Spring naar bijdragen

Benedictus in Madrid - De afsluiting: Christus en de Kerk ho


Aanbevolen berichten

[preview]De dag dat de paus een Mis opdroeg voor twee miljoen mensen, het noodweer gezorgd bleek te hebben voor een hostietekort en Christus de aanwezige jongeren de hamvraag stelde.[/preview]

De Wereldjongerendagen in Madrid zitten erop. Vanochtend sloot paus Benedictus XVI het mega-evenement af met het vieren van de Eucharistie voor de naar schatting twee miljoen pelgrims op het vliegveld van Madrid. Een groot deel van de aanwezigen kon overigens niet te communie: het noodweer tijdens de gebedswake op zaterdagavond bleek ervoor te hebben gezorgd dat een forse hoeveelheid hosties niet meer consumabel was.

'Wie is Christus?'

In zijn preek benadrukte de paus opnieuw de liefde van Christus: "Ja, de Heer houdt van jullie en roept jullie op zijn vrienden te zijn. Hij gaat erop uit om jullie te ontmoeten en wil jullie vergezellen op jullie reis, om de deur te openen naar een leven van vervulling en jullie een deel te geven van zijn nabijheid tot de Vader."

"Er zijn vandaag de dag zeker veel mensen die zich aangetrokken voelen tot de figuur van Christus en Hem beter willen kennen. Zij beseffen dat Hij het antwoord is op zoveel van onze diepste zorgen. Maar wie is Hij werkelijk? Hoe kan iemand die zo lang geleden leefde iets gemeen hebben met mij vandaag?"

Onpersoonlijk?

De Evangelielezing van vandaag, uit Matteus (16,13-20), laat twee manieren zien om Hem te kennen, aldus de paus. "De eerste is een onpersoonlijke kennis, gebaseerd op de heersende mening. (...) Met andere woorden, Christus wordt gezien als weer een andere religieuze figuur, zoals zij die voor Hem kwamen. Dan keert Jezus zich tot de leerlingen en vraagt: 'En jullie, wie ben Ik volgens jullie?' Petrus antwoordt met de eerste geloofsbelijdenis: 'U bent de Messias, de Zoon van de levende God.'"

'Een persoonlijke relatie'

Geloof, zo benadrukte Benedictus, "is meer dan alleen empirische of historische feiten; het is een vermogen het mysterie van Christus' persoon in al zijn diepte te vatten. Toch is geloof niet het resultaat van menselijke inspanning, van menselijk denken, maar een gave van God (...). Geloof begint met God, die zijn hart voor ons opent en ons uitnodigt te delen in zijn eigen goddelijk leven. Geloof levert niet simpelweg informatie over wie Christus is; het brengt een persoonlijke relatie met Christus met zich mee, een overgave van ons hele wezen aan Gods zelfopenbaring, met al ons begrip, al onze wil en al onze gevoelens. Jezus' vraag aan de leerlingen is dus ten diepste een uitdaging aan de leerlingen om een persoonlijke beslissing te nemen (...)."

'Antwoord Hem met moed'

"Beste jongeren, vandaag stelt Christus jullie dezelfde vraag (...). Antwoord Hem met vrijgevigheid en moed, zoals jonge harten als die van jullie past. Zeg Hem: 'Jezus, ik weet dat U de Zoon van God bent, die zijn leven voor mij gegeven heeft. Ik wil U trouw volgen en door Uw woord geleid worden (...)."

Geloof en Kerk

Een dergelijk geloof kan niet zonder de Kerk, zei de paus. "Jezus antwoordt op Petrus' belijdenis door over de Kerk te spreken: 'Ik zeg jou, jij bent Petrus; op die steenrots zal Ik mijn kerk bouwen (...).' Wat betekent dit? Jezus bouwt de Kerk op de rots van Petrus' geloof, die belijdt dat Christus God is. De Kerk is dus niet eenvoudigweg een menselijk instituut, zoals alle anderen. Integendeel, zij is nauw verbonden met God. Christus zelf spreekt over haar als 'zijn' Kerk. Christus kan net zo min worden gescheiden van de Kerk als het hoofd gescheiden kan worden van het Lichaam. De Kerk haalt haar leven niet uit zichzelf, maar uit Christus."

Vervalste Jezus?

"Maak van Christus, de Zoon van God, het centrum van je leven. Maar laat me er jullie aan herinneren dat het volgen van Jezus in geloof, betekent aan zijn zijde te lopen in de eenheid van de Kerk. Wij kunnen Jezus niet in ons eentje volgen. Iedereen die wordt verleid dit 'op zijn eentje' te doen, of het geloofsleven te benaderen met het soort individualisme dat vandaag de dag zo heerst, loopt het risico Jezus nooit echt te ontmoeten of uiteindelijk een vervalste Jezus te volgen."

Tot slot was er nog reden voor een feestje voor de aanwezige Brazilianen. Het was al bekend, maar werd nu officieel afgekondigd: de volgende Wereldjongerendagen vinden in 2013 plaats in het Braziliaanse Rio de Janeiro.

bron: Katholiek Nieuwsblad

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid