Spring naar bijdragen

Geldt de wet nu nog?


Aanbevolen berichten

Ik wil weten van jullie van wetten volgen in de bijbel vind.

Mijn perspectief:

Ik vind dat je de wetten in de bijbel niet moet volgen, omdat het moet. God heeft ons een vrije keus gegeven om te doen wat we willen. Het is niet zo goed om de wetten te volgen, omdat je dan een betere christen ben (dit is geen oordeel tegenover iemand). Het is niet fout, maar het kan altijd nog beter. Ik geloof dat het doel van christen zijn om op Jezus te lijken. Jezus zei dat je in hem de Vader kan zien. De Vader is liefde. Dus gaf Jezus heel veel liefde. Als wij heel veel liefde geven, dan lijken we meer op Jezus. Als je dan de wetten gaat doen, omdat je het uit liefde doet, vind ik het het alle best.

voorbeeld:

Je hebt de kans om iets te stelen uit een huis, omdat er een ongeluk is gebeurt en de bewoners met de politie, om de hoek, praten. Als je het niet steelt, omdat je het niet mag. Dan vind ik dat je voor 60 % goed bezig ben. Als je het niet steelt, omdat je het uit liefde niet doet, dan is het 100% goed, omdat je dan die mensen het gun om niet bestolen te worden. Dus je denkt eerst aan een ander dan aan je zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 253
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

IK ben het met je eens dat het onze keus moet zijn en niet opgelegd door wetten. Als wij geleidt worden door de de liefde van Jezus en God als Vader ervaren en niet als aardse vader dan heb je ook geen moeite om bepaalde dingen te laten of juist wel te doen.

Ik eet zo min mogelijk vlees omdat ik uit liefde voor dieren vind dat een mens dat dezer tijden niet nodig heeft om gezond te leven. Dat heb ik mijzelf niet opgelegd, soms eet ik ook vlees omdat ik het lekker vind. Maar als ik al op tv niet kan aanzien hoe een leeuw een gazelle verorbert dan is het van mij toch hypocriet om zelf vlees te eten alleen omdat ik er geen koe meer in herken.... maar ik dwaal af.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@ TS

Ik ben het deels met je opvatting eens.

Eens, we hebben een vrije wil gekregen. Maar niet om te doen wat we zelf willen. Wanneer ik eerlijk ben, en diep in mezelf kijk, zijn er genoeg momenten geweest waarin ik niet deed wat ik wilde, en dus het juiste deed. We willen als mensen nu eenmaal niet altijd zuivere koffie.

Ik ben het ook met je eens dat het volgen van de wetten (ik ga ervan uit dat je de 10 geboden bedoeld?) niet zaligmakend is. Integendeel. Wanneer je je als Christen alleen richt op het volgen van de wetten en "the bigger picture" mist, denk ik zelfs dat het gevaar op de loer ligt om té gefocust te zijn op de wetten, en minder met alles wat om je heen gebeurd. Natuurlijk kunnen de wetten houvast geven en sommige mensen en geloofsrichtingen vinden dit prettig, maar ik kan me wat passages uit de Bijbel herinneren waarin Jezus regelmatig woorden had met mensen die puur aan de wetten vasthielden.

Dit neemt niet weg dat het leven m.i. geen speeltuin is waarin we kunnen doen wat we willen en dit vervolgens onder het kopje "Ja, maar we hebben toch vrije wil gekregen!" te zetten.

Ik leef naar het citaat: "Heb God lief boven alles, en je naaste als jezelf". Als je dat vasthoud bij het maken van een keuze zit je ongetwijfeld goed. En zit je niet goed? Jammer dan. Je hebt die keuze dan in ieder geval gemaakt vanuit de liefde voor God, en ik geloof niet dat God ons dat kwalijk zal nemen.

Just my 2 cents..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste broeders en zusters,

Ik ben het volkomen eens dat Jezus voor onze zonden is gekruisigd en hiermee het lam van God is, dus dat het offeren overbodig is.

Wel ben ik van mening dat de 10 geboden nooit zijn gewijzigd of nietig zijn verklaard, het is een weerspiegeling voor ons gedrag. Ik ben dan ook wel van mening dat wij onszelf niet kunnen verlossen, dus dat houden aan de wet niet tot verlossing lijdt maar tot het volgen van Jezus uit liefde en genade.

Maar mijn vraag is, hoe weten we nou welke tradities van het oude testament nog gelden en welke niet meer door de komst van Jezus? Denk aan feestdagen, onderwerpen in Leviticus etc.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste broeders en zusters,

Ik ben het volkomen eens dat Jezus voor onze zonden is gekruisigd en hiermee het lam van God is, dus dat het offeren overbodig is.

Wel ben ik van mening dat de 10 geboden nooit zijn gewijzigd of nietig zijn verklaard, het is een weerspiegeling voor ons gedrag. Ik ben dan ook wel van mening dat wij onszelf niet kunnen verlossen, dus dat houden aan de wet niet tot verlossing lijdt maar tot het volgen van Jezus uit liefde en genade.

Maar mijn vraag is, hoe weten we nou welke tradities van het oude testament nog gelden en welke niet meer door de komst van Jezus? Denk aan feestdagen, onderwerpen in Leviticus etc.

Hallo broeder,

De bijbel leert dat Jezus de wet heeft vervuld en wij niet langer onder de wet maar onder de genade leven. Je leeft nu vanuit de Geest, Hij wordt de Helper genoemd en zal je in alles onderwijzen. God zal zijn wetten in je hart schrijven, levende woorden van kracht die je in je dagelijkse leven voor elke situatie nodig hebt. De Geest zal je altijd naar Jezus verwijzen. In alles wil God in jouw leven betrokken zijn, leef dus vanuit zijn Geest, je bent vrijgemaakt.

De vraag stellen wat mag wel en wat mag niet geeft eigenlijk al aan dat je nog steeds onder de wet zit. Jezus heeft je daar nu juist van vrijgekocht, je hebt rechtvaardigheid als een gift ontvangen. De bijbel is het levende Woord van God en zonder de Geest zal het een dood boek zijn, de letter dood, maar de Geest maakt levend. Alleen de Geest kan het Woord tot leven brengen en je openbaringen geven, zonder de Geest zul je weer onder de wet en het oordeel komen omdat bijbelteksten dan geen leven voortbrengen maar juist oordeel. Je hebt Gods Geest nodig om de bijbel vanuit het volbrachte werk van Jezus in de juiste context te gaan begrijpen. Je kan nog zoveel studie gevolgd hebben, zonder de Geest is de bijbel gewoon een boek als alle andere boeken en zal het je niets brengen.

Gelukkig heeft God ook bedienaren en de kerk ingesteld als lichaam van de gemeente om ons te helpen als we het zelf soms moeilijk vinden. Dat neemt echter nooit de plaats in van de Geest.

Als laatste, het OT gaat grotendeels over het volk van God, de joden die onder een oud verbond leefde, jij valt niet onder deze categorie dus jij hoeft alleen maar naar het nieuwe verbond te kijken, naar Paulus die het evangelie naar de heidenen heeft gebracht. Blijft soms vreemd hoe mensen die geen Jood zijn en niet onder het oude verbond met God leven zich toch afvragen of ze wel of niet de wetten uit Leviticus moeten naleven :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Wet verklaart ons schuldig.

Ook al zijn de Wetten samengevat / hangen ze aan de 2 Grote Geboden van Liefde, we kunnen ze niet houden, want de zondige gedachten (haat, neid, enz) die we allemaal weleens hebben maken ons onwaardig voor God.

Daarom hebben we geen kans zonder de Gratie.

We zijn dus niet zonder zonde, maar het is ons vergeven.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat ik deze vragen beter niet kan stellen, omdat de geloofsovertuiging wat betreft het navolgen van de wet of niet een rol speelt vóórdat er kan worden gedacht over welke wetten nu nog letterlijk van toepassing zijn.

Ik geloof dat Jezus het lam voor onze zondes is en hiermee de ceremoniële wet aan het kruis heeft genageld (zoals b.v. het offeren van dieren). Echter geloof ik wel dat de 10 geboden nog steeds van kracht zijn en deze een lijdraad zijn om een leven volgens Gods wil te leven. Begrijp me hierin niet verkeerd, ik geloof zeker dat Jezus ons heeft verlost en wij geen punten kunnen winnen door het volgen van de wet. Maar de 10 geboden is een weerspiegeling van God en kan worden gebruikt als weerspiegeling van onszelf. De 10 geboden zo goed mogelijk naleven uit liefde en genade en uit bestwil voor jezelf, want wat voor slechts en ontoepasselijk staat er in de 10 geboden dat deze zou zijn afgeschaft? In mijn ogen onmogelijk, er staat zelfs de schepping in vermeld (Sabbat).

Veel mensen halen teksten van Paulus aan, maar vergeet niet dat hij zegt dat hij de wet niet tegenspreekt. Het is een moeilijke tekst waaruit veel verschillende interpretaties voortvloeien. Ik ben in ieder geval van mening dat hij sterk wilt aanhalen dat we niet moeten denken dat we onze eigen ticket naar de hemel kunnen verdienen door de wet na te leven, maar dat Jezus ons heeft verlost. En dat de wet zo goed mogelijk naleven uit je hart moet komen uit genade, maar hierbij wetende dat de gedachte om punten te scoren niet relevant is. Soms vragen mensen: waarom zou je niet zondigen als Jezus ons al heeft verlost? Nou om de simpele reden dat God niet gek is, hij kent je beweegredenen en weet of je bewust of onbewust zondigt.

"Want dit is de liefde tot God, dat wij Zijn geboden in acht nemen; en Zijn geboden zijn geen zware last" (1 Johannes 5:3).

Het is weer een veel langer verhaal geworden dan ik eigenlijk in gedachte had..

Maaar conclusie is eigenlijk dat ik het moeilijk vind om tradities en overige wetten (zoals bijbelse feesten) te scheiden van de ceremoniële wetten en mijn vraag is of iemand hier dieper op in kan gaan.

Maar heb net een gesprek gehad met een predikant die mij heeft verteld dat het inderdaad moeilijk is, maar hierbij moet worden gedacht aan toepassing voor deze tijd. Bijbelse feesten, bv. het pesachmaal, wordt bij ons nu gevierd als het avondmaal elk kwartaal (zoals Jezus dit aan zijn disciplen voordeed voordat hij stierf). Verder staan er veel hygiëneregels geschreven, maar velen hiervan zijn ook niet meer van toepassing in deze tijd omdat we nu veel meer luxe hebben. Een ander voorbeeld is dat God verbied om sieraden te dragen en haren te vlechten, dit had te maken met de machtspositie in die tijd die je daarmee liet zien. Ik denk dat God wilt benadrukken dat het dragen of hebben van bepaalde dingen niet de reden moet hebben dat je wilt laten zien dat je macht hebt of een bepaalde status.

Toch bedankt voor jullie reactie en wens jullie een gezegende dag toe.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geloof dat Jezus het lam voor onze zondes is en hiermee de ceremoniële wet aan het kruis heeft genageld (zoals b.v. het offeren van dieren). Echter geloof ik wel dat de 10 geboden nog steeds van kracht zijn en deze een lijdraad zijn om een leven volgens Gods wil te leven .

2 kor 3 geeft meer inzicht hoe wij niet langer onder de wet zijn:

3 Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten.

Hier wordt duidelijk een tegenstelling neergezet tussen de wet en de Geest. Wat God nu op ons hart schrijft is dus niet de wet, anders zou dit vers een leugen zijn. Daarna wordt de tegenstelling nog duidelijker:

7 En indien de bediening des doods in letteren bestaande, en in stenen ingedrukt, in heerlijkheid is geweest, alzo dat de kinderen Israëls het aangezicht van Mozes niet konden sterk aanzien, om de heerlijkheid zijns aangezichts, die te niet gedaan zou worden.

8 Hoe zal niet veel meer de bediening des Geestes in heerlijkheid zijn?

9 Want indien de bediening der verdoemenis heerlijkheid geweest is, veel meer is de bediening der rechtvaardigheid overvloedig in heerlijkheid.

Hier gaat het over de bediening des doods (wet) en de bediening des Geestes. Je zult een keuze moeten maken waarvoor je gaat, als we nog steeds de wet moeten naleven of proberen na te leven dan slaan deze teksten nergens op. Blijkbaar is ook proberen de wet te houden niet iets wat God wil, want de kracht van de zonden is de wet. De wet had ook alleen maar tot doel om onze zonden zichtbaar te maken, zodat wij gingen beseffen dat wij een Redder nodig hadden.

Wat is het nut om een nieuw verbond in te stellen als het oude nog steeds bestaat? De wet werd tegen ons gebruikt, maar door de dood van Jezus is de wet vervuld en klaar. Deze kan ons nooit meer aanklagen, het wapen waarmee de duivel ons dagelijks aanklaagde bij God is onbruikbaar geworden. De wet kan mij nooit meer veroordelen, omdat het oordeel al op Jezus is geweest. Ik leef nu onder de bediening des Geestes en die zal nooit ingaan tegen de wet van God. Het verschil is echter dat de Geest nu op mijn hart schrijft de dingen die van God zijn zoals geduld, liefde, barmhartigheid en overige vruchten van de Geest. Mijn oude mens steekt nu en dan de kop op en zondigt, maar daar is gelukkig een overvloed aan genade voor.

Is God niet een fantastische God? Alleen Hij kan zo volkomen perfect redden dat het niet langer meer van onze daden afhangt. Gelukkig maar, anders gingen we allemaal regelrecht naar de hel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is God niet een fantastische God?

Nee.

Als Hij fantastisch zou zijn, zou Hij betrekking hebben op fantasie.

Ontopic: Het NT laat zien hoe het OT voor onze tijd moet worden uitgelegd. Zo geeft Jezus aan dat best aren mogen worden geplukt op de sabbat en een dier uit een put mag worden gered en geeft Paulus aan dat ieder zelf vrijheid heeft om een feestdag wel of niet te houden, in lijn met het geweten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is God niet een fantastische God?

Nee.

Als Hij fantastisch zou zijn, zou Hij betrekking hebben op fantasie.

.

Dit is nu een klassiek voorbeeld van een zin uit context halen en er een andere betekenis aan geven. Duidelijk mag zijn dat ik bedoelde dat God een hele gave God is die ons weergaloos goed gered heeft, maar goed, muggenziften is ook een vak.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou netter zijn om gewoon te concluderen dat we verschillend omgaan met taal, mede met betrekking tot God (verschillend omgaan met taal, op grond van onze verschillende tradtie - over traditie gesproken), dan mij ongefundeerd te betichten van uit de context halen en muggenzifterij. Maar goed, BOT maar weer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jullie hebben beide gelijk:

1fan·tas·tisch bn, bw 1 aan fantasie ontsproten 2 toverachtig mooi 3 ongelooflijk, zeer: ~ duur

2fan·tas·tisch tw enorm, geweldig

Vandaar ook mijn opmerking over context, dan zou je moeten concluderen dat ik het niet heb over toverachtig, aan de fantasie ontsproten etc maar over geweldig.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het zou netter zijn om gewoon te concluderen dat we verschillend omgaan met taal, mede met betrekking tot God (verschillend omgaan met taal, op grond van onze verschillende tradtie - over traditie gesproken), dan mij ongefundeerd te betichten van uit de context halen en muggenzifterij. Maar goed, BOT maar weer.

Serieus Eulogia? Vind je werkelijk niet dat jij hier degene bent die de boel uit context trekt met dit onzinnige antwoord over dat ik met fantastische God bedoeld een fantasie en toverachtig figuur? Hoe lang ken je me nu al?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik weet dat je het op een goede manier bedoeld hebt. Daarom vind ik het onnodig als over mij wordt geschreven dat ik het uit de context zou trekken. Ik zou hier graag het een en ander uitleggen, maar dat zou de crew als offtopic bestempelen, dus ik laat het hierbij.

P.s. kan/wil iemand mij uitleggen hoe ik een nieuw topic kan openen op dit nieuwe forum? Volgens mij was het mij al eens gelukt om een nieuw topic te openen, maar op dit nieuwe forum kan ik deze functie niet zo heel overduidelijk vinden en misschien wil iemand mij op deze functie wijzen..? Alvast bedankt *:}

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je de wet volgt voor je zelf, zodat jij in de hemel komt gaat het niet lukken. Alleen Jezus met liefde volgen brengt je naar de hemel. Hij heeft de ultieme offer gebracht en met liefde. Het enigste dat je kan doen is terug liefde geven en dat is geeneens genoeg.

Met liefde bedoel ik dit:

Love like you never been hurt~

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeur niet, het was hardstikke duidelijk wat er met "fantastisch" werd bedoeld.

Het is niet netjes om zo te reageren. Het was inderdaad duidelijk wat met 'fantastisch' werd bedoeld, maar er bestaan verschillende opvattingen over hoe dat woord te gebruiken in relatie tot de Schepper.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zeur niet, het was hardstikke duidelijk wat er met "fantastisch" werd bedoeld.

Het is niet netjes om zo te reageren.

Kon idd ook anders...
Het was inderdaad duidelijk wat met 'fantastisch' werd bedoeld, maar er bestaan verschillende opvattingen over hoe dat woord te gebruiken in relatie tot de Schepper.
Maar dat was nu toch off topic, maar het meeste van het topic gaat daar over... :?:#

Maar, inderdaad, lijkt me dat de fantasie tekort zal schieten.

Ik verlang naar de dag dat het allemaal duidelijk mag zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid