Spring naar bijdragen

Crematie geen kerkdienst?


Aanbevolen berichten

http://www.ed.nl/regio/eindhovenregio/9355098/Kerkbestuur-Liempde-wil-andere-pastoor.ece

Pastoor weigert om een crematie te regelen. Naar ik meen is het toch ook niet Bijbels om je te laten cremeren? Wat vinden jullie hier van?

Het gaat niet om crematie maar om euthanasie...

Overigens zal ik mijzelf niet laten cremeren en ik hoop dat mijn dierbaren daar ook niet voor kiezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Crematie heeft geen wortels in de christelijke traditie maar is in de meeste kerken wel toegestaan. Onlangs hoorde ik over een katholieke bisschop die na zijn dood is gecremeerd omdat hij had aangegeven dat te willen.

Ik wil ook liever begraven worden dan gecremeerd. Uiteraard is het een persoonlijke keuze.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gaat idd om euthanasie. Zelfdoding is toch iets wat niet kan volgens de Bijbel.

Ben blij dit te lezen. Op een Christelijk forum las ik onlangs dat zelfdoding wel was toegestaan. Volgens hen is zelfdoding geen zonde. De Christenen op dat forum beweerden het. Ik vond hun gedachten hierover maar heel vreemd, volgens mij is iedere vorm van doden een zonde. :Y

Het gaat om dit forum: http://www.hetgoedenieuws.nl/forum/index.php

Link naar bericht
Deel via andere websites
Onlangs hoorde ik over een katholieke bisschop die na zijn dood is gecremeerd omdat hij had aangegeven dat te willen.

Gelukkig hebben ze dat niet vóór z'n dood gedaan!

@Karin63: Waarom post je een link naar een ander forum met de mededeling dat er uitspraken worden gedaan door christenen die absoluut niet kunnen? Dat is toch gewoon moddergooien en wat is de meerdwaarde van die link?

Ontopic; Ik ben altijd verbaasd dat 'gezonde' mensen gaan oordelen over euthanasia. Ik snap dat het Bijbels niet helemaal verantwoord is maar ik begrijp heel goed dat sommige mensen voor een dergelijke manier van sterven kiezen (en gelukkig is die keuze in sommige gevallen beschikbaar).

Ik hoop dat de mensen die zo oordelen nog nooit iemand aan een vreselijke ziekte hebben zien (over)lijden...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoop dat de mensen die zo oordelen nog nooit iemand aan een vreselijke ziekte hebben zien (over)lijden...

Ook dán kun je een andere visie op euthanasie hebben dan jij en toch op pastorale wijze ermee omgaan. Waarbij er ook gezegd moet worden dat er alternatieven zijn, zoals palliatieve sedatie. Je kunt dan zonder zwaar lijden de terminale ziekte gewoon uitzieken en vervolgens eraan sterven.

Mijn vraag is nu wel even in hoeverre het hier off-topic is om over de zaak in het gelinkte nieuwsbericht te discussieren. Want de openingspost gaat over crematie, maar het nieuwsbericht weer over euthanasie. Schept een beetje verwarring hier. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hoop dat de mensen die zo oordelen nog nooit iemand aan een vreselijke ziekte hebben zien (over)lijden...

Ook dán kun je een andere visie op euthanasie hebben dan jij en toch op pastorale wijze ermee omgaan. Waarbij er ook gezegd moet worden dat er alternatieven zijn, zoals palliatieve sedatie. Je kunt dan zonder zwaar lijden de terminale ziekte gewoon uitzieken en vervolgens eraan sterven.

Mijn vraag is nu wel even in hoeverre het hier off-topic is om over de zaak in het gelinkte nieuwsbericht te discussieren. Want de openingspost gaat over crematie, maar het nieuwsbericht weer over euthanasie. Schept een beetje verwarring hier. :)

In een dialoog met een bevriende diaken kwam ons gespreksonderwerp hierop. We concludeerden dat abortus je reinste moord is en dat euthenasie/palliatieve sedatie een ultieme daad van Liefde/barmhartigheid kan zijn. Natuurlijk snap ik dat dat misschien niet 100% strookt met de Bijbel, het gaat in deze dan om de beleving van ons twee niet om het kerkelijk rechtboek:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontopic; Ik ben altijd verbaasd dat 'gezonde' mensen gaan oordelen over euthanasia. Ik snap dat het Bijbels niet helemaal verantwoord is maar ik begrijp heel goed dat sommige mensen voor een dergelijke manier van sterven kiezen (en gelukkig is die keuze in sommige gevallen beschikbaar).

Ik hoop dat de mensen die zo oordelen nog nooit iemand aan een vreselijke ziekte hebben zien (over)lijden...

Je geeft zelf aan dat het niet 'bijbels verantwoord' is.. dat mogen mensen dan toch aan aangeven? dat ze denken dat het niet de bedoeling is? dat betekent niet dat die mensen het menselijk lijden onderschatten, ze zijn alleen van mening dat het niet met euthanasie 'opgelost' moet worden.. Je doet net alsof iedereen die iemand aan een vreselijke ziekte heeft zien (over)lijden niet negatief zou kunnen oordelen over euthanasie.. nja das dus gewoon niet waar. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

Euthanasie! Er zijn gevallen dat ik er best begrip voor kan hebben als iemand besluit euthanasie te laten plegen. Iemand die opgegeven is en kanker door het hele lichaam heeft bijvoorbeeld. Als het slechts nog een kwestie van weken is dat iemand leeft en diegene geeft zelf aan dat hij/zij zoveel pijn heeft en ook niet meer op die manier verder wil dan respecteer ik iemand zijn of haar besluit(wie ben ik om dan te zeggen dat die persoon dat niet mag doen of over hem of haar te oordelen??)

Maar er zijn ook gevallen waarin ik tegen euthanasie ben. Ik zag laatst in een tvprogramma een gezonde vrouw van 74 die vrijwilligerswerk in een verpleeghuis deed, en zij wilde ook een einde laten maken aan haar leven omdat haar grote liefde(haar man) was overleden, en ze de kleinkinderen niet zo vaak zag. Ook gaf ze als argument dat ze de aftakeling voor wilde zijn en beter nu al een einde aan haar leven kon laten maken. Haar huisarts stemde daar uiteraard niet mee in. Voor hetzelfde geld ontmoet ze iemand en is ze weer gelukkig. Een huisarts kan om dat soort redenen niet zomaar iedereen een spuitje geven, en ik denk dat we in Nederland blij mogen zijn dat het wat dat betreft goed geregeld is en een huisarts niet zomaar Jan en Alleman een spuitje mag geven.

Deze vrouw had het ook zelf geprobeerd een einde aan haar leven te maken door bepaalde medicijnen die daarvoor gebruikt worden in huis te halen en in te nemen, maar dat was mislukt zei ze. Jammer dat ik even geen linkje naar die uitzending kan vinden, was wel interessant.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap best dat sommige mensen er zo over denken, dat ze zoveel pijn lijden en het slechts een kwestie van weken zal zijn. En ik zal nooit iemand oordelen vanwege zijn of haar keuze voor wel of geen euthanasie. Dat de beste man (zie link in OP) hier geen kerkdienst voor wilt houden snap ik best. Het is onbijbels, en de persoon in kwestie heeft blijkbaar een dusdanige mening hierover gevormd dat hij zo'n dienst niet wilt leiden. Beetje kinderachtig dat ze dan niet met hem verder willen.

Waar trekken we de lijn? Waar mag je op grond van je principes nog nee tegen zeggen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ontopic; Ik ben altijd verbaasd dat 'gezonde' mensen gaan oordelen over euthanasia. Ik snap dat het Bijbels niet helemaal verantwoord is maar ik begrijp heel goed dat sommige mensen voor een dergelijke manier van sterven kiezen (en gelukkig is die keuze in sommige gevallen beschikbaar).

Ik hoop dat de mensen die zo oordelen nog nooit iemand aan een vreselijke ziekte hebben zien (over)lijden...

Dat hoop ik voor iedereen.

En ik kan de keuze voor euthenasie weliswaar begrijpen, maar dat betekent niet dat het een keuze is waar ik geen of een positief moreel oordeel over mag (moet) hebben. Het is, of er nu sprake is van (lichamelijk) lijden of niet, Bijbels helemaal niet verantwoord en komt uiteindelijk neer op een vorm van hoogmoed en/of niet om kunnen gaan met een basisfeit van dit aardse leven; namelijk dat leven lijden is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Euthanasie! Er zijn gevallen dat ik er best begrip voor kan hebben als iemand besluit euthanasie te laten plegen. Iemand die opgegeven is en kanker door het hele lichaam heeft bijvoorbeeld. Als het slechts nog een kwestie van weken is dat iemand leeft en diegene geeft zelf aan dat hij/zij zoveel pijn heeft en ook niet meer op die manier verder wil dan respecteer ik iemand zijn of haar besluit(wie ben ik om dan te zeggen dat die persoon dat niet mag doen of over hem of haar te oordelen??)

Maar er zijn ook gevallen waarin ik tegen euthanasie ben. Ik zag laatst in een tvprogramma een gezonde vrouw van 74 die vrijwilligerswerk in een verpleeghuis deed, en zij wilde ook een einde laten maken aan haar leven omdat haar grote liefde(haar man) was overleden, en ze de kleinkinderen niet zo vaak zag. Ook gaf ze als argument dat ze de aftakeling voor wilde zijn en beter nu al een einde aan haar leven kon laten maken. Haar huisarts stemde daar uiteraard niet mee in. Voor hetzelfde geld ontmoet ze iemand en is ze weer gelukkig. Een huisarts kan om dat soort redenen niet zomaar iedereen een spuitje geven, en ik denk dat we in Nederland blij mogen zijn dat het wat dat betreft goed geregeld is en een huisarts niet zomaar Jan en Alleman een spuitje mag geven.

Ik denk dat we een belachelijke regeling hebben waarin lichamelijk lijden boven geestelijk lijden wordt gesteld en de ernst van dat laatste zwaar wordt onderschat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Cremeren heeft een anti-christelijke, humanistische oorsprong vandaar dat er nog vaak negatief naar gekeken wordt maar in de protestantse kerken is een begrafenisdienst geen kerkdienst. Het probleem speelt daar dus niet zo. Wat euthanasie betreft moet je eerst defnieëren wat euthanasie is namelijk het actief beëindigen van iemands leven. Palliatieve sedatie is principe pijnstilling waarbij het gebruik van bepaalde medicatie mogelijk iemand iets eerder overlijdt en valt daarmee niet onder euthanasie zover ik weet. Ook het staken van een medische behandeling omdat er geen enkel zicht op genezing is wordt niet beschouwd als euthanasie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem van dit topic is dat nu crematie en euthanasie door elkaar lopen doordat het probleem dat de pastoor met de uitvaart had niet bij de crematie lag maar bij de doodsoorzaak. Anyway, er lopen nu twee discussies door elkaar.

Naar ik meen is het toch ook niet Bijbels om je te laten cremeren? Wat vinden jullie hier van?

Het is niet bijbels idd. Internetten is dat trouwens ook niet.

Begraven heeft oudere papieren binnen de christelijke traditie. Al verschilt het door de tijden heen ook wel hoe je begraven werd. Maar ik zie geen reden om aan te nemen dat crematie tegen het christelijke geloof in zou gaan. Persoonlijk kies ik er liever voor om begraven te worden, maar het is geen principiële kwestie voor mij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Zelfs als je als kerk op het standpunt staat dat euthanasie of zelfdoding uit den boze is, dan nog snap ik niet waarom er dan geen dienst gehouden kan worden. Al was het maar omdat juist deze persoon, die deze keuze heeft gemaakt, wel wat gebed kan gebruiken.

Hier ben ik het zo mee eens!

Euthanasie is niet bijbels, maar dat geldt ook voor chemotherapie en bestralingen.

Ik weet dat ik vanuit mijn geloofsovertuiging tegen euthanasie zou moeten zijn, maar ik heb van heel dichtbij zoveel lijden meegemaakt dat dat mijn standpunt heeft veranderd. Ik kan begrijpen dat mensen voor euthanasie kiezen en heb zelf bewondering voor de moed die die keuze vergt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zelfs als je als kerk op het standpunt staat dat euthanasie of zelfdoding uit den boze is, dan nog snap ik niet waarom er dan geen dienst gehouden kan worden. Al was het maar omdat juist deze persoon, die deze keuze heeft gemaakt, wel wat gebed kan gebruiken.

"Vader in de hemel, heb toch genade voor Harry, van wie wij hier afscheid nemen, en flikker hem ondanks de grote zonde waarmee hij zijn leven afsloot niet in de hel."

Ik ben geen expert op het gebied van publiek ritueel, maar dit zou wel eens wat klachten kunnen opleveren...

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid