Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Bedankt voor het openen van mijn topic.

Zou iemand precies kunnen vertellen waarom de Joden, Jezus niet erkennen?

Hij is toch voorspeld(voor zover ik gehoord heb en weet)in het oude testament.

Waarom erkennen de Joden hem niet dan wat is hun rede? Als iemand een uitleg heeft

dank je wel.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 107
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Niet alle, want de eerste christenen waren Joden en er zijn er die wél geloven dat Jezus de Christus is.

Ja, maar dat waren aanhangers van Christus en dus christenen. Het enige verschil is dat ze de joodse wet nog hanteerden.

Je hebt trouwens nog steeds een stroming die zo leeft, ik weet niet hoe 't heet, maar had het daar een keer met m'n vader over. Christenen die nog volgens de Wet van het Oude Testament leven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Assepoester en jerommel bedankt voor het antwoorden.

@Assepoester mag hopen dat het niet stoort al dat openen van topics? Ben gewoon verschrikkelijk leergierig en nieuwsgierig. Je antwoordt klopt trouwens alleen, waarom zien ze hem niet als de verlosser waar baseren ze dat op, of misschien is dit een vraag met teveel diepgang voor een christelijke site:P.

Excuus aan iedereen mocht ik een beetje vervelend en lastig overkomen met mijn topics, gereageer en vragen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Haha nee hoor, als het me zou storen dan zou ik niet reageren. Ik vind het wel leuk want dan kan ik ook wat dieper nadenken over bepaalde onderwerpen.

Maar ik weet eigenlijk niet precies waarom Joden hem niet als Messias zien. Ik weet wel dat in de Bijbel staat dat toen Jezus leefde, de schriftgeleerden hem al onderuit probeerden te halen. Het beeld dat in de Bijbel wordt geschetst suggereert dat ze zich bedreigd voelden door Hem, omdat het volk naar Jezus ging luisteren i.p.v. naar de schriftgeleerden.

Waarom joden tegenwoordig niet in Jezus geloven kan ik niet zeggen, waarschijnlijk voor een groot deel omdat ze het joodse geloof van huis uit hebben meekregen; iets dat geldt voor veel aanhangers van een religie.

Misschien zijn er anderen die er meer over weten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus was ook een Jood, en gaf ons het vervolg op het Oude Testament.

Dus om te zeggen dat dat geen Joden waren lijkt me niet correct, ook als ze de Offerwetten NIET meer zouden doen, en dat deden ze ook niet meer, want het Offerlam was de ultieme losprijs.

Ja maar Jezus kon toch moeilijk een christen zijn, aangezien hij dan zijn eigen volgeling moest zijn? :#

Het fenomeen 'christen' is pas ontstaan toen het christendom verspreid werd en er gesteld werd dat de 'bekeerde heidenen' zich niet meer aan een aantal joodse tradities hoefden te houden. Het is maar net wat je onder een 'christen' verstaat.

Ik vind dat een volgeling van Christus een christen is, dus ik vind ook dat de eerste volgelingen christenen waren. Je zou kunnen stellen dat ze een joodse 'afkomst' hadden en zich dus vasthielden aan joodse tradities. Dit kon ook, omdat de joodse tradities niet persé in strijd zijn met het christendom. Alleen door de komst van Christus waren bepaalde zaken niet meer nodig/verplicht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Assepoester

Haha gelukkig maar, ja ik vind het ook allemaal reuze intressant probeer zo veel mogelijk kennis op te doen ben nu ondertussen weer begonnen met de bijbel te lezen(overnieuw weer).

Er kan me niet vaak genoeg gereageerd worden haha. Mocht je behoefte hebben om in dialoog te treden behalve per forum hoor ik dat graag en dat geldt voor iedereen.

Bedankt ook voor je antwoordt, ik weet ook dus niet precies hoe het zit kan dat misschien beter vragen aan ene aanhanger van het Jodendom vragen alleen ken ik er geen die praktiserend is.

@Jerommel, ik begrijp je punt. Misschien had ik me vraag beter moeten formuleren. Hetkomt er op neer waarom het Jodendom en zijn volgelingen/aanhangers, Jezus niet erkennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bedankt voor het openen van mijn topic.

Zou iemand precies kunnen vertellen waarom de Joden, Jezus niet erkennen?

Hij is toch voorspeld(voor zover ik gehoord heb en weet)in het oude testament.

Waarom erkennen de Joden hem niet dan wat is hun rede? Als iemand een uitleg heeft

dank je wel.

Iemand die dat op een mooie manier uiteen kon zetten was Søren Kierkegaard. Ik lees op dit moment zijn "Oefening in christendom" (wat trouwens niet bepaald een inleiding op de christelijke leer genoemd kan worden - ik zou hem niet direct als 1e boek op je lijst zetten om er achter te komen wat die leer precies inhoudt!!)

Hij legt m.i. heel diepgaand uit waarom Joden (en niet-Joden!!) moeite kunnen hebben om Jezus te aanvaarden als messias, Heer, etc. Rond het centrale thema "En zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt" (Mat 11:6).

Maar ik begrijp dat je een student psychologie bent? Afgelopen zomer las ik zijn "Ziekte tot de dood". Ook voor de niet-christen is dat m.i. een bruikbaar boek - het heeft mij weer met beide benen op de grond gezet... En er viel bij mij een kwartje dat je zijn uitgangspunten ook binnen een "seculiere setting" zou kunnen gebruiken. Ik in ieder geval wel.

Overigens is ook dat boek niet echt "beginnerskost" voor het achterhalen van de christelijke leer... Maar misschien wel voor iemand met enige achtergrondkennis binnen de psychologie?! Ikzelf heb in dat boek in ieder geval wel een mooie "brug" ontdekt tussen theologie, filosofie en psychologie!!

Om op je vraag terug te komen: die "Joden" destijds stonden oog in oog met Hem. Een gewoon mens. En God...

Daar hadden ze begrijpelijkerwijs "een flinke kluif aan"!! En niet iedereen kon de "geloofsstap" maken. Maar: "zalig is wie aan Mij geen aanstoot neemt"

Link naar bericht
Deel via andere websites

Laten we het simpel en duidelijk houden.

Uiteraard betekent "christen" volgeling van Christus.

Zodoende waren de eerste volgelingen dus christen.

Maar het waren ook Joden, want zo werden ze geboren.

Nu zijn wij de nieuwe loten aan de stam, die stam heet Israel.

In feite zijn wij eerder Joden geworden dan dat de Joden niet-Joden zijn geworden.

Wij sluiten ons aan bij de God van Abraham, de Joden die geloofden in Jezus Christus bleven God trouw, maar de meeste Joden zijn afgehaakt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Paulus zegt er al wat over natuurlijk, en in het boek Handelingen komt het ook aan bod. Als ik meer tijd heb wil ik daar wel op ingaan. In 1 Korinthiërs 2 noemt Paulus het Evangelie voor de Joden een 'aanstoot', en dat heeft denk ik te maken met de kritiek die Jezus ook vaak tegenkwam: dat Hij, als mens (in de ogen van zijn critici) zich als God presenteerde. Voor Joden is dat godslastering en daarop staat de doodstraf.

Desalniettemin zijn er theorieën over het vroege christendom (eerste twee eeuwen) dat het voornamelijk uit Joden zou bestaan. De Joodse synagogen waren de directe plek voor Evangelisatie en de Joodse gemeenschappen binnen het Romeinse Rijk de sociale context voor de vroege christenen. Natuurlijk komen er al snel ook heidenen bij, maar de vraag is wanneer die de overhand gaan krijgen.

Daarnaast, om een eerlijk antwoord te geven op je vragen: het christendom is een best specifieke invulling van de Schriften (Tenach, OT). Lang niet alle Joden zijn of waren het daar mee eens. Ook nu zullen ze gedeelten uit het OT heel anders uitleggen dan een christen dat zal doen. Jezus was niet de eerste en ook niet de laatste die zei de Messias te zijn, en eigenlijk verwachtte men ook vooral een Messias die de Romeinen de zee in zou drijven en het koninkrijk van Israël zou herstellen. Jezus geeft er eigenlijk een hele andere invulling aan.

@Hendrik: we sluiten weer netjes op elkaar aan. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Iedereen bedankt voor het reageren.

@ Hendrik klopt ben inderdaad een student psychologie, natuurlijk niet eens met alle stromingen binnen dit vak. Ik zal in iedergeval het aanbevolen boek, neerzetten op mijn to do list;p.

@Iedereen, wat ik eigenlijk bedoelde is dat Joden de aankondiging van Jezus niet aan Jezus toeschrijven, maar aan een nog te komen messias als ik het goed begrijp wachten zei nog steeds op een verlosser. Mijn vraag is dus waarom passen de voorspellingen in het OT volgens de Joden of volgens de geloofsleer het Jodendom, niet bij Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het heeft inderdaad te maken met perceptie. De Joden verwachtte een tweede koning David, een vechtersbaas en getraind in oorlogsvoering. Ze kregen Jezus, een zachtmoedige man die zieken genas op de sabbath en zichzelf zoon van God noemde. Een heiligschenner dus in hun ogen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
@ Dingo,

Staan de Joden in hun recht dat ze dit geloofde? Dat er dus een soort 2e david zou komen hebben de Joden hier bewijzen voor. Of is het gewoon dat ze dit graag wilde en dus beetje misleid werden door zichzelf en het OT hebben genegeerd betreft Jezus

Dat is het moeilijke punt hieraan. Het is ontegenzeggelijk waar dat God zich meermalen direct bemoeid heeft met het volk Israel en ze ook van onderdrukkers verlost heeft. Maar Jezus's rijk is niet van deze wereld en dat is iets wat voor een Jood kennelijk erg moeilijk te begrijpen is. Jezus moest het meerdere keren aan zijn discipelen leren en hun verstand moest worden geopend voor het evangelie omdat het voor hen kennelijk niet vanzelfsprekend was.

Link naar bericht
Deel via andere websites
maar mensen: je hebt toch ook messiasbelijdene joden? hoe zien jullie dat dan?

Messiasbelijdende Joden zijn een zeer kleine minderheid maar net zo christen als wij. Of ik begrijp je vraag verkeerd?

Precies, met als in zekere mate het verschil dat ze Joodse feestdagen aanhouden, vaak (volgens mij) vanwege een culturele band met het jodendom. Je zult er overigens ook tussen hebben die dat ook voor christenen verplicht vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag is dus waarom passen de voorspellingen in het OT volgens de Joden of volgens de geloofsleer het Jodendom, niet bij Jezus.

Tja, dat zul je aan een rabbi moeten vragen (dan zou ik de vraag wel iets anders formuleren). ;) Zoals gezegd, christenen doen eigenlijk de 'claim' dat OT profetieën vervuld zijn in Jezus (' komst op aarde). En die claim is ook wel na te gaan. Maar als je een andere interpretatie hebt of simpelweg niet wilt accepteren dat Jezus de Messias is...

Dat leidt mij tot een voor mij raadselachtig stukje Bijbel. Jezus geeft namelijk zelf aan dat sommigen blind en doof zullen zijn voor Zijn boodschap. Paulus spreekt daarover in Romeinen 11: http://www.biblija.net/biblija.cgi?m=Ro ... =nl&set=10

Best een moeilijk stukje Bijbel, dus als je vragen hebt stel gerust. Ik denk ook dat Paulus een verklaring zocht waarom zo weinig Joden zich bekeerden tot het christendom. Het is immers hun langverwachte Messias, en niet die van de heidenen (= andere volken). Paulus spreekt echter ook profetisch over de Joden:

25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van Israël werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel Israël worden gered, zoals ook geschreven staat: ‘De redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.’ 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn. (Rom. 11:25-32 NBV)

Het laatste woord is dus nog niet gezegd, en God zal blijven omkijken naar Zijn volk. Daar haal ik hoop en troost uit, want ook ik heb genade van God mogen ontvangen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag is dus waarom passen de voorspellingen in het OT volgens de Joden of volgens de geloofsleer het Jodendom, niet bij Jezus.

Heel eenvoudig, omdat er geen enkele aanleiding is om in de OT-profetieën het verhaal van Jezus te lezen, tenzij je al christen bent. Elke goed onderlegde jood kan je precies vertellen waarom het onzin is om die en die profetie op Jezus toe te moeten passen. De reden dat wij christenen dat doen, is omdat Jezus dat deed en wij Hem geloven. Een andere reden is er niet, want puur uit zichzelf getuigt het OT niet van Jezus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat zie ik toch anders.

De voorzegging in Daniël bijvoorbeeld, op de dag nauwkeurig.

Maar er zijn meer voorzeggingen in het OT die Jezus aankondigen, daar hoef je m.i. geen christen voor te zijn om dat te zien.

De wijzen uit het oosten wisten het ook.

Maar, er zijn ook nog profetiën die nog niet vervuld zijn.

Daar heeft Jezus nog niet "aan voldaan" zegmaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Iedereen bedankt voor alle reacties, Ursa bedankt voor dat stukje uit de bijbel (kende het al) ik snap ook wel waarom je het moeilijk noemt, er moet toch een bepaalde interpretatie aan gegeven worden.

Kan iemand misschien mij erop wijzen(degene o.a. Ursa, Jerommel die weten dat het op Jezus slaat), dat hoe en waarom de voorspelling op Jezus wijzen, waar die staan? dus misschien stukjes citeren hier als het niet teveel moeite is. Als het klopt weet ik gelijk dat de Joden het bij het verkeerde eind hebben en dus eigenlijk het gewoon niet in willen zien. En wie claimen dat het niet op Jezus slaat of zeggen dat het anders te verklaren is, misschien ook kunnen uitleggen waarom.

Dit vraag ik natuurlijk niet zomaar, dit helpt allemaal bij mijn zoektocht over wat het ware geloof is, zo hoor ik verschillende geluiden uit verschillende hoeken in dit geval het Jodendom, maar ook de Islamitische gemeenschap zegt dat niet ALLE profetieen op Jezus slaan en die niet om hem slaan juist op profeet Mohammed sloeg. Ik wil dat natuurlijkk niet gelijk aannemen anders ben ik zo bevoordelend bezig, en probeer ik alle kanten te bekijken en zo neutraal mogelijk te blijven. Dus ik hoop dat mensne hun mening hier delen of feiten delen met (duidelijke) bewijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid