Spring naar bijdragen

Is Jezus God, zoon van God of een profeet?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

  • 1 month later...
  • 4 weeks later...

In het begin was het Woord en het Woord was bij God en het Woord was God. Dit was in het begin bij God. Alle dingen zijn door het Woord gemaakt, en zonder dit Woord is geen ding gemaakt dat gemaakt is. In het Woord was het leven en het leven was het licht van de mensen. En het licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft het niet begrepen. [..] Dit was het waarachtige licht, dat in de wereld komt en ieder mens verlicht. Hij was in de wereld en de wereld is door Hem ontstaan en de wereld heeft Hem niet gekend. Hij kwam tot het Zijne, maar de Zijnen hebben Hem niet aangenomen. Maar allen die Hem aangenomen hebben, hun heeft Hij macht gegeven kinderen van God te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven; die niet uit bloed, niet uit de wil van vlees en ook niet uit de wil van een man, maar uit God geboren zijn. En het Woord is vlees geworden en heeft onder ons gewoond (Johannes 1:1-14)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik had een vraagje; Is Jezus God, zoon van God of een profeet?

Maar ik hoor vaak mensen die hun eigen mening over dit onderwerp geven. Ik wil graag bewijzen uit DE BIJBEL.

is het onderstaande voldoende? Dat had ik net in een andere discussie op een ander forum geschreven. Het is wat kort en bondig wellicht, omdat het een soort samenvatting was om terug te koppelen naar wat teksten die ik eerder her en der in de discussie al genoemd had en ze nog even kort op een rijtje te zetten.

Elders op dit forum zwerft ook nog wel het e.e.a. rond wat ik over dit onderwerp geschreven heb, dus als je meer wilt weten: u vraagt, wij draaien... (of: u vraagt, en iemand anders zoekt het wel even op.... ;)

---

Hebreeen 1:10-12 en Psalm 102:

8 maar tegen de Zoon zegt Hij: Uw troon, o God, bestaat in alle eeuwigheid. De scepter van Uw koninkrijk is een scepter van het recht.

9 U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God U gezalfd, o God, met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.

10 En: In het begin hebt U, Heere, de aarde gegrondvest, en de hemelen zijn de werken van Uw handen.

11 Die zullen vergaan, maar U blijft altijd. En ze zullen alle verslijten als een gewaad,

12 en als een mantel zult U ze oprollen en ze zullen verwisseld worden; maar U bent Dezelfde en Uw jaren zullen niet ophouden.

Vers 10-12 is een citaat uit Psalm 102, waar het de hele psalm door over Jahweh God gaat. Maar hier in het NT wordt gesteld dat dit over Jezus gaat.

---

Efeze 4:8ev en psalm 68:

7 Maar aan ieder van ons is de genade gegeven naar de maat van de gave van Christus.

8 Daarom zegt Hij: Toen Hij opvoer in de hoogte, nam Hij de gevangenis gevangen en gaf Hij gaven aan de mensen.

9 Wat betekent dit ‘toen Hij opvoer’ anders dan dat Hij ook eerst neergedaald is in de diepten, namelijk de aarde?

10 Degene Die neergedaald is, is ook Degene Die opgevaren is ver boven alle hemelen om alle dingen te vervullen.

11 En Hij heeft sommigen gegeven als apostelen, anderen als profeten, weer anderen als evangelisten en nog weer anderen als herders en leraars,

12 om de heiligen toe te rusten tot het werk van dienstbetoon, tot opbouw van het lichaam van Christus,

Hier citeert Paulus uit Psalm 68, waar het over Jahweh's opvaren naar de hemel gaat. En Paulus stelt dat dit gezegd is ("er staat" in de psalm) omdat degene die opgevaren is dezelfde is als degene die neergedaald is (incarnatie, Fil.2:6-11,etc): Jezus.

---

Johannes 12:38ev en Jesaja 6:

37 Maar hoewel Hij zoveel tekenen in hun bijzijn gedaan had, geloofden zij niet in Hem;

38 opdat het woord van de profeet Jesaja vervuld werd dat hij gesproken heeft: Heere, wie heeft onze prediking geloofd en aan wie is de arm van de Heere geopenbaard?

39 Daarom konden zij niet geloven, omdat Jesaja verder gezegd heeft:

40 Hij heeft hun ogen verblind en hun hart verhard, opdat zij niet met de ogen zouden zien en met het hart inzien en zich bekeren en Ik hen zou genezen.

41 Dit zei Jesaja toen hij Zijn heerlijkheid zag en over Hem sprak.

42 En toch geloofden ook velen van de leiders in Hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij het niet, opdat zij niet uit de synagoge geworpen zouden worden.

43 Want zij hadden de eer van de mensen meer lief dan de eer van God.

44 Jezus nu riep en zei: Wie in Mij gelooft, gelooft niet in Míj maar in Hem Die Mij gezonden heeft.

45 En wie Mij ziet, ziet Hem Die Mij gezonden heeft.

46 Ik ben een licht, in de wereld gekomen opdat ieder die in Mij gelooft, niet in de duisternis blijft.

Johannes citeert hier uit het roepingsvisioen van Jesaja (Jes.6):

1 In het jaar dat koning Uzzia stierf, zag ik de Heere zitten op een hoge en verheven troon, en de zomen van Zijn gewaad vulden de tempel. 2 Serafs stonden boven Hem. Ieder had zes vleugels: met twee bedekte ieder zijn gezicht, met twee bedekte hij zijn voeten, en met twee vloog hij.

3 De een riep tot de ander: Heilig, heilig, heilig is JHWH van de legermachten; heel de aarde is vol van Zijn heerlijkheid!

4 De deurpinnen in de drempels schudden door de stem van hem die riep, en het huis vulde zich met rook.

5 Toen zei ik: Wee mij, want ik verga! Ik ben immers een man met onreine lippen en woon te midden van een volk met onreine lippen. Mijn ogen hebben namelijk de Koning, JHWH van de legermachten, gezien.

6 Maar een van de serafs vloog naar mij toe, en hij had een gloeiende kool in zijn hand, die hij met een tang van het altaar had genomen. 7 Daarmee raakte hij mijn mond aan en zei: Zie, deze heeft uw lippen aangeraakt.

Zo is uw misdaad van u geweken en uw zonde verzoend.

8 Daarna hoorde ik de stem van de Heere. Hij zei: Wie zal Ik zenden? Wie zal er voor Ons gaan? Toen zei ik: Zie, hier ben ik, zend mij.

9 Toen zei Hij: Ga en zeg tegen dit volk: Luister voortdurend, maar u zult het niet begrijpen. Zie voortdurend, maar u zult het niet opmerken. 10 Maak het hart van dit volk vet, en stop hun oren toe, en sluit hun ogen; anders zullen zij met hun ogen zien, en met hun oren horen, en met hun hart begrijpen en zich bekeren, en zal Hij hen genezen.

Vraag aan Jesaja wie hij zag, en hij zegt: ik zag Jahweh (Jes.6: 1, 3, 5)

Vraag aan Johannes wie Jesaja zag, en hij zegt: Jezus (Joh.12:41)

---

Marcus 1:1-3 en Jesaja 40:

1 Het begin van het Evangelie van Jezus Christus, de Zoon van God.

2 Het is zoals er geschreven staat in de profeten: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken,

3 en: De stem van een die roept in de woestijn: Maak de weg van de Heere gereed, maak Zijn paden recht.

4 Johannes kwam in de woestijn en doopte en predikte een doop van bekering tot vergeving van zonden.

5 En heel het Judese land en de inwoners van Jeruzalem liepen naar hem uit; en zij werden allen door hem gedoopt in de rivier de Jordaan, terwijl zij hun zonden beleden.

Marcus (idem voor Matteus, Lucas, Johannes) stellen dat Johannes de doper de bode was die voor Jezus uit ging. Dat doen ze a.h.v. een citaatu uit Jesaja (en eentje uit Maleachi, daarover hieronder meer).

3 Een stem van iemand die roept in de woestijn: Bereid de weg van JHWH, maak recht in de wildernis (Jes.40:3)

Volgens Jesaja kwam de bode voor Jahweh, volgens de evangelisten kwam de bode voor Jezus.

Matteus 11 en Maleachi 3:

Jezus zegt dit overigens zelf ook met verwijzing naar Maleachi 3:1:

7 Toen dezen weggingen, begon Jezus tegen de menigte te zeggen over Johannes: Waar bent u in de woestijn naar gaan kijken? Naar een riet dat door de wind heen en weer bewogen wordt?

8 Maar waar bent u dan naar gaan kijken? Naar iemand in kostbare kleding gekleed? Zie, zij die kostbare kleding dragen, zijn in de huizen van de koningen.

9 Maar waar bent u dan naar gaan kijken? Naar een profeet? Ja, Ik zeg u, zelfs naar veel meer dan een profeet.

10 Want hij is het over wie geschreven staat: Zie, Ik zend Mijn engel voor Uw aangezicht, die voor U uit Uw weg gereed zal maken.

11 Voorwaar, Ik zeg u: Onder hen die uit vrouwen geboren zijn, is niemand opgestaan die groter is dan Johannes de Doper; maar wie de minste is in het Koninkrijk der hemelen, is groter dan hij. (Matteus 11)

1 Zie, Ik zend Mijn engel, die voor Mij de weg bereiden zal. Plotseling zal naar Zijn tempel komen

die Heere Die u aan het zoeken bent, de Engel van het verbond, in Wie u uw vreugde vindt.

Zie, Hij komt, zegt de HEERE van de legermachten. (Maleachi 3).

vergelijk:

- Zie, Ik [JHWH] zend Mijn [JHWH] engel [Johannes], die voor Mij [JHWH] de weg bereiden zal. (Maleachi 3)

- Zie, Ik [JHWH] zend Mijn [JHWH] engel [Johannes] voor Uw [Jezus] aangezicht, die voor U [Jezus] uit Uw [Jezus] weg gereed zal maken. (Jezus, Mat.11)

Van veraf (Maleachi) zie je JHWH, van dichtbij (Jezus, Mat.11) zie je dat er 'interne structuur' is. JHWH (de Vader) zendt voor JHWH (Jezus, de Zoon) een bode uit.

---

Allemaal duideljke teksten (maar niet de meest gebruikelijke) die laten zien dat Jezus Jahweh zelf is, net als de Vader.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Ik vind dit een zeer interessante vraag. Omdat ik op een gegeven moment in mijn jeugd tot de conclusie kwam dat verschillende kerken hun boodschap op verschillende bijbelteksten baseren en er hierarchie in brengen naar eigen inzicht, ben ik eigen onderzoek in de bibliotheek gaan doen en vele geschriften van vele wijze geesten door de tijden heen gaan bestuderen. Er wordt gesuggereerd dat Jezus verschillende Oosterse leermeesters gehad heeft om zijn relatie met God te begrijpen. Gods wegen zijn immers ondoorgrondelijk, dus het kan best zo zijn dat ook hij heeft moeten leren God te begrijpen en zijn missie voor te bereiden. De Bijbel spreekt van zijn geboorte, jeugd en natuurlijk zijn tocht naar Jeruzalem die hem aan het kruis deed belanden. Maar niet over zijn vroeg volwassenheid. De teksten die ik gelezen heb suggeren bij mij dat hij in die tijd in India bij bv zenboeddhistische leermeesters in de leer is gegaan. Vanuit de taoistische leer dat gaat over de wijze, de koning en het volk, heb ik stellig de indruk dat hij geleerd heeft het leven als mens (dat hij toch ook was) te benaderen als de wijze dat doet zoals Lao Tse geschreven heeft. Ik heb ook de indruk dat de engelen, en de heilige geest hem steeds bewuster hebben gemaakt dat hij Gods zoon was en dat hij op een gegeven moment niet meer de aanwijzingen voelde en geloofde maar wist dus dat hij Gods wegen doorgrond had en accepteerde dat hij aan het kruis zou sterven, zodat wij hem zouden volgen door de eeuwen heen omdat hij zo herinnert zou worden door latere generaties. Tot zijn terugkeer in volle glorie zodat wij zijn lichaam kunnen vormen waarvan hij het hoofd is. Wat wijst op de hemelse vrede.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hierbij bewijs uit de bijbel dat Jezus een profeet is:

Johannes 6:14

Johannes 7:40

Mattheus 21:11

Lucas 7:16 en 24:19

In Joh 6 vers 14 wordt de mening van een aantal mensen weergegeven over Jezus(na de wonderbare spijziging) maar dat zegt op zich nog niet dat hetgeen wat die mensen beweren over Jezus per definitie waar is. Al heb ik er zelf geen moeite mee om Jezus o.a. een profeet te noemen, daar Jezus inderdaad profeteerde. Maar daarmee sluit je het andere(dat Jezus Gods Zoon is!) nog niet uit.

In Johan 7 vers 40 wordt eveneens de mening van mensen over Jezus weergegeven. De bijbel geeft soms ook de gedachten van mensen over Jezus weer. Nogmaals ik denk ook dat Jezus behalve Zoon van God o.a. een profeet was. Maar dat Jezus profeteerde en om die reden door mensen profeet werd genoemd wil niet zeggen dat Hij niet de Zoon van God is(het 1 sluit het ander niet uit!)

math 21 vers 11 geeft ook de mening van een groep mensen weer...zelfde commentaar als hierboven geldt voor deze tekst!

lukas 7 vers 16: IDEM!

luk 24 vers 19 : IDEM!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 4 years later...

Het is blijkbaar weer een actuele vraag.

En om een ander topic niet te gebruiken voor deze discussie, lijkt het me goed dit hier te plaatsen.

Ik geloof zeker dat de Here Jezus ook als profeet optrad tijdens Zijn bediening op aarde.

Ik zou daar even wat teksten voor moeten zoeken om dat te onderbouwen, maar het was eigenlijk maar een klein onderdeel van Zijn bediening.

David wordt ook een profeet genoemd, en toch denken we bij David niet direct aan een profeet, maar eerder als de koning die regeerde in Jeruzalem en in Hebron. En we denken aan hem als psalmdichter waar zijn profetische gave en bediening ook tot uiting komen.

De Here Jezus Christus is zowel de Zoon van God, als God en tijdens Zijn omwandeling was Hij ook profeet.

We moeten misschien leren om bepaalde dingen niet op voorhand uit te sluiten.

Het is soms zowel het één als het ander of andersom.

En soms gaat het ons bevattingsvermogen te boven. En moeten we overschakelen van de stand op 'begrip' naar de stand van 'geloven' of vertrouwen op dat wat God geopenbaard heeft in Zijn Woord.

Persoonlijk geloof ik dat Zijn hele leven op aarde profetisch van karakter was, we zien dat al in de 3 geschenken die de Wijzen uit het Oosten Hem brachten.

Alle drie staan ze profetisch voor Zijn offer, ( wierook) Zijn lijden en sterven ( mirre) en Zijn verheerlijking. ( goud).

Wil je dit plaatsen voor Zijn ambten of functies dan komt dat op hetzelfde neer.

Velen bezingen de Heere Jezus vandaag de dag al als Koning. Vele liedjes (vanuit de Kerkelijke theologie) zeggen dat Jezus vandaag regeert vanaf Zijn Troon. Maar die tijd komt nog, en Zijn Troon zal hier op aarde staan. In Hebr. 8 : 1 lezen we waar de Heere Jezus Zich op dit moment bevindt: “De hoofdsom nu der dingen, waarvan wij spreken, is, dat wij hebben zodanige Hogepriester, Die gezeten is aan de rechterhand van de troon der Majesteit in de hemelenâ€. Hebreeën is in de eerste plaats (leerstellig) geschreven aan de Joden in de Grote Verdrukking. Maar het feit dat de Heere Jezus met Zijn Hemelvaart naar de Vader is gegaan, en daar vanaf dat moment aan Zijn rechterhand zit, betekent dat, wat Hebreeën leert over het Hogepriesterschap, ook geldt voor deze gemeente-bedeling. Jezus Christus is Hogepriester, aan de rechterhand van de troon van de Vader in de hemel (zie ook Ef. 1 : 20).

Ook deze bron gebruikt het woord 'bedeling'.

Bron: Bijbel en geloof.

http://www.bijbelengeloof.com/index.php ... &Itemid=89

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoi,

Ik had een vraagje; Is Jezus God, zoon van God of een profeet?

Maar ik hoor vaak mensen die hun eigen mening over dit onderwerp geven. Ik wil graag bewijzen uit DE BIJBEL.

Jezus werd eerst aangezien als profeet en daarna als God. Dit heeft te maken met de drie eenheid leer die door mensen is ontstaan. In de Bijbel staat dat Jezus God aanbid en gehoorzaamd ( Jezus kan dus nooit God zijn). Zoals er al eerder is gemeld zijn hier al meerdere topics over geweest.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als Jezus de Zoon van God zou zijn was geweest was dat in de bijbel wel uitgebreider behandeld. Voor elke hoedanigheid van Jezus kun je wel een paar teksten vinden die dat zouden aangeven, met de bijbel in de hand kun je dus ook hiermee alle kanten op. Jezus zou het zelf verzwegen hebben omdat men Hem anders niet gekruisigd zou hebben. Leuk gevonden maar na zijn opstanding had Hij wel kunnen uitleggen dat Hij deel uitmaakte van een drieënig God en dat Hij mens moest worden om door zijn dood onze zonden weg te kunnen nemen. Om dit aannemelijk te maken moet men terugvallen op wat losse teksten in Jesaja en op wat brieven van Paulus die Jezus nooit gekend heeft.

Johannes die wel een discipel van Jezus zou zijn geweest besluit zijn evangelie met de opmerking dat Jezus na zijn opstanding heel veel gedaan heeft, maar waar het hier om draait, of Jezus de Zoon van God was, daar zegt hij niets over. Je mag daarom aannemen dat Jezus ook na zijn dood niets over zijn goddelijkheid gezegd heeft. Voor mij was Hij daarom niet meer dan een bijzonder mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als Jezus de Zoon van God zou zijn was geweest was dat in de bijbel wel uitgebreider behandeld. Voor elke hoedanigheid van Jezus kun je wel een paar teksten vinden die dat zouden aangeven, met de bijbel in de hand kun je dus ook hiermee alle kanten op.

Misschien moeten we dan ook in rekening brengen wat er allemaal geschrapt werd? Je kan dit met vandaag vergelijken, op het nieuws hoor je ook amper iets over de sociale alternatieven die aantonen dat we - misschien niet eens bewust - in de maling genomen worden.

In de middeleeuwen werden joodse geschriften aan katholieke censuur onderworpen, met gevolg dat passages over Jezus geschrapt moesten worden. Jezus komt voor in de Gemara (al wordt betwijfeld of het hier om dezelfde persoon gaat), een onderdeel van de Talmoed dat is ontstaan in de eerste zes eeuwen van onze jaartelling. Zijn naam is hier Yeshu Ha-Notzri (Jesjoe Ha-Notzri) en hij wordt gezien als iemand die vergeten dient te worden.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Joodse_vi ... hristendom

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus werd eerst aangezien als profeet en daarna als God. Dit heeft te maken met de drie eenheid leer die door mensen is ontstaan. In de Bijbel staat dat Jezus God aanbid en gehoorzaamd (Jezus kan dus nooit God zijn). Zoals er al eerder is gemeld zijn hier al meerdere topics over geweest.

Je beschouwt dit mi vanuit een strikt lineaire interpretatie, dit wordt anders wanneer we de tweenaturenleer in rekening brengen. Op dat moment wordt het een EN/EN verhaal, iets dat voor ons allen geldt zoals Jezus trachtte te zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is een oud topic, en de vraag is of de leden die hier actief waren nog op het forum zijn. Bovendien heb ik dit topic omhoog gehaald omdat TTC en Gelooft.com het ambt van 'profeet' van de Here Jezus wilde belichten met een bepaalde vraagstelling en dat heb ik gister opnieuw tegen het licht gehouden.

Of Jezus God is, of de Zoon van God, zijn vele andere topics.

Het gaat nu hier over de Here Jezus als profeet en is het belangrijk ( zoals gesteld) dat het Christendom boven alles gelooft dat Jezus een profeet was en waarom zou dat zo moeten zijn.

De conclusie werd getrokken dat ik met name niet zou geloven dat Hij een profeet was en dat is onjuist. Ik geloof dat de Here Jezus zoals Hij de Gelovige bij uitstek was, Hij ook de Profeet bij uitstek was. De term of Hij EEN profeet was wil ik hiermee ontzenuwen want dat neigt naar wat de Islam gelooft en die ondertoon dan wel die dubbele bodem in de vraagstelling maakte mij alert door toevoeging van het onbepaalde lidwoord.

Hij was niet EEN profeet, maar DE profeet omdat Zijn leven op aarde profetisch was.

De Bijbel kent in de tijd van Elia en Elisa een hele profetenschool. Je kon dus blijkbaar gewoon leren om een profeet te worden. In het NT lezen we daar nergens iets over.

Met de komst van de Here Jezus waren profeten misschien wel overbodig geworden omdat hun profetie was vervuld met Zijn komst.

P.S.

Bovendien heb ik uitgelegd dat naar mijn mening Zijn hele leven profetisch van karakter was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat zegt de Bijbel over de Profeet:

Een Profeet, uit het midden van u, uit uw broederen, als mij, zal u de HEERE, uw God, verwekken; naar Hem zult gij horen

Wie is deze Profeet? Verder:

Een Profeet zal Ik hun verwekken uit het midden hunner broederen, als u; en Ik zal Mijn woorden in Zijn mond geven, en Hij zal tot hen spreken alles, wat Ik Hem gebieden zal.

Deze Profeet spreekt, wat HIJ gebied. HIJ zal spreken. Spreekt deze Profeet nog steeds? Of, zwijgt onze Profeet, omdat de Bijbel "af" is?

Dan, wordt er een andere profeet genoemd, nu met kleine p:

Maar de profeet, die hoogmoediglijk zal handelen, sprekende een woord in Mijn Naam, hetwelk Ik hem niet geboden heb te spreken, of die spreken zal in den naam van andere goden, dezelve profeet zal sterven.

Een waarschuwing! Een serieuze waarschuwing! Ook voor Bijbelleraren die valse leer verkondigen. Wat is de beweegreden van deze profeet?

door trotsheid heeft die profeet dat gesproken; gij zult voor hem niet vrezen

trotsheid is een geest. Deze geest kan uitgedreven worden. Het is de geest van Izebel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus is zowel profeet als de zoon van God, hij heeft veel profetien gedaan en gezegt, of voorzegt zoals de vernietiging van de 2e tempel.

De Bijbel kent in de tijd van Elia en Elisa een hele profetenschool. Je kon dus blijkbaar gewoon leren om een profeet te worden. I

Wel door God speciaal gezalfd, ik weet het, niet van alle profeten wordt dat geschreven maar het is aanneemlijk dat God erop toeziet

Dat Jezus God, de allerhoogste God in de hemel zou zijn leert de schrift niet, ik weet dat het een vast geroest dogma is waar veel ook oprechte christenen aan vast willen blijven houden, ik kan er trouwens ook begrip voor opbrengen, toch als we dit geloven gaat de primaire boodschap verloren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik kan nu niet bij mijn aantekeningen (zit in een bus) , en ik ben nog bezig met een reactie op Sweep in een ander topic over die onderwerp, dus ik reageer hier alleen even kort. Later meer.

Als Jezus de Zoon van God zou zijn was geweest was dat in de bijbel wel uitgebreider behandeld.

Als de lucht blauw zit zijn, dan zou dat wel vaker genoemd worden in boeken... Soms worden zaken door auteurs als zo vanzelfsprekend ervaren, dat ze het niet steeds expliciet noemen, maar slechts soms. Maar in de rest van hun tekst is het dan impliciet. Ik durf te beweren dat dat ook voor dit onderwerp geldt in de Bijbel. Er zijn een paar vrij duidelijke teksten (iemand "mijn heer en mijn God" noemen, is behoorlijk duidelijk). Maar veel vaker vallen details in de tekst pas op hun plek als je aanneemt DAT de auteurs geloven dat Jezus JHWH is, terwijl je allerlei ad hoc vergezochte verklaringen nodig hebt als je die aanname niet doet.

Voor elke hoedanigheid van Jezus kun je wel een paar teksten vinden die dat zouden aangeven, met de bijbel in de hand kun je dus ook hiermee alle kanten op.

Wat je ook kunt proberen, is al die kanten samenvoegen en zien als facetten van dezelfde werkelijkheid.

Jezus zou het zelf verzwegen hebben omdat men Hem anders niet gekruisigd zou hebben. Leuk gevonden maar na zijn opstanding had Hij wel kunnen uitleggen dat Hij deel uitmaakte van een drieënig God en dat Hij mens moest worden om door zijn dood onze zonden weg te kunnen nemen. Om dit aannemelijk te maken moet men terugvallen op wat losse teksten in Jesaja en op wat brieven van Paulus die Jezus nooit gekend heeft.

Ja, ... vandaar ook dat Jezus zich in de evangeliën soms op de plek van God plaatst (ik wijs hier alleen even op Mat11:10). En dat heeft niks met Paulus te maken

Johannes die wel een discipel van Jezus zou zijn geweest besluit zijn evangelie met de opmerking dat Jezus na zijn opstanding heel veel gedaan heeft, maar waar het hier om draait, of Jezus de Zoon van God was, daar zegt hij niets over.

Joh20:28 - mijn Heer en mijn God... Duidelijk genoeg. En wbt het vers dat jij noemt: de climax in die zin is het eeuwig leven in Jezus' naam. En laat het nu in het oude testament nog gewoon JHWH zijn in wiens naam je gered wordt (Joel 2:32). Dus Johannes sluit zijn boekje af met twee duidelijke uitspraken die Jezus op het niveau van JHWH zetten.

Je mag daarom aannemen dat Jezus ook na zijn dood niets over zijn goddelijkheid gezegd heeft. Voor mij was Hij daarom niet meer dan een bijzonder mens.

Aangezien Jezus er voor zijn dood al wat over zei, vervalt je punt

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid