Spring naar bijdragen

atheïsmecampagne


Aanbevolen berichten

Ik kwam op facebook de groep "atheïsmecampagne" tegen doordat een vriend van mij daar lid van werd.

https://www.facebook.com/pages/atheïsmecampagne/225505680148

Hoe moeten we daar eigenlijk mee omgaan? Hen gewoon laten doen?

Als je de foto's bekijkt, dan komen er een paar foto's terug waar ze hun sticker met slogan op de deuren van kerken plakken. Ok, er is vrijheid van geloof, maar ik vind het nogal provoceren.

Bij mij op school hangt die sticker ook, ik zit nl. op een vrije universiteit, waar de vrij staat voor vrij van dogma's.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat je hen het beste kun laten gaan ja. Ik zie op willekeurige plekken in willekeurige steden dat er stickers opgeplakt zijn met christelijke teksten erop, die laten atheisten toch ook gewoon zitten? Als je als christen er tegenin gaat, kun je het terug verwachten, en dan? Ga je klagen over vrijheid van meningsuiting? Eerlijk is eerlijk, dat is niet heel netjes denk ik. Dat de campagne zover gaat dat ze hun leuzen en slogans op kerkdueren plakken gaat vrij ver, maar zou het maarzo eens kunnen dat er christenen zijn geweest, die dat andersom bij atheisten ook hebben gedaan? Ik ken er geen voorbeelden van, maar toch. Ik zeg, laat maar gaan. Die leuzen op kerkdeuren zijn er wel vanaf te halen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoe moeten we daar eigenlijk mee omgaan? Hen gewoon laten doen?

Lijkt me het beste. Ook zij hebben het recht hun geloof te uiten, zelfs als het op zo'n evangeliserende manier is. ;) Die stickers zijn wel erg flauw als ze die op kerken plakken.

Maar vooral niet om wakker liggen.

Wel grappig, in Nederland (Amsterdam) is er ook een Vrije Universiteit. Maar die is juist een protestantse (van oorsprong zelfs gereformeerde) universiteit. Zoals Wikipedia het zegt:

De VU is opgericht op 20 oktober 1880 door een groep orthodox-protestante christenen onder leiding van Abraham Kuyper (tevens oprichter van de Anti-Revolutionaire Partij), omdat zij de al bestaande theologie-opleidingen aan andere universiteiten te vrijzinnig vonden. Het woord vrij in de naam doelt op het vrij zijn van bemoeienissen van kerk en staat, daar zij alleen gebonden was aan het Woord van God.

Overigens is de VU ook sinds de ontzuiling ook gewoon mee geseculariseerd. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe zijn seculieren vele malen opdringeriger met het verkondigen van de westerse leefwijze, dan christenen met het verkondigen van de christelijke leefwijze. Denk maar aan al die stromen reclame buiten en ook in je eigen huis, dat maar één boodschap heeft: koop veel luxe, maak van alles in het leven een spel dat plezier geeft en verzeker je tegen alles wat ongeluk of lijden zou kunnen geven. Een boodschap die ook door de overheid volop wordt uitgedragen, want dat zou goed voor de economie zijn. Dan valt zelfs deze atheïstische campagne nog wel mee, hoewel het natuurlijk niet netjes is om stickers op kerkdeuren te plakken.

Christenen zouden eens één dag net zoveel reclame moeten kunnen maken voor het Evangelie zoals seculieren nu reclame maken voor al die producten, diensten, verzekeringen en daarbij horende normen en waarden. Men zou zich denk ik helemaal rot schrikken en zich misschien zelfs gaan beseffen hoe bescheiden kerken zich vandaag de dag eigenlijk opstellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tot nu toe zijn seculieren vele malen opdringeriger met het verkondigen van de westerse leefwijze, dan christenen met het verkondigen van de christelijke leefwijze. Denk maar aan al die stromen reclame buiten en ook in je eigen huis, dat maar één boodschap heeft: koop veel luxe, maak van alles in het leven een spel dat plezier geeft en verzeker je tegen alles wat ongeluk of lijden zou kunnen geven. Een boodschap die ook door de overheid volop wordt uitgedragen, want dat zou goed voor de economie zijn. Dan valt zelfs deze atheïstische campagne nog wel mee, hoewel het natuurlijk niet netjes is om stickers op kerkdeuren te plakken.

Christenen zouden eens één dag net zoveel reclame moeten kunnen maken voor het Evangelie zoals seculieren nu reclame maken voor al die producten, diensten, verzekeringen en daarbij horende normen en waarden. Men zou zich denk ik helemaal rot schrikken en zich misschien zelfs gaan beseffen hoe bescheiden kerken zich vandaag de dag eigenlijk opstellen.

Dit lijkt mij geen goede vergelijking.

Het zijn in het algemeen gewoon mensen (reclame/politiek) die hiermee bezig zijn niet specifiek seculieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het aan de ene kant wel mooi van de sticker dat er 'waarschijnlijk' staat, want 100% zekerheid of God bestaat heeft een mens niet, maar ik vind het wel wat bekrompen dat er staat 'durf zelf te denken.' Dat suggereert bij mij dat je niet zelf kan nadenken als je religieus bent.

Ik vind het alleen niet netjes als ze op deuren van kerken worden geplakt want de kerk is niet hun eigendom. Je gaat toch ook geen stickers op auto's of huizen van anderen plakken zonder toestemming van de eigenaar?

Verder maak ik me er geen zorgen over, iedereen mag geloven wat hij/zij wil, zolang je je maar te veel niet gaat opdringen en hopelijk ook zelf blijft nadenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik vind het aan de ene kant wel mooi van de sticker dat er 'waarschijnlijk' staat, want 100% zekerheid of God bestaat heeft een mens niet, maar ik vind het wel wat bekrompen dat er staat 'durf zelf te denken.' Dat suggereert bij mij dat je niet zelf kan nadenken als je religieus bent.

Ik vind het alleen niet netjes als ze op deuren van kerken worden geplakt want de kerk is niet hun eigendom. Je gaat toch ook geen stickers op auto's of huizen van anderen plakken zonder toestemming van de eigenaar?

Verder maak ik me er geen zorgen over, iedereen mag geloven wat hij/zij wil, zolang je je maar te veel niet gaat opdringen en hopelijk ook zelf blijft nadenken.

De sticker hangt ook omhoog op de unief waar ik naartoe ga. Er is daar een groep: studiekring "vrij onderzoek" die deze stickers uitdeelt.

Mijn exlief zin die groep en ik heb dat toen ook gezegd: daar staat waarschijnlijk op.

Zijn exacte uitleg daarvoor weet ik niet precies meer, maar hij zei iets dat enkel gelovigen zo 100% zeker zijn van hun geloof.

Wat je zegt van: niemand kan ooit met 100% zekerheid zeggen dat God bestaat, want voor ons is het een gevoel, er is geen echt bewijs van. Maar ik geloof het wel.. ale, is moeilijk uit te leggen.

Wat je zegt: durf zelf te denken. Voor atheïsten zijn gelovigen vaak mensen die zich laten "indoctrineren" door het geloof/bijbel enzo. Ze houden echt vast aan de bijbel, terwijl de atheisten vinden dat er zoveel tegenstrijdigheden inzitten. Ok, er bestaan zo'n mensen, die als reden geven: want het staat in de Bijbel, dus het is waar. Ze nemen alles als waar aan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid