Spring naar bijdragen

Kerk der Kopimisten


Aanbevolen berichten

Zweden erkent filesharing als godsdienst

De Zweedse overheid heeft filesharing officieel als een religie erkend. De Kerk der Kopimisten probeerde al een jaar om hun leer als religie erkend te krijgen, en dat is nu gelukt, bevestigt de Zweedse overheid naar aanleiding van berichten in de media.

Daarmee is filesharing in Zweden officieel een religie, bevestigt een woordvoerster van de Kammarkollegiet tegenover Tweakers.net.

Die instelling is belast met het aanmerken van groeperingen als een religieuze gemeenschap. De Kerk der Kopimisten - afkomstig van de term kopimi, uit te spreken als copy me - heeft drie keer een aanvraag moeten doen om als religie te worden aangemerkt.

Om als kerk te worden aangemerkt, moesten de Kopimisten hun manier van geloofsbeleving vastleggen. Dat is het kopiëren en delen van informatie, zegt de oprichter van de kerk, filosofiestudent Isak Gerson, tegenover Wired. "Kopiëren staat centraal voor de kerk en zijn leden", schrijft de kerk.

De 'kerk' zou inmiddels drieduizend aanhangers hebben. De erkenning als religie maakt onder meer overheidssubsidie mogelijk, evenals belastingvoordelen bij het doen van donaties. Het betekent echter niet dat leden van de kerk auteursrechtenschending mogen plegen: ook Kopimisten moeten zich aan de auteurswetgeving houden.

In Zweden vond eerder al de Piratenpartij zijn oorsprong. De Zweedse piraten kregen bij de recentste parlementsverkiezingen niet genoeg stemmen voor een zetel, maar hebben wel twee zetels in het Europees Parlement weten te bemachtigen.

Bron: http://tweakers.net/nieuws/79143/zweden ... ienst.html

Een snel groeiende godsdienst schat ik zo in. Spijtig dat de religieuze vrijheid van deze groep zo ernstig beperkt wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
het is me niet duidelijk wat hun 'boodschap' of doelstelling is.

'Eerlijk zullen we alles delen'.

Ik ben benieuwd of ze hun geloof ook gaan 'seeden'.

Wat vooral ernstig is dat de overheid daadwerkelijk erkenning en subsidies geeft. Dat is niet mis!

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid