Spring naar bijdragen

Bijbelse feesten


Aanbevolen berichten

Zoals velen hier weten geloof ik dat Jezus de ceremoniële wetten (alles rondom de offerwet) aan het kruis heeft genageld. Ik geloof dus dat wij ons nog wel moeten houden aan de 10 geboden, met daarbij wetende dat dit een manier van leven is en niet de manier om verlost te worden, want deze prijs kunnen wij onmogelijk betalen. Dit wilde ik even vertellen, omdat ik vaak reacties krijg van je hoeft je niet aan de wetten meer te houden. Dit is ook ieders eigen weg met God, maar ik zou graag van mensen die wel geloven dat de geboden nog gelden willen weten wat zei denken over de feestdagen. Want de Christenen om mij heen vieren dit volgens mij niet of nauwelijks..

wel vieren wij elk kwartaal het heilig avondmaal in de kerk:

Johannes 13:1 ' Het was kort voor Pasen. Jezus wist dat voor hem het uur gekomen was om deze wereld te verlaten en naar de Vader te gaan. Hij had zijn vrienden in de wereld lief, en zijn liefde voor hen zou nu tot het uiterste gaan. Hij zat met zijn leerlingen aan tafel'.

Zie onderstaande teksten, waardoor ik aan het twijfelen ben geraakt of we de andere feesten ook zouden moeten vieren:

Johannes 13:1 ' Het was kort voor Pasen. Jezus wist dat voor hem het uur gekomen was om deze wereld te verlaten en naar de Vader te gaan. Hij had zijn vrienden in de wereld lief, en zijn liefde voor hen zou nu tot het uiterste gaan. Hij zat met zijn leerlingen aan tafel'. --> Jezus vierde zelf Pasen..

- Leviticus 23:1-2 'De feestgetijden des Heeren, die gij als heilige vierdagen zult afkondigen, zijn de navolgende; dit zijn mijn feestgetijden:'.

- Leviticus 23:3(Sabbat): 'Iedere week heeft zes werkdagen, maar de zevende dag is een dag van volstrekte rust; dan moeten jullie al je werk laten liggen en samenkomen ter ere van de Heer. Die dag, de sabbat, moet je vieren als een dag van de Heer, waar je ook woont'.

- Leviticus 23:4 'Voor de overige feesten zijn de volgende dagen vastgesteld:'.

- Leviticus 23:5 (Passover): 'Op de veertiende dag van de eerste maand, in de schemering, begint het paasfeest ter ere van de Heer'.

- Leviticus 23:6 (Feest ongezuurde broden): 'Hierna volgt op de vijftiende dag van die maand het feest van de Ongegiste Broden. Dan moet je zeven dagen brood eten waarin geen gist is verwerkt'.

- Leviticus 23:10-11 (Eerstelingenfeest) 'Wanneer gij in het land komt dat ik u ga geven en gij den oogst afmaait, dan moet gij een schoof uit de keur van uw oogst tot den priester brengen, die haar aan den Heer zal aanbieden, zodat u dit ten goede komt. Daags na den sabbat zal de priester haar aanbieden'.

- Leviticus 23:15 (Pinksterfeest) 'Gerekend vanaf de dag na de sabbat, de dag waarop je de eerste schoof voor de Heer naar de priester bracht, zullen jullie zeven volle weken later, op de vijftigste dag, de dag na de zevende sabbat, opnieuw een meeloffer aanbieden aan de Heer'.

- Leviticus 23:23-25 (feest der Bazuinen): 'Op de eerste dag van de zevende maand, als de trompetten klinken, zullen jullie samenkomen ter ere van de Heer. Dat moet een dag van volstrekte rust voor je zijn. Al je werk zul je laten liggen, en aan de Heer moet je een offergave aanbieden'.

- Leviticus 23:26-32 (Grote verzoendag): 'Op de tiende dag van de zevende maand valt dan de Grote Verzoendag, de dag waarop alles weer in het reine wordt gebracht tussen jullie en de Heer. Dan zullen jullie als een heilig volk bijeenkomen en de Heer een offergave aanbieden. Die dag mag je niets eten en in het geheel geen werk doen, want het is de Grote Verzoendag, de dag waarop in het heiligdom alles weer in het reine wordt gebracht tussen jullie en de Heer, jullie God. Wie dan toch iets eet, wordt uit de gemeenschap gestoten. En wie op die dag toch werkt, zal door de Heer zelf uit het volk worden weggevaagd. Al je werk moet je laten liggen. Dit is een blijvende bepaling, alle generaties door, waar je ook woont. Het moet een dag van volstrekte rust voor je zijn, waarop jullie vasten voor de Heer. Van de avond van de negende tot de avond van de tiende dag van die maand moeten jullie deze rustdag vieren.

- Leviticus 23:34-35 (Loofhuttenfeest): 'Op de vijftiende dag van de zevende maand begint het loofhuttenfeest, ter ere van de Heer, en dat feest duurt zeven dagen. Op de eerste dag zul je ter ere van de Heer samenkomen en al je werk laten liggen'.

Grote verzoendag heeft te maken met de offerdienst. Maar de rest..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Juist het vieren van het avondmaal (of: de maaltijd van de Heer) staat in het teken van het nieuwe verbond. Jezus vierde inderdaad Pasen; de instelling van het avondmaal was dan ook tijdens een Pesach-maaltijd. Jezus was Jood en hield zich aan de wet. Maar juist door Hem is er het nieuwe verbond, waarin we niet gebonden zijn aan de wetten van het oude Israël en wij, net als de oude Israëlieten hun bevrijding uit Egypte vierden in het Pesachmaal, het avondmaal vieren om onze bevrijding van zonde en dood te vieren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De christelijke feesten hebben hun grondslag veelal in de Joodse feesten, zoals in de bijbel. Echter door het vroege christendom is besloten om het onderscheid tussen jodendom en christendom evident te maken. Hierdoor vieren we Pasen en Pesach niet op hetzelfde moment, terwijl we vanuit de Schrift bezien dit wel zouden kunnen doen. De zevende-dag adventisten vieren voor zover ik weet wel al de Joodse feesten. Echter met name de maaltijd des Heren is een die van belang is, omdat deze in het teken staat van het nieuwe verbond door de kruisdood van Christus.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Pasen is vergelijkbaar met het joodse Pesach-feest, waarop de Joden jaarlijks hun bevrijding uit Egypte vierden. De maaltijd waarop Jezus het avondmaal instelde, was ook een traditioneel Pesachmaal. Nu hebben christenen het feest van Pasen rond die tijd, dat specifiek de dood en opstanding van Jezus gedenkt. Maar we vieren ook - met enige regelmaat - het avondmaal, waarin we de bevrijding van zonde en dood herdenken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja, maar als Jezus Pesach vierde betekent dit niet dat hij Pasen vierde.. Al vieren christenen Pasen rond dezelfde tijd als Jezus Pesach vierde, het zijn nog steeds twee wezenlijk verschillende feesten met een hele andere context/achtergrond.

Waarom wil je zo'n nadruk leggen op het verschil? Als er al zoveel verschillen zijn, want het is geen toeval dat Jezus het laatste maal met zijn discipelen vierde met Pesach. Immers, net zoals met Pesach het lam werd geslacht wiens bloed op de deurposten was gestreken om zo het volk van God te bewaren in die duistere nacht in Egypte, zo is Jezus zelf het Lam Gods, wiens vlees en bloed vergoten zijn voor onze vrijspraak.

Of je het wilt of niet, de oorsprong van het christendom is door en door Joods.

Een interessante tekst over de verhouding tussen het oude en nieuwe verbond zijn de hoofdstukken 8-10 van de brief aan de Hebreeën.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik wil geen nadruk leggen op het verschil, maar de reden van Sel-S-7 om dit topic te openen was volgens mij omdat zij zich afvroeg welke feesten we moeten vieren. Zij stelt daarna dat Jezus Pasen vierde. Maar Jezus vierde geen Pasen, Jezus vierde Pesach omdat hij - zoals jij, Ursa - al stelde een jood was en zich dus aan de joodse feestdagen hield.

Ik benadruk alleen het verschil tussen Pasen & Pesach als link naar de vraag van Sel-S-7. Als je inderdaad Pesach en Pasen gelijkstelt, valt er mee te zeggen voor het idee om alle joodse feestdagen te vieren als christen. Ik zie dit anders, dus vandaar. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

En om nog even wat dieper op je vraag in te gaan Sel-S-7:

Zoals je ziet bij de beschrijvingen van de feesten worden bij veel van de joodse feestdagen zaken (vee, oogst, etc.) geofferd werden. Met de kruisiging van Jezus is het ultieme offer voldoen: wij hoeven niet meer te offeren aan God.

Los daarvan denk ik dat er niets mis is om feest te vieren ter ere van God. Maar dat is m.i. niet aan een specifieke (feest)dag gebonden.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb het er gisteren met een zuster over gehad, zei geeft aan dat de feesten betrekking hebben op het offeren aan God. Aangezien Jezus ons lam is is het niet meer relevant om de feesten te vieren. Wel heeft Jezus het avondmaal ingezet, en inderdaad linkt dit niet met pasen zoals ik eerder aangaf..

Duss ik denk dat dit wel een redelijk goede uitleg is over het feit waarom wij de feesten niet meer vieren. Als iemand het er niet mee eens is hoor ik het graag :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het komt op mij een beetje over alsof je christelijke feesten als een soort last ervaart waar je door het offer van Christus van verlost bent.

Dat is iig niet mijn associatie met een 'feest'. Nu geef ik toe dat ik lang niet altijd met veel vreugde deelneem aan christelijke feesten en dat ze me ook vaak achteraf tegenvallen. Maar dat kun je met alles van het christendom wel hebben denk ik.

Het gaat denk ik niet om het 'moeten', maar om de rol en betekenis van het feest. Je viert iets in de gemeenschap, samen met je broeders en zusters. En de gemeente is wel een zeer fundamenteel aspect van het nieuwe testament. De zondag is in die zin een 'viering'. En Pasen is een soort zondag der zondagen. Een feest wat christenen al weet ik hoe lang vieren. Ik meen dat de eerste christenen (die zelf Joods waren) nog de Joodse feesten vierden en dat Pesach voor hen óók de betekenis kreeg die voor ons Pasen had. Maar goed, het nut van feesten:

Ik noemde al de viering als gemeenschap. Je staat door het jaar heen stil bij verschillende aspecten van het evangelie en loop je als het ware de belangrijke momenten van het evangelie door. Geboorte van Jezus, kruisiging, opstanding, hemelvaart, uitstorting van de H.Geest.

Vanuit de 'culture studies' bekeken zijn feesten ook belangrijk als middel voor het in stand houden van de herinneringscultuur. Een gemeenschap beleeft op vaste tijden belangrijke gebeurtenissen uit het verleden. Je wordt als het ware min of meer een deelnemer/aanwezige van zo'n gebeurtenis en het is een belangrijk middel voor de instandhouding van de herinneringen.

En nog een reden: Zonder speciale vieringen zou ik het geloof er een stuk saaier vinden. Zelf al valt het me soms een beetje tegen en zou ik dingen liever anders zien (maar hoe?).

En of het dan verplicht moet zijn... Ik hou niet zo van verplichting, een feest waar je verplicht heen moet voelt niet als een feest. Anderzijds, een stok achter de deur kan soms wel helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dan heb je mij verkeerd begrepen. Ik gaf namelijk mijn mening over Sel-S-7's vraag of we de joodse feesten zouden moeten vieren. Die joodse feesten draaien vaak om het offeren voor God, en dat hoeven wij niet meer te doen.

Bij de christelijke feesten daarentegen, offeren wij - zo ver ik weet - niks, maar vieren juist het Ultieme Offer. Met Kerst omdat Hij toen ter aarde kwam, met Pasen omdat hij waarlijk is opgestaan en met Pinksteren omdat hij weer naar de Hemel terugkeerden en wij de Heilige Geest in ontvangt mochten nemen. Hele andere essentie dan de joodse feesten dus.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

Een stukje:

Geachte broeder / zuster,

Psalm 119:18 zegt: ‘Ontdek mijn ogen, opdat ik aanschouwe de wonderen uit uw wet (Torah)’. De geliefde koning David verlustigde zich erin. Hij moet geweten hebben dat de Schriften getuigen van de Messias, het lam (eigenlijk: ram) van God. David profeteerde immers zelf over Messias. Jeshua zei: ‘Gij onderzoekt de Schriften, want gij meent daarin eeuwig leven te hebben, en deze zijn het, welke van Mij getuigen’. (Joh 5:39)

Wij kunnen ook Messias in de Schriften terugvinden, en hiermee de kennis van God vergroten. Veel Bijbeluitleggers hanteren het principe dat wat men in de Geschriften van de apostelen vindt, ook terug te vinden moet zijn in het Verbond (Torah) en vice versa. Dit principe klopt en werkt, omdat het in wezen het zelfde Verbond is! Jeshua bracht maar één nieuw gebod (elkaar liefhebben als hij deed).

Zo kent de Bijbel kent vele typen voor Messias, zoals Josef, die voor dood gehouden werd, maar onderkoning werd. Ook de Feesten in de Torah wijzen op Messias. Messias is dus het doel (niet einde) van de ‘wet’. De christenheid, die door Rome is misleid, viert helaas niet deze Feesten van Jahweh. Ik wil u uitnodigen om het eerste Feest van de Feesten van Jahweh vermeld in Lev. 23, kort te onderzoeken – is het inderdaad een ‘schaduw’ van Messias op een negatieve wijze? Of een voorafschaduwing op een positieve wijze? En als het wijst op Messias, is het dan niet goed en heerlijk om (op een nieuwe wijze) te vieren? Laten we Ex. 12 lezen. De vetgedrukte gedeeltes kunnen op Jeshua, ons pesachram (of: paaslam) betrekking hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...

waarom zou een christenen zich aan de joodse feesten moeten houden?

houden christenen zich ook nog aan de spijswetten?

of het ene wel en het andere niet, net zoals het uitkomt?

het joodse Pesach en het christelijke Pasen zijn 2 verschillende feesten.

het christendom heeft veel 'heidense' feesten gekerstend.

het geloof in de drie-eenheid van God is toch ook niet joods?

dat God een zoon heeft is toch ook niet joods?

de kruisiging als vergeving voor de zonden is toch ook niet joods?

etc...enz.

laten we liever accepteren dat het huidige Christendom weinig meer te maken heeft met het jodendom.

het zijn twee totaal verschillende religies, met elk hun eigen feesten en beleving.

wat is daar mis mee?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jammer dat het oude testament vaak wordt gelinkt aan de Joden. Het oude testament is voor ons Christenen ook nog erg belangrijk, overigens waren de joden er nog niet vanaf het begin hoor, het jodendom is later gekomen. De joden geloven ook in de 3-eenheid maar de joden van nu geloven niet dat Jezus de messias is en wachten dus nog steeds op de messias.. Dit zijn de kenmerken van het volk van God na de kruisiging van Jezus: Hier blijkt de volharding der heiligen, die de geboden Gods en het geloof in Jezus bewaren(Openbr. 14:12).

Christenen hebben wel degelijk te maken met het oude testament, overigens is het boek Daniël een erg belangrijk boek voor ons om te studeren, deze staat haaks op het boek Openbaring.

Alleen de ceremoniële wetten zijn aan het kruis genageld, hier horen dus ook de feesten bij. De spijswetten en de 10 geboden staan los van de ceremoniële wetten. Verdere argumenten hiervoor vind je in de onderwerpen: '10 geboden, gebod 4' en 'geldt de wet nu nog?'.

Gods zegen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Alleen de ceremoniële wetten zijn aan het kruis genageld, hier horen dus ook de feesten bij. De spijswetten en de 10 geboden staan los van de ceremoniële wetten. Verdere argumenten hiervoor vind je in de onderwerpen: '10 geboden, gebod 4' en 'geldt de wet nu nog?'.

.

We hebben het er al eerder over gehad maar het is gewoon onjuist dat alleen de ceremoniële wetten aan het kruis zijn genageld, wat is daar nu het nut van? Waarom zou Jezus hier nu voor moeten sterven en niet voor onze echte zonden, zoals moord, overspel, leugens etc? Ook dat staat prima uitgelegd in de andere topics waar je helaas niet op ingaat. Dat jij dit gelooft prima, maar verkondig het niet als waarheid terwijl de bijbel je hierin gewoon tegenspreekt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus heeft de ceremoniële wetten aan het kruis genageld omdat hij het lam is voor onze zonden. Jezus heeft de geboden niet aan het kruis genageld, hij heeft ze vervuld. En vervullen betekent niet dat de geboden niet meer gelden, maar dat de wet geen aanspraak meer kan maken op onze zonden. Dit betekent niet dat wij zomaar kunnen gaan zondigen, we zijn nog steeds verantwoordelijk om zo goed mogelijk volgend Gods geboden te leven. Niet alleen ter ere van God, maar omdat het goed is voor onszelf. God heeft de geboden uit liefde gemaakt omdat ze goed zijn voor ons, zonder geboden hebben wij geen inzicht op goed en kwaad. De Heilige Geest lijdt ons de goede weg op, maar wij hebben nog steeds de keuze te zondigen. Ons eigen ik afleggen houdt ook in om niet aan onze eigen verlangens te denken maar aan die van God, die wederom goed voor ons zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus heeft de ceremoniële wetten aan het kruis genageld omdat hij het lam is voor onze zonden. Jezus heeft de geboden niet aan het kruis genageld, hij heeft ze vervuld. En vervullen betekent niet dat de geboden niet meer gelden, maar dat de wet geen aanspraak meer kan maken op onze zonden. Dit betekent niet dat wij zomaar kunnen gaan zondigen, we zijn nog steeds verantwoordelijk om zo goed mogelijk volgend Gods geboden te leven. Niet alleen ter ere van God, maar omdat het goed is voor onszelf. God heeft de geboden uit liefde gemaakt omdat ze goed zijn voor ons, zonder geboden hebben wij geen inzicht op goed en kwaad. De Heilige Geest lijdt ons de goede weg op, maar wij hebben nog steeds de keuze te zondigen. Ons eigen ik afleggen houdt ook in om niet aan onze eigen verlangens te denken maar aan die van God, die wederom goed voor ons zijn.

Het gewoon blijven roepen terwijl het nergens in de bijbel staat is geen sterk argument. Laat nou eens zien waar staat dat het alleen om de ceremoniële wetten gaat aub

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid