Spring naar bijdragen

Jezus als puber


Aanbevolen berichten

Elk jaar met kerst vieren we hoe Jezus als baby naar de aarde gekomen is, klein en kwetsbaar. Toch is er verder weinig over Zijn jeugd bekend. Zijn geboorte komt nog net wel aan bod in de Evangeliën, maar veel meer krijgen we niet te horen. Marcus slaat het zelfs over en begint maar meteen met Jezus’ eerste optreden. De evangelist Lucas geeft ons echter een klein inkijkje in Jezus’ jeugd:

‘Zijn ouders gingen jaarlijks voor het pesachfeest naar Jeruzalem. Toen hij twaalf jaar was, maakten ze weer hun gebruikelijke pelgrimstocht. Na afloop van het feest vertrokken ze naar huis, maar Jezus bleef in Jeruzalem achter zonder dat zijn ouders het wisten. In de veronderstelling dat hij zich bij het reisgezelschap bevond, reisden ze een hele dag voordat ze hem overal onder hun verwanten en bekenden begonnen te zoeken. Toen ze hem niet vonden, keerden ze terug naar Jeruzalem om hem daar te zoeken. Na drie dagen vonden ze hem in de tempel, waar hij tussen de leraren zat, terwijl hij naar hen luisterde en hun vragen stelde. Allen die hem hoorden stonden versteld van zijn inzicht en zijn antwoorden. Toen zijn ouders hem zagen, waren ze ontzet, en zijn moeder zei tegen hem: ‘Kind, wat heb je ons aangedaan? Je vader en ik hebben met angst in het hart naar je gezocht.’ Maar hij zei tegen hen: ‘Waarom hebt u naar me gezocht? Wist u niet dat ik in het huis van mijn Vader moest zijn?’ Maar ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam. Zijn moeder sloot alles wat er met hem gebeurd was in haar hart. Jezus groeide verder op en zijn wijsheid nam nog toe. Hij kwam steeds meer in de gunst bij God en de mensen.’

(Lucas 2:41-52 NBV)

‘Kind, wat heb je ons aangedaan?’
Het is lastig Jezus in te denken als kind en nog lastiger als puber denk ik. Hij lijkt hier maar een recalcitrant jongetje, dat zijn ouders dagenlang naar Hem laat zoeken en hen erg bezorgd maakt. Dat waren ze niet van Hem gewend, en zeker niet de eerste keer dat Hij mee zou gaan naar Jeruzalem. Misschien waren Jozef en Maria het wel te veel gewend, dat Hij gewoon hun brave zoon was en niet de Zoon van God. Jezus herinnert hen er aan dat Hij ten eerste valt onder het gezag van Zijn hemelse Vader. Ze hadden het kunnen weten, dat Hij een andere oorsprong, een andere bestemming had.

Is daarmee dan de kous af? Er staat: Maar ze begrepen niet wat hij tegen hen zei. Hij reisde met hen terug naar Nazaret en was hun voortaan gehoorzaam.(vs 50, 51a) Helaas begrepen Zijn ouders toen nog niet wat Hij wilde zeggen. Misschien heeft Hij wel een pak slaag gehad van Jozef voor Zijn ongehoorzaamheid. We weten het niet. Wel weten we dat Hij hen daarna gehoorzaam was. Jezus leerde toen al de les die Hij later de farizeeën voorhield:  je kunt nog zo vroom doen en denken God te gehoorzamen maar als je ondertussen tegen Gods geboden ingaat bega je toch een fout (zie Marcus 7:9-15).

Zo heeft Jezus gehoorzaamheid geleerd. Hij groeide verder op en Zijn wijsheid nam nog toe. Veel weten we verder niet, maar dat hoeft ook niet. Het helpt ons niet te speculeren, of Jezus nu gepuberd heeft of niet. Het belangrijkste dat we denk ik kunnen leren is dat we niet onze eigen vroomheid ons in de weg moeten laten zitten. Als onze naaste hulp nodig heeft, als Gods geboden duidelijk zijn, laten we er dan voor waken vrome woorden sprekend die geboden uit te hollen. Dan zijn we net als de priester en de tempeldienaar, vrome en waardige mannen, maar te hoog verheven om een arme gewonde man langs de weg te helpen.*

 

* Lees meer hierover in Lucas 10:25-37.

Link naar bericht
Deel via andere websites

We weten, behoudens de geboorte en bediening van Jezus, verder niet veel over zijn leven. De koppeling die je legt tussen gehoorzaamheid en het houden van geboden in het kader van vroom gedrag is wel een interessante. Ik zie alleen niet direct de relatie tussen Jezus die zijn ouders gehoorzaamd en het gehoorzamen van God, kan je daar wat meer over schrijven hoe je dat ziet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, voor een deel gaan de kudo's daarvoor naar een predikant. Hij schetste namelijk dat Jezus in de tempel thuishoorde, bij zijn Vader het eerst. En dan pas bij Zijn aardse ouders. Toch lijkt Jezus hier te handelen in strijd met het vijfde gebod, aangezien Hij zijn aardse ouders ongehoorzaam is. De predikant loste dit op door aan te geven dat God de Vader inderdaad belangrijker was dan aardse ouders. Het vijfde gebod komt echter ook van God. Dus wat Jezus later aankaart tegenover de farizeeën, met het 'korban', zien we hier terug: Jezus is God gehoorzaam door zijn ouders te gehoorzamen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid