangt al in het hart de Heilige Geest als onderpand, maar is daarmee nog niet gelijk gedoopt in de Geest. Met het dopen in de Geest wordt je vervuld met de kracht van de Geest, waarna je in grote(re) kracht de wereld kan ingaan en zieken kan genezen, demonen kan uitwerpen enz. in Jezus' naam.

Een soort 'upgrade' dus (sorry voor de term). Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar is het ook ergens op gebaseerd?

De Doop in de Heilige Geest is een onderdompeling in de Geest, zoals de waterdoop een onderdompeling in water is. Bij de Doop in de Geest, wordt je geest dan dus doordrenkt van de Heilige Geest.

In Hand. 19 is de volgorde dat ze eerst in water worden gedoopt en daarna in de Geest. Een andere volgorde weet ik eigenlijk niet zo gauw in de Bijbel. Als die er is, heb ik dat al in het andere topic vermeld.

Ik zelf werd wel eerst gedoopt in de Geest (en sprak vanaf toen in tongen) en daarna in water.

In Handelingen kun je telkens lezen dat de gelovigen die in de Geest werden gedoopt, daarna in tongen spraken en/of profeteerden. Na de Doop in de Geest gingen de gelovigen ook uit om genezingen te doen enz. . Ook Jezus begon met wonderen enz. na Zijn Doop in de Geest (en waterdoop).

De Doop in de Geest zie ik inderdaad als een soort 'upgrade'.

In handelingen 10 ontvangt Cornelius en gevolg eerst de Heilige Geest waarna ze direct gedoopt werden. De Heilige Geest is dus inderdaad seperaat. Ikzelf was op woensdag gedoopt en op donderdag ontving ik de Heilige Geest. Omdat ik die min of meer de dag ervoor blokkeerde door mijn twijfels. Er kan zelfs maanden tussen zitten maar dat ligt dan toch echt aan de persoon zelf..Maar beide behoort men te hebben uiteindelijk volgens Johannes 3:5 en Handelingen 2:38 en Titus 3:5. Ik zie het niet als een upgrade omdat Johannes het ook niet als een upgrade ziet. Hij sprak gewoon over het ontvangen van de Heilige Geest en legde het verschil uit tussen zijn doop met water (Zonder de Heilige Geest) met de doop van Jezus met de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt, ik zal het daar eens nalezen.

Is dat een doop dan? Ik lees in Lucas:

Heel het volk liet zich dopen, en toen ook Jezus was gedoopt en hij aan het bidden was, werd de hemel geopend en daalde de heilige Geest in de gedaante van een duif op hem neer, en er klonk een stem uit de hemel: ‘Jij bent mijn geliefde Zoon, in jou vind ik vreugde. (Luc. 3:21,22 NBV)

Er staat dat de Heilige Geest op Hem (Jezus) neerdaalde, nadat Hij gedoopt was.

Waarom is dat nog weer een andere doop? In Lucas 3 wordt weliswaar gesproken van een doop met de Heilige Geest, maar betekent dat dan niet vooral dat gelovigen de Heilige Geest ontvangen bij de doop?

Heb je ook voorbeelden (uit de Bijbel)?

Waaruit concludeer je dat?

Een soort 'upgrade' dus (sorry voor de term). Klinkt allemaal heel mooi natuurlijk, maar is het ook ergens op gebaseerd?

De Doop in de Heilige Geest is een onderdompeling in de Geest, zoals de waterdoop een onderdompeling in water is. Bij de Doop in de Geest, wordt je geest dan dus doordrenkt van de Heilige Geest.

In Hand. 19 is de volgorde dat ze eerst in water worden gedoopt en daarna in de Geest. Een andere volgorde weet ik eigenlijk niet zo gauw in de Bijbel. Als die er is, heb ik dat al in het andere topic vermeld.

Ik zelf werd wel eerst gedoopt in de Geest (en sprak vanaf toen in tongen) en daarna in water.

In Handelingen kun je telkens lezen dat de gelovigen die in de Geest werden gedoopt, daarna in tongen spraken en/of profeteerden. Na de Doop in de Geest gingen de gelovigen ook uit om genezingen te doen enz. . Ook Jezus begon met wonderen enz. na Zijn Doop in de Geest (en waterdoop).

De Doop in de Geest zie ik inderdaad als een soort 'upgrade'.

In handelingen 10 ontvangt Cornelius en gevolg eerst de Heilige Geest waarna ze direct gedoopt werden. De Heilige Geest is dus inderdaad seperaat. Ikzelf was op woensdag gedoopt en op donderdag ontving ik de Heilige Geest. Omdat ik die min of meer de dag ervoor blokkeerde door mijn twijfels. Er kan zelfs maanden tussen zitten maar dat ligt dan toch echt aan de persoon zelf..Maar beide behoort men te hebben uiteindelijk volgens Johannes 3:5 en Handelingen 2:38 en Titus 3:5. Ik zie het niet als een upgrade omdat Johannes het ook niet als een upgrade ziet. Hij sprak gewoon over het ontvangen van de Heilige Geest en legde het verschil uit tussen zijn doop met water (Zonder de Heilige Geest) met de doop van Jezus met de Heilige Geest.

Ik ontving de Heilige Geest als tiener, werd gedoopt in de Geest als twintiger en veel maanden daarna werd ik gedoopt in water. We verschillen dus van mening *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontving de Heilige Geest als tiener, werd gedoopt in de Geest als twintiger en veel maanden daarna werd ik gedoopt in water. We verschillen dus van mening *:}

Waarom werd je pas veel later gedoopt nadat je de Heilige Geest ontvangen hebt als tiener? Zoals je bij Cornelius ziet, Petrus beval dat ze gedoopt werden. Nergens lees je in de bijbel dat mensen moesten wachten om gedoopt te worden. Dopen hoort bij je redding..Je laat je oude leven acher (Romeinen 6) , het is een antwoord van een goed geweten naar God toe (1 Petrus 3:21) , het is onderdeel van de wedergeboorte (Titus 3:5), het is onderdeel van je zaligheid (Markus 16: 16) Zonder begraven te zijn met Hem , kun je ook niet opgewekt worden met Hem (Colossenzen 2:12) etc..

Ik begrijp dat dat niet duidelijk is wanneer je een tiener bent maar het zegt wel wat over de leer/verwachting die jouw kerk heeft over de doop.

Ik kan niemand garanderen dat ze niet onder een bus terecht kunnen komen voordat ze gedoopt zijn dus wachten we nooit met dopen. Het is onze verantwoordelijkheid en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mensen ongedoopt sterven.

Volgens mij begrijp je de term gedoopt worden in de Heilige Geest niet goed. Je leest dat nergens in de bijbel dat mensen de Heilige Geest ontvangen en later alsnog gedoopt worden in de Heilige Geest. Wel, wat ik eerder zei, dat mensen later vervuld werden met de Heilige Geest (Handelingen 4:31) maar dat betekent alleen dat ze vol werden van de Heilige Geest..net als je vervuld kan worden met woede of angst etc..Dat is niet hetzelfde als gedoopt worden met woede of met angst..

In die 13 jaar dat ik Geestvervuld ben en met heel veel mensen heb gebeden voor de Heilige Geest, heb ik nog nooit zoiets gezien of gehoord..Het dopen in de Heilige Geest in later stadium of het maanden later dopen van iemand na het ontvangen van de Heilige Geest..

Ik heb het niet zo op met eigen meningen..De bijbel heeft een mening en die probeer ik aan te houden...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontving de Heilige Geest als tiener, werd gedoopt in de Geest als twintiger en veel maanden daarna werd ik gedoopt in water. We verschillen dus van mening *:}

Waarom werd je pas veel later gedoopt nadat je de Heilige Geest ontvangen hebt als tiener? Zoals je bij Cornelius ziet, Petrus beval dat ze gedoopt werden. Nergens lees je in de bijbel dat mensen moesten wachten om gedoopt te worden. Dopen hoort bij je redding..Je laat je oude leven acher (Romeinen 6) , het is een antwoord van een goed geweten naar God toe (1 Petrus 3:21) , het is onderdeel van de wedergeboorte (Titus 3:5), het is onderdeel van je zaligheid (Markus 16: 16) Zonder begraven te zijn met Hem , kun je ook niet opgewekt worden met Hem (Colossenzen 2:12) etc..

Ik begrijp dat dat niet duidelijk is wanneer je een tiener bent maar het zegt wel wat over de leer/verwachting die jouw kerk heeft over de doop.

Ik kan niemand garanderen dat ze niet onder een bus terecht kunnen komen voordat ze gedoopt zijn dus wachten we nooit met dopen. Het is onze verantwoordelijkheid en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mensen ongedoopt sterven.

Volgens mij begrijp je de term gedoopt worden in de Heilige Geest niet goed. Je leest dat nergens in de bijbel dat mensen de Heilige Geest ontvangen en later alsnog gedoopt worden in de Heilige Geest. Wel, wat ik eerder zei, dat mensen later vervuld werden met de Heilige Geest (Handelingen 4:31) maar dat betekent alleen dat ze vol werden van de Heilige Geest..net als je vervuld kan worden met woede of angst etc..Dat is niet hetzelfde als gedoopt worden met woede of met angst..

In die 13 jaar dat ik Geestvervuld ben en met heel veel mensen heb gebeden voor de Heilige Geest, heb ik nog nooit zoiets gezien of gehoord..Het dopen in de Heilige Geest in later stadium of het maanden later dopen van iemand na het ontvangen van de Heilige Geest..

Ik heb het niet zo op met eigen meningen..De bijbel heeft een mening en die probeer ik aan te houden...

Ik ben het helemaal met je eens dat het goed en belangrijk is om je snel te laten dopen in water nadat je tot geloof bent gekomen. Eerst was ik echter lid van een traditionele protestantse kerk waar men uitging van een kinderdoop en ik wist niet beter dan dat. Als twintiger maakte ik een gezegende overstap naar een charismatische pinkstergemeente waar ik werd gedoopt in de Heilige Geest. Ik wachte helaas daarna erg lang voordat ik me in water liet dopen (door onderdompeling), omdat ik decennia lang geïndoctrineerd was door de traditionele protestantse leer over (kinder)dopen. Het was voor mij een maandenlange geestelijke worsteling voordat ik mezelf overgaf aan Christus en tot het volle besef kwam dat Hij een volledige onderdompeling in water op basis van geloof en gehoorzaamheid van mij vroeg.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf altijd van mening geweest dat er niet zo iets is als een afzonderlijke doop met de Heilige Geest. Als je gedoopt bent (met water) heb je de Heilige Geest al ontvangen. Maar graag zie ik jullie (onderbouwde!) visies tegemoet.

Ik vind het wel een lastige vraag, moeilijke materie ook die heilige Geest.

Zoals ik het begrijp ontslaat het doopsel je van de erfzonde en schenkt het de goddelijke deugden en de gaven van de heilige Geest. De uitwerking van het vormsel (bij mensen die als baby gedoopt zijn komt het vormsel pas jaren na de doop) is de uitstorting van de heilige Geest (zoals op Pinksteren).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ontving de Heilige Geest als tiener, werd gedoopt in de Geest als twintiger en veel maanden daarna werd ik gedoopt in water. We verschillen dus van mening *:}

Waarom werd je pas veel later gedoopt nadat je de Heilige Geest ontvangen hebt als tiener? Zoals je bij Cornelius ziet, Petrus beval dat ze gedoopt werden. Nergens lees je in de bijbel dat mensen moesten wachten om gedoopt te worden. Dopen hoort bij je redding..Je laat je oude leven acher (Romeinen 6) , het is een antwoord van een goed geweten naar God toe (1 Petrus 3:21) , het is onderdeel van de wedergeboorte (Titus 3:5), het is onderdeel van je zaligheid (Markus 16: 16) Zonder begraven te zijn met Hem , kun je ook niet opgewekt worden met Hem (Colossenzen 2:12) etc..

Ik begrijp dat dat niet duidelijk is wanneer je een tiener bent maar het zegt wel wat over de leer/verwachting die jouw kerk heeft over de doop.

Ik kan niemand garanderen dat ze niet onder een bus terecht kunnen komen voordat ze gedoopt zijn dus wachten we nooit met dopen. Het is onze verantwoordelijkheid en ik zou het niet op mijn geweten willen hebben dat mensen ongedoopt sterven.

Volgens mij begrijp je de term gedoopt worden in de Heilige Geest niet goed. Je leest dat nergens in de bijbel dat mensen de Heilige Geest ontvangen en later alsnog gedoopt worden in de Heilige Geest. Wel, wat ik eerder zei, dat mensen later vervuld werden met de Heilige Geest (Handelingen 4:31) maar dat betekent alleen dat ze vol werden van de Heilige Geest..net als je vervuld kan worden met woede of angst etc..Dat is niet hetzelfde als gedoopt worden met woede of met angst..

In die 13 jaar dat ik Geestvervuld ben en met heel veel mensen heb gebeden voor de Heilige Geest, heb ik nog nooit zoiets gezien of gehoord..Het dopen in de Heilige Geest in later stadium of het maanden later dopen van iemand na het ontvangen van de Heilige Geest..

Ik heb het niet zo op met eigen meningen..De bijbel heeft een mening en die probeer ik aan te houden...

Ik ben het helemaal met je eens dat het goed en belangrijk is om je snel te laten dopen in water nadat je tot geloof bent gekomen. Eerst was ik echter lid van een traditionele protestantse kerk waar men uitging van een kinderdoop en ik wist niet beter dan dat. Als twintiger maakte ik een gezegende overstap naar een charismatische pinkstergemeente waar ik werd gedoopt in de Heilige Geest. Ik wachte helaas daarna erg lang voordat ik me in water liet dopen (door onderdompeling), omdat ik decennia lang geïndoctrineerd was door de traditionele protestantse leer over (kinder)dopen. Het was voor mij een maandenlange geestelijke worsteling voordat ik mezelf overgaf aan Christus en tot het volle besef kwam dat Hij een volledige onderdompeling in water op basis van geloof en gehoorzaamheid van mij vroeg.

Aha..dan verschillen we op dat vlak dus niet van mening. Ik ken inderdaad meer gevallen van verwarring ovde kinderdoop etc. Mijn vrouw wachtte ook 2 weken..Maar goed dat is per persoon verschillend. In ieder geval wordt vanuit de gemeente uitgelegd dat ze beter niet kunnen wachten..Dat je een risico loopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben zelf altijd van mening geweest dat er niet zo iets is als een afzonderlijke doop met de Heilige Geest. Als je gedoopt bent (met water) heb je de Heilige Geest al ontvangen. Maar graag zie ik jullie (onderbouwde!) visies tegemoet.

Ik vind het wel een lastige vraag, moeilijke materie ook die heilige Geest.

Zoals ik het begrijp ontslaat het doopsel je van de erfzonde en schenkt het de goddelijke deugden en de gaven van de heilige Geest. De uitwerking van het vormsel (bij mensen die als baby gedoopt zijn komt het vormsel pas jaren na de doop) is de uitstorting van de heilige Geest (zoals op Pinksteren).

Het dopen geeft geen vergeving van zonden..(1 Petrus 3:21) maar het wederom geboren worden. Oftewel, je hebt je bekeerd, hebt de Heilige Geest ontvangen en bent gedoopt. Het dopen is een symbool voor het begraven van je oude leven..iets waar je op dat moment voor kiest..

Maar dan moet je nog steeds de Heilige Geest hebben volgens Romeinen 8:9 anders ben je er nog niet..

Link naar bericht
Deel via andere websites
De Doop in de Heilige Geest is een onderdompeling in de Geest, zoals de waterdoop een onderdompeling in water is. Bij de Doop in de Geest, wordt je geest dan dus doordrenkt van de Heilige Geest.

In Hand. 19 is de volgorde dat ze eerst in water worden gedoopt en daarna in de Geest. Een andere volgorde weet ik eigenlijk niet zo gauw in de Bijbel. Als die er is, heb ik dat al in het andere topic vermeld.

Ik zelf werd wel eerst gedoopt in de Geest (en sprak vanaf toen in tongen) en daarna in water.

In Handelingen kun je telkens lezen dat de gelovigen die in de Geest werden gedoopt, daarna in tongen spraken en/of profeteerden. Na de Doop in de Geest gingen de gelovigen ook uit om genezingen te doen enz. . Ook Jezus begon met wonderen enz. na Zijn Doop in de Geest (en waterdoop).

De Doop in de Geest zie ik inderdaad als een soort 'upgrade'.

Zoals Saint_Eve al heeft aangegeven, maak je dan een soort woordspelletje van 'dopen' en 'vervuld worden van'. In die redenatie kunnen mensen ook gedoopt zijn in een emotie: vreugde, woede, angst...

Vooralsnog maak ik onderscheid tussen een 'doop' met de Heilige Geest en vervulling met de Heilige Geest, die getuige Handelingen, vaak opging met de doop van Jezus. Een aparte doop met de Geest vind ik eigenlijk verdacht veel lijken op het bevindelijke wachten op een geloofsteken.

Waarom zou het trouwens een 'upgrade' moeten zijn? Je maakt er dan één moment van waarna de gelovige over 'speciale gaven' beschikt. Ik weet het niet hoor. Dat het gebeurt in Handelingen is voor mij geen reden om te zeggen dat het een soort 'standaardprocedure' is, of dat die gelovigen vaker in tongen spraken. Dat staat er niet bij...

Daarnaast leidt het idee van een 'upgrade' tot een m.i. gevaarlijk onderscheid tussen 'zij die de doop met de Geest' al wel ontvangen hebben en 'zij die daar nog op wachten'. Voor je het weet is de doop met de Geest belangrijker geworden dan die eerste doop van vergeving en verlossing.

In ieder geval wordt vanuit de gemeente uitgelegd dat ze beter niet kunnen wachten..Dat je een risico loopt.

Waarom? Welk risico loop je dan?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vooralsnog maak ik onderscheid tussen een 'doop' met de Heilige Geest en vervulling met de Heilige Geest, die getuige Handelingen, vaak opging met de doop van Jezus. Een aparte doop met de Geest vind ik eigenlijk verdacht veel lijken op het bevindelijke wachten op een geloofsteken.

Hangt af van de invulling ervan. De doop in de Heilige Geest is een handeling. Of ja... beter gezegd: het is sacramentair. In charismatische traditie zal het veelal zijn dat de handen worden opgelegd en wordt gebeden. En in de katholieke traditie wordt het Vormsel gerekend tot de sacramenten.

Bevinding is eerder een persoonlijk 'teken' dat je krijgt waardoor je aangezet wordt tot je bekering.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hangt af van de invulling ervan. De doop in de Heilige Geest is een handeling. Of ja... beter gezegd: het is sacramentair. In charismatische traditie zal het veelal zijn dat de handen worden opgelegd en wordt gebeden. En in de katholieke traditie wordt het Vormsel gerekend tot de sacramenten.

Bevinding is eerder een persoonlijk 'teken' dat je krijgt waardoor je aangezet wordt tot je bekering.

Het risico dat je dus niet compleet bent..Volgens Johannes 3:5 is het wederomgeboren (Opnieuw, uit God geboren) worden uit Water EN Geest. Dus beide horen er in te zitten.

En zie verder mijn betoog met alle geschriften erbij die ik naar Eulogia deed. Wat de bijbel dus zegt , wat er eigenlijk gebeurt wanneer je gedoopt bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het dopen geeft geen vergeving van zonden..(1 Petrus 3:21) maar het wederom geboren worden.

Door het doopsel ben je van de zonde bevrijd en herboren tot kind van God. Het doopsel is het sacrament van de wedergeboorte.

Er staat niet letterlijk in de bijbel dat de doop alleen je zonden vergeeft. Sterker nog, er staat dat het niet je vleselijke vuiligheid weghaalt.(En nee, er wordt niet over een bad nemen gesproken)

1 Petrus 3:21 :The like figure whereunto [even] baptism doth also now save us (not the putting away of the filth of the flesh, but the answer of a good conscience toward God,) by the resurrection of Jesus Christ:

Het is dus een gewetens ding. iets wat je doet om aan God te laten zien dat je serieus bereid bent om je oude leven achter te laten en een nieuw leven aan te gaan.

In Handelingen 19: 1 t/m 6:

1 Terwijl Apollos in Korinte verbleef, kwam Paulus na zijn reis door het binnenland in Efeze aan. Hij ontmoette daar enkele leerlingen, 2 aan wie hij vroeg: ‘Hebben jullie de heilige Geest ontvangen toen jullie het geloof aanvaardden?’ Ze antwoordden: ‘Nee, we hebben zelfs niet gehoord van het bestaan van een heilige Geest.’ 3 Hij vroeg: ‘Hoe zijn jullie dan gedoopt?’ ‘Met de doop van Johannes,’ antwoordden ze. 4 Daarop zei Paulus: ‘Johannes doopte de mensen om hen een nieuw leven te laten beginnen en zei tegen hen dat ze moesten geloven in degene die na hem kwam, in Jezus.’ 5 Toen ze dat gehoord hadden, lieten ze zich dopen in de naam van de Heer Jezus, 6 en toen Paulus hun de handen had opgelegd daalde de heilige Geest op hen neer, zodat ze in klanktaal gingen spreken en profeteerden.

Hier is Paulus verbaasd dat er mensen waren gedoopt zonder dat ze de Heilige Geest hadden ontvangen. Hij vraagt dus: Huh? Waarin ben je dán gedoopt? Grappig..Dus Paulus koppelt hier de doop aan het ontvangen van de Heilige Geest en meteen wordt het geregeld. Ze worden opnieuw gedoopt en ontvangen de Heilige Geest en spreken in tongen..

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je quote Olorin en reageert op mijn vraag. ;)

Wat is het risico dat je 'nog niet compleet' bent?

Oeps..Verkeerde quote inderdaad..

Nog niet compleet is nog niet gered..

Handelingen 8:9 : Zonder Heilige Geest geen deel aan Jezus

Johannes 3:5 : Zonder wederom geboren uit Water én Geest, je kunt het Koninkrijk van God niet in.

Romeinen 6:1 :

Betekent dit nu dat we moeten blijven zondigen om de genade te laten toenemen? 2 Dat in geen geval. Hoe zouden wij, die dood zijn voor de zonde, nog in zonde kunnen leven? 3 Weet u niet dat wij die gedoopt zijn in Christus Jezus, zijn gedoopt in zijn dood? 4 We zijn door de doop in zijn dood met hem begraven om, zoals Christus door de macht van de Vader uit de dood is opgewekt, een nieuw leven te leiden. 5 Als wij delen in zijn dood, zullen wij ook delen in zijn opstanding

Zonder doop niet gedoopt in Zijn dood, niet opgewekt vanuit de dood om een nieuwe leven te leiden..

Galaten 3,27: U allen die door de doop één met Christus bent geworden, hebt u met Christus omkleed.

Zonder doop niet één met Christus geworden.

etc etc

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er staat niet letterlijk in de bijbel dat de doop alleen je zonden vergeeft.

Er staat zoveel niet letterlijk in de Bijbel. Het zou wel heel makkelijk zijn als alles letterlijk in de Bijbel zou staan. Dan hadden we de theologie opleidingen kunnen schrappen en was er waarschijnlijk nog steeds geen verdeeldheid in het christendom.

Het onderwerp "spreken in tongen" mag je overigens achterwege laten. Doet niet ter zake voor het onderwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid