Spring naar bijdragen

Heeft God meer leven geschapen in het heelal?


Gast Anon_phpbb

Aanbevolen berichten

Dat weet ik. Wel durf ik met zekerheid te stellen dat God géén intelligent leven geschapen heeft, naast de mens. (Nu ja, tenzij Engelen daaronder vallen.)

Wat dacht je van dolfijnen? Die zijn echt verbluffend intelligent. De EO zond van de week nog een programma uit over dolfijnen (BBC) Het IQ van een dolfijn is naar schatting goed vergelijkbaar met dat van de mens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je vraagt je af wat er gebeurt was als de Dolfijn landdier gebleven was?

het is juist hun wateromgeving die tot die hoge intelligentie geleidt heeft. Op het land hoef je blijkbaar niet zo slim te zijn om te overleven, want primaten zijn een uitzondering binnen de landdieren groep. Alle zeezoogdieren zijn relatief slim, terwijl lang niet alle landzoogdieren dat zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wat dacht je van dolfijnen? Die zijn echt verbluffend intelligent. De EO zond van de week nog een programma uit over dolfijnen (BBC) Het IQ van een dolfijn is naar schatting goed vergelijkbaar met dat van de mens.

Eigenlijk dacht ik daar niet over :).

maar is het niet verstandiger om pas dingen met zekerheid te stellen als je er goed over nagedacht hebt?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je vraagt je af wat er gebeurt was als de Dolfijn landdier gebleven was?
Bewijs dan eerste eens dat het ooit een landdier is geweest (of er van af stamt).

de dolfijn is nooit een landdier geweest. De voorouders van de dolfijn wel. Daar is een heleboel bewijs voor. Bijvoorbeeld dat zeezoogdieren een ruggegraat hebben die voor land geschikt is. vissen zwemmen door hun staart vin heen en weer te bewegen, zeezoogdieren kunnen dat niet, die bewegen hem op en neer, omdat dat bij lopende landdieren ook zo ging (en gaat). Ook is hun botstructuur identiek aan die van aan het land levende verwanten. Walvissen hebben bijvoorbeeld nog kleine achterpootjes (die zitten in hun lichaam verborgen en steken niet meer uit) een beetje vergelijkbaar met ons staartbeentje, dat ook geen functie meer heeft.

anyway, off topic, dus in deze draad hou ik hierover op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Aanwijzingen zijn er wel ja, maar bewijzen zijn er niet.

Dus plausibel is het wel.

Dat vind ik een woordspelletje.

Evidence kun je ook als bewijs vertalen, proof idem. Verschil is dat niks in de wetenschap 'proven' is, maar dat een hoop in de wetenschap wel evidence based is. Als men het binnen de huidige hedendaagse wetenschap over bewijs heeft, is dat 'evidence'. Dat zou je dan ook met 'aanwijzing' kunnen vertalen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hmmm, wie zegt dat er geen andere planeten zijn met leven? Wat vreemd om zo stellig te beweren dat wij de enige zijn en dat dit met de Bijbel rijmt. Convergerende evolutie maakt t niet onaannemelijk dat evt andere levende wezens zzgn humanoiden zijn. Wie weet is Jezus daar ook verschenen en hebben deze wezens ook hun versie van de Bijbel? Of wellicht is t leven idd daar nog niet ver genoeg geevolueerd om uberhaupt te kunnen 'vallen'? Of wellicht is op eoa andere planeet er leven wat niet zo stom is geweest om van 'de boom van kennis van goed en kwaad te eten'? Ik zie nergens in waarom dit allemaal niet mogelijk zou kunnen zijn...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat deze wereld waarop wij leven uniek is.God heeft een plan met de mens,de mens die naar Zijn beeld geschapen is.Naar mijn idee is het zoeken naar leven in het heelal,dat wil zeggen intelligent leven,of aannemen dat dit zou kunnen,bij voorbaat vruchteloos.Misschien dat er hier of daar in die onmetelijke ruimte nog een soort virusje kan overleven,of is er een planeet waar zich een of ander mos bevindt,maar intelligent leven,daarvoor moeten we echt op aarde zijn.Jammer alleen dat niet iedereen op deze wereld zich aldus gedraagt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk niet dat er aliens zijn, twee redenen:

1. Het is onlogisch dat de mens anders naar het beeld van God zou zijn gemaakt, en God in de gedaante van een mens naar de aarde kwam.

2. Genesis 3:20: And Adam called his wife's name Eve; because she was the mother of all living.

Daarnaast is het verhaal dat satan 1/3e van de engelen meenam ook wat dubieus. Dit is alleen zo als je sterren als engelen interpreteert.

Openbaringen 12:4: 4 En zijn staart veegde het derde deel van de sterren van de hemel en wierp die op de aarde. En de draak stond voor de vrouw, die op het punt stond te baren, om haar Kind te verslinden, zodra zij Het gebaard zou hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Hmmm, wie zegt dat er geen andere planeten zijn met leven? Wat vreemd om zo stellig te beweren dat wij de enige zijn en dat dit met de Bijbel rijmt.
Kwestie van geloof. De één gelooft dit, de ander dat.

Christenen geloven wat er in de Bijbel staat, al is de juiste interpretatie niet altijd even voor de hand liggend of (vooralsnog) onbekend.

Convergerende evolutie maakt t niet onaannemelijk dat evt andere levende wezens zzgn humanoiden zijn.
Tja, als je eerst in spontane abiogenese kunt geloven, heb je een punt.

Maar de grens tussen iets dat leeft en iets dat niet leeft ligt op een nogal hoog niveau van complexiteit, dus erg waarschijnlijk is het niet.

Wie weet is Jezus daar ook verschenen en hebben deze wezens ook hun versie van de Bijbel? Of wellicht is t leven idd daar nog niet ver genoeg geevolueerd om uberhaupt te kunnen 'vallen'? Of wellicht is op eoa andere planeet er leven wat niet zo stom is geweest om van 'de boom van kennis van goed en kwaad te eten'? Ik zie nergens in waarom dit allemaal niet mogelijk zou kunnen zijn...
Ik ook niet direct, maar dat zou betekenen dat de Bijbel een BS boek zou zijn.

Maar de Bijbel zelf maakt het aannemelijk dat wat er in staat géén onzin is.

Anders zou ik er ook niks van geloven.

Tja, ergens blijft het ook een gok he...

Maar wat kan je er aan doen als je het wel of juist niet gelooft?

Dat bepaal je niet eens zelf, je ontdekt op een gegeven moment wat je gelooft (mits je kan kiezen uit verschillende levensbeschouwingen).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Buitenaards leven: Leven buiten de aarde is nog nooit waargenomen, althans geen leven wat niet oorspronkelijk van de aarde afkomstig is. Hoe leven ontstaat weten we nog niet zeker, maar er zijn wel hypothesen over en de voorwaarde hoe leven kan ontstaan zijn toch knap lastig. Als de planeten in ons zonnestel een iets andere baan hadden gehad waren wij er waarschijnlijk al nooit geweest. En dan nog, wie weet wat er allemaal wel niet qua ruimtepuin op de aarde moet zijn gestort voor er leven kon ontstaan. Buiten de aarde om is er dus geen empirisch bewijs voor het ontstaan van leven. Nu, het heelal is eigenlijk best groot, om precies te zijn, het schijnt oneindig groot te zijn, zo begreep ik van natuurkundigen. Als het oneindig groot is en er ook oneindig veel sterren en planeten zouden zijn (wat gezien de oerknaltheorie en de uitdijing van het universum het geval zou moeten zijn, zo begreep ik als leek), dan zou, hoe klein de kans ook is dat leven ontstaat, er elders dus leven moeten zijn, want een kleine kans op oneindige mogelijkheden geeft dat je wel ergens raak gooit.

Anyway, waar leven is, betekent het ook niet dat het perse intelligent leven zou zijn, evolutie verondersteld dat namelijk niet. Die kans is dus nog eens veel kleiner. Maar goed, oneindig heelal, oneindig veel kansen.

Als er dan al intelligent leven is, zal dat waarschijnlijk buiten onze waarnemingshorizon liggen. Kortom, wij kunnen het niet waarnemen, het licht heeft ons nog niet bereikt. En al zou het binnen onze waarnemingshorizon liggen (die kans is praktisch nihil lijkt me) en we zouden de technologie hebben het waar te kunnen nemen, dan nog zul je dan werelden zien die al miljarden geleden vernietigd zijn omdat de zon opgebrand was, of we zien een wereld die net ontstaan is zonder leven. Immers, als een ster een miljard lichtjaar ver weg is, zien wij die planeet zoals die een miljard jaar geleden er uit zag. Wij zien sterren aan de hemel die niet meer bestaan…

De aliens zouden natuurlijk kunnen reizen zoals in een sci-fi film, maar die technologie is dus fictie. Op zijn best is het ergens op gebaseerd wat theoretisch niet onmogelijk is. Meestal is dat het zelfs niet. Maar waarvan het niet bewezen is dat het onmogelijk is, hoeft niet mogelijk te zijn. Uiteindelijk is het dan dus ‘The God of the gaps’, maar dan met buitenaardse wezens.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • 11 months later...

God heeft engelen geschapen en er moeten er wel miljoenen zijn, want er staat myriaden maal myriaden (10.000).

(Openbaring 5:11) . . .En ik zag, en ik hoorde een stem van vele engelen rondom de troon en de levende schepselen en de oudere personen, en het aantal van hen was myriaden maal myriaden en duizenden maal duizenden, 

God heeft geen andere planeten gevuld met leven, maar dat zal mogelijk wel gebeuren als hier op aarde God zal regeren d.m.v. zijn koninkrijk onder Christus Jeus, zijn zoon.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid