Spring naar bijdragen

[Update] Tekst 'Jezus redt' moet van dak af


Aanbevolen berichten

[preview]Joop van Ooijen moet de tekst 'Jezus redt' van het dak van zijn boerderijschuur langs de N216 in Giessenburg halen. De gemeente Giessenlanden was gerechtigd een dwangsom op te leggen, bepaalde de Raad van State woensdag.[/preview]

De tekst mag volgens de hoogste bestuursrechter inderdaad een 'buitensporigheid in het uiterlijk' worden genoemd. In een interview in het AD kondigde Van Ooijen, vader van zestien kinderen, al aan dat hij naar het Europees Hof voor de Rechten van de Mens stapt als hij verliest.

De gemeente had de 58-jarige Van Ooijen een dwangsom opgelegd omdat de tekst, gevormd door witte dakpannen op een verder zwart dak, in strijd zou zijn met de welstandseisen. De welstandscommissie bepaalde eerder dat het extreme contrast tussen de dakpannen een te grove inbreuk is op wat in de omgeving gebruikelijk is.

Van Ooijen stapte naar de rechtbank. Die bepaalde vorig jaar juli dat het besluit van de gemeente niet goed was onderbouwd. Toch ging Van Ooijen in beroep. Het is in zulke gevallen slechts een kwestie van tijd voordat de gemeente met een betere onderbouwing komt en Van Ooijen vond dat de rechtbank had moeten oordelen dat het besluit in strijd was met de godsdienstvrijheid.

Vorig jaar kwam de gemeente inderdaad met een nieuwe onderbouwing. Die is nu door de Raad van State behandeld. Het recht op godsdienstvrijheid staat volgens de raad niet in de weg bij het opleggen van een dwangsom. Dat grondrecht wordt nu wel beperkt, maar dat zou gerechtvaardigd zijn om 'wanordelijkheden te voorkomen en de rechten van anderen te beschermen'.

Daarbij is de dwangsom niet opgelegd vanwege de inhoud van de tekst, maar vanwege de manier waarop hij is geplaatst. De hoogste bestuursrechter wijst erop dat de tekst ook in een minder opvallende kleur had kunnen worden aangebracht.

Update:

Van Ooijen en zijn advocaat laten het er niet bij zitten en gaan binnen een half jaar een klacht indienen bij het Europees Hof voor de Rechten van de Mens. Dat kondigde zijn advocaat mr. Romana le Roy afgelopen woensdag aan.

De klacht zal gaan over 'de ongerechtvaardigde inperking van de vrijheid van meningsuiting en godsdienstvrijheid door een lagere overheid'.

bron: Foknieuws/Kerknieuws

Link naar bericht
Deel via andere websites

Op woensdag 14 juli 2010 10:08:43 schreef Joost het volgende:

Je zou het toch maar op je dak hebben staan mondhouden.gif

Smaken verschillen... puh2.gif

Ik snap eigenlijk niet waar ze zich druk over maken, de teksten op bushokjes enz laten ze ook weken tot jaren staan. Daarnaast is het geen rijtjes huis waardoor iedereen er tegenaan zit te staren vanuit huis... alleen wat proviciale wegen, wat maakt het toch uit.

Ik vond het wel leuk om te zien toen ik er langs reed. Ook vond ik het bord "Jezus is liefde" bij de A20 (afrit alexandrium) leuk, die hangt er nu geloof ik niet meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ach, hier in Alphen hangt een reclamebord aan een lantaarnpaal 'Vergeet God niet'. Daar is nooit over geklaagd. Wellicht ook omdat de boel hier nogal gereformeerd is maar ik vind het op zich ook niet erg dat soort teksten. Al kan ik me voorstellen dat die extreme atheisten zich er wel aan kunnen ergeren. Maargoed. Stiekem hoop ik dat die tekst mag blijven staan. Vind hem ook wel vet op zich.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid