Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Pippi verzint het woord "spoenk" terwijl ze kijkt naar een magisch bloemetje in een glas water. Ze vindt het woord zo mooi dat het wel iets MOET betekenen. Vervolgens begint ze aan een zoektocht naar de betekenis van haar creatieve hersenspinsel.... En dat is nu net waar wij ons iedere dag mee bezig houden.

Is God ook een creatief hersenspinsel. Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden. Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt; waar God uit bestaat. Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen. Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Mvg,

PietV.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 239
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ben jij een creatief hersenspinsel?

Heeft hier iemand een idee waar jij vandaan komt; waar jij uit bestaat?

Vermoedelijk zullen de meesten hun zintuigen gebruiken en kunnen constateren dat ik besta. Maar nu leggen we de zintuiglijke waarneming op een god. Kunnen we dan een voorstelling maken? Goed dat valt dus weg. Dan maar buitenzintuiglijk. Hoe ver komen we dan met ons voorstellingsvermogen. Waar komt God vandaan, waaruit bestaat God en heeft God zichzelf gemaakt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is God ook een creatief hersenspinsel. Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden. Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt; waar God uit bestaat.

God is.

God is God de Vader, God de Zoon (oftewel Jezus Christus) en de heilige Geest.

Ik heb niet het idee dat God een creatief hersenspinsel is maar dat God een realiteit is.

Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen.

Zo te zien ben jij degene die dolgraag de discussie opzoekt oa op dit forum, dan toon je maar wat empathie. Je linkte eerder naar freethinker, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat daar een heel ander uitgangspunt is. Maar als je over zoiets als godsdienst wil spreken lijkt het me aannemelijk dat je er dan in ieder geval vanuit gaat dat er een mogelijkheid is dat God bestaat. Die bereidwillendheid ben ik bij jou nog niet tegengekomen, ik hoop dat dat nog gaat komen anders is gesprek zinloos op dit onderwerp.

Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Ik vraag me oprecht af waarom je dan eigenlijk zo geïnteresseerd bent in de denkbeelden van gelovigen. Een gesprek zonder empathie is zinloos.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo te zien ben jij degene die dolgraag de discussie opzoekt oa op dit forum, dan toon je maar wat empathie. Je linkte eerder naar freethinker, ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat daar een heel ander uitgangspunt is. Maar als je over zoiets als godsdienst wil spreken lijkt het me aannemelijk dat je er dan in ieder geval vanuit gaat dat er een mogelijkheid is dat God bestaat. Die bereidwillendheid ben ik bij jou nog niet tegengekomen, ik hoop dat dat nog gaat komen anders is gesprek zinloos op dit onderwerp.

Wat ik hierboven al schreef kom ik wederom tegen. Nu beweeg ik me zelden op andermans fora. Maar op welke gronden zou ik er vanuit moeten gaan dat er een god bestaat.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat ik hierboven al schreef kom ik wederom tegen. Nu beweeg ik me zelden op andermans fora. Maar op welke gronden zou ik er vanuit moeten gaan dat er een god bestaat.

Laten we even voorop stellen dat je van mij niets hoeft of moet. Maar als jij een gesprek aan wil gaan met gelovigen over het geloof dan zul je in ieder geval de mogelijkheid open moeten laten dat God kan bestaan. Doe je dat niet, dan is een zinvol gesprek niet mogelijk daar er dan anders niets te bepraten valt. Maar dat had ik je al uitgelegd. En als je daar niet tegenkan om wat voor een reden dan ook, ook prima, maar probeer dan geen gesprekken met gelovigen over het geloof aan te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pippi verzint het woord "spoenk" terwijl ze kijkt naar een magisch bloemetje in een glas water. Ze vindt het woord zo mooi dat het wel iets MOET betekenen. Vervolgens begint ze aan een zoektocht naar de betekenis van haar creatieve hersenspinsel.... En dat is nu net waar wij ons iedere dag mee bezig houden.

Is God ook een creatief hersenspinsel. Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden. Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt; waar God uit bestaat. Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen. Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Mvg,

PietV.

Beetje het probleem van de logica en geloof, er komt een punt dat je moet gaan kiezen. Als ik naar de complete werkelijkheid kijk. Hoe alles in elkaar steekt, van ingenieuze systemen en ordeningen. Tot complexe levensvormen en toestanden. Van alle heerlijke, mooie en prachtige dingen waar ik van geniet tot het lijden en de pijn in deze wereld. Dan kies ik ervoor om te geloven dat God bestaat omdat ik dat logischer vind dan aan te nemen dat alles er zomaar is. Dat ik als persoon gewoon ben ontstaan en miljarden zo met mij. Allemaal uniek, maar gewoon ontstaan. Heb ik daar verder een sluitend bewijs voor? Nee, nog niet gevonden in ieder geval :P

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pippi verzint het woord "spoenk" terwijl ze kijkt naar een magisch bloemetje in een glas water. Ze vindt het woord zo mooi dat het wel iets MOET betekenen. Vervolgens begint ze aan een zoektocht naar de betekenis van haar creatieve hersenspinsel.... En dat is nu net waar wij ons iedere dag mee bezig houden.

Is God ook een creatief hersenspinsel. Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden. Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt; waar God uit bestaat. Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen. Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Mvg,

PietV.

je verhaal komt mij degenireerend over.

iets diplomatischer jezelf verwoorden had je ook meer kansen in dit topic gegeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is God ook een creatief hersenspinsel.

Ja.

Waar mensen zich iedere dag mee bezig houden.

Ja.

Heeft hier iemand een idee waar God vandaan komt;

Ja.

waar God uit bestaat.

Vader, Zoon en Heilige Geest.

Ik stel deze vraag omdat ik in discussies met gelovigen met regelmaat het vertrekpunt van de gelovige moet omarmen. Doe ik dat niet dan ontbreekt het mij aan voorstellingsvermogen en hangt mijn lot aan een denkbeeldig zijden draadje. Vanuit het gezichtspunt van de gelovige.

Terecht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we even voorop stellen dat je van mij niets hoeft of moet. Maar als jij een gesprek aan wil gaan met gelovigen over het geloof dan zul je in ieder geval de mogelijkheid open moeten laten dat God kan bestaan. Doe je dat niet, dan is een zinvol gesprek niet mogelijk daar er dan anders niets te bepraten valt. Maar dat had ik je al uitgelegd. En als je daar niet tegenkan om wat voor een reden dan ook, ook prima, maar probeer dan geen gesprekken met gelovigen over het geloof aan te gaan.

Dat blijft lastig. Gelukkig komt het merendeel mij opzoeken. Maar dan kom ik toch even met de vraag wat zit er in de tas en waar komt het vandaan. En nu mag ik in de tas kijken en hij is leeg. En iemand mompelt vader, zoon, heilige geest. De uitgangspositie is nogal vaag. Waar blijft de noodzakelijke helderheid. Het komt op mij over als een gevoel wat gecreëerd is door de literatuur. Hebreeuwse overleveringen van een paar duizend jaar terug liggen hier aan ten grondslag. Maar maak het eens concreet. Wordt God uit een hoge hoed tevoorschijn getoverd? Of worden goden uit hoge hoeden getoverd? Hoeveel zijn het er ondertussen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we even voorop stellen dat je van mij niets hoeft of moet. Maar als jij een gesprek aan wil gaan met gelovigen over het geloof dan zul je in ieder geval de mogelijkheid open moeten laten dat God kan bestaan. Doe je dat niet, dan is een zinvol gesprek niet mogelijk daar er dan anders niets te bepraten valt. Maar dat had ik je al uitgelegd. En als je daar niet tegenkan om wat voor een reden dan ook, ook prima, maar probeer dan geen gesprekken met gelovigen over het geloof aan te gaan.

Dat blijft lastig. Gelukkig komt het merendeel mij opzoeken. Maar dan kom ik toch even met de vraag wat zit er in de tas en waar komt het vandaan.

God is. Dat stelde ik al eerder.

En nu mag ik in de tas kijken en hij is leeg.

Verwonder je eens aan de schepping en je zult zien dat de tas uitpuilt van Gods glorie.

En iemand mompelt vader, zoon, heilige geest.

Mompelt? Vertel me eens hoe je kan mompelen in geschreven taal.

De uitgangspositie is nogal vaag.

Allerminst. God, de schepper van hemel en aarde bestaat. Dat lijkt me een zeer duidelijke uitgangspositie. Een waaraan jij je niet wil conformeren, maar dat is verder niet mijn probleem op dit forum.

Waar blijft de noodzakelijke helderheid.

Waarom acht jij helderheid noodzakelijk?

Het komt op mij over als een gevoel wat gecreëerd is door de literatuur. Hebreeuwse overleveringen van een paar duizend jaar terug liggen hier aan ten grondslag. Maar maak het eens concreet.

Hoe veel concreter als de schepping wil je het hebben? Indien je wenst kun je ook wel de apostolische geloofsbelijdenis erbij nemen, maar dat hoeft niet.

Wordt God uit een hoge hoed tevoorschijn getoverd? Of worden goden uit hoge hoeden getoverd? Hoeveel zijn het er ondertussen.

Er is maar 1 God, dat is altijd al zo geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt God uit een hoge hoed tevoorschijn getoverd? Of worden goden uit hoge hoeden getoverd? Hoeveel zijn het er ondertussen.

Een konijn wordt door een goochelaar uit een hoge hoed getoverd. Ik vind dat je je buitengewoon denigrerend uitlaat als het gaat om onderwerpen die raakvlaak hebben met het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wordt God uit een hoge hoed tevoorschijn getoverd? Of worden goden uit hoge hoeden getoverd? Hoeveel zijn het er ondertussen.

Een konijn wordt door een goochelaar uit een hoge hoed getoverd. Ik vind dat je je buitengewoon denigrerend uitlaat als het gaat om onderwerpen die raakvlaak hebben met het christelijk geloof.

Helaas laten de religies zich regelmatig laatdunkend uit over wetenschappen en wat daarbij hoort.

Maar wel profiteren van de resultaten, dat is pas hypocriet.

Als je toch wat wilt, kijk eens op Freethinker en beantwoord de 95 vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Religies' laten zich niet laatdunkend uit over 'wetenschap'. Ik vind dat een erg gegeneraliseerde opmerking. 'Religies' dragen tegelijk ook bij aan de wetenschap. Het hangt maar net af wie je onder de vergrootglas legt.
O jawel hoor.

Dat doen religies wel.

Heel hypocriet, de wetenschap verdelen in goede wetenschap en valse/slechte/verzonnen/enz wetenschap.

En als je naar de definities vraag van de twee soorten komt er iets vaags, 'maar nummer twee deugt niet, dat snap je toch? '

En zoveel dragen ze niet bij, we lopen dik 1000 jaar achter tov waar we hadden kunnen zijn zonder de (in dit specifieke geval) christelijke religie.

Bedenk je Galieo maar eens.

Zelfs zijn begrafenis is gesaboteerd door de religie.

En dit is maar een voorbeeld.

Zeg dus niet dat religies bijdragen, tegenwerken komt eerder in de buurt.

En hier in Europa is de macht tanende, maar in de VS heeft de religie (als een goed derde wereld land betaamt) nog veel te veel macht.

Zie de Dovertrails.

Maak maar eens 95 vragen op FreeThinker, misschien zetten die je aan het denken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Religies' laten zich niet laatdunkend uit over 'wetenschap'. Ik vind dat een erg gegeneraliseerde opmerking. 'Religies' dragen tegelijk ook bij aan de wetenschap. Het hangt maar net af wie je onder de vergrootglas legt.
O jawel hoor.

Dat doen religies wel.

En jij bent een zogenaamde 'freethinker'? Probeer eens daadwerkelijk vrij te denken in plaats van in vooroordelen en onderbuikgevoelens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
'Religies' laten zich niet laatdunkend uit over 'wetenschap'. Ik vind dat een erg gegeneraliseerde opmerking. 'Religies' dragen tegelijk ook bij aan de wetenschap. Het hangt maar net af wie je onder de vergrootglas legt.
O jawel hoor.

Dat doen religies wel.

En jij bent een zogenaamde 'freethinker'? Probeer eens daadwerkelijk vrij te denken in plaats van in vooroordelen en onderbuikgevoelens.

Wat is vrij denken? Worden freethinkers ook niet gewoon gevormd door hun omgeving en alles wat ze leren/ontdekken/ervaren in hun leven?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat is vrij denken? Worden freethinkers ook niet gewoon gevormd door hun omgeving en alles wat ze leren/ontdekken/ervaren in hun leven?

Dat denk ik wel ja. En daarmee staat het daadwerkelijk vrij denken op losse schroeven.

Waarna er vrolijk over het punt heen geluld wordt.

Religie en wetenschap bijt elkaar.

Waarom?

Omdat de wetenschap aantoont dat de bijbel een verzameling sagen en mythen is.

En is de stelling dat de religie de wetenschap helpt bolle onzin.

De geschiedenis leert het.

Daar heeft vrijdenken nu totaal niets mee van doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

God is.

God is God de Vader, God de Zoon (oftewel Jezus Christus) en de heilige Geest.

Ik heb niet het idee dat God een creatief hersenspinsel is maar dat God een realiteit is.

Op grond van wat??? Folders uit de bronstijd, de keukenhof, mensen die gezellig bij elkaar komen in een gebouw en met een goed gevoel naar huis gaan. En dan kun je nog een stapje verder gaan. Hoe weet je dat de JCI god een realiteit is en al die duizenden anderen niet. Ben jij trouwens ADHD-christen die de 95 stellingen/vragen aan een christen beantwoordt op freethinker.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid