Spring naar bijdragen

Heb jij jezelf lief?


Aanbevolen berichten

Matteüs 22

36 'Meester, wat is het grootste gebod in de wet?' 37 Hij antwoordde: 'Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Dit is een ontzettend belangrijke passage uit de Bijbel, omdat Jezus ons hier wijst op de twee belangrijkste geboden.

Het tweede gebod roept echter altijd een vraag bij mij op. Het gaat hier overduidelijk over naastenliefde, hoe belangrijk dit is. Maar er staat niet 'Heb je naasten lief zoveel als je kunt.' Er staat: 'Heb je naasten lief zoals je jezelf liefhebt.' Hou van anderen zoals je van jezelf houdt. Maar dit betekent dus dat je van jezelf moet houden! Iets dat ik heel erg moeilijk vind, juist omdat ik weet dat ik zondig ben als mens.

Natuurlijk, Jezus is voor onze zonden gestorven. Uit liefde. Maar toch vind ik het moeilijk om van mijzelf te houden. Kan ik eigenlijk wel van een ander houden als ik niet van mijzelf houd?

In deze passage zit m.i. zoveel, ook omdat het bijvoorbeeld samenhangt met zelfveroordeling: als je niet van jezelf houdt omdat je jezelf veroordeelt om je zonden, veroordeel je anderen dan niet onbewust met jou?

Ik vind het heel complex, graag jullie meningen hierover, en ook: heb jij jezelf lief?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar er staat niet 'Heb je naasten lief zoveel als je kunt.' Er staat: 'Heb je naasten lief zoals je jezelf liefhebt.'
Persoonlijk denk ik dat er niet echt een grote tegenstelling tussen beide bestaat. Het gaat hier niet om narcisme of egoïsme maar om een gezonde verhouding t.o.v. jezelf als kind van God. Als je niet met jezelf kunt leven lijkt het me heel moeilijk om iets positiefs aan de ander te geven. Liefhebben is jezelf aan de ander geven (er is geen grotere liefde dan je leven geven voor je vrienden) maar als je denkt dat je zelf niks van waarde hebt hoe kan je het dan geven?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, ik snap wel wat je bedoelt. Ik moet nu denken aan een liedje dat ik als kind heb geleerd, sommigen van jullie zullen 't wel kennen: 'Weet je dat de vader je kent? Weet je dat je van waarde bent? Weet je dat je een parel bent? Een parel in Gods hand..'

Heel erg mooi, maar soms toch wel heel erg moeilijk om dat aan te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

'Heb u naaste lief als uzelf', is niet hetzelfde als: 'Hou van uzelf en heb anderen lief'

Het eerste is een vergelijking van gevoelens, het tweede is een direct gebod om lief te hebben. (ipv wat anders)

Dus, stel dat ik mezelf haat, en ik voel dezelfde soort haat jegens mijn naaste, dan heb ik nog steeds 'mijn naaste lief als ikzelf'.

Je kan het zelfs een cijfer geven.

Als 1 staat voor absolute haat en 10 voor absolute liefde, dan mag ik mezelf dus niet een 9 geven en een ander een 5. Ik moet diegene dan ook een 9 geven. Het is dus slechts een gelijkheidsprincipe.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja maar dat strookt dan toch niet met het idee van naastenliefde? Want dat zou betekenen dat als je jezelf zo haat en een einde aan je leven wilt maken, je anderen net zo zou moeten haten en ook een einde aan hun leven zou moeten willen maken.

Dan had er moeten staan; 'Het is juist om anderen lief te hebben', punt.

Het toevoegen van 'als uzelf', creeert iig de mogelijkheid dat in het geval ik mezelf niet liefheb, ik ook niet verplicht ben om anderen wel lief te hebben, en toch het gebod correct te volgen.

Het zal verder geen echt probleem zijn, want ik ken nou niet direct mensen die zichzelf haten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De opdracht is wel degelijk om God en je naaste lief te hebben. En uitzonderingen daargelaten houden mensen heel veel van zichzelf. Dus hoe Donnie7 bij zijn uitleg komt?

Ach, er zijn misschien ook wel mensen die claimen meer van hun man/vrouw te houden, dan van zichzelf. Kan best zijn, maar ook dat mag niet volgens dit gebod.

Ik snap ook wel dat het goed is om zoveel mogelijk te houden van anderen. Maar de toevoeging 'als uzelf' is tamelijk onhandig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je moet eerst weten wie je in Christus bent !

Ik vond mezelf ook niks, ik durfde niks, ik zei niks, enz. (H)

Nú weet ik dat God van mij houdt en dat Jezus voor al mijn ellende heeft betaald en dat ik uit genade mag leven en dat ik door zijn opstandingskracht mag leven, er is een wereld voor mij open gegaan ! :Y

Ik mag er zijn ! en ik wordt geliefd door Hem. Ik heb me laten dopen toen ik dat besefte en ik wil het iedereen vertellen ! Ik hou van mensen net zoals God van ze houdt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hou van mensen net zoals God van ze houdt.

Hoewel ik begrijp wat je bedoelt, lijkt het me goed om te beseffen dat het voor een mens onmogelijk is om van iemand te houden zoals God van ons houdt. Zijn liefde is perfect, volmaakt. Zo kan een mens niet lief hebben.

@ Dingo, ik ken toch wel heel wat mensen die niet zoveel van zichzelf houden.

@ Donnie, wat jij zegt over dat als jij jezelf niet lief hebt, je ook niet verplicht bent anderen lief te hebben.. Als je het gebod echt zo letterlijk neemt, zou het jou zelsf verboden zijn een ander lief te hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik hou van mensen net zoals God van ze houdt.

@ Dingo, ik ken toch wel heel wat mensen die niet zoveel van zichzelf houden.

Dat kan maar dat heeft vaak ook met je levensfase te maken waar je in verkeert. Maar als je jezelf niet accepteert en liefhebt wordt het ook heel moeilijk een ander lief te hebben. Toch is dat het grote gebod wat we mee krijgen. Dat we het nooit volkomen voor elkaar krijgen in het hier en nu weet ik ook, maar God wil wel dat je je best er voor doet. Gelukkig is Zijn liefde voor ons wel volmaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik bekijk het altijd zo: 'wat gij niet wilt dat u geschiedt...' of 'behandel de ander zoals je zelf behandeld zou willen worden'.

Nu kan het zo zijn dat je door omstandigheden/levensfase even een hekel aan jezelf hebt, maar over het algemeen zullen mensen graag goed behandeld willen worden, of in ieder geval niet negatief bejegend worden. Ik denk dat als je die wens 'extrapoleert' naar anderen, je dicht in de buurt van het tweede grote gebod zit.

Aan de andere kant, ik denk ook dat de twee grote geboden met elkaar verweven zijn. Als je dicht bij God leeft kan het niet zo zijn dat dat geen effect heeft op de mensen om je heen. Door God ben jij immers geliefd, en anderen ook. Je eigenwaarde is dat je kind van God mag zijn, en dat geldt ook voor die anderen. Afgelopen zondag hoorde ik een vergelijking in de lijn van het vijfde gebod: 'ouders, bedenk dat je je kinderen van Mij in bruikleen hebt'. Dat zet het wel even in perspectief! Wijzelf, onze wereld, onze naasten, we zijn allen in bruikleen van God. Zorg er voor dat mensen heel bij Hem terugkomen! :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bleh, wat een geneuzel over een simpele tekst(of ligt dat nu aan mij?) Jezus zegt gewoon dat we van onze naaste moeten hebben. Laten we dan asjeblieft niet met onze tere zieltjes uit de 21e eeuw al onze gevoelens daarin gaan proberen terug te lezen. Begrijp me niet verkeerd, een positief zelfbeeld in zeker opzicht is niet slecht en soms zelfs Bijbels. Maar deze tekst gaat mijn inziens daar helemaal niet over. Het punt wat Jezus wil maken met "Heb uw naaste lief als uzelf." Is gewoon simpel: hou van je naaste.

W.b.t. het houden van jezelf. Of je alleen van andere kunt houden als je van jezelf houd. Of je minder van anderen hoeft te houden als je minder van jezelf houdt. Ik denk te durven stellen dat ieder mens altijd van zichzelf houd en ook altijd veel van zichzelf houd. Omdat zelfs de mensen die zichzelf haten, snijden of zelfs zelfmoord plegen dit doen uit de overweging dat zij niet gelukkig zijn, maar dat graag willen zijn en dit soort gedrag toch ergens als oplossing zien. Maar als we die discussie gaan voeren, word het wel een beetje allemaal erg kil gepraat over wat vaak een pijnlijke werkelijkheid is... Dus begrijp me hier alstublieft niet verkeerd mee. Ik weet best dat er mensen in het leven van alle dag een negatief zelfbeeld hebben, erg kunnen twijfelen.

Heb elkaar lief!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja maar Chappo dat is het nou net, het is niet simpel 'hou van je naaste' want dan had dat er wel gestaan. Ik ben met je eens dat dit betekent dat je je naaste lief moet hebben, en niet bijvoorbeeld dat wanneer je minder van jezelf houdt je ook minder van anderen 'mag' houden. Maar ik denk ook dat er een bepaalde impliciete boodschap over hoe je tegenover jezelf zou moeten kijken in verborgen ligt.

En de bijbel is geen simpele tekst. :)

(In mijn ogen dan..)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bleh, wat een geneuzel over een simpele tekst(of ligt dat nu aan mij?) Jezus zegt gewoon dat we van onze naaste moeten hebben. Laten we dan asjeblieft niet met onze tere zieltjes uit de 21e eeuw al onze gevoelens daarin gaan proberen terug te lezen. Begrijp me niet verkeerd, een positief zelfbeeld in zeker opzicht is niet slecht en soms zelfs Bijbels. Maar deze tekst gaat mijn inziens daar helemaal niet over. Het punt wat Jezus wil maken met "Heb uw naaste lief als uzelf." Is gewoon simpel: hou van je naaste.
Haha. Sorry dat we even vergeten waren dat mensen in de 1e eeuw geen gevoelens hadden en dat alles wat ze zeiden en schreven maar één oppervlakkige dimensie had en dat iedere poging om enige diepgang in hun woorden te vinden vanzelfsprekend geneuzel is. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites

Er is altijd een innerlijke kracht van de liefde in jezelf te vinden. Soms is deze nog bedekt, nog niet boven water gekomen in je hart. God heeft ons lief. Als je hem in je hart laat leven, heb je liefde voor God, voor jezelf en voor je naasten. Dit zorgt voor een eenheid van liefde onder elkaar, een liefdevolle relatie tussen God van boven, jezelf en de mensen om je heen.

Laat de liefde werken, en dan begrijp je ook wat liefde inhoudt.

De gedachte niet van jezelf te houden kan inweze een verzinsel van jezelf zijn in je hoofd. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bleh, wat een geneuzel over een simpele tekst(of ligt dat nu aan mij?) Jezus zegt gewoon dat we van onze naaste moeten hebben. Laten we dan asjeblieft niet met onze tere zieltjes uit de 21e eeuw al onze gevoelens daarin gaan proberen terug te lezen. Begrijp me niet verkeerd, een positief zelfbeeld in zeker opzicht is niet slecht en soms zelfs Bijbels. Maar deze tekst gaat mijn inziens daar helemaal niet over. Het punt wat Jezus wil maken met "Heb uw naaste lief als uzelf." Is gewoon simpel: hou van je naaste.
Haha. Sorry dat we even vergeten waren dat mensen in de 1e eeuw geen gevoelens hadden en dat alles wat ze zeiden en schreven maar één oppervlakkige dimensie had en dat iedere poging om enige diepgang in hun woorden te vinden vanzelfsprekend geneuzel is. :#

Je hebt mijn punt helemaal te pakken :) Mensen uit de 1e eeuw, waren oppervlakkige, onontwikkelde wezens a.k.a. barbaren... Je bent wel echt een kei in begrijpend lezen!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bleh, wat een geneuzel over een simpele tekst(of ligt dat nu aan mij?) Jezus zegt gewoon dat we van onze naaste moeten hebben. Laten we dan asjeblieft niet met onze tere zieltjes uit de 21e eeuw al onze gevoelens daarin gaan proberen terug te lezen. Begrijp me niet verkeerd, een positief zelfbeeld in zeker opzicht is niet slecht en soms zelfs Bijbels. Maar deze tekst gaat mijn inziens daar helemaal niet over. Het punt wat Jezus wil maken met "Heb uw naaste lief als uzelf." Is gewoon simpel: hou van je naaste.
Haha. Sorry dat we even vergeten waren dat mensen in de 1e eeuw geen gevoelens hadden en dat alles wat ze zeiden en schreven maar één oppervlakkige dimensie had en dat iedere poging om enige diepgang in hun woorden te vinden vanzelfsprekend geneuzel is. :#

Je hebt mijn punt helemaal te pakken :) Mensen uit de 1e eeuw, waren oppervlakkige, onontwikkelde wezens a.k.a. barbaren... Je bent wel echt een kei in begrijpend lezen!

Dank je. :#
Link naar bericht
Deel via andere websites

gaat weer lekker hier :#_O-

Zou er iemand is willen reageren op dat 2e stukje wat ik schreef? Over het houden van jezelf, dat iedereen dat uiteindelijk wel doet..? Ben wel benieuwd wat mensen daar van vinden. Heeft het enige waarheid in zich of schieten jullie het helemaal af?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zou er iemand is willen reageren op dat 2e stukje wat ik schreef? Over het houden van jezelf, dat iedereen dat uiteindelijk wel doet..? Ben wel benieuwd wat mensen daar van vinden. Heeft het enige waarheid in zich of schieten jullie het helemaal af?

Ik ben het met je eens hoor Chapstra. In mijn post kun je dat tussen de regels door lezen. Al had je het over een overlevingsinstinct, ieder mens is geneigd het beste voor zichzelf te willen. Het is dan ook logisch dat er echt iets aan de hand moet zijn wil je dat niet hebben. Dat van die levensfase vind ik dan eigenlijk ook een beetje kul, dat is meer een gedachte-experiment dan dat men daadwerkelijk een hekel aan zichzelf heeft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vraag me af of Paulus echt van zichzelf hield, toen hij in één van zijn brieven zich een misgeboorte en de grootste onder de zondaars noemde. Lijken mij wel erg heftige woorden, als ze enkel bedoeld zouden zijn om Gods grootsheid te duiden. Maar nu was het spreken in heftige bewoordingen in die tijd wellicht normaler. Toch lijkt uit zijn brieven niet op te maken dat Paulus bijzonder acht sloeg op zichzelf. De andere schrijvers van de apostolische brieven lijken dat ook niet bijzonder te doen.

Voor jezelf zorgen en weten dat God je liefheeft zijn goede dingen, maar je moet oppassen dat je dat niet één op één gaat verbinden met het wel of niet kunnen liefhebben van de ander. Daarmee kun je mensen onder onnodige druk zetten: als je niet van jezelf houdt, kun je niet van de ander houden. Ik geloof dat Christus dat zo niet bedoeld heeft. Het gaat er volgens mij meer om dat je over het algemeen goed voor jezelf zorgt, je leven wilt bewaren en daarom vrij onvoorwaardelijk het goede met jezelf voor hebt. En zo moet je dus ook handelen bij je naasten. Je hoeft jezelf dus niet geweldig te vinden om de ander geweldig te vinden.

Liefhebben is toch vooral ook een praktisch iets. Je kunt daar allerlei mooie woorden aan wijden die echter ook als hoge drempels kunnen dienen wanneer iemand niet zijn ervaringen met die woorden kan verbinden. Maar liefhebben is toch vooral gewoon handelen, iets voor de ander overhebben, minstends net zoveel als je voor jezelf over hebt. De hongerigen voeden, de naakten kleden, hen die in nood zijn helpen, dat soort dingen. De ander behandelen zoals je zelf behandeld wil worden, zoals Jezus ook leert.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat wanneer je leven in de waagschaal ligt, je pas ziet hoe gehecht je aan jezelf bent, hoe veel je van jezelf houdt, hoe je aan je leven hangt.

In het relatief comfortabele hier en nu vind ik mezelf maar een dwarrel, eerlijk gezegd.

Soms haat ik mezelf ronduit.

Maar ik vind anderen dikwijls ook maar dwarrels...

Maar ik haat anderen sinds mijn geloof in de Weg echt een heel stuk minder.

We zijn toch allemaal maar onbeholpen dwalers in een gevallen wereld, niewaar?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid