Spring naar bijdragen

Wie is God, en is God één of drie?


Aanbevolen berichten

Het woord†God†wordt in de Bijbel altijd gebruikt om de hiërarchische relatie of soevereiniteit van iemand t.o.v. iemand anders aan te duiden.

Het kan hierbij gaan om ofwel mensen onderling, ofwel Christus in zijn relatie tot de mens(heid), ofwel De Vader in zijn relatie tot Christus en het gehele universum.

Hierbij enkele voorbeelden van Bijbelteksten waar het gaat over de:

A) Hiërarchische verhouding tussen Mensen onderling.

Psalm 82 : 1-7 God staat in de vergadering der goden, Hij houdt gericht te midden der goden. Hoelang zult gij onrechtvaardig richten, en de goddelozen gunst bewijzen? sela Richt de geringe en de wees, doet recht de ellendige en de behoeftige, bevrijdt de geringe en de arme, redt hem uit der goddelozen hand. Zij weten niets en begrijpen niets, in duisternis wandelen zij rond; alle grondvesten der aarde wankelen. Wel heb Ik gezegd: Gij zijt goden, ja, allen zonen des Allerhoogsten; nochtans zult gij sterven als mensen,

Joh 10: 33-34

De Joden antwoordden Hem: Niet om een goed werk willen wij U stenigen, maar om godslastering en omdat Gij, een mens, Uzelf God maakt. Jezus antwoordde hun: Is er niet geschreven in uw wet: Ik heb gezegd: Gij zijt goden?

Exodus.4: 15-17

Is niet de Leviet Aaron uw broeder? Ik weet, dat hij goed spreekt; en zie, hij is op weg gegaan, u tegemoet, en als hij u ziet, zal hij zich van harte verheugen. Dan zult gij tot hem spreken en de woorden in zijn mond leggen, en Ik zal zijn met uw mond en zijn mond en Ik zal u leren, wat gij doen moet. Hij zal voor u tot het volk spreken en zo zal hij u tot een mond zijn en gij zult hem tot God zijn.

Exodus7:1

De Here echter zeide tot Mozes: Zie, Ik stel u als God voor Farao; en uw broeder Aaron zal uw profeet zijn.

B) Hiërarchische verhouding tussen Christus tot de mens(heid)

Jesaja 44:6

Zo zegt de Here, de Koning en Verlosser van Israel, de Here der heerscharen: Ik ben de eerste en Ik ben de laatste en buiten Mij is er geen God (Openb1:17-18 En toen ik Hem zag, viel ik als dood voor zijn voeten; en Hij legde zijn rechterhand op mij en zeide: Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste, en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.)

Joh. 20:28

Tomas antwoordde en zeide tot Hem: Mijn Here en mijn God! Jezus zeide tot hem: Omdat gij Mij gezien hebt, hebt gij geloofd? Zalig zij die niet gezien hebben en toch geloven.

C ) Hiërarchische verhouding tussen De Vader t.o.v. Christus

Korr 1:3

“Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, de Vader der barmhartigheden en de God aller vertroosting,â€

Koloss 1:3

“Wij danken God, de Vader van onze Here Jezus Christus, te allen tijde bij ons bidden voor uâ€

Efez. 1:3

“Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christusâ€

Joh 20 : 17 -18

Jezus zeide tot haar: Houd Mij niet vast, want Ik ben nog niet opgevaren naar de Vader; maar ga naar mijn broeders en zeg hun: Ik vaar op naar mijn Vader en uw Vader, naar mijn God en uw God

D) De Vader t.o.v. het gehele universum ( inclusief Christus)

1 Korr 8:6

“voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.â€

joh17:3

Dit nu is het eeuwige leven, dat zij U kennen, de enige waarachtige God, en Jezus Christus, die Gij gezonden hebt.

Hebr. 1 : 5-8

“maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God,( Christus) uw God ( de Vader )met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.

Hebr. 2 : 10 – 13

Want het voegde Hem ( de Vader), om wie en door wie alle dingen bestaan, dat Hij ( de Vader), om vele zonen tot heerlijkheid te brengen, de Leidsman hunner behoudenis (Christus) door lijden heen zou volmaken. Want Hij ( Christus), die heiligt, en zij, die geheiligd worden, zijn allen uit één; ( de Vader) daarom schaamt Hij ( Christus) Zich niet hen broeders te noemen, en Hij( Christus) zegt: Uw ( de Vaders) naam zal ik aan mijn broeders verkondigen, in het midden der gemeente zal ik U( de Vader ) lof zingen; en wederom: Ik zal op Hem ( de Vader )vertrouwen, en wederom: Ziehier ik en de kinderen, die God ( de Vader )mij gegeven heeft

E) Verhouding van de Zoon en God de Vader tot de H.Geest

Joh 14 : 16-17

En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid, die de wereld niet kan ontvangen, want zij ziet Hem niet en kent Hem niet; maar gij kent Hem, want Hij blijft bij u en zal in u zijn

Joh 14 : 25

maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb.

Joh 15: 26 – 27

Wanneer de Trooster komt, die Ik u zenden zal van de Vader, de Geest der Waarheid, die van de Vader uitgaat, zal deze van Mij getuigen; en gij moet ook getuigen, want gij zijt van het begin aan met Mij.

Uit de Bijbel blijkt dus dat er binnen de Godheid ( God de Vader , de Zoon van God en de H.Geest ) een hiërarchische orde bestaat die steeds gerespecteerd wordt.

Waarbij God de Vader aan het hoofd staat en de uiteindelijke verantwoordelijkheid heeft. Hij is de feitelijke Schepper, Onderhouder,Koning der koningen en Heerser der heersers ( 1 Tim 6: 14 – 15) van het heelal;

De Zoon van God is onze middelaar en de H.Geest is onze Trooster, de Geest der Waarheid.

De mens kan en mag zich tot deze oneindig en machtig God richten en Hem als liefdevolle Vader aanspreken; doch hierbij dient hij echter wel de Bijbelse hiërarchische weg te volgen.

Dit betekent dan ook voor de mens dat; de enige aangewezen weg om God de Vader te bereiken het aanvaarden van de Zoon ( Jezus Christus ) is en onze gebeden en wensen tot Hem te richten Johannes 14:6 Jezus zeide tot hem: Ik ben de weg en de waarheid en het leven; niemand komt tot de Vader dan door Mij.

1 Johannes 2:23 Een ieder, die de Zoon loochent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon belijdt, heeft ook de Vader.

God de Vader heeft Christus, de Zoon van God, gezonden als middelaar tussen Hem en de mensheid. En Hij heeft ons de grootheid en liefde van God de Vader leren kennen door een leven voor te leven en te onderwijzen. Een onderwijs vervat in “Het Woordâ€.

Al wat Christus bracht was in opdracht van één Iemand : God de Vader

(.. en het woord, dat gij hoort, is niet van Mij, maar van de Vader, die Mij gezonden heeft.Joh 14:24 )

Daar Christus nu echter opgevaren is naar de hemel waar Hij op vandaag nog een werk voor de mensheid aan het volbrengen is (Johannes 14:2 want Ik ga heen om u plaats te bereiden) heeft Hij de Vader gevraagd om de derde persoon van de Godheid ; de Trooster, de Geest der Waarheid, te zenden

(Joh 14; 16 En Ik zal de Vader bidden en Hij zal u een andere Trooster geven om tot in eeuwigheid bij u te zijn, de Geest der waarheid)

Dit om zijn leerlingen, en dus ook de mensheid, alles wat Jezus betreffende Zijn Vader geleerd heeft in herinnering te brengen en het te “bewaren“; te “bewakenâ€

D.w.z. het te aanvaarden, verder in hun onderwijs door te geven en met Gods hulp in hun eigen leven uit te voeren.

(Joh 14 : 23-24 Wie mijn geboden heeft en ze bewaart, die is het, die Mij liefheeft……Indien iemand Mij liefheeft, zal hij mijn woord bewaren )

Ook hier, bij het zenden van de Trooster, ziet men duidelijk dat de Bijbelse orde gerespecteerd wordt. en blijkt de éénheid in streven, denken en handelen die er bestaat binnen de Godheid.

De Zoon gaat terug naar de Vader en de Vader zendt in naam van de Zoon de H.Geest. Die nu ook op zijn beurt de taak heeft om het woord dat de Zoon in opdracht van de Vader gebracht heeft, namelijk de Goddelijke genade,liefde,structuur en wetmatigheid, aan de mensheid in herinnering te brengen;

(Joh 14:25 maar de Trooster, de Heilige Geest, die de Vader zenden zal in mijn naam, die zal u alles leren en u te binnen brengen al wat Ik u gezegd heb).

Deze taak van de Trooster ( de pleiter voor Christus ) wordt nog eens verder duidelijker benadrukt als Christus zegt:

(Joh 16: 7-15 als Hij komt, zal Hij de wereld overtuigen van zonde en van gerechtigheid en van oordeel ……doch wanneer Hij komt, de Geest der waarheid, zal Hij u de weg wijzen tot de volle waarheid; want Hij zal niet uit Zichzelf spreken, maar al wat Hij hoort, zal Hij spreken en de toekomst zal Hij u verkondigen. Hij zal Mij verheerlijken, want Hij zal het uit het mijne nemen en het u verkondigen.

Al wat de Vader heeft, is het mijne; daarom zeide Ik: Hij neemt uit het mijne en zal het u verkondigen.

Ook al is de H.Geest door de Vader gezonden, Hij is er in de eerste plaats om de mensheid er op te wijzen en te overtuigen van hetgeen Christus in opdracht van de Vader gebracht heeft.

Maar bij dit alles moet de mens nog steeds door de bemiddeling van Jezus Christus naar de Vader gaan en blijft de Goddelijke orde van kracht.

Daarom ook is er nergens een plaats in de Bijbel waarbij men aangeraden wordt om rechtstreeks tot de H.Geest te bidden, zonder bemiddeling van Christus naar de Vader toe.

Deze goddelijke methode beschermt de mens tegen de misvatting dat een mens zo “ begeesterd†“, “ vol “ of “ bezeten†van de H.Geest kan zijn, dat hij zonder het “woord “ ( de Bijbel) te raadplegen of te volgen kan onderscheiden welke ideeën,gedachten,werken of dromen al dan niet van God afkomstig zijn.

Als Paulus schrijft: Dooft de Geest niet uit, veracht de profetieën niet, maar toetst alles en behoudt het goede. ( 1thess 5:19) dan bedoelt hij weldegelijk dat alles, ook sommige “geestesuitingen†of “ gaven “ in de eerste plaats aan het woord van God, De Bijbel, moeten getoetst worden.

Het werk van de H.Geest bestaat er dus hoofdzakelijk in om de mens te richten op hetgeen Christus gebracht heeft en zodoende “hem de weg te wijzen tot de volle waarheid “

Zo heeft de werking van de H.geest dus in de eerste plaats te maken met verstand en inzicht.

Als God vraagt: Mijn zoon, geef mij uw hart, laten uw ogen behagen hebben in mijn wegen; (Spreuken 23:26) dan is het goed om te beseffen dat in Gods woord het hart steeds de zetel is van het verstand en niet van het gevoel of emotie. ( de zetel van het gevoel of de emotie zijn de nieren).

Binnen de Godheid is er dus een éénheid van respect en hiërarchische orde dat zich ook uit bij het brengen naar de mens toe van de boodschap van de rechtvaardigheid van God en Zijn systeem.

Opmerking:

In verband met de Godheid gebruikt men ook soms de uitdrukkingen:

a) God de Zoon of God de H.Geest

B) Er is één God: Vader, Zoon en H.Geest

Nochtans nergens in Gods woord komen deze uitdrukkingen voor. En in gans de Bijbel is het idee van één God bestaande uit Vader, Zoon en Heilige Geest nergens te vinden. Dit idee en deze uitdrukkingen zijn echter wel menselijke uitvindingen gestoeld op menselijke filosofieën en leiden meestal tot een verkeerd Bijbels godsbeeld. Waarbij ook de betrokkenheid van De Vader en het risico dat Hij genomen heeft bij het verlossingsplan i.v.m. Zijn Zoon, geminimaliseerd of onbestaand wordt geacht.

Daarom heeft Paulus dan ook zeer duidelijk gesteld :

Want al zijn er zogenaamde goden, hetzij in de hemel, hetzij op de aarde (en werkelijk zijn er goden in menigte en heren in menigte) voor ons nochtans is er maar één God, de Vader, uit wie alle dingen zijn en tot wie wij zijn, en één Here, Jezus Christus, door wie alle dingen zijn, en wij door Hem.1 Corr. 8:5

Bernard 3

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 306
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Bs'd Ik zal je even helder en duidelijk uitleggen wie God is: Wie is de God van Israel? De God van Abraham, Izaak, en Jacob? Het christendom is hierover in grote verwarring. Een verwarring die med

Welkom Bernard 3.

Hebr. 1 : 5-8

“maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God,( Christus) uw God ( de Vader )met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.

Wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat Christus de vader heeft gezalfd, maar Christus is de gezalfde (Luk 22,26; Hand 4,26) dus je draait de zaken om.

'U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God (de vader) U gezalfd, o God (Christus) met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.' (Heb 1,8)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bernard3 en Ken Yehuwdiy,

Welkom Bernard 3.
Hebr. 1 : 5-8

“maar van de Zoon: Uw troon, o God, is in alle eeuwigheid en de scepter der rechtmatigheid is de scepter van zijn koningschap.Gerechtigheid hebt Gij liefgehad en ongerechtigheid hebt Gij gehaat; daarom heeft U, o God,( Christus) uw God ( de Vader )met vreugdeolie gezalfd boven uw deelgenoten.

Wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat Christus de vader heeft gezalfd, maar Christus is de gezalfde (Luk 22,26; Hand 4,26) dus je draait de zaken om.

'U hebt gerechtigheid lief en haat ongerechtigheid. Daarom heeft Uw God (de vader) U gezalfd, o God (Christus) met vreugdeolie, boven Uw metgezellen.' (Heb 1,8)

Hebr 1:8-9 haalt een quote uit Psalm 45 aan; een Psalm van de Korachieten aan de gezalfde David. "God, Uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid en de scepter van het recht is de scepter van Uw koningschap. Gerechtigheid heb je liefgehad en onrecht gehaat; daarom heeft God - jouw God - je gezalfd met vreugdeolie, als geen van je metgezellen."

En Paulus - net als enkele Joodse commentatoren, zoals de Radak en Ibn Ezra - past deze woorden eveneens toe op de eindtijds-messias.

In Paulus' geval is dit Jezus. God - Jezus' God - heeft Jezus gezalfd met vreugdeolie, als geen van z'n metgezellen. Hij citeert exact de LXX: "ηγαπησας δικαιοσυνην και εμισησας ανομιαν δια τουτο εχÏισεν σε ο θεος ο θεος σου ελαιον αγαλλιασεως παÏα τους μετοχους σου." Je zou het Koine van Hebr 1:8-9 ook kunnen vertalen als: "je hebt rechtvaardigheid liefgehad en onrechtvaardigheid gehaat; daarom heeft God, uw God, u gezalfd met vreugdeolie, als geen van uw metgezellen."

Het is niet nodig de tekst te vertalen op een manier waarbij Jezus hier "God" wordt genoemd. Integendeel, indien het Hebreeuwse origineel waaraan de LXX en Paulus refereren, zou hebben bedoeld dat God zichzelf zalfde, dan zou de term ×ת voor het woord ××œ×”×™× (God) of voor ×להיך ("jouw God") hebben gestaan. Deze term duidt het lijdend voorwerp aan. Maar aangezien dit ontbreekt in het Hebreeuws, is er geen reden om "God" of "jouw God" te beschouwen als lijdend voorwerp.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is niet nodig de tekst te vertalen op een manier waarbij Jezus hier "God" wordt genoemd. Integendeel, indien het Hebreeuwse origineel waaraan de LXX en Paulus refereren, zou hebben bedoeld dat God zichzelf zalfde, dan zou de term ×ת voor het woord ××œ×”×™× (God) of voor ×להיך ("jouw God") hebben gestaan. Deze term duidt het lijdend voorwerp aan. Maar aangezien dit ontbreekt in het Hebreeuws, is er geen reden om "God" of "jouw God" te beschouwen als lijdend voorwerp.

Ik geloof niet dat God Zichzelf zalfde. Ik geloof dat God op dat moment de mens Jezus zalfde/bekrachtigde met Gods goddelijkheid. Eerder kon Hij Jezus genoemd worden of 'Jezus van Nazareth', maar daarna kon Hij Jezus de Messias, of Jezus Christus, de Gezalfde, worden genoemd en nam Jezus deel aan Gods goddelijke natuur.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Blijkbaar is mijn reactie niet doorgekomen. Daarom een tweeede poging

Ken schreef

Wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat Christus de vader heeft gezalfd, maar Christus is de gezalfde (Luk 22,26; Hand 4,26) dus je draait de zaken om.

Beste Ken wat ik eigenlijk bedoelde was dat christus (onze God) gezalfd werd door Zijn God (God de Vader)

Daar blijkbaar de Nederlandse vertaling tot verwarring kan leiden geef ik hierbij de Engelse vertaling van Hebreeên 1 : 8 die duidelijker is op dat punt

But to the Son He(God de Vader) says: "Your throne, O God ( Christus), is forever and ever; A scepter of righteousness is the scepter of Your Kingdom. You have loved righteousness and hated lawlessness; Therefore God ( Christus), Your God ( God de Vader), has anointed You With the oil of gladness more than Your companions."

Bernard 3

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof niet dat God Zichzelf zalfde. Ik geloof dat God op dat moment de mens Jezus zalfde/bekrachtigde met Gods goddelijkheid. Eerder kon Hij Jezus genoemd worden of 'Jezus van Nazareth', maar daarna kon Hij Jezus de Messias, of Jezus Christus, de Gezalfde, worden genoemd en nam Jezus deel aan Gods goddelijke natuur.

Dat is een interessante stelling, Eulogía. Ook omdat Paulus vier verzen eerder Psalm 2:7 aanhaalt, waar God in verband met Jezus' zalving had gezegd: "Jij bent Mijn zoon, vandaag (היו×/σήμεÏον) heb ik je verwekt."

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik geloof niet dat God Zichzelf zalfde. Ik geloof dat God op dat moment de mens Jezus zalfde/bekrachtigde met Gods goddelijkheid. Eerder kon Hij Jezus genoemd worden of 'Jezus van Nazareth', maar daarna kon Hij Jezus de Messias, of Jezus Christus, de Gezalfde, worden genoemd en nam Jezus deel aan Gods goddelijke natuur.

Dat is een interessante stelling, Eulogía. Ook omdat Paulus vier verzen eerder Psalm 2:7 aanhaalt, waar God in verband met Jezus' zalving had gezegd: "Jij bent Mijn zoon, vandaag (היו×/σήμεÏον) heb ik je verwekt."

Waarom is dat een interessante stelling in het licht van Psalm 2:7?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is me opgevallen dat er over van alles en nog wat meningsverschillen en discussies zijn. Na wat antwoorden hier te lezen blijkt dat de drie-eenheid ook niet zo belangrijk is voor iedereen, zo ook met het God zijn van Jezus. Ik vraag me dan wel eens af wat maakt je nu een christen die de hemel betreed.

Als ik zo kijk en een beetje de antwoorden pak van verschillende meningen en stromingen dan kan ik het zo stellen, dat als ik me eigen geloof aanhang het ook genoeg is. Ik vraag me af wat er nog meer discussie staat tussen de ene groepering en de ander. Ik wist eigenlijk niet dat er over zoveel werd verschilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als ik zo kijk en een beetje de antwoorden pak van verschillende meningen en stromingen dan kan ik het zo stellen, dat als ik me eigen geloof aanhang het ook genoeg is.

Hangt af van wat dat geloof is. De hoeveelheid van stromingen doet er niet toe (ook al vinden pakweg 95% van de christenen dat de drie eenheidsleer waar is), waar het om gaat is wat de waarheid is. M.i. is dat trouwens nog steeds oa. de drie eenheidsleer. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Volgens jou inderdaad maar volgens andere weeer niet snap je beetje wat ik bedoel, en ze komen beide vaak met sterke argumenten. Dusja dan ga je toch echt sterk twijfelen aan wat nou waar en niet waar is. Dat is ook wel goed want dat zet aan tot kennis doen en dat doe ik nu ook al jaren, maar het lijkt erop dat er steeds meer onduidelijk word dan duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Uiteindelijk gaat het niet om de argumentatie, maar om dat waar je in gelooft, of waar je in wilt geloven. Dat is een beetje het punt van elke religie. Voor veel gelovigen zal geen enkele hoeveelheid bewijs of argumentatie hun geloof kunnen doen wankelen, en hetzelfde zal waar zijn voor aspecten binnen dat geloof, in dit geval de drie eenheid. 2 mensen die de Bijbel lezen kunnen het boek uiteindelijk dichtklappen met 2 compleet verschillende visies van God, Jezus, etc, en dan komt het neer op wat je gelooft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Om iets te gaan geloven waar geen sterke argumenten voor zijn ben ik niet mee eens en dat vind ik belachelijk en denk ook niet dat God dat van ons wilt. Ik onderzoek juist om te kijken wat klopt wat logisch is en wat niet valt te ontkennen. Dan maak ik me keuze, ik ga liever niet alleen op mijn gevoel af.

Dacht geen enkele argumentatie of bewijs mensen niet kan doen wankelen is natuurlijk niet helemaal waar want daar zijn vele bekeerlingen het bewijs van(het bewijs of argumentatie).

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is niet nodig de tekst te vertalen op een manier waarbij Jezus hier "God" wordt genoemd. Integendeel, indien het Hebreeuwse origineel waaraan de LXX en Paulus refereren, zou hebben bedoeld dat God zichzelf zalfde, dan zou de term ×ת voor het woord ××œ×”×™× (God) of voor ×להיך ("jouw God") hebben gestaan. Deze term duidt het lijdend voorwerp aan. Maar aangezien dit ontbreekt in het Hebreeuws, is er geen reden om "God" of "jouw God" te beschouwen als lijdend voorwerp.

Nee? In de Masoretische tekst staat de psalm als volgt:

×ָהַבְתָּ צֶּדֶק ×•Ö·×ªÖ´Ö¼×©Ö°×‚× Ö¸× ×¨Ö¶×©Ö·××¢ עַל־כֵּן מְשָ×חֲךָ ×Ö±×œÖ¹×”Ö´×™× ×ֱלֹהֶיךָ שֶ×מֶן שָׂשֹׂון מֵֽחֲבֵרֶֽיךָ׃

Hetgeen the Hebrew Scripture online (pdf) als volgt heeft vertaald:

Thou lovest righteousness,

and hatest wickedness:

therefore God, thy God,

hath anointed thee with the

oil of gladness above thy

fellows.

En in the complete Jewish Bible is het eveneens als volgt overgezet:

You loved righteousness and you hated wickedness; therefore God, your God, anointed you with oil of joy from among your peers.

Lijkt me dus zeer legitiem (lees: de enige mogelijkheid) om dat op Jezus de GEZALFDE te betrekken en daarom geloof ik Paulus van harte.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar is mijn reactie niet doorgekomen. Daarom een tweeede poging

Ken schreef

Wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat Christus de vader heeft gezalfd, maar Christus is de gezalfde (Luk 22,26; Hand 4,26) dus je draait de zaken om.

Beste Ken wat ik eigenlijk bedoelde was dat christus (onze God) gezalfd werd door Zijn God (God de Vader)

Daar blijkbaar de Nederlandse vertaling tot verwarring kan leiden geef ik hierbij de Engelse vertaling van Hebreeên 1 : 8 die duidelijker is op dat punt

But to the Son He(God de Vader) says: "Your throne, O God ( Christus), is forever and ever; A scepter of righteousness is the scepter of Your Kingdom. You have loved righteousness and hated lawlessness; Therefore God ( Christus), Your God ( God de Vader), has anointed You With the oil of gladness more than Your companions."

Bernard 3

Ben jij mogelijk een Jehovah's Getuige? :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Blijkbaar is mijn reactie niet doorgekomen. Daarom een tweeede poging

Ken schreef

Wat jij eigenlijk wilt zeggen is dat Christus de vader heeft gezalfd, maar Christus is de gezalfde (Luk 22,26; Hand 4,26) dus je draait de zaken om.

Beste Ken wat ik eigenlijk bedoelde was dat christus (onze God) gezalfd werd door Zijn God (God de Vader)

Daar blijkbaar de Nederlandse vertaling tot verwarring kan leiden geef ik hierbij de Engelse vertaling van Hebreeên 1 : 8 die duidelijker is op dat punt

But to the Son He(God de Vader) says: "Your throne, O God ( Christus), is forever and ever; A scepter of righteousness is the scepter of Your Kingdom. You have loved righteousness and hated lawlessness; Therefore God ( Christus), Your God ( God de Vader), has anointed You With the oil of gladness more than Your companions."

Bernard 3

Ben jij mogelijk een Jehovah's Getuige? :D

Waarom denkt u dat?

Ik ben een bijbelgetrouw Christen die enkel Gods woord als leidraad en leermeester heb

Bernard 3

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee?

Nee.

Allereerst, ik lees de Tenach in het Hebreeuws.

Ten tweede, the complete Jewish Bible en Scripture online geven een correcte vertaling welke gelezen wordt op een manier waarin "God" en "your God" beide verwijzen naar God (de Vader). Indien je de vertalingen echter wilt interpreteren op een manier waarbij de ene "God" de andere "God" zalft, kan het lijdend voorwerp worden aangegeven met de term ×ת. Maar deze term ontbreekt in de Masoretische tekst.

Thou lovest righteousness, and hatest wickedness: therefore God, thy God [= David's God], hath anointed thee with the oil of gladness above thy fellows.

"God", "jouw God" is Degene die "jou" zalft.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nee?

Nee.

Allereerst, ik lees de Tenach in het Hebreeuws.

Ten tweede, the complete Jewish Bible en Scripture online geven een correcte vertaling welke gelezen wordt op een manier waarin "God" en "your God" beide verwijzen naar God (de Vader). Indien je de vertalingen echter wilt interpreteren op een manier waarbij de ene "God" de andere "God" zalft, kan het lijdend voorwerp worden aangegeven met de term ×ת. Maar deze term ontbreekt in de Masoretische tekst.

Thou lovest righteousness, and hatest wickedness: therefore God, thy God [= David's God], hath anointed thee with the oil of gladness above thy fellows.

"God", "jouw God" is Degene die "jou" zalft.

Dus David is de gezalfde?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken,

Indien je wilt afdwingen dat "jouw God" degene is die "God" zalfde, dan zou er moeten staan ×משחך ×ת ××œ×”×™× ×להיך שמן ששון מחבריך.

Echter, het woordje ×ת, dat het lijdend voorwerp aangeeft, ontbreekt.

Simpele grammatica.

Dus David is de gezalfde?
Wat betreft je vraag, schreef ik reeds dat Psalm 45 een Psalm is van de Korachieten aan de gezalfde David. "God, Uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid en de scepter van het recht is de scepter van Uw koningschap. Gerechtigheid heb je liefgehad en onrecht gehaat; daarom heeft God - jouw God - je gezalfd met vreugdeolie, als geen van je metgezellen." Paulus past deze woorden toe op Jezus, waar ik verder overigens geen probleem mee heb.

Waar ik wel een probleem mee heb, is je stelling dat de lezing zou moeten zijn dat "jouw God" degene is die "God" zalfde. Dat is incorrect.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken,

Indien je wilt afdwingen dat "jouw God" degene is die "God" zalfde, dan zou er moeten staan ×משחך ×ת ××œ×”×™× ×להיך שמן ששון מחבריך.

Echter, het woordje ×ת, dat het lijdend voorwerp aangeeft, ontbreekt.

Simpele grammatica.

Ja dat weet ik en nee ik wil slechts de waarheid boven tafel en die laat zich niet dwingen.

Dus David is de gezalfde?
Wat betreft je vraag, schreef ik reeds dat Psalm 45 een Psalm is van de Korachieten aan de gezalfde David. "God, Uw troon houdt stand tot in alle eeuwigheid en de scepter van het recht is de scepter van Uw koningschap. Gerechtigheid heb je liefgehad en onrecht gehaat; daarom heeft God - jouw God - je gezalfd met vreugdeolie, als geen van je metgezellen." Paulus past deze woorden toe op Jezus, waar ik verder overigens geen probleem mee heb.

Waar ik wel een probleem mee heb, is je stelling dat de lezing zou moeten zijn dat "jouw God" degene is die "God" zalfde. Dat is incorrect.

Als aartsvader David gezalfd is omdat zijn troon voor eeuwig is, waarom heeft zijn koningschap dan geen stand gehouden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat weet ik

Als je dat had geweten, zou je niet eerst hebben verkondigd dat het je de enige mogelijkheid leek om "jouw God" op Jezus te betrekken.

Als aartsvader David gezalfd is omdat zijn troon voor eeuwig is, waarom heeft zijn koningschap dan geen stand gehouden?
Basiskennis en off-topic. De Tenach zegt letterlijk dat David's koningschap en troon eeuwig is (bijv. 2 Samuel 7:12-16): ונ×מן ביתך וממלכתך עד ×¢×•×œ× ×œ×¤× ×™×š כס×ך ×™×”×™×” נכון עד ×¢×•×œ× (God zegt tegen David: "jou stel ik in het vooruitzicht dat je koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je troon eeuwig zal voortbestaan.)"

Ik neem overigens aan dat je weet dat er, reeds voor Jezus, in de Babylonische ballingschap, al geen koning op de troon zat. Dit betekent niet dat de troon niet meer bestond toen Jezus geboren werd. Ooit zal de messias op David's troon zitten. Met het gegeven dat het Christendom in Jezus de messias ziet, heb ik verder geen probleem. Evenmin is dat het onderwerp van het topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ja dat weet ik

Als je dat had geweten, zou je niet eerst hebben verkondigd dat het je de enige mogelijkheid leek om "jouw God" op Jezus te betrekken.

Ik bedoel dat ik niks wil afdwingen wat niet waar is. Probeer goed te lezen wat een ander schrijft, dan frustreert het gesprek niet onnodig.

Basiskennis en off-topic. De Tenach zegt letterlijk dat David's koningschap en troon eeuwig is (bijv. 2 Samuel 7:12-16): ונ×מן ביתך וממלכתך עד ×¢×•×œ× ×œ×¤× ×™×š כס×ך ×™×”×™×” נכון עד ×¢×•×œ× (God zegt tegen David: "jou stel ik in het vooruitzicht dat je koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je troon eeuwig zal voortbestaan.)"

Er staat ook (Ps 16,10): ×›Ö´Ö¼×™ לֹ×־תַעֲזֹב נַפְשִ××™ לִשְ××ֹול לֹֽ×־תִתֵּן חֲסִידְךָ לִרְ×ֹות שָֽ×חַת׃ (Want Gij zult mijn ziel in de hel niet verlaten; Gij zult niet toelaten, dat Uw Heilige de verderving ziet.) Terwijl David dood en begraven is en WEL verderf heeft gezien. Dus het woord chaciyd (getrouwe, liefelijk, goddelijk, heilige) kan geen betrekking hebben op aartsvader David.

Doch is dit inderdaad off-topic, maar als je wilt kunnen we er elders op doorgaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik bedoel dat ik niks wil afdwingen wat niet waar is. Probeer goed te lezen wat een ander schrijft, dan frustreert het gesprek niet onnodig.
Met andere woorden, uit Psalm 45 blijkt niet dat "jouw God" degene is die "God" zalfde.

Uit het feit dat David dood en begraven is en zijn koninkrijk geen stand heeft gehouden, blijkt duidelijk dat de psalm niet over hem gaat. Dat jij vindt dat zijn koninkrijk toch onder ons is en dat basiskennis noemt frustreert de discussie ook onnodig.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Noch grammaticaal, noch contextueel blijkt uit Psalm 45 dat "jouw God" degene is die "God" zalfde. Een combinatie waarbij "God" het lijdend voorwerp is kan alleen met het woord "et" worden aangeduid. Ondanks je bewering draag je geen enkel bewijs voor je stelling aan.

Indien je vindt dat in Psalm 45 "jouw God" degene is die "God" zalfde, toon dat dan gewoon aan.

Uit het feit dat David dood en begraven is en zijn koninkrijk geen stand heeft gehouden

...

De Tenach LETTERLIJK dat David's koningschap en troon eeuwig zijn:

ונ×מן ביתך וממלכתך עד ×¢×•×œ× ×œ×¤× ×™×š כס×ך ×™×”×™×” נכון עד עול×,
God zegt tegen David: "jou stel ik in het vooruitzicht dat je Koningshuis eeuwig zal voortbestaan en je Troon eeuwig zal voortbestaan."

Door te veronderstellen dat met de dood van David eveneens zijn eeuwige Troon en eeuwige Koningshuis verloren gaan, ga je niet alleen tegen het letterlijke woord van God in (dat zegt dat David's koningshuis en troon eeuwig zullen voortbestaan), maar suggereer je tevens dat de Jezus van het Christendom niet David's Troon kan hebben gekregen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid