Spring naar bijdragen

N.E.R.D.[2]


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • 2 months later...
  • Antwoorden 218
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Posted Images

Ik heb een Windows Service gemaakt welke mijn Download map in de gaten houdt. Als er een nieuwe aflevering van een serie bij komt, wordt deze gesignaleerd door de service, berekent ie de naam van de serie, seizoen en episode, door middel van regular expressions. Vervolgens kijkt ie of er mappen aangemaakt moeten worden voor de serie en seizoen, en plaatst ie vervolgens de episode in de map. Nu ga ik er nog bijmaken dat ie automagisch ondertiteling erbij download :#

Dat is echt het charme van programmeren. Episch.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mwah, programmeren is een taal. Net als Engels heb je een woordenschat (het kennen van mogelijkheden) en de grammatica (de syntax, wijze waarop je iets schrijft).

Gezien we in het nerd topic zitten, maar even een voorbeeld. Stel ik heb de volgende string:

wij.zijn.vandaag.heel.vrolijk, en ik wil dat deze zin begint met een hoofdletter, en alle punten spaties worden. Tevens moet het met een punt eindigen.

Dit kan op verschillende manieren.

Omslachtig:

static void TestZin()
{
//We slaan eerst de testzin op in een variabele
string testString = "wij.zijn.vandaag.heel.vrolijk";

//We willen de testzin opsplitsen op de punten
string[] testStrParts = testString.Split(Convert.ToChar("."));

 //We maken een nieuwe lege variabele aan
string nieuweZin = string.Empty;

//We gaan elk deel in testStrParts samenvoegen tot een nieuwe zin
foreach (string part in testStrParts)
{
	nieuweZin = nieuweZin + " " + part;
}

//Omdat door bovenstaande foreach loop een spatie aan het begin van de zin ontstaat, 
//willen we deze kwijt raken.	
nieuweZin = nieuweZin.Substring(1);	

//We maken gebruik van de functie 'maakHoofdLetter' om van de eerste letter 
//een hoofdletter te maken
   nieuweZin = maakHoofdLetter(nieuweZin);

//We zetten er een punt achter
nieuweZin = nieuweZin + ".";

Console.WriteLine(nieuweZin);

//Klaar
}

static string maakHoofdLetter(string testzin)
{
//Maak een array met alle letters vanuit testzin
char[] Letters = testzin.ToCharArray();

//Maak van de eerste letter een hoofdletter
Letters[0] = char.ToUpper(Letters[0]);

//Geef de waarde terug
return new string(Letters);
}

Beter:

static void TestZin()
{
//We slaan eerst de testzin op in een variabele
string testString = "wij.zijn.vandaag.heel.vrolijk";

//We kunnen alles in een regel doen.
Console.WriteLine((maakHoofdLetter(testString.Replace(".", " "))) + ".");

//Klaar
}

static string maakHoofdLetter(string testzin)
{
//Maak een array met alle letters vanuit testzin
char[] Letters = testzin.ToCharArray();

//Maak van de eerste letter een hoofdletter
Letters[0] = char.ToUpper(Letters[0]);

//Geef de waarde terug
return new string(Letters);
}

Bovenstaande voorbeelden hebben hetzelfde resultaat, de een is echter omslachtiger dan de andere. Naarmate je het meer gaat doen bedenk je steeds slimmere en betere dingen, maar wat dat betreft heb ik absoluut geen l337 skillz enzo :)

Eerlijk gezegd klinkt zo'n service spannender dan dat het daadwerkelijk is. Het enige wat het doet is het manipuleren en bewerken van strings (tekst) en het verplaatsen van bestanden en aanmaken van mappen.

Dit valt behoorlijk in de basiskennis van programmeren, en is ook niet zo heel spannend.

Maarr, ik had nog nooit een windows service gemaakt, en ik kon dus 2 vliegen in 1 klap slaan:

- Een 'probleem' die ik opgelost wilde hebben (automatisch ordenen en opruimen van films en series)

- Weten hoe je een windows service kan bakken

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wie o wie kan mij helpen??

Ik heb vanavond een heel document getypt, vervolgens liep mijn laptop vast en sloot hij in een keer af. En natuurlijk had ik het document zelf nog niet opgeslagen..

Kan ik dit nu nog terughalen? En hoe? Ik maak gebruik van 2007

Edit: laat maar zitten, ik hem hem alweer gevonden :$

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik heb een MacBook voor mijn neus staan en voor mail gebruik het standaard mail programma van Apple. Als ik een mail verstuur verschijnen later alle verschillende versies van die mail in de Prullenmand. Ik verwacht dat hij elk concept van de mail opslaat en alles in de Prullenmand zet bij verzending van de mail. De definitieve verzonden mail staat wel alleen in de Verzonden berichten.

Enig idee hoe ik kan voorkomen dat elke versie in de Prullenmand komt te staan? Ik vind het onoverzichtelijk en overbodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik ben terug aan het progammeren |P

en ik had een heel ding geprogrammeerd, maar het deed het maar niet.

En een klasgenoot paste de layout aan, en toen stond het er gewoon

Ik heb waarschijnlijk uren zitten zoeken op mijn fout, terwijl er helemaal geen fout was

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben terug aan het progammeren |P

en ik had een heel ding geprogrammeerd, maar het deed het maar niet.

En een klasgenoot paste de layout aan, en toen stond het er gewoon

Ik heb waarschijnlijk uren zitten zoeken op mijn fout, terwijl er helemaal geen fout was

Wat programmeer je (als in welke taal)? Hoe bedoel je de lay-out aanpassen? Als dat gaat over tabs (o.i.d.), dan zou dat niet uit moeten maken. Wellicht toch iets fout gedaan... ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is het verschil tussen Ubuntu en zijn moeder Debian?

Korte versie:

  • Debian is een community die tot doel hebben dat alles open-source moet zijn en de release die zij uitbrengen staat als een huis. Dit open-source principe wordt zover doorgevoerd, dat Firefox geen Firefox heet, omdat het logo TM is door Mozilla.
  • Ubuntu is een variant op Debian, de packages waren gelijk en Ubuntu is daarvan afgeleid. Ubuntu heeft als doel om met zo min mogelijk kennis van zaken een systeem te kunnen installeren en Linux te gebruiken. Zij waren een van de eerste met een eenvoudig grafische installer. Ubuntu is Linux voor dummies zeg maar...

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Na een tijdje C# formapplicaties te hebben gemaakt ben ik eens begonnen met een website (asp.net) Je kan hiermee alle diensten opvragen en per dienst en target de configuratie opvragen.

Als ik dan dat html en css zie, dan weet ik waarom ik formapplicaties zo leuk vind, maar als ik dan code schrijf en ik zie het allemaal werken is het best wel geinig om te doen :#:)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wanneer mijn laptop zonder stroom zit zou die normaal gesproken in pauzestand moeten vliegen, maar in plaats van dat blijft hij in een soort van in en uit slaapstand loop hangen. De pauzestand doet het handmatig perfect en in mijn vorige versie van Ubuntu had hij dit probleem niet. (ik draai 12.04 LTS). Ik heb overigens dit soort verhalen ook wel gehoord van mensen met een andere Linux distributie.

Heeft iemand misschien een idee hoe ik dit kan oplossen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Wat moet ik in vredesnaam voor cadeau kopen voor mijn man die die alle Wii/WOW/PS?/xbox/iphone/ipad toestanden al heeft? Ah ik weet het al, een Bijbel. Nog andere ideeen? Hij was een keer blij met van die muziekkaarten, die in mijn kerstpakket zaten. Hij houdt niet van onpraktische cadeaus, dan heeft hij liever geld, waar ie weer het zoveelste scherm of geheugen mee aanschaft.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat moet ik in vredesnaam voor cadeau kopen voor mijn man die die alle Wii/WOW/PS?/xbox/iphone/ipad toestanden al heeft? Ah ik weet het al, een Bijbel. Nog andere ideeen? Hij was een keer blij met van die muziekkaarten, die in mijn kerstpakket zaten. Hij houdt niet van onpraktische cadeaus, dan heeft hij liever geld, waar ie weer het zoveelste scherm of geheugen mee aanschaft.

tja...een paar sokken of een pyjama? :D

elektrische tandenborstel of anti-age dag- en nacht crème?

of een bon voor een romantisch weekendje weg...

mogelijkheden genoeg.

een Bijbel lijkt me niet zo'n goed idee.

als hij die van jou al niet leest heeft zo'n cadeau weinig nut en strijkt hem alleen maar tegen de haren in....ergo: verjaardag verpest.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat moet ik in vredesnaam voor cadeau kopen voor mijn man die die alle Wii/WOW/PS?/xbox/iphone/ipad toestanden al heeft? Ah ik weet het al, een Bijbel. Nog andere ideeen? Hij was een keer blij met van die muziekkaarten, die in mijn kerstpakket zaten. Hij houdt niet van onpraktische cadeaus, dan heeft hij liever geld, waar ie weer het zoveelste scherm of geheugen mee aanschaft.

tja...een paar sokken of een pyjama? :D

elektrische tandenborstel of anti-age dag- en nacht crème?

of een bon voor een romantisch weekendje weg...

mogelijkheden genoeg.

een Bijbel lijkt me niet zo'n goed idee.

als hij die van jou al niet leest heeft zo'n cadeau weinig nut en strijkt hem alleen maar tegen de haren in....ergo: verjaardag verpest.

Nou sokken dan maar. Die Bijbel was niet serieus bedoeld, ik heb inmiddels ondervonden dat zulk soort dingen lichtelijk averechts werken. Of een cadeaubon voor zo'n electronicawinkel. Superromantisch.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik heb helemaal zelf de kleurinstelling van mijn laptop goed gezet |P geen idee hoe ik ze eerst fout had gekregen. alles was ineens superhelder

Voor de echte N.E.R.Ds onder ons: hoe kan ik die instellingen blijvend maken :( als mijn scherm op standby gaat en ik wil terug werken, dan zijn mijn instellingen verdwenen.

- zal waarschijnlijk te maken hebben met het 2e scherm dat ik heb -

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb deze week een 2e scherm aan mijn laptop aangesloten.

ik sukkel nu met de kleurinstellingen/helderheid van mijn laptop. Hij geeft superfel weer, het is haast niet leesbaar. Mijn helderheid staat altijd op maximum, nu dus ook,, maar het is veel feller dan anders.

ik heb het al goed gekregen via kalibreren, maar die instelling verdwijnt telkens mijn laptop in standby gaat, slaapstand.. kan ik deze instellingen niet standaard houden?

Bij het 2e scherm is er nikx aan de hand.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid