Spring naar bijdragen

Wel/Geen Torah voor ons?


Aanbevolen berichten

Omdat de 10 Geboden in steen zijn gegraveerd door God Zelf, en gezien de aard van deze 10 Wetten (het zijn morele Wetten) lijkt het me evident dat die nog steeds gelden en nageleefd zouden moeten worden.

Het falen is ons evengoed wel vergeven, als we berouw hebben.

Maar we kunnen alleen berouw hebben als we die Wetten kennen.

Maar, Jezus vatte de 10 samen in 2 aan elkaar gelijke geboden van Liefde voor God en medemens.

Ook die lat ligt de mens te hoog.

Maar, die Wetten van Liefde staan wel boven de 10.

Mocht het houden van de 10 de 2 van Liefde in de weg staan, dan gelden de 2 van Liefde.

De 2 van Liefde zijn superieur aan de 10, de 10 komen in feite uit de 2 voort, zo blijkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat Kolossenzen 2:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. in combinatie met het gezegde van de apostelen in Handelingen over wat de de heidenen wel en niet opgelegd moet worden, duidelijk genoeg is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat Kolossenzen 2:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. in combinatie met het gezegde van de apostelen in Handelingen over wat de de heidenen wel en niet opgelegd moet worden, duidelijk genoeg is.

Ik vind het altijd lastig om vast te stellen welke wetten uit het OT wel of niet door ons christenen moet worden toegepast. Ook in het OT staan wetten met universele kernnormen en waarden. Dus hoe maak je dan een selectie van wat wel en wat niet voor ons zou gelden?

Welke criteria moet je dan hanteren is mijn vraag?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk inderdaad dat er met name in de 10 geboden 'universele kernnormen en -waarden' liggen. Heel veel andere 'regels' uit het OT zijn heel erg context-gebonden. Regels omtrent hygiëne bijvoorbeeld. De Israëlieten leefden toen in een hele andere wereld dan die waar wij ons nu in begeven.

Die tien geboden zijn echter nog steeds erg relevant, en zijn opgesteld zoals een aardse vader (als het goed is) ook regels opstelt voor zijn kinderen: uit bescherming. Bescherming van jou en je medemens. Natuurlijk dienden de andere regels ook ter bescherming van de mensen, maar sommige zaken zijn nu gewoon niet relevant/belangrijk meer.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Punt is dat de gelovigen uit de heidenen geen Joden zijn. Daarom geldt het grote gebod (en het tweede daaraan gelijk) nog wel maar de sabbath wordt uitdrukkelijk niet genoemd als geldend voor de heidenen. De Joden moesten als ze Jood wilde blijven zich wel aan de wetten en de sabbath houden. Je ziet ook dat Paulus naar de tempel gaat ondanks dat hij een zendeling voor de heidenen was en dus bij hen over de vloer kwam.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat Kolossenzen 2:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. in combinatie met het gezegde van de apostelen in Handelingen over wat de de heidenen wel en niet opgelegd moet worden, duidelijk genoeg is.

Ik vind het altijd lastig om vast te stellen welke wetten uit het OT wel of niet door ons christenen moet worden toegepast. Ook in het OT staan wetten met universele kernnormen en waarden. Dus hoe maak je dan een selectie van wat wel en wat niet voor ons zou gelden?

Welke criteria moet je dan hanteren is mijn vraag?

Je kunt onderscheid maken in de cultische wetten en de morele wetten. De cultische wetten waren onlosmakelijk verbonden met de tempel en hadden vooral als doel Israël af te scheiden van de andere volken en godsdiensten. Het behelsen vooral de offerriten, de feesten en de reinheidsvoorschriften. Je zou in die wetten ook enige zorg voor hygiëne kunnen zien, zoals in het wassen of stukbreken van voorwerpen die in contact met zieken of doden zijn geweest, het je reinigen na een gevecht, etc.

De morele wetten behelsen vooral de wetten omtrent naastenliefde en rechtvaardigheid. Sowieso lezen we deze wetten vooral in het licht van Christus, dus als positieve richtlijnen, geactualiseerd naar onze tijd zoals Christus de wet altijd al actualiseerde, om de liefde voor God en je naasten concreet vorm te geven. De fundamenten van onze huidige wetgeving zijn er ook op gebaseerd: straf naar zwaarte misdaad ("oog om oog, tand om tand"), iedereen evenveel recht doen, ongelukken voorkomen, de zwakken helpen, etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:26 een nieuw hart zal Ik u geven en een nieuwe geest in uw binnenste; het hart van steen zal Ik uit uw lichaam verwijderen en Ik zal u een hart van vlees geven. 27 Mijn Geest zal Ik in uw binnenste geven en maken, dat gij naar mijn inzettingen wandelt en naarstig mijn verordeningen onderhoudt.

Een christen volgt geen externe wetten/verordeningen op, maar wordt intern geleid door Gods Geest.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:12 Nog veel heb Ik u te zeggen, maar gij kunt het thans niet dragen; 13 doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. 14 Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen. 15 Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods.

Terecht werd al verwezen naar het grote gebod.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:37 Hij zeide tot hem: Gij zult de Here, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw verstand. 38 Dit is het grote en eerste gebod. 39 Het tweede, daaraan gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelf. 40 Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Eulogica schreef:

Een christen volgt geen externe wetten/verordeningen op, maar wordt intern geleid door Gods Geest.

Dus volgt de Christen een wet (denk ik toch) Prediker 12:13,14 en Jesaja 8:20

Een Tempel van de Heilige Geest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat de Torah zeker voor ons geldt.

Yeshua (Jezus) is de levende Torah. (Johannes 1:1)

Het is echter geen punt voor de redding van je leven.

De aanname van de Messias als De Zoon van God is voldoende voor de redding.

Echter vind ik het vreemd dat mensen de Messias aannemen en verder hun leven niet nodig achten om aan te passen.

Indien je leven niet veranderd is na je bekering, waar geloof je dan in?

Geloof je dan dat Jezus een boterbriefje is dat je gevonden hebt en wilt gebruiken??

Yeshua is echter WEL Het Offer en laaste offer dat gebracht werd.

God hecht nu dus totaal geen waarde aan offers, daar wij dan Zijn Zoon verlochenen.

Yeshua gaf ons de 2 belangrijkste geboden in het NT.

Matteus 22

37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Dit staat ook in Marcus 12:30 en Lukas 10:27, maar komt natuurlijk uit...... het oude testament.

Deutronomium 6

5 Heb daarom de HEER, uw God, lief met hart en ziel en met inzet van al uw krachten. 6 Houd de geboden die ik u vandaag opleg steeds in gedachten.

Leviticus 19:18

Heb je naaste lief als jezelf. Ik ben de HEER

Deze twee geboden zijn de GRONDSLAG van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.

Yeshua kwam ons geen nieuwe geboden geven, Hij gaf ons daar in de tekst de belangrijkste 2, waaraan de rest hangt!!

Als je het woord Torah in het Hebreeuws schrijft en optelt, kom je op getalswaarde 611

In de eerste vijf boeken van het OT (Torah) staan 613 Mitzvot (verordeningen)

Als je de twee belangrijkste neemt en de rest eronder hangt, dan heb je dus 2 + 611 = 613

Dit is natuurlijk geen wetenschap, maar is het gewoon 'toevallig' ?

Wanneer de juist bekeerde heidenen in Handelingen 15 verteld wordt waar ze zich van moeten onthouden, dan zitten deze twee belangrijkste geboden er niet eens bij..

19 Daarom ben ik van mening dat we de heidenen die zich tot God bekeren geen al te zware lasten moeten opleggen, 20 maar dat we hun moeten schrijven dat ze zich dienen te onthouden van wat door de afgodendienst bezoedeld is, van ontucht, van vlees waar nog bloed in zit en van het bloed zelf. 21 In haast elke stad wordt de wet van Mozes immers al sinds mensenheugenis verkondigd en op iedere sabbat in de synagogen voorgelezen.’

In het laatste vers (21) staat de werkelijke waarheid wat men vind dat ze moeten volgen...

Omdat de Torah in haast elke stad op iedere Sabbat wordt voorgelezen (vanaf de stoel van Mozes, Matteus 23:2)

Afsluitend geef ik jullie Johannes 15:10 waarin duidelijk wordt welke geboden Yeshua allemaal bedoeld. Alle geboden die Hij (Yeshua) ook voor Zijn Vader hield.

Johannes 15:10 je blijft in mijn liefde als je je aan mijn geboden houdt, zoals ik me ook aan de geboden van mijn Vader gehouden heb en in zijn liefde blijf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat Kolossenzen 2:16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus. in combinatie met het gezegde van de apostelen in Handelingen over wat de de heidenen wel en niet opgelegd moet worden, duidelijk genoeg is.

Ik vind het altijd lastig om vast te stellen welke wetten uit het OT wel of niet door ons christenen moet worden toegepast. Ook in het OT staan wetten met universele kernnormen en waarden. Dus hoe maak je dan een selectie van wat wel en wat niet voor ons zou gelden?

Welke criteria moet je dan hanteren is mijn vraag?

Je kunt onderscheid maken in de cultische wetten en de morele wetten. De cultische wetten waren onlosmakelijk verbonden met de tempel en hadden vooral als doel Israël af te scheiden van de andere volken en godsdiensten. Het behelsen vooral de offerriten, de feesten en de reinheidsvoorschriften. Je zou in die wetten ook enige zorg voor hygiëne kunnen zien, zoals in het wassen of stukbreken van voorwerpen die in contact met zieken of doden zijn geweest, het je reinigen na een gevecht, etc.

De morele wetten behelsen vooral de wetten omtrent naastenliefde en rechtvaardigheid. Sowieso lezen we deze wetten vooral in het licht van Christus, dus als positieve richtlijnen, geactualiseerd naar onze tijd zoals Christus de wet altijd al actualiseerde, om de liefde voor God en je naasten concreet vorm te geven. De fundamenten van onze huidige wetgeving zijn er ook op gebaseerd: straf naar zwaarte misdaad ("oog om oog, tand om tand"), iedereen evenveel recht doen, ongelukken voorkomen, de zwakken helpen, etc.

Bedankt RobertF hiermee kom ik al een eind! ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien de symboliek van "in steen gegraveerd door God Zelf" even op je in laten werken?

Wellicht 'de bediening des doods, gegraveerd in steen' even op je laten doorwerken?

Zonder Gratie is het misschien 'de bediening des doods'.

Dwz, de Wetten verklaren ons onwaardig / schuldig.

Dat betekent dus dat ze nog gelden.

Evengoed zijn ze samengevat in de 2 Wetten van Liefde.

En die 2 zijn belangrijker dan de 10, want de 10 komen in feite voort uit die 2.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komen de mensen met de tekst uit Math 22 aan de zogenaamde 10 + 2 terwijl de context duidelijk gaat over de wet:

34 Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Jezus was in discussie met de Farizeeën over het grootste gebod van de wet. Allereerst herhaalt Hij gebod 1 en Hij vat de rest samen met heb je naaste lief als uzelf. Zou je jezelf vermoorden, jezelf bestelen, tegen jezelf liegen? In vers 40 vat Hij het nog eens samen, dit gaat over de wet en de profeten.

Wat zegt God op de berg tijdens de verheerlijking van Jezus waar ook Mozes (de wet) en Elia (de profeet) bij zijn? Als Petrus zegt laten we 3 tenten maken grijpt God in en zegt, Hoort Hem. Niet langer de wet of de profeten zijn van belang, maar Jezus alleen.

Dit zijn dus geen 10 + 2 geboden, het zou in ieder geval dan 10 + 1 moeten zijn lijkt mij want er wordt er 1 dubbel geteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Het is goed om hierover te blijven nadenken. De Torah laat ons zien waar we misgaan, maar dat maakt de Torah zelf niet verkeerd. Het helpt ons heilig te leven. De Torah is volmaakt en voor eeuwig. Jeshua legde hem goed uit.

Ik wijs u nogmaals op mijn site, die aantoont dat het ook een eis is om de Torah te volgen. Juda en wij zijn eigenlijk nog één, wij hebben ze niet vervangen, maar kwamen bij het ene ware geloof, dat in het licht van Yeshua alleen maar meer diepgang krijgt.

Als we ontzag voor God hebben en leren dat de Zondag honderden jaren later werd ingesteld, gaan we terug naar Zijn Plan. De Torah is waar het op aankomt, ook in Messias!

Shalom, Chr. Levi Zoutendijk

www.yeshuahatorah.com/wordpress

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 weeks later...
Het helpt ons heilig te leven. De Torah is volmaakt en voor eeuwig.

De Pentateuch is een schaduw van het Nieuwe Verbond.

"Zo dan, de wet is onze tuchtmeester geweest tot Christus, opdat wij uit het geloof zouden gerechtvaardigd worden. " (Gal 3:24)

"Is geweest" is verleden tijd.

"Gij zult liefhebben den Heere, uw God, met geheel uw hart, en met geheel uw ziel, en met geheel uw verstand. Dit is het eerste en het grote gebod. En het tweede aan dit gelijk, is: Gij zult uw naaste liefhebben als uzelven. Aan deze twee geboden hangt de ganse wet en de profeten. (Mat 22:36-40)"

Als we deze twee geboden houden, zullen we toch automatisch onze ouders respecteren en geen afgoden aanbidden, dus de pentateuch hebben we met deze twee geboden toch niet meer nodig? Bovendien: "gij zijt niet onder de wet, maar onder de genade. (Romeinen 6:14-15)"

Het OT is uiteraard nog goed om uit te leren, maar vergeet niet dat we onder de genade, en niet onder de wet staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Jezus zegt:"De Sabbath is er voor de mens,en niet de mens voor de Sabbath.En dus is de Mensenzoon ook Heer en Meester over de Sabbath."St.Photius heeft gelijk:we vallen onder de genade en niet meer onder de Wet,ook al is de Wet geheel juist.Maar onze Heer Jezus is de Vervulling.Overigens heb ik geleerd dat de Bergrede soms wordt gezien als de "nieuwe wet."

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Misschien de symboliek van "in steen gegraveerd door God Zelf" even op je in laten werken?

Wellicht 'de bediening des doods, gegraveerd in steen' even op je laten doorwerken?

Bs'd

Hoe kan iemand het in zijn hoofd halen om Gods 10 geboden, door hemzelf gegraveerd op de stenen tafelen, een "bediening des doods" te noemen???

God zegt over de wet: "Ja, gij zult mijn inzettingen en mijn verordeningen in acht nemen; de mens die ze doet, zal daardoor leven: Ik ben J-H-W-H." Lev 18:5

Dus de wet is TEN LEVEN

God zegt van de wet dat hij voor eeuwig is: "En deze dag zal u een gedenkdag zijn, gij zult hem vieren als een feest voor de HERE; in uw geslachten zult gij hem als een altoosdurende inzetting vieren." Ex 12:4

Er zijn bijna 20 andere voorbeelden waar gezegd wordt dat de wet eeuwigdurend voor hun geslachten is.

JC zegt van die wet: "Meent niet, dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden; Ik ben niet gekomen om te ontbinden, maar om te vervullen. 18 Want voorwaar, Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat, zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles zal zijn geschied. 19 Wie dan één van de kleinste dezer geboden ontbindt en de mensen zo leert, zal zeer klein heten in het Koninkrijk der hemelen; doch wie ze doet en leert, die zal groot heten in het Koninkrijk der hemelen." Matt 5

Kom Paulus, en die gooit even de hele wet overboord, en noemt het een "bediening des doods".

Vraag: Waarom zou wie dan ook Paulus serieus nemen?

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het komen de mensen met de tekst uit Math 22 aan de zogenaamde 10 + 2 terwijl de context duidelijk gaat over de wet:

34 Nadat de farizeeën hadden vernomen dat hij de sadduceeën tot zwijgen had gebracht, kwamen ze bij elkaar. 35 Om hem op de proef te stellen vroeg een van hen, een wetgeleerde: 36 ‘Meester, wat is het grootste gebod in de wet?’ 37 Hij antwoordde: ‘Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand. 38 Dat is het grootste en eerste gebod. 39 Het tweede is daaraan gelijk: heb uw naaste lief als uzelf. 40 Deze twee geboden zijn de grondslag van alles wat er in de Wet en de Profeten staat.’

Jezus was in discussie met de Farizeeën over het grootste gebod van de wet. Allereerst herhaalt Hij gebod 1 en Hij vat de rest samen met heb je naaste lief als uzelf.

Bs'd

Hij herhaalt niet 1 gebod, maar twee. Ook het gebod "Heb uw naaste lief als uzelf" is uit de torah, Lev 19:18.

Dus dat zijn gewoon maar twee geboden van de 613.

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien de symboliek van "in steen gegraveerd door God Zelf" even op je in laten werken?

Wellicht 'de bediening des doods, gegraveerd in steen' even op je laten doorwerken?

Oftewel heb je een hart van vlees of een hart van steen?

'Dan zal Ik u een nieuw hart geven en een nieuwe geest in uw binnenste geven. Ik zal het hart van steen uit uw lichaam wegnemen en u een hart van vlees geven.' (Ez 36,26)

Link naar bericht
Deel via andere websites

In mijn optiek:

De tien geboden zijn een leidraad voor ons leven.

Echter zijn de tien geboden het oude verbond.

Jezus kwam en bracht het nieuwe verbond.

Wij vallen niet langer onder de oud-testamentische wetten, maar dit betekent niet dat we ze helemaal links moeten laten liggen.

Het oude verbond was wettisch, hard en moeilijk navolgbaar.

Het nieuwe verbond is onduidelijker uitgelegd.

Nieuwe wijn in oude zakken scheurt de zakken kapot.

In feite is dat ook een beetje zo met het nieuwe en oude verbond.

Wij zijn in het nieuwe verbond, maar houden ons aan de oude wetten.

Wat blijft er op dat moment over van ons werkelijke geloof in God de Vader, Jezus de Verlosser en de Heilige Geest onze Leidraad?

Kort uitgelegd: Ja, we dienen de tien geboden in ons achterhoofd te houden als zijnde een leidraad in algemene zin.

Echter is de Heilige Geest onze Leidraad en zal Hij ons zeggen wat wij wel en niet mogen/moeten doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid