Spring naar bijdragen

Nominaties Gouden Bikini


Aanbevolen berichten

Website Goedgelovig.nl heeft zojuist de nominaties voor de Gouden Bikini 2011 bekend gemaakt. Deze bekende satirische jaarprijs wordt uitgereikt aan de gelovige, kerk of christelijke organisatie die zich de afgelopen 12 maanden in Nederland op de meest wereldvreemde manier heeft onderscheiden. De prijs is vernoemd naar een protestactie van de ChristenUnie tegen een Hunkemöller-reclame in 2007 en bestaat uit een digitale bokaal met daarop een gouden bikini. De winnaar wordt traditiegetrouw op 1 januari bekend gemaakt.

Genomineerd zijn: pro-life activist Bert Dorenbos die de holocaust misbruikt om zijn abortusstandpunt uit te dragen, opinieleider Willem Ouweneel die wonderverhalen boven  waarheidsvinding stelt, pastoor Norbert van der Sluis die een parochiaan die voor euthanasie koos een waardige uitvaartdienst weigerde, pro-life activiste Mariska Orbán-de Haas voor haar kritiekloze verdediging van de rooms-katholieke kerk, hamsteraar Karin Houwers die profeteerde dat Nederland door een tsunami zal worden verzwolgen, overste Herman Spronck van de Salesianen van Don Bosco die vindt dat seks met kinderen moet kunnen, kaasboer Ton Blok die de gemeenteraad van Woerden namens Jezus bedreigde, en ds. A. Vlietstra uit Katwijk voor het propageren van lijfstraffen in de opvoeding.

Eervolle vermeldingen zijn er voor Harold Camping, de Amerikaanse televisiedominee die dit jaar het einde van de wereld voorspelde, de dodenopwekteams van de Amsterdamse kerk God’s Embassy, en Stichting Bijbel en Onderwijs die waarschuwt voor ‘satanisch besmette’ kinderboeken. Vanaf dinsdag 20 december kan er op Goedgelovig.nl worden gestemd. De bekendmaking van de winnaar is op 1 januari 2012.

http://www.goedgelovig.nl

Goedgelovig.nl werd in 2007 opgericht als Neerlands eerste 'christelijk-satirische' website. In 2008 ontving de site de Gouden Webfish Award van de IKON en PKN. Met gemiddeld 150.000 bezoekjes per maand is Goedgelovig het meest actieve christelijke weblog in het Nederlandse taalgebied. Momenteel verlenen 15 columnisten en tekenaars hun medewerking aan de site.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De naam heeft zo zijn reden.

Verder is het een betekenisloze verkiezing van een blog wat aldus zichzelf satirisch is. Zo heel af en toe hebben ze een daadwerkelijk zinvolle bijdrage er staan. Veruit de meeste artikelen zijn dat echter niet. Kortom, volgens mij komen ze zelf prima in aanmerking van die prijs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De farizeeërs van goedgelovig maken onderhand zelf aanspraak op deze nominatie. Wat begon als een "grapje" is uitgegroeid tot een groep mensen die zichzelf te serieus nemen en menen dat ze zelf zulke goede christenen zijn dat ze de rest van de Nederlandse christenheid constant de maat kunnen nemen. Ze menen het evangelie te dienen door de zonden van medechristenen uit te vergroten en publiek te bespotten. Een belachelijke website die geen enkel positief doel dient.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Maar blijkbaar doen ze wel iets wat mensen aanspreekt, want 150.000 bezoekers per maand is behoorlijk wat...
Andere websites van gelijksoortige snit trekken nog meer mensen. Het is nu eenmaal een trieste realiteit van onze maatschappij dat mensen zich nogal aangetrokken voelen tot het bespotten en vernederen van anderen. Een beetje het pesteffect van het schoolplein.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedgelovig dient wel een doel en dat is onder de aandacht brengen van misstanden binnen het christelijk geloof, hierin voorzien ze zeker in een behoefte. Overigens zouden ze wat aan de vorm kunnen doen waarin ze het presenteren, namelijk erg gericht op het eigen gelijk. Daarmee doen ze vaak niet onder voor de groeperingen die ze onder de aandacht brengen. Het wordt als satire gebracht maar redelijk vaak is de satire het middel om het veronderstelde eigen gelijk over te brengen.

Ik zit nog steeds te wachten op een objectieve christelijk site die de enorme misstanden en christelijke excessen naar voren brengt zonder er een oordeel over te vellen, dat kunnen lezers namelijk heel goed zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Probleem is dat je iets al veroordeeld zodra je het als misstand naar voren zou brengen. Want wat is dan een misverstand? In de voorbeelden van de openingingspost zie ik bijvoorbeeld niet louter echte misstanden, of zie ik incorrecte omschrijvingen van gebeurtenissen. Je ontkomt dus niet aan enige vorm van subjectiviteit vanuit de eigen visie over wat misstanden zijn en wat niet.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk vind ik de hele prijs beneden de Christelijke waardigheid. Ik ben helemaal niet tegen humor en het relativeren van de eigen belangrijkheid, maar als Goedgelovig op deze manier een bijdrage aan denkt te leveren, schieten ze imho hun doel ver voorbij.

Ik ben niet bang voor kritiek en humor.

Ik kan best wat hebben.

Dokus,

Visje,

Adrian Plass...

Maar een Ds Vlietstra nomineren voor een "prijs" vind schandalig. Temeer omdat men blijkbaar alleen is afgegaan op de fuzz in de media en niet de moeite heeft genomen om de journalistieke waarden van hoor en wederhoor toe te passen. Door de kiezers genomineerden voor te schotelen zonder het voorbehoud van partijdigheid of ontbreken van verweer of inhoudelijde achtergrondinformatie presenteert men de informatie als feit en niet als mening. Men nodigt niet uit tot het op zoek gaan naar de waarheid of het vormen van een eigen mening omtrent en dat vind ik zeer kwalijk.

(oja: en ik ben boos.)

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid