Spring naar bijdragen

Vlamingen laten zich massaal ontdopen


Aanbevolen berichten

[preview]Een snel groeiend aantal Vlamingen laat zich ontdopen. Hun besluit om de doop ongedaan te laten maken, heeft vaak te maken met de berichten over kindermisbruik door de priesters.[/preview]

Het bisdom Antwerpen spant de kroon met ruim vierhonderd aanvragen sinds eind april, toen de bisschop van Brugge aftrad na zijn misbruik te hebben bekend. In heel vorig jaar telde dat bisdom slechts 149 verzoeken tot ontdopen.

In Brugge is het aantal al opgelopen tot 255, het dubbele van heel vorig jaar. Ook in Gent en andere bisdommen van de Belgische katholieke kerk is een stijgende trend, meldde de Vlaamse krant De Morgen zaterdag.

Het ontdopen vereist een behoorlijke administratieve procedure: Diegenen die een dossier hebben ingediend zullen het nodige geduld moeten oefenen: de hele procedure moet opgestart worden met een handgeschreven brief aan het bisdom waar men gedoopt is. Pas dan start de behandeling van de aanvraag.

Kerkjuristen zeggen bovendien dat het doopsel eigenlijk niet ongedaan gemaakt kan worden en dat ontdopen louter symbolisch is. "Het sacrament is onuitwisbaar," zegt hoogleraar kerkelijk recht Rik Torfs van de Katholieke Universiteit Leuven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ergens vind ik het een vreemde reactie... hoewel ik mij wel kan voorstellen dat mensen "iets" willen doen om hun ongenoegen kenbaar te maken.

God veranderd niet door wat priesters gedaan hebben, je doop ongeldig laten verklaren doet God meer onrecht aan dan dat je de priesters in kwestie ermee bereikt...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op zaterdag 03 juli 2010 03:55:08 schreef Aviator het volgende:

God veranderd niet door wat priesters gedaan hebben, je doop ongeldig laten verklaren doet God meer onrecht aan dan dat je de priesters in kwestie ermee bereikt...

Ik vermoed dat de meeste mensen die zich laten ontdopen, niet in God geloven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op maandag 05 juli 2010 06:55:30 schreef Joost het volgende:

Ontdopen? Dat klinkt als omgekeerd dopen. Dan begin je dus in het water, ga je omhoog en ga je weer terug in het water?

Dodelijk...

Haha widegrin.gif

Ik snap ook niet precies hoe ze dat willen hebben, het zal waarschijnlijk alleen op papier zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op papier ja. Eigenlijk is ontdopen een vreemde term, je doop is nu eenmaal gebeurd en daar kun je niets aan veranderen, wat je wel kunt doen is formeel mededelen dat je geen lid meer wenst te zijn van de kerk. Op zich snap ik wel dat mensen die keuze maken als ze echt menen dat de katholieke kerk zaken doet die tegen hun principes ingaan, ik zou ook geen lid willen zijn van een organisatie die ik niet in overeenstemming kan brengen met mijn geweten. Een ander punt is dat kerken bij ons gesubsidieerd worden en aangezien de RKK in naam met enorme voorsprong de grootste kerk is hier, krijgt die een subsidie die veel mensen veel te groot vinden. Voor veel "ontdopers" schijnt dat een reden te zijn, ze willen een signaal geven dat het aantal officiële leden niet in verhouding staat tot het aantal mensen die werkelijk een band met de RKK hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid