Spring naar bijdragen

Islam kritisch onderzoek


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 436
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Het beroemdste voorbeeld van Mohammeds ongeschiktheid om de ware van de valse te onderscheiden is het onthullende verslag van de notoire “Duivelsverzenâ€:

De Profeet hield het welzijn van zijn stam voor ogen en wilde toenadering tot hen op elke mogelijke manier… Toen de Profeet zag dat zijn stamgenoten zich van hem afwendden en het moeilijk vond om aan te zien hoe zij afstand namen van de boodschap die hij hun van God overbracht, wenste hij dat er van God iets zou komen wat toenadering teweeg zou brengen. Met al zijn liefde en zorg voor zijn stam had het hem plezier gedaan als hij de hardheid die hij van hen ondervond wat had kunnen matigen; daarover dacht hij na en hij wenste het vurig. En toen God openbaarde: Bij de ster als hij ondergaat: uw gezel dwaalt niet en is niet misleid, en hij spreekt niet uit een bevlieging [53] en hij bij de woorden kwam: Ziet, u Laat en Oezza, en Manaat, de derde, de andere? [53] legde de Satan hem, op grond van zijn eigen gedachten en wens, de volgende woorden in de mond: ‘Dit zijn de verheven kraanvogels, op hun voorspraak kan worden gehoopt.’

Toen de Koeraisjieten dit hoorden waren zij blij en het beviel hun zeer dat hun godinnen erin vermeld werden. Zij luisterden naar hem, terwijl de gelovigen, die geloof hechtten aan de boodschap die hun Profeet bracht van hun Heer, hem niet van fouten, waanideeën of misstappen verdachten. Toen hij bij de teraardewerping kwam, aan het eind van de soera, wierp hij zich ter aarde en de moslims deden het hem na, omdat zij geloof hechtten aan de boodschap van hun Profeet en hem volgden. De heidenen uit Koeraisj en anderen die in het bedeoord waren deden dat ook, omdat zij hun godinnen hadden horen noemen. Er bleef niemand in de moskee, gelovige of ongelovige, die zich niet ter aarde wierp... Daarop verlieten de mensen het bedeoord en gingen uiteen. Ook de Koeraisjieten gingen weg, blij dat zij hun godinnen hadden horen noemen, en zeiden: ‘Mohammed heeft onze goden op de best mogelijke manier vermeld en hij heeft in zijn reciet gezegd: “Dit zijn de verheven kraanvogels, op hun voorspraak kan worden gehoopt.â€â€™

Het nieuws van deze teraardewerping bereikte de gezellen van de Profeet die in Ethiopië waren en er werd al gezegd dat Koeraisj tot de islam was overgegaan. Sommigen van hen maakten aanstalten om terug te keren, anderen wilden nog blijven. Toen kwam Djibriel bij de Profeet en zei: ‘Mohammed, wat heb je gedaan? Je hebt de mensen iets gereciteerd wat ik je met heb overgebracht van God en je hebt iets gezegd wat Hij net tegen jou heeft gezegd!’ Toen werd de Profeet zeer bedroefd en vreesde God zeer, naar God zond een openbaring neer, want hij had erbarmen met hem, om hem te troosten en de zaak te vergemakkelijken. Daarin liet Hij hem weten dat er voor hem geen profeet of gezant was geweest die iets wenste of begeerde zonder dat de Satan hem iets naar zijn wens in de mond had gelegd, zoals hij dat nu bij de Profeet had gedaan, en zonder dat God daarna had afgeschaft waar de Satan hem had ingegeven en Zijn verzen had vastgesteld; met andere woorden: dat het hem net zo verging als sommige andere profeten en gezanten, en Hij openbaarde: Wij hebben voor jou geen gezant of Profeet gezonden zonder dat de Satan, als hij iets wenste, hem iets naar zijn wens in de mond legde. Maar God schaft af wat Satan ingeeft; dan stelt God Zijn verzen vast. God is wetend en wijs. [22] [11]

Deze passage toont aan:

1.Mohammeds ontvangst van openbaringen werd beïnvloed door zijn persoonlijke verlangens;

2.Hij een openbaring van satan ontving;

3.Hij de openbaring proclameerde als een boodschap van Allah;

4.Hij en zijn volgelingen neerbogen als eerbied voor het ontvangen van de openbaring; en

5.Gods antwoord was als volg: “Maak je er niet druk om Mohammed. Alle profeten proclameren zo nu en dan satanische boodschappen.â€

-O-

Link naar bericht
Deel via andere websites
Volgens de koran was Jezus slechts een profeet, een moslim dus, en de koran zegt dus eigenlijk dat Jezus gesproken heeft met een satanische tong. :(

Ah, dan is de Islam een stuk positiever over Jezus dan het Jodendom over Jezus is.

Jah in de Talmud staan idd de meest vreselijke dingen over Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee tuurlijk niet. Ik geloof dat het jodendom en christendom door God zijn opgericht en alle andere religies door de duivel.

Waarom maakt dat dat die andere religies andere goden zouden aanbidden?

Het zijn geen echte goden natuurlijk, maar verbannen engelen die zich voordoen als goden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Pratende mieren, sterren die gebruikt worden als raketten tegen de duivel, vliegende paarden...

Maarja dan kan je bij de bijbel ook wel beginnen met fouten/tegenstrijdigheden opnoemen.

Waarom zijn bovenstaande voorbeelden fouten of tegenstrijdigheden?

Mieren kunnen niet praten, meteorieten(die door Mohammed als echte sterren werden gezien) die naar de duivel worden gegooid kun je sowieso vraagtekens bij zetten, paarden kunnen niet vliegen. Misschien was de zon die onder gaat in een moeras een beter voorbeeld geweest, aangezien je bij de vorige drie dingen gewoon kan zeggen dat er sprake was van goddelijke interventie o.i.d.

Ik zeg dat er zowel in de Koran als in de Bijbel fouten/tegenstrijdigheden staan.

Tja, dat kan. Maar wat is je punt daarmee dan?

Het kwam op mij over alsof b1007 de koran deels wilt ontkrachten door de fouten/tegenstrijdigheden die erin staan aan te geven. Dit maakt de bijbel nog niet waar en je kan die fouten/tstrdgheden ook bij de bijbel aankaarten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jah in de Talmud staan idd de meest vreselijke dingen over Jezus.

Maar de ironie wilt dat ik weinig hoor dat het Jodendom een andere god zouden aanbidden. Terwijl de Islam méér gezag aan Jezus toeschrijft en positiever over hem is.

Ze erkennen Jezus niet als de Zoon van God, maar dat doet het Jodendom ook niet. En, het Jodendom is ook een verdere doorontwikkeling van het Jodendom van 2000 jaar geleden. Het is niet het zelfde. (Al was het maar omdat er geen tempel meer is natuurlijk.)

Nu, ik vind het geen probleem hoor. Ik geloof dat Joden naar God bidden. Ik geloof tevens dat Moslims dat doen. En ik geloof van beiden dat hun beeld wat ze van God hebben niet helemaal klopt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zeg dat er zowel in de Koran als in de Bijbel fouten/tegenstrijdigheden staan.

Tja, dat kan. Maar wat is je punt daarmee dan?

Het kwam op mij over alsof b1007 de koran deels wilt ontkrachten door de fouten/tegenstrijdigheden die erin staan aan te geven. Dit maakt de bijbel nog niet waar en je kan die fouten/tstrdgheden ook bij de bijbel aankaarten.

Nu ja, dit topic is er juist omdat er al 80.000 topics over (tegenstrijdigheden in) de Bijbel zijn en we eens kritisch naar de Koran wilden kijken, in gesprek met één of meerdere moslims.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kwam op mij over alsof b1007 de koran deels wilt ontkrachten door de fouten/tegenstrijdigheden die erin staan aan te geven. Dit maakt de bijbel nog niet waar en je kan die fouten/tstrdgheden ook bij de bijbel aankaarten.

Bij dat eerste geef ik je helemaal gelijk. Maar wat dat tweede betreft: Het christendom kijkt nogal anders aan tegen de Bijbel dan de Islam tegen de Koran aankijkt.

Voor de islam is de Koran een boek met letterlijk de woorden van God, via een engel overgeleverd. Dat is voor het christendom met de Bijbel geenszins het geval. Dus ook de consequentie van tegenstrijdigheden is anders.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zijn volgens jou dan de consequenties voor Bijbelse tegenstrijdigheden?

Hierna weer ontopic dan.

Ligt eraan wat je onder 'tegenstrijdigheden' verstaat. Een hoop van die ' tegenstrijdigheden' blijken vaak geen tegenstrijdigheid te zijn als men niet iedere tekst lost van context tegenover een andere tekst zet.

In de bijbel staat bijvoorbeeld dat niemand ooit God heeft gezien. En in gen 18 eet God met Abraham en spreekt met Abraham(face to face)

Maar uiteraard verscheen God niet in Zijn oospronkelijke volle majesteit, want dan zou Abraham sterven dus soms openbaart God zich als een man(in het OT), soms verscheen Hij als een vuurvlam of wolk.

Dus het 1 sluit het ander niet uit. Vaak berusten vermeende tegenstrijdigheden op misvattingen of het loskoppelen van teksten uit een bepaalde context(samenhang).

Maar goed dit topic ging over de koran :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

de koran zegt,zeg geen 3,god is niet 1 uit 3

de bijbel zelf heeft geen eigen uitleg over de drieeenheid,het is niet bijbels,

de koran weet het fundament juist wel heel goed aan te geven,daar het zegt,zeg geen 3

Het begrip: drie-eenheid hoef ook niet letterlijk in de bijbel te staan om waar te zijn. Er zijn alleen zat aanwijzingen die in die richting wijzen, en dan moeten we dit serieus onderzoeken.

De koran maakt juist een karikatuur vd drie-eenheid (door Maria erin te betrekken) en wijst dan deze zelfgemaakte karikatuur af.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat zijn volgens jou dan de consequenties voor Bijbelse tegenstrijdigheden?

Die me bekend zijn? Bar weinig. Leuk voor bijbelstudie. Voor de rest vooral een bevestiging in mijn opvatting dat de traditionele christelijke 'mainstream' visie op de Bijbel idd de juiste is en dat een fundamentalistische bijbelvisie je vooral in de problemen zou brengen als je de uiterste consequenties eruit trekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid