Spring naar bijdragen

Hoe heeft het christendom zo snel kunnen groeien?


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 60
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Waarom het christendom zo snel kon groeien? Omdat iedereen lid van de christelijke kerk kan worden. Dit is bijvoorbeeld bij het jodendom anders. En de rol van de vrouw is ook belangrijk. Volgens de christelijke religie moeten vrouwen veel kinderen krijgen. Als je gelovige veel kinderen krijgen komen er dus automatisch meer gelovige bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie bijdragen. Wat me tot nu toe opvalt is dat de komst van Constantijn toch een hele verandering heeft betekend. De implicaties daarvan moet ik nog een beetje tot me door laten brengen, maar dat de Kerk opeens een machts- en invloedrijke factor van belang was heeft zeker z'n gevolgen gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor jullie bijdragen. Wat me tot nu toe opvalt is dat de komst van Constantijn toch een hele verandering heeft betekend. De implicaties daarvan moet ik nog een beetje tot me door laten brengen, maar dat de Kerk opeens een machts- en invloedrijke factor van belang was heeft zeker z'n gevolgen gehad.
Ik denk dat het gegeven dat christenen vanaf Constantijn hun geloof in de openheid konden belijden en niet langer een risicovol dubbelleven hoefde te lijden de grootste verandering heeft gebracht. Het enige wat Constantijn feitelijk heeft gedaan is het afschaffen van anti-christelijke wetgeving.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Even een citaat:

'But Constantine's involvement in this local dispute had empire-wide effects: joining the Christian clergy became an attractive career path, offering exemption from public service, control of extensive property, and high status in the community. Bishops earned their exemption, not just by the religious observance that Constantine gave as a reason, but because he greatly increased their workload as arbitrators. (...) Constantine wanted bishops to deal with any case in civil law where the parties accepted their jurisdiction.'

Bron: Gillian Clark, Christianity and Roman society (Cambridge 2004) 97.

Clark (Brits historica) geeft dus aan dat het niet alleen lucratiever werd om binnen de kerk actief te worden, maar ook dat Constantijn bisschoppen wilde inzetten voor de 'normale' jurisdictie. Het is overigens haar stelling dat het Christendom en de Romeinse beschaving uiteindelijk één zijn geworden, in zoverre dat waar de politieke macht van het (westerse) Rijk verdween, het Christendom de voortzetting was van dat rijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@eulogia: je weet toch we dat je niet 1,2,3 jood kan worden?

echt jood gaat volgens mij via de moeder dat het dorrgegeven word...

(srry als ik een fout maak maar ik denk dat het zo zit)

Normaal word je inderdaad op die manier jood (volgens de joden? Ik weet niet of dat ook volgens de Bijbel is), maar voor zover ik weet konden heidenen zich aansluiten bij de Israëlieten.

Zo kon ook Ruth als Moabitische zich aansluiten bij het volk Israël en op die manier het joodse geloof aannemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid