Spring naar bijdragen

Vraag over Erfzonde en 3 eenheid


Aanbevolen berichten

Misschien helpt het als iemand kort de erfzonde en de leer van de 3 eenheid kan uitleggen? Misschien is mijn visie niet correct.

Vast bedankt

Vader+Zoon en Heilige Geest=God

God bestaat uit 3 personen. Dit is niet iets wat je verstandelijk kunt beredeneren, maar kunt opmaken uit de wijze waarop over deze 3 gesproken wordt in de bijbel.

Deze 3 zijn niet elkaar, maar vormen wel samen die ene Godheid.

Jezus+God de Vader+de Heilige Geest=God!

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 122
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien helpt het als iemand kort de erfzonde en de leer van de 3 eenheid kan uitleggen? Misschien is mijn visie niet correct.

Vast bedankt

Vader+Zoon en Heilige Geest=God

God bestaat uit 3 personen. Dit is niet iets wat je verstandelijk kunt beredeneren, maar kunt opmaken uit de wijze waarop over deze 3 gesproken wordt in de bijbel.

Deze 3 zijn niet elkaar, maar vormen wel samen die ene Godheid.

Jezus+God de Vader+de Heilige Geest=God!

Als ze 1 zijn dienen ze ook dezelfde macht en kennis te bezitten toch?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Misschien helpt het als iemand kort de erfzonde en de leer van de 3 eenheid kan uitleggen? Misschien is mijn visie niet correct.

Vast bedankt

Vader+Zoon en Heilige Geest=God

God bestaat uit 3 personen. Dit is niet iets wat je verstandelijk kunt beredeneren, maar kunt opmaken uit de wijze waarop over deze 3 gesproken wordt in de bijbel.

Deze 3 zijn niet elkaar, maar vormen wel samen die ene Godheid.

Jezus+God de Vader+de Heilige Geest=God!

Als ze 1 zijn dienen ze ook dezelfde macht en kennis te bezitten toch? Wat is trouwens het bewijs hiervoor?

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.b.t.. de 3 eenheid: Hebben ze dezelfde kennis en macht ja of nee? Wat is het bewijs hiervoor?

Deze 3 hebben verschillende taken.

Als jij in de winkel van je vader werkt dan is jouw vader de manager of eigenaar en jij werkt misschien achter de kassa of op de administratie(taakverdeling binnen het bedrijf)

Maar ondanks dat jouw taak anders is(kassa of administratie) dan de taak van je vader(eigenaar/manager) ben je net zoveel mens als je vader. Je bezit nog steeds dezelfde menselijke natuur als je vader.

Zo zie ik dat ook bij Jezus en God de Vader. Beide andere taken, maar beiden bezitten dezelfde goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

M.b.t.. de 3 eenheid: Hebben ze dezelfde kennis en macht ja of nee? Wat is het bewijs hiervoor?

Deze 3 hebben verschillende taken.

Als jij in de winkel van je vader werkt dan is jouw vader de manager of eigenaar en jij werkt misschien achter de kassa of op de administratie(taakverdeling binnen het bedrijf)

Maar ondanks dat jouw taak anders is(kassa of administratie) dan de taak van je vader(eigenaar/manager) ben je net zoveel mens als je vader. Je bezit nog steeds dezelfde menselijke natuur als je vader.

Zo zie ik dat ook bij Jezus en God de Vader. Beide andere taken, maar beiden bezitten dezelfde goddelijke natuur.

Bedankt voor je antwoord. Echter, ik beweer niet dat ik 1 ben met mijn vader en we vormen geen eenheid. We zijn gewoon mensen zoals de rest van alle mensen. Het hebben van verschillende taken, maakt ons nog niet tot een eenheid zoals een samensmelting van personen.

Mijn vraag is dan ook hebben ze dezelfde macht en kennis als ze een eenheid vormen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je hem accepteren zonder enige goede daad daarna te verrichten? Dus je zondigt gewoon door en verricht geen goede werken. Heb je dan ook nog de verlossing of niet en waarom is dat gebaseerd?

M.b.t.. de 3 eenheid: Hebben ze dezelfde kennis en macht ja of nee? Wat is het bewijs hiervoor?

Ik krijg als christen wel vaker deze vraag van moslims. misschien omdat er bij moslims een verkeerd idee heerst over het christendom dat als je christen wordt, je lekker mag zondigen omdat je zonden toch wel vergeven worden.

Als je dat al denkt als christen doorziet God dat uiteraard meteen. Als je christen wordt wil je Christus volgen en proberen Zijn voorbeeld te volgen. Dus als je oprecht Jezus wil volgen dan zul je van binnenuit niet willen zondigen. Uiteraard betekent het niet dat je net als Jezus zondeloos zult zijn. Ieder mens blijft fouten maken. Je kan een keer boos worden op iemand, of je kan een keer iets zeggen wat niet goed is. Maar dat is wat anders dan bewust zondigen.

Ook volgen de werken uit het geloof. Als je Christus volgt en leeft naar Zijn wil dan komen de werken als het goed is vanzelf, niet omdat het een regel of wet is, of omdat het MOET,maar omdat je niets liever wil dan Jezus volgen, en dan komen die werken voort uuit het geloof. Je doet als christen geen werken om punten te scoren bij God zeg maar. Ze vloeien voort uit het geloof. En vaak doe je het omdat dit vanuit je hart komt en niet omdat er ergens een gebod in de bijbel staat: Gij zult goede werken doen!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag is dan ook hebben ze dezelfde macht en kennis als ze een eenheid vormen?

Ik weet denk ik wel waar je naartoe wil ik heb uiteraard wel vaker gesprekken met moslims gehad.

Lees eerst filpenzen 2 vers 7 t/m 8 over de menswording van Jezus. Wellicht helpt het jou om de teksten beter te begrijpen waarin Jezus het heeft over o.a. de Vader is meer dan Ik, en dat alleen de Vader het uur van Jezus komst weet etc..

Dit soort bijbelteksten over Jezus(als Mens!) zijn allemaal in het licht van fil 2 vers 7 t/8 te verklaren.

Christenen accepteren zoals in fil 2 vers 7 beschreven staat dat Jezus aan God gelijk is, maar vrijwillig koos om mens te worden en Zichzelf beperkingen op te leggen tijdens Zijn mens-zijn op aarde.

Ik weet dat moslims vaak problemen hebben met het feit dat Jezus zowel God als volledig mens is. Men zet dan teksten die spreken over Jezus als Mens tegenover bijbelteksten die spreken over Jezus als God tegenover elkaar.

Maar zoals je ziet spreekt de bijbel over een positieverandering van Jezus in fil 2 vers 7 en 8

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kun je hem accepteren zonder enige goede daad daarna te verrichten? Dus je zondigt gewoon door en verricht geen goede werken. Heb je dan ook nog de verlossing of niet en waarom is dat gebaseerd?

M.b.t.. de 3 eenheid: Hebben ze dezelfde kennis en macht ja of nee? Wat is het bewijs hiervoor?

Ik krijg als christen wel vaker deze vraag van moslims. misschien omdat er bij moslims een verkeerd idee heerst over het christendom dat als je christen wordt, je lekker mag zondigen omdat je zonden toch wel vergeven worden.

Als je dat al denkt als christen doorziet God dat uiteraard meteen. Als je christen wordt wil je Christus volgen en proberen Zijn voorbeeld te volgen. Dus als je oprecht Jezus wil volgen dan zul je van binnenuit niet willen zondigen. Uiteraard betekent het niet dat je net als Jezus zondeloos zult zijn. Ieder mens blijft fouten maken. Je kan een keer boos worden op iemand, of je kan een keer iets zeggen wat niet goed is. Maar dat is wat anders dan bewust zondigen.

Ook volgen de werken uit het geloof. Als je Christus volgt en leeft naar Zijn wil dan komen de werken als het goed is vanzelf, niet omdat het een regel of wet is, of omdat het MOET,maar omdat je niets liever wil dan Jezus volgen, en dan komen die werken voort uuit het geloof. Je doet als christen geen werken om punten te scoren bij God zeg maar. Ze vloeien voort uit het geloof. En vaak doe je het omdat dit vanuit je hart komt en niet omdat er ergens een gebod in de bijbel staat: Gij zult goede werken doen!

Excuses daarvoor, maar bedankt voor het toelichten. Ik heb namelijk begrepen dat voor de christen de wet niet meer geldig is volgens het volgende vers vanuit de Bijbel:

Romeinen 6:14 - dat wij niet langer onder de wet zijn, maar onder genade;

Kolossenzen 2:14 - dat Jezus het bewijsstuk, dat tegen ons getuigde, had uitgewist;

Galaten 3:13 - dat Christus ons vrijgekocht heeft van de vloek van de wet; en

Galaten 3:24-25 - dat de wet slechts een tuchtmeester was om ons tot Christus te brengen en dat wij niet langer onder een tuchtmeester staan.

Is de wet nu wel of niet van toepassing?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag is dan ook hebben ze dezelfde macht en kennis als ze een eenheid vormen?

Ik weet denk ik wel waar je naartoe wil ik heb uiteraard wel vaker gesprekken met moslims gehad.

Lees eerst filpenzen 2 vers 7 t/m 8 over de menswording van Jezus. Wellicht helpt het jou om de teksten beter te begrijpen waarin Jezus het heeft over o.a. de Vader is meer dan Ik, en dat alleen de Vader het uur van Jezus komst weet etc..

Dit soort bijbelteksten over Jezus(als Mens!) zijn allemaal in het licht van fil 2 vers 7 t/8 te verklaren.

Christenen accepteren zoals in fil 2 vers 7 beschreven staat dat Jezus aan God gelijk is, maar vrijwillig koos om mens te worden en Zichzelf beperkingen op te leggen tijdens Zijn mens-zijn op aarde.

Ik weet dat moslims vaak problemen hebben met het feit dat Jezus zowel God als volledig mens is. Men zet dan teksten die spreken over Jezus als Mens tegenover bijbelteksten die spreken over Jezus als God tegenover elkaar.

Maar zoals je ziet spreekt de bijbel over een positieverandering van Jezus in fil 2 vers 7 en 8

Ik probeer te begrijpen hoe je dit ziet.

PUNT I

Toen de schepping niet bestond, bestond God alleen of was hij onderdeel van 3?

PUNT II

Is hij nu een letterlijke zoon van God of een onderdeel van God?

PUNT III

Een letterlijk zoon van God is een afstammeling van God en dat houdt in: 2 Goden.

Als we naar het belangrijkste gebod kijken zien we staan:

Marcus 12:29 En Jezus antwoordde hem: Het voornaamste VAN ALLE GEBODEN is dit: "Hoor Israël, de Heer onze God is een EENIG Heer.

Dit wordt ook benadrukt in de volgende verzen:

Marcus 10:18 En Jezus zeide tot hem: Wat noemt gij MIJ goed? NIEMAND is goed DAN de

ENIGE GOD.

Mattheüs 19:17 En hij zeide tot hem: Wat noemt gij mij goed? Niemand is goed dan de

ENIGE God.

Mattheüs 23:9 En gij zult niemand Vader heten op de aarde, want één is uw Vader, Hij, die in den hemel is.

Nergens iets te lezen over de 3 eenheid als een gebod of het belangrijkste gebod. Jezus vzmh bevestigde dus hier dat er maar 1 Absolute Autoriteit is.

Als Jezus vzmh als mens stierf hoe kon hij dan sterven voor de gehele mensheid? Een mens voor een mens, toch? Stierf hij wel voor de gehele mensheid?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is toch helaas vrijwel altijd hetzelfde met die islamieten die op christelijke fora verschijnen. Hoe voorspelbaar. In al die jaren dat ik op Credible rondhang waren er van al die islamieten die langs zijn geweest slecht 1 of 2 in staat om op een normale manier vragen te stellen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is toch helaas vrijwel altijd hetzelfde met die islamieten die op christelijke fora verschijnen. Hoe voorspelbaar. In al die jaren dat ik op Credible rondhang waren er van al die islamieten die langs zijn geweest slecht 1 of 2 in staat om op een normale manier vragen te stellen.

Misschien waren de antwoorden niet duidelijk of bevredigend? Niet altijd een vinger naar een ander wijzen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarnaast staat er in de Bijbel (Romeinen 8 geloof ik) dat wanneer je je hart opent voor de Geest, deze je op het rechte pad zal lijden. Wanneer je gehoorzaamt aan je egoïstische ik zul je zondes begaan, wanneer je gehoorzaamt aan de Geest zul je het goede doen.

Hoe is dit te controleren dan? Hoe weet je wat goed en slecht is? Volgens welke criteria?

Link naar bericht
Deel via andere websites
PUNT I

Toen de schepping niet bestond, bestond God alleen of was hij onderdeel van 3?

God is een Drie-Eenheid. Toen God bestond, voor de schepping was Hij Drie-Een.
PUNT II

Is hij nu een letterlijke zoon van God of een onderdeel van God?

Jezus Christus is Zoon van God de Vader, namelijk 'God de Zoon'. Jezus Christus,

eniggeboren Zoon van God,

vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

PUNT III

Een letterlijk zoon van God is een afstammeling van God en dat houdt in: 2 Goden.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

Als Jezus als mens stierf hoe kon hij dan sterven voor de gehele mensheid?

Jezus Christus was zovel volkomen mens, als volkomen God.

Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.

Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria

en is mens geworden.

Hij werd voor ons gekruisigd,

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven

Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.

Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.

Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden

en

Zo is dan het rechte geloof, dat wij geloven en belijden, dat onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

Hij is God, uit de zelfstandigheid des Vaders vóór alle tijden gegenereerd; en een mens uit de zelfstandigheid Zijner moeder in den tijd geboren;

Volkomen God, volkomen mens, hebbende een redelijke ziel en een menselijk vlees;

Den Vader gelijk naar de Godheid, minder dan de Vader, naar de mensheid.

Die, hoewel Hij God en mens is, zo is Hij nochtans niet twee, maar één Christus;

Hij is één, niet door verandering der Godheid in het vlees, maar door de aanneming der mensheid in God;

Hij is één, niet door vermening der zelfstandigheid, maar door éénheid des Persoons.

Een mens voor een mens, toch? Stierf hij wel voor de gehele mensheid?
Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.†(1Kor. 15:22)
Link naar bericht
Deel via andere websites
PUNT I

Toen de schepping niet bestond, bestond God alleen of was hij onderdeel van 3?

God is een Drie-Eenheid. Toen God bestond, voor de schepping was Hij Drie-Een.

Bedankt voor het nemen van de tijd om antwoord te geven. Waarom zien we dit niet in Genesis terug. Graag antwoorden met bewijsvoering en met duidelijke referenties s.v.p.:

Deuteronomium 6:4 Hoor, Israël, de Heer, onze God, is de enige Heer;

1 Korintiërs 8:4 Zo weten wij nu van de spijs des afgodenoffers, dat een afgod niets is in de wereld, en dat er geen ander God is dan de enige.

Galaten 3:20 De middelaar nu is niet middelaar van éénen, maar God is de éénige.

1 Timoteüs 2:5 Want er is één God, en één middelaar tussen God en de mensen, namelijk de mens Christus Jezus,

Nergens zien we dus dat er gesproken wordt van 3-1 of 1-3 etc.

PUNT II

Is hij nu een letterlijke zoon van God of een onderdeel van God?

Jezus Christus is Zoon van God de Vader, namelijk 'God de Zoon'. Jezus Christus,

eniggeboren Zoon van God,

vóór alle tijden geboren uit de Vader.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

Gaarne referenties geven svp dan kan ik gerichter reageren. Door alleen maar verzen te citeren zonder verwijzigen komen we niet echt ver.

PUNT III

Een letterlijk zoon van God is een afstammeling van God en dat houdt in: 2 Goden.

God uit God, licht uit licht, ware God uit de ware God.

Geboren, niet geschapen, één in wezen met de Vader,

IDEM

Als Jezus als mens stierf hoe kon hij dan sterven voor de gehele mensheid?

Jezus Christus was zovel volkomen mens, als volkomen God.

Hij is voor ons, mensen, en omwille van ons heil uit de hemel neergedaald.

Hij heeft het vlees aangenomen door de heilige Geest uit de Maagd Maria

en is mens geworden.

Hij werd voor ons gekruisigd,

Hij heeft geleden onder Pontius Pilatus en is begraven

Hij is verrezen op de derde dag, volgens de Schriften.

Hij is opgevaren ten hemel: zit aan de rechterhand van de Vader.

Hij zal wederkomen in heerlijkheid om te oordelen levenden en doden

en

Zo is dan het rechte geloof, dat wij geloven en belijden, dat onze Heere Jezus Christus, Gods Zoon, God en mens is.

Hij is God, uit de zelfstandigheid des Vaders vóór alle tijden gegenereerd; en een mens uit de zelfstandigheid Zijner moeder in den tijd geboren;

Volkomen God, volkomen mens, hebbende een redelijke ziel en een menselijk vlees;

Den Vader gelijk naar de Godheid, minder dan de Vader, naar de mensheid.

Die, hoewel Hij God en mens is, zo is Hij nochtans niet twee, maar één Christus;

Hij is één, niet door verandering der Godheid in het vlees, maar door de aanneming der mensheid in God;

Hij is één, niet door vermening der zelfstandigheid, maar door éénheid des Persoons.

Een mens voor een mens, toch? Stierf hij wel voor de gehele mensheid?
Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.†(1Kor. 15:22)

Zou je misschien gewoon kunnen antwoorden op mijn vraag dan verzen te kopiëren en te plakken? Anders komt er niets van de dialoog.

Wassalaam

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat er een gevaar zit in het te goed willen begrijpen van God. Zou God geheel te begrijpen zijn dan zou Hij zijn zoals jij en ik. Op dat moment zou ik niet meer in Hem willen geloven, want dat betekend niet dat hij alwetend is, niet almachtig, niet alomtegenwoordig enzovoort. En wat is mijn geloof dan nog waard? Ik geloof in Iemand die veel groter is als dat.

Ik zal God nooit geheel begrijpen, net als de mensen in de bijbel gaat God mijn verstand compleet te boven. En hoe meer ik over God lees, hoe minder ik Hem begrijp maar hoe meer ik Hem lief heb. Omdat ik zie dat Hij nog veel groter, mooier, machtiger en krachtiger is dan ik zelfs maar kan verzinnen of begrijpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Muslimonline,

hoe kijk jij aan tegen 1 johannes 5:7

7 Want drie zijn er die getuigen in de hemel: de Vader, het Woord en de Heilige Geest; en deze drie zijn één.

Salaam,

Met alle respect, het is toch algemeen bekend dat dit een latere toevoeging is en niet te vinden in de oudere manuscripten?

De Statenvertaling zegt:

http://www.statenvertaling.info/1jh5.htm

Want15) Drie zijn er,16) Die getuigen in den hemel,17) de Vader, het Woord18) en de Heilige Geest; en deze Drie zijn19) Een.20) 8En drie zijn er,21) die getuigen op de aarde, de Geest,22) en het water, en het bloed; en die drie zijn tot een.23)

Zie ook het volgende artikel

http://yhvh.nl/index.php/1-johannes-57

Zie de verschillen

http://bijbel.hispage.nl/index.php

Wassalaam

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat er een gevaar zit in het te goed willen begrijpen van God. Zou God geheel te begrijpen zijn dan zou Hij zijn zoals jij en ik. Op dat moment zou ik niet meer in Hem willen geloven, want dat betekend niet dat hij alwetend is, niet almachtig, niet alomtegenwoordig enzovoort. En wat is mijn geloof dan nog waard? Ik geloof in Iemand die veel groter is als dat.

Ik zal God nooit geheel begrijpen, net als de mensen in de bijbel gaat God mijn verstand compleet te boven. En hoe meer ik over God lees, hoe minder ik Hem begrijp maar hoe meer ik Hem lief heb. Omdat ik zie dat Hij nog veel groter, mooier, machtiger en krachtiger is dan ik zelfs maar kan verzinnen of begrijpen.

Ik denk dat ik je mening deel dat God niet te begrijpen is en dat hoeft ook niet. Maar de eenheid van God is wel te begrijpen als we de geschriften analyseren. Ik zal een citaat uit de koran geven die een beetje overeenkomt met wat jij verwoord hebt:

Koran vers 112:1. Zeg: "Allah is de Enige.

Koran vers 112:2. Allah is zichzelf genoeg, Eeuwig.

Koran vers 112:3. Hij verwekte niet, noch werd Hij verwekt

Koran vers 112:4. En niemand is Hem in enig opzicht gelijk."

God is 1

Hij is onafhankelijk van alles en iedereen

Hij heeft geen vader, moeder en kinderen (zuiver monotheïsme)

En niets is met Hem te vergelijken

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid