Spring naar bijdragen

Welke muziek sleept jou door een moeilijke tijd?


Aanbevolen berichten

Vooral muziek die appeleert aan het gevoel dat ik dan heb. Denk bijvoorbeeld aan het album Agaetis Birjun van Sigur Rós. Die kan overigens behoorlijk depri zijn.

Ook Sufjan Stevens heeft een erg mooi nummer voor als je je wat minder voelt:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dat is de laatste tijd verandernd. Ik merk dat het bij mij is veranderd van wereldse muziek (waar ik overigens niets tegen heb, vind dat er veel mooie muziek tussen zit en soms is even gewoon flink verdrietig zijn en het wat opvoeren best lekker om vervoglens de ommekeer te maken) waarin ik lekker depri bleef hangen om zo goed in mijn emotie te blijven zitten ;) het is veranderd naar muziek waarin God wordt groot gemaakt en ik proclameer wat Hij voor mij heeft gedaan, wie Hij voor mij is en op Wie ik mag vertrouwen.

En soms bid ik erbij dat ik het op dat moment niet zo ervaar, maar dat ik wel weet dat dit de waarheid is en ik het daarom toch wil zingen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

In een moeilijke periode is het vaak beter voor mij om helemaal geen muziek te luisteren. Niet dat het een drama is als er ergens een radio aan.

In zo'n periode maak álle muziek iets los. Ongewild komt er bij alles een associatie, herinnering, herkenning... En op dat moment reageer ik daar niet zo vrolijk op. Wat niet altijd slecht is, verdrietig zijn mag, maar het kan te ver gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dat is de laatste tijd verandernd. Ik merk dat het bij mij is veranderd van wereldse muziek (waar ik overigens niets tegen heb, vind dat er veel mooie muziek tussen zit en soms is even gewoon flink verdrietig zijn en het wat opvoeren best lekker om vervoglens de ommekeer te maken) waarin ik lekker depri bleef hangen om zo goed in mijn emotie te blijven zitten ;) het is veranderd naar muziek waarin God wordt groot gemaakt en ik proclameer wat Hij voor mij heeft gedaan, wie Hij voor mij is en op Wie ik mag vertrouwen.

En soms bid ik erbij dat ik het op dat moment niet zo ervaar, maar dat ik wel weet dat dit de waarheid is en ik het daarom toch wil zingen.

idem dito.

dit lied staat al hele dag op repeat:

Link naar bericht
Deel via andere websites
In een moeilijke periode is het vaak beter voor mij om helemaal geen muziek te luisteren. Niet dat het een drama is als er ergens een radio aan.

Ik herken het wel . Op momenten dat ik me echt depressief voel kan ik muziek niet hebben. Dan voelt de aanwezigheid ervan teveel. Niet dat geluid een ramp is, maar ik heb er even niks aan. Dan maakt het teveel los wat ik er even niet bij kan hebben op zo'n moment.

Maar veel vaker dan dat zijn er (gelukkig) momenten die ik niet depressief noem maar ik het wel moeilijk heb, me somber voel en melancholisch ben en dan merk ik dat ik aan bepaalde muziek best wel wat kan hebben. Meestal is dat dan de wat meer sombere donkere muziek. Muziek die ik trouwens ook best fijn vind te luisteren als ik in een opgewekte stemming ben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik luister meer seculiere muziek dan christelijke muziek. Maar een lied dat me geholpen heeft in moeilijke tijden komt uit de bijbel: Psalm 22.

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

‘Mijn God!’ roep ik

overdag, en u antwoordt niet,

’s nachts, en ik vind geen rust.

En verder...

Ik voel er enorme herkenning en het geeft mijn steun dat ook zulke gevoelens thuis horen in het geloof: dat het christendom niet alleen een 'o wat zijn we toch blij' geloof is. Het is sowieso een prachtige psalm, het is ook een profetie over Jezus en zelfs door Hem geciteerd toen Hij aan het kruis hing. In die zin staat deze psalm ook in de kern van het christelijk geloof.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Mijn vraag aan jullie: welke muziek luisteren jullie als je het moeilijk hebt?

Thanks alvast! :D

ik luister dan meestal muziek uit de jaren '80, zoals gepost in de youtube liedjes,

elders op dit forum.

echt beter wordt ik er niet van, dus eigenlijk is er geen muziek dat mij uit mijn dip haalt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 5 months later...

Voor mij kunnen het seculiere nummers wezen en christelijke; Leonard Cohen, Stef Bos, Ramses Shaffy maar ook Taizé liederen, of psalmen, sommige opwekkingsliederen.

Het mooiste is voor mij psalm 42 van Mendelsohn zal proberen deze te plaatsen . Ik kan hem wel een avondlang op repeat zetten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Beach Boys - The Smile Sessions , wordt je echt vrolijk van

AC / DC - It's A Long Way To The Top... en nog een paar andere songs

Parov Stelar - Coco (electroswing, mijn mooiste muzikale ontdekking van de afgelopen jaren)

Dit zijn heel verschillende stijlen, en dan hou ik ook nog van techno en klassiek. De enige rode lijn die ik kan ontdekken is dat het in het algemeen, vrolijke up tempo muziek is. (al hou ik ook veel van bv darkwave muziek)

Link naar bericht
Deel via andere websites

@masterjapie,

Ik wilde je quoten maar dat is niet goed gegaan. :$

Ja verdrietige, indrukwekkende of muziek bij afscheidsdiensten kan je behoorlijk raken.

Toen de vriend van mijn nichtje overleed werd er muziek van Ramstein gedraaid het maakte diepe indruk op me en nog. Ik had nooit gedacht dat muziek van Ramstein me nog eens zou ontroeren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als ik me een beetje naar voel, helpt Janis Joplin goed. Heel hard, en dan heel hard meebrullen.

Als dat niet helpt, dan zet ik klassiek op, op het moment liefst Vivaldi. Daar word je lekker rustig van. Bovendien is het vaak, dat ik me niet goed voel terwijl ik probeer te gaan slapen. Dus dan ga ik heel intensief naar rustige muziek luisteren, dat valt lekker in slaap.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid