Spring naar bijdragen

Toestemming voorganger


Aanbevolen berichten

Hoj allen,

Om één of andere reden is die vraag in mij opgekomen, en ze laat me niet los.

Het komt erop neer dat de voorganger ooit zei: waarom ben je niet naar me toegekomen met jouw verliefdheid?

Tegen wie hij dat zei, of waarom hij dat zei, en hoe ik dat gehoord heb, weet ik niet meer. Maar die vraag blijft in mijn hoofd spoken.

Nu is mijn vraag:

Als je verliefd bent, en je wilt echt een relatie aangaan, is het dan goed of zelfs aan te raden om hiervoor bij jouw voorganger langs te gaan? (desnoods met de persoon erbij)

Of heeft de voorganger daarmee niets te maken?

Joon

Link naar bericht
Deel via andere websites

Persoonlijk vind ik dat de voorganger daar niets mee te maken heeft. Maar ik kan me wel voorstellen dat als je vragen hebt als 'is het verstandig om met een niet-gelovige een relatie aan te gaan' het verhelderend kan zijn om een gesprek met een voorganger, ouderling oid te hebben. Zelf heb ik er echter nooit echt behoefte aan gehad. Wie weet dat daar nog verandering in komt als we ooit huwelijkscatechese gaan volgen, maar voorlopig niet. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou dat zal wat worden, die arme man/ vrouw ;) Gemiddeld is de eerste relatie niet eentje die blijft, dus dan zou hij het maar druk krijgen als iedereen met zijn of haar relaties bij hem zou komen.

Ik denk dat zoiets wel goed is voor bepaalde relaties (als je twijfelt over een leeftijdsverschil, verliefd bent op iemand van hetzelfde geslacht, iemand van een ander geloof enzovoort) Alleen denk ik dat je daarvoor evengoed een medechristen kunt vragen om erover te praten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hoj allen,

Om één of andere reden is die vraag in mij opgekomen, en ze laat me niet los.

Het komt erop neer dat de voorganger ooit zei: waarom ben je niet naar me toegekomen met jouw verliefdheid?

Tegen wie hij dat zei, of waarom hij dat zei, en hoe ik dat gehoord heb, weet ik niet meer. Maar die vraag blijft in mijn hoofd spoken.

Nu is mijn vraag:

Als je verliefd bent, en je wilt echt een relatie aangaan, is het dan goed of zelfs aan te raden om hiervoor bij jouw voorganger langs te gaan? (desnoods met de persoon erbij)

Of heeft de voorganger daarmee niets te maken?

Joon

Als je verlieft bent en dat is wederzijds dan zal een relatie vanzelf ontstaan. Bemiddeling daartussen is veelal niet nodig, lijkt me ook enigszins tegennatuurlijk. Heb je een probleem met je verliefdheid, omdat het niet beantwoord wordt of wat voor andere reden dan ook dan kan het fijn zijn om daarover te praten met iemand en wellicht een voorganger als het contact daarmee goed is. Hij kan dan een luisterend oor zijn of advies geven indien nodig en/of gewenst.

Dat is overigens niet enkel zo met verliefdheid, maar met alle problemen die je tegenkomt in je leven. En dat is ook niet zielig voor de beste man, dat is zijn werk. En vaak ook een interessant/leuk stukje van zijn werk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ Boterbloem: in onze kerk/gemeente zijn er maar heel weinig jongeren zonder lief (7 dus). Dus op zich zou al het werk toch nog meevallen :)

Topicnaam is misschien wat fout gekozen.

Ikzelf, denk ik, zou er wel bijgaan. Gezien mijn relatieverleden heb ik daar toch wel nood aan.

Maar dat zeg ik nu he. Het is steeds mogelijk dat ik tot over mijn oren verliefd wordt en wederzijds is, dan ga ik niet om "goedkeuring" gaan vragen, zeg maar :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hoeft je voorganger echt niet om toestemming te vragen hoor... Je vriend aan de voorganger voorstellen als hij een keer meekomt naar de kerk is niet erg, maar toestemming vragen, nee. Daartegenover staat, maar dat staat hierboven ook een paar keer, als er een bijzonder 'tintje' aan zit(leeftijdsverschil, zelfde geslacht, een liefde buiten de EU, enz.) is het wel verstandig om te doen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zie niet in waarom je daar toestemming voor nodig hebt, zelfs niet in 'moeilijke' gevallen. Als ik twijfels zou hebben over een relatie en ik zou er met iemand over willen praten, zou ik eerlijk gezegd niet mee naar mijn voorganger gaan. Hij kent me namelijk lang niet zo goed als sommige anderen, en ik zou er ook liever met een vrouw over praten.

In sommige gevallen kan het natuurlijk handig zijn om naar een voorganger te gaan: als je een goede band hebt, of als je iemand nodig hebt die veel kennis van de Bijbel heeft, enz. Maar dat hangt gewoon van jezelf en de voorganger af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bij ons in de kerk heeft iedereen een goede band met de voorganger :)

Ale, vroeger had ik daar "schrik" van, maar nu gaat dat veel beter. Ik ben de laatste 3 maand 3x langs geweest bij hem, om iets te vragen, dus hij leert jou wel kennen zo.

dus ik denk eigenlijk ook dat het meer komt omdat ik met hem goed kan praten, dan ik bij hem langs zou gaan, ipv dat het is omdat hij mijn voorganger is.

Maar ergens wil je toch wel zijn "zegen" denk ik, zeker als je trouwt..

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid