Spring naar bijdragen

Joël Voordewind wil niet 'sexy' zijn


Aanbevolen berichten

[preview]ChristenUnie-Tweede Kamerlid Joël Voordewind is boos op Veronica Magazine. Hij stelt dat het blad hem onder valse voorwendselen fotografeerde voor de actie Stem Sexy, voor de meest sexy politicus.[/preview]

Voordewind is een van de acht (aankomende) Tweede Kamerleden die vorige week bleken mee te doen met het initiatief van het omroepblad, waarbij abonnees kunnen stemmen op de meest sexy politicus. Voordewind was de enige man in het rijtje. Hij heeft concurrentie van onder anderen Marianne Thieme (PvdD), Lea Bouwmeester (PvdA) en Sabine Uitslag (CDA).

Foto

De politici wisten toen zij voor Veronica op de foto gingen echter niet dat zij daardoor meededen aan een wedstrijd, zegt Voordewind. ,,Het zou om een foto bij een verhaal gaan. Ik wilde alleen meedoen als het om de inhoud ging, en er heeft dan ook een interview plaatsgevonden.''

Dat hij van Veronica voor de bijbehorende foto het verzoek kreeg er ,,een beetje fris en jong'' uit te zien, vond de CU-politicus logisch. ,,Maar toen ik een paar dagen na de fotoshoot ontdekte dat er een actie voor meest sexy politicus van was gemaakt, voelde ik me misleid. Ik strijd juist tegen seksualisering in de media. Had ik dit geweten, dan had ik er nooit aan meegedaan. Ik heb dat aan Veronica gemeld: ik voel me overvallen. Dit is oneerlijke journalistiek.'' Voordewind overweegt een klacht tegen Veronica Magazine in te dienen bij de Raad voor de Journalistiek.

Spontaan idee

Hoofdredacteur Peter Contant van Veronica Magazine zegt dat het idee voor de verkiezing ontstond toen zijn redactie de serie foto's van politici onder ogen kreeg. ,,Meestal kleden politici zich nogal saai, maar op deze foto's lieten zij zich echt van hun beste kant zien. We dachten: daar moeten we wat mee.''

Het idee voor de wedstrijd is dus spontaan ontstaan, maar wel eerst gecommuniceerd met de voorlichters van de betrokken politici, stelt Contant. ,,Dit is voor het eerst dat ik daarover een kritisch geluid hoor. Volgens mij is de heer Voordewind gewoon geschrokken van reacties in zijn achterban. Raar dat hij de krant belt, en niet mij.''

Voordewind, gevraagd om een reactie, vindt het verweer van Contant ,,een flauw verhaal''. ,,Drie dagen nadat de foto's waren gemaakt, was die website al in de lucht. Het lijkt me sterk dat het idee daarvoor pas op het laatste moment ontstond.''

Bron: ND

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid