Spring naar bijdragen

Handboek christelijke meditatie gepresenteerd


Aanbevolen berichten

meditatie3.jpgDe belangstelling voor meditatie uit de christelijke bronnen groeit al enkele jaren. In 2009 werd daarom Vacare gelanceerd, het platform voor meditatief leven in en vanuit de Protestantse Kerk. Dit platform presenteert vandaag het Handboek christelijke meditatie.

Dat gebeurt tijdens de landelijke Vacare-dag in Amersfoort, waar naast de boekpresentatie ook verschillende workshops worden aangeboden.

Het handboek is opgedeeld in drie delen: de vertrekpunten, want christelijke meditatie kent oude wortels, de wegen (de verschillende vormen van meditatie) en de vruchten; de resultaten van meditatie. Zo is het handboek een bron van informatie voor degene die zich wil verdiepen in de christelijke meditatie.

Vacare bestaat twee jaar. Inmiddels zijn verspreid over het land meditatiegroepen ontstaan waar verschillende vormen van christelijke meditatie worden aangeboden. Het opbouwen van een relatie met God speelt een centrale rol bij al deze meditatievormen.

Handboek christelijke meditatie

Handboek christelijke meditatie
Onder redactie van Lex Boot
Uitgeverij Boekencentrum
(meer informatie)

Bron: IKON

Bron: Kerknieuws.nl

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb ook niets tegen christelijke meditatie op het woord van God in de meest zuivere vorm, maar nu komt het wel een beetje New-Age-achtig over. Ik veroordeel het niet, maar geef het het voordeel van de twijfel, totdat het tegendeel bewezen is (, zoals ik overigens doorgaans doe als iets vragen bij me oproept).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Vreemd, hier een afbeelding zonder mensen in een lotus-houding:

handboekchristelijkemeditatie.png?w=199&h=300

Hehe, nu je 't zegt! :#

Twee verschillende covers?

Ja, ik veronderstel dat de eerste mogelijk controversie oproept en dat daarom (ook) een andere cover bestaat, maar het kan natuurlijk zijn dat er andere redenen ten grondslag liggen aan de verschillende covers.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De lotushouding is inderdaad een typische mediteerhouding uit het oosten, maar natuurlijk niet de enige. In kloosters knielt men voor de meditatie vaak op mediteerkrukjes, een soort zeer lage krukjes waar de benen geknield omheen gevouwen zijn. Zo heeft men enige ondersteuning voor het achterwerk, worden de onderbenen en voeten meer ontlast en houdt men de rug recht.

Maar bekender is natuurlijk het knielen op de knielbanken die in de meeste katholieke kerken te vinden zijn: bovenbenen recht, rug recht en ondersteuning voor de gevouwen handen. Een houding die zeer lang vol te houden is, mits de bank natuurlijk niet te hard is en men niet teveel erop gaat leunen.

Een mediteerhouding die ook nog weleens toegepast wordt is die waarin men gewoon recht zit, met het hoofd gebogen richting navel, als symbool van het afdalen naar het innerlijke, waar God immers woont. Zo'n houding vergt echter wel wat meer gewenning, vooral voor de nek.

Belangrijk is in elk geval dat de houding lang vol te houden is, minimaal een kwartier zonder te hoeven verzitten, en je niet afleidt van het gebed. De rug recht houden is daarbij iets wat je in elke meditatiehouding tegenkomt. Het boek, dat een interessant onderwerp behandelt, had dus op de omslag ook één van bovenstaande christelijke houdingen kunnen afbeelden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Overigens wordt binnen de katholieke traditie hetgeen hier met meditatie wordt aangeduidt vooral contemplatie of het beschouwend of inwendig gebed genoemd. Daarin daal je af in je ziel, waar God troont, en verblijf je gewoonweg stil in zijn nabijheid en laat je je door Hem beminnen. Met meditatie bedoelt men vaak juist de of een vorm van lectio divinia, dus het biddend lezen en overwegen van een gedeelte uit de heilige Schrift of een ander geestelijk geschrift. Een meer actieve vorm van gebed en overweging dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vermoed dat Dingo gelijk heeft, dat ze in de uiteindelijke versie voor een ietwat meer 'veilige' omslag gekozen hebben.

Ik las er in het ND nog iets over dat boekje. Ze behandelen verschillende meditatievormen/methodes. Waaronder bijvoorbeeld de Lectio Devina en andere oude tradionele christelijke meditatie technieken. Maar ook de meer ‘oosters’ geïnspireerde vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vermoed dat Dingo gelijk heeft, dat ze in de uiteindelijke versie voor een ietwat meer 'veilige' omslag gekozen hebben.

Dat denk ik ook. Ik zie het ook als christelijk om elke overeenkomst met New Age en boeddhisme te vermijden en ook elke schijn van overeenkomst. Christenen zijn een afgescheiden volk dat niets te maken heeft met New Age en boeddhisme en daarmee ook niet geassocieerd wil worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ben ik eigenlijk niet met je eens. Ik zou me best kunnen voorstellen dat je in een Aziatisch land een beetje aansluiting zoekt met de bestaande cultuur, net zoals het christendom des tijds in Europa ook gedaan heeft. En wat New age betreft, vanuit een evangelisatie benadering zou ik me ook best wel wat kunnen voorstellen door mensen een christelijke meditatie aan te bieden. Plus dat omdat anderen bepaalde vormen hebben dat niet hoeft te betekenen dat ze besmet zijn. Sterker nog, als iets kan bijdragen, waarom zou je het niet gebruiken? Lang niet alles uit de christelijke traditie is zelf verzonnen. Als het toen kon, waarom nu niet? Ik denk dat de grens dan eerder ligt bij de inhoud van een meditatie. Dat je niet mediteert met een sterk pantheïstische benadering ofzo. En het moet ook niet te kitsch worden denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ben ik eigenlijk niet met je eens. Ik zou me best kunnen voorstellen dat je in een Aziatisch land een beetje aansluiting zoekt met de bestaande cultuur, net zoals het christendom des tijds in Europa ook gedaan heeft. En wat New age betreft, vanuit een evangelisatie benadering zou ik me ook best wel wat kunnen voorstellen door mensen een christelijke meditatie aan te bieden. Plus dat omdat anderen bepaalde vormen hebben dat niet hoeft te betekenen dat ze besmet zijn. Sterker nog, als iets kan bijdragen, waarom zou je het niet gebruiken? Lang niet alles uit de christelijke traditie is zelf verzonnen. Als het toen kon, waarom nu niet? Ik denk dat de grens dan eerder ligt bij de inhoud van een meditatie. Dat je niet mediteert met een sterk pantheïstische benadering ofzo. En het moet ook niet te kitsch worden denk ik.

Je kan best aansluiten op een cultuur, zoals Paulus deed, maar ondertussen volkomen afgescheiden zijn van slechte ideeën, gewoonten enz. . Het christendom kent een vorm van meditatie en dat hoeft geen overeenkomst te hebben met meditatie van (andere) religies enz. .

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid