Spring naar bijdragen

Kerk van Jan Zijlstra gescheurd


Aanbevolen berichten

Even een vraag: vind je het echt spijtig dat dit gebeurt, of vind je het wel fijn en hoop je dat deze kerk kapot gaat?

Ik vind de misbruikschandalen in de RKK verschrikkelijk en hoop dat deze zo min mogelijk schade doen aan de RKK. Laatst las ik een hoopvol bericht dat de krimp van de RKK ten einde liep, dat het lijkt dat deze ophoudt en dat mogelijk weer groei kan ontstaan. Ook om het schisma tussen oost en west kan ik niet juichen.

Hoop je ook dat deze gemeente weer gaat floreren en hoop je dat charismatische gemeenten gaan floreren, of hoop je op de ondergang van charismatische gemeenten?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 170
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ik streef naar eenheid binnen het christendom, verdere versplintering (zoals wellicht hier gebeurd) draagt daar niet aan bij. Daarnaast bied verdere versplintering voor de gelovigen geen solide basis waardoor mensen wellicht het geloof de rug toekeren.

Waarom denk je dat mensen het geloof zouden toekeren als de kerk in kleinere eenheden zou opereren? Waarom zou de kerk gebaat zijn bij megakerken en wat zou er tegen zijn als gelovigen in een huis of in kleine eenheden bijeen zouden komen?

Hand. 2:46

en voortdurend waren zij elke dag eendrachtig in de tempel, braken het brood aan huis en gebruikten hun maaltijden met blijdschap en eenvoud des harten

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kleine groeperingen binnen de Kerk hoeven geen probleem te zijn, hoewel men dan wel moet waken voor sektevorming. Maar als al die groepjes fundamenteel verschillende leringen aanhangen en elkaars geloofsbelevingen niet altijd als juist accepteren, dan wordt het allemaal natuurlijk nogal verwarrend. Dan is er daadwerkelijk geen eenheid meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het kan op ongelovigen overkomen alsof het christendom niet één geheel is, want er zijn zoveel verschillende groeperingen die allemaal wat anders roepen. En geef ze eens ongelijk..

Wat maakt dat uit. Het christendom is een geheel en bestaat uit heel veel eenheden. Al die verschillende meningen worden samengevat in Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het kan op ongelovigen overkomen alsof het christendom niet één geheel is, want er zijn zoveel verschillende groeperingen die allemaal wat anders roepen. En geef ze eens ongelijk..

Wat maakt dat uit. Het christendom is een geheel en bestaat uit heel veel eenheden. Al die verschillende meningen worden samengevat in Jezus.

Dat is jouw visie, niet de mijne. Het christendom is behoorlijk versnipperd en van een eenheid kan men allerminst spreken. In die context moet je mijn bijdrage lezen. Verder heb ik het nieuwsbericht slechts ter informatie geplaatst, ik heb weinig behoefte aan een discussie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Thorgrem:

Even een vraag: vind je het echt spijtig dat dit gebeurt, of vind je het wel fijn en hoop je dat deze kerk kapot gaat?

Ik vind de misbruikschandalen in de RKK verschrikkelijk en hoop dat deze zo min mogelijk schade doen aan de RKK. Laatst las ik een hoopvol bericht dat de krimp van de RKK ten einde liep, dat het lijkt dat deze ophoudt en dat mogelijk weer groei kan ontstaan. Ook om het schisma tussen oost en west kan ik niet juichen.

Hoop je ook dat deze gemeente weer gaat floreren en hoop je dat charismatische gemeenten gaan floreren, of hoop je op de ondergang van charismatische gemeenten?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heet geen thorgrem maar wil toch even reageren. Het is prima dat een kerk als die van Jan zijlstra kapot gaat, het doen van ongeldige genezingsclaims en het zwart maken van medemensen wordt nergens in de bijbel goed gekeurd. Sekten en dwaalleren moeten ten alle tijden bestreden worden, ze hollen het christendom van binnen uit.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Thorgrem:

Even een vraag: vind je het echt spijtig dat dit gebeurt, of vind je het wel fijn en hoop je dat deze kerk kapot gaat?

Ik vind de misbruikschandalen in de RKK verschrikkelijk en hoop dat deze zo min mogelijk schade doen aan de RKK. Laatst las ik een hoopvol bericht dat de krimp van de RKK ten einde liep, dat het lijkt dat deze ophoudt en dat mogelijk weer groei kan ontstaan. Ook om het schisma tussen oost en west kan ik niet juichen.

Hoop je ook dat deze gemeente weer gaat floreren en hoop je dat charismatische gemeenten gaan floreren, of hoop je op de ondergang van charismatische gemeenten?

Dit had ik reeds beantwoord.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De indruk die ik krijg op basis van wat ik lees in de krant:

A) Zijlstra geeft het voorgangerschap over aan andere mensen omdat hij zich op volledig op zijn genezingsdiensten wil richten.

B) Maar ondertussen wil hij wel als "overziener" (whatever that means) de touwtjes in handen houden.

Dat lijkt mij het perfecte recept voor ruzies en scheuringen. Je moet of terugtreden als leider van een kerk of niet; maar om half terug te treden en toch invloed willen houden vind ik dom.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heet geen thorgrem maar wil toch even reageren. Het is prima dat een kerk als die van Jan zijlstra kapot gaat, het doen van ongeldige genezingsclaims en het zwart maken van medemensen wordt nergens in de bijbel goed gekeurd. Sekten en dwaalleren moeten ten alle tijden bestreden worden, ze hollen het christendom van binnen uit.

Ik moet ook bekennen dat ik er niet wakker van lig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De indruk die ik krijg op basis van wat ik lees in de krant:

A) Zijlstra geeft het voorgangerschap over aan andere mensen omdat hij zich op volledig op zijn genezingsdiensten wil richten.

B) Maar ondertussen wil hij wel als "overziener" (whatever that means) de touwtjes in handen houden.

Dat lijkt mij het perfecte recept voor ruzies en scheuringen. Je moet of terugtreden als leider van een kerk of niet; maar om half terug te treden en toch invloed willen houden vind ik dom.

Ik vind dat niet dom. In Ex. 18 adviseerde Jetro Mozes om de onbeduidende rechtspraak te delegeren en zich alleen bezig te houden met de gewichtige rechtspraak.

Ook Paulus liet Timoteüs leiding nemen over een gemeente, maar hij trad nog wel als een soort mentor op voor hem.

In de charismatische stroming kom je wel het onderscheid tegen tussen pastors en senior pastors. Je zou deze Rolph een pastor kunnen noemen en Zijlstra een senior pastor. Het is goed als Rolph de gemeente leidt en dat Zijlstra zich meer met campagnes zou kunnen bezighouden, maar het zou ook goed zijn als Rolph zich zou kunnen laten corrigeren door zijn senior pastor en niet zelf de touwtjes in handen zou nemen. Doe wat aan je is gedelegeerd, maar ken ook je grenzen en accepteer en respecteer je leider.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik heet geen thorgrem maar wil toch even reageren. Het is prima dat een kerk als die van Jan zijlstra kapot gaat, het doen van ongeldige genezingsclaims en het zwart maken van medemensen wordt nergens in de bijbel goed gekeurd. Sekten en dwaalleren moeten ten alle tijden bestreden worden, ze hollen het christendom van binnen uit.

Ik moet ook bekennen dat ik er niet wakker van lig.

Wat ook gebeurt, voor het werk van christus maakt het toch niets uit. Mensen zullen blijven worden gered en mensen zullen blijven worden genezen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een spijtig bericht:

Gebedsgenezer Zijlstra naar de rechter: opnieuw ruzie met kerk

's Lands bekendste gebedsgenezer ligt wederom in de clinch met zijn kerkgemeente. De voorgangers zouden niets meer met zijn werk te maken willen hebben. Nu stapt Jan Zijlstra naar de rechter: misschien kan die de voorgangers en twee bestuursleden wegsturen.

Rest: http://www.trouw.nl/tr/nl/5091/Religie/ ... kerk.dhtml

Altijd spijtig als men er niet samen uit kan komen.

Dat bericht linkt door naar het ND, maar daar ben ik geen lid van. Is er iemand lid van het ND die de tekst kan kopieren? Zal trouwens wel niet kunnen op zondag vrees ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

Hahaha, leuke avatar Quest.

We waren jaren lid van zijn kerk. M'n ex kende hem heel goed. Ik had 'm n.a.v. dit topic verteld dat de kerk was gescheurd en hij besloot er eens heen te gaan met zijn nieuwe vrouw. Hij zat 2 meter van 'm af en hij negeerde hem echt compleet, omdat hij gescheiden is en hertrouwd. Ik zei: ik had gewoon met jullie mee moeten gaan joh en heel joviaal roepen: He Jan!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid