Spring naar bijdragen

Hoe zat het nou met Constantijn?


Aanbevolen berichten

Een oprechte christen zal NOOIT een gekerstend Saturnaliën vieren.

Maar wel op een gekerstende pinata slaan? En wel het jaar volgens een zonnekalender berekenen?

Het hoe en waarom van de pinata heb ik uitvoerig uitgelegd.

Niet gelezen?

Jawel. Maar met kerst en pinata's hanteer je dubbele standaarden. De datum van kerst en pinata's waren beiden heidens, werden gekerstend en zijn nu ontdaan van hun heidense inhoud. Maar pinata's zijn volgens jou oke terwijl het vieren van kerst not done is. Dat klopt niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 287
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Maar wel op een gekerstende pinata slaan? En wel het jaar volgens een zonnekalender berekenen?

Het hoe en waarom van de pinata heb ik uitvoerig uitgelegd.

Niet gelezen?

Jawel. Maar met kerst en pinata's hanteer je dubbele standaarden. De datum van kerst en pinata's waren beiden heidens, werden gekerstend en zijn nu ontdaan van hun heidense inhoud. Maar pinata's zijn volgens jou oke terwijl het vieren van kerst not done is. Dat klopt niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Welnee, dat wens JIJ zo te zien om on-Bijbelse gebruiken te rechtvaardigen.

Je beseft niet of wilt niet beseffen, dat je daarmee mij niet hebt, maar alleen jezelf. Je blokkeert op die manier JOUW toegang tot Gods koninkrijk op aarde.

Vandaar ook dat slechts weinigen de smalle weg kunnen vinden.

Oprechte gelovigen doen dit:

Ps 25: 4 Maak mij 1UW wegen bekend, o Jehovah;Leer mij Úw paden.

Mt 24:14 En dit goede nieuws van het koninkrijk zal op de gehele bewoonde aarde worden gepredikt tot een getuigenis voor alle natiën, en dan zal het einde komen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het hoe en waarom van de pinata heb ik uitvoerig uitgelegd.

Niet gelezen?

Jawel. Maar met kerst en pinata's hanteer je dubbele standaarden. De datum van kerst en pinata's waren beiden heidens, werden gekerstend en zijn nu ontdaan van hun heidense inhoud. Maar pinata's zijn volgens jou oke terwijl het vieren van kerst not done is. Dat klopt niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Welnee, dat wens JIJ zo te zien om on-Bijbelse gebruiken te rechtvaardigen.

Nu zie ik alleen een dubbele standaard. Verlicht me.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jawel. Maar met kerst en pinata's hanteer je dubbele standaarden. De datum van kerst en pinata's waren beiden heidens, werden gekerstend en zijn nu ontdaan van hun heidense inhoud. Maar pinata's zijn volgens jou oke terwijl het vieren van kerst not done is. Dat klopt niet. Gelijke monniken, gelijke kappen.

Welnee, dat wens JIJ zo te zien om on-Bijbelse gebruiken te rechtvaardigen.

Nu zie ik alleen een dubbele standaard. Verlicht me.

Je ziet wat je wilt zien, je licht is kennelijk uitgegaan.
Link naar bericht
Deel via andere websites

Ft, ik zie dat jij de pinata niet afwijst, omdat deze gewoonte niet meer dezelfde betekenis heeft voor de uitvoerders ervan dan destijds. De pinata is dus als het ware van haar "gif" ontdaan, zodat ook christenen gewoon op een pinata kunnen slaan als zij dat willen.

Het feest waarop het kerstfeest is gebaseerd, met al haar gebruiken, heeft echter ook al lang niet meer dezelfde betekenis voor de vierders ervan dan destijds. Tijdens het kerstfeest, religieus of seculier, worden immers ook geen goden meer aanbeden, maar wordt er gewoon een seculier winterfeest gehouden. Het heeft dus eenzelfde soort betekenis als de pinata gekregen. Ergo: christenen hebben het feest een christelijke invulling gegeven, net zoals de joden de offercultus een joodse invulling gaven.

De vraag is daarom ook waarom jullie menen dat de pinata geen afgoderij meer bevat, maar kerst wel, terwijl beide gebruiken allang niet meer de oorspronkelijke betekenis hebben en beiden dus van hun "gif" ontdaan zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

Constantijn was een heidense, Romeinse keizer die vlak voor zijn dood als christen werd gedoopt.

Hij heeft de christelijke geestelijken zo veel geld toegestoken, kerken aan hen teruggegeven en hen hun eretitels teruggegeven en maakte een einde aan de christenvervolging.

Hij wilde eenheid in zijn rijk en maximale ondersteuning voor zijn heerschappij van zowel christenen, anders gelovigen als heidenen.

Hij was niet echt toegewijd aan Jezus Christus noch aan de Schepper, maar het was hem te doen om wereldmacht.

Was dat ook niet wat satan Jezus aanbood? De zoon van God Jezus weigerde echter....

(Mattheüs 4:8-10) . . .Wederom nam de Duivel hem mee naar een ongewoon hoge berg, en hij toonde hem alle koninkrijken der wereld en hun heerlijkheid, 9en hij zei tot hem: „Al deze dingen zal ik u geven indien gij neervalt en een daad van aanbidding jegens mij verricht.†10Toen zei Jezus tot hem: „Ga weg, Satan! Want er staat geschreven: ’Jehovah, uw God, moet gij aanbidden en voor hem alleen heilige dienst verrichten."

Constantijn heeft net als Nebukadnezar van Babylon en de alle wereldheersers hebben niets begrepen van anderworpenheid aan de God des Hemels, De Allerhoogste.

De heersers van nu begrijpen niet dat er binnenkort een fatale confrontatie komt tussen hen aan de enen kant en de ware God en Jezus Christus (niet de kerstfeest baby maar de machtige koning) aan de andere........

(Psalm 2:1-12) . . .Waarom zijn de natiën in tumult geweest En zijn ook de nationale groepen over iets ijdels blijven mompelen? 2 De koningen der aarde stellen zich op En de hoogwaardigheidsbekleders zelf hebben zich als één [blok] aaneengesloten Tegen Jehovah en tegen zijn gezalfde, 3 [Zeggend] „Laten wij hun banden verscheuren En hun koorden van ons afwerpen!†4 Ja, Hij die in de hemel zetelt, zal lachen; Jehovah zelf zal hen bespotten. 5 In die tijd zal hij tot hen spreken in zijn toorn, En in zijn brandend misnoegen zal hij hen met ontsteltenis slaan, 6 [Zeggend] „Ik, ja ik, heb mijn koning geïnstalleerd Op Sion, mijn heilige berg.†7 Laat mij melding maken van de verordening van Jehovah; Hij heeft tot mij gezegd: „Gij zijt mijn zoon; Heden ben ík uw vader geworden. 8 Vraag van mij, opdat ik natiën tot uw erfdeel moge geven En de einden der aarde tot uw eigen bezitting. 9 Gij zult ze breken met een ijzeren scepter, Alsof ze een pottenbakkersvat waren, zult gij ze stukslaan.†10 Nu dan, o koningen, handelt volgens inzicht; Laat U corrigeren, o rechters der aarde. 11 Dient Jehovah met vrees En weest blij met beving. 12 Kust de zoon, opdat Hij niet vertoornd wordt En GIJ niet [van] de weg vergaat, Want zijn toorn ontvlamt licht. Gelukkig zijn allen die hun toevlucht tot hem nemen.

Blijf aan de veilige kant,

Ed

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat handig dat jij toegang hebt tot zijn ziel en gedachten! Vertel ons meer. :)

Het bestuurlijk lichaam zal wel God zelf zijn en dus hebben die toegang tot werkelijk alles.

Ik heb in de loop der tijd nogal wat vragen verzameld over de gedachtengangen en motivaties van reeds gestorven personen. Wellicht kan ik die dus nu ook stellen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
overigens was constantijn een goede keizer, goede generaal, streng leider, oprecht christen en religieus verdraagzaam.

Misschien even de geschiedkundigen aan het woord laten betreffende het "werk" en de "persoon" van Constantijn

Hier volgt een uittreksel uit "Sabbat / zondag in de eerste vijf eeuwen"

Dit buitengewone edict van Constantijn was er de oorzaak van dat de zondag met groter plechtigheid werd gevierd dan voorheen. Toch hebben we een ontwijfelbaar bewijs dat deze wet een heidense instelling was; dat die ten gunste was van de zondag als een heidense instelling, en niet als een christelijke feestdag, en dat Constantijn zelf niet eens een christen maar een echte heiden was.

Opgemerkt dient te worden dat het niet Constantijns bedoeling was dat de dag, die hij de mensen gebood te vieren, als de dag des Heren, als de christelijke sabbat of als de dag van Christus’ opstanding zou worden gezien; hij geeft geen enkele reden aan voor de viering ervan, die te kennen zou geven dat het een christelijke feestdag was. Integendeel duidt hij de oude heidense feestdag van de zon aan in woorden, die niet mis te verstaan zijn. Dr. Hessey ondersteunt als volgt deze uitspraak:

“Anderen hebben die transactie in een heel ander licht gezien, en hebben geweigerd om in dat document enige erkenning van de dag des Heren te ontdekken als een zaak van goddelijke verplichting, of bij de gever ervan een dergelijke gedachte te veronderstellen. Zij merken zeer terecht op dat Constantijn deze dag aanduidt bij zijn astrologische of heidense benaming, Dies Solis, en houden vol dat het voorvoegsel “venerabilisâ€, waarmee de benaming wordt voorafgegaan, betrekking heeft op riten, op die dag verricht ter ere van Hercules, Apollo en Mithras.†(31)

Over dit belangrijke punt zegt Milman, de geleerde uitgever van Gibbon:

“Het edict dat de viering van de christelijke sabbat beveelt, toont geen verwijzing naar de bijzondere heiligheid ervan als een christelijke instelling. Het is de dag der zon, die door algemene verering moest worden gevierd; de gerechtshoven moesten gesloten zijn, en de drukte en het tumult van het openbaar zakendoen en de rechtzaken mochten niet langer de rust van de heilige dag schenden. Maar de gelovige in het nieuwe heidendom, waarvan de zonne-aanbidding kenmerkend was, kon zonder gewetensbezwaren instemmen met de heiligheid van de eerste dag van de week.†(32)

In een volgend hoofdstuk voegt hij eraan toe:

“Zoals wij reeds hebben opgemerkt, zou de dag der zon in feite bereidwillig worden geheiligd door vrijwel de gehele heidenwereld, met name dat deel, dat een bepaalde neiging tot de oosterse theologie had gekend.†(33)

Op de zevende maart vaardigde Constantijn zijn edict uit, waarin de viering van dat oude heidense feest, de eerbiedwaardige dag der zon, werd bevolen. Op de volgende dag, 8 maart, (34) vaardigde hij een tweede besluit uit, dat in alle opzichten de heidense voorganger ervan waardig was. (35) De strekking hiervan was: Dat wanneer een koninklijk gebouw door de bliksem zou worden getroffen, de aloude ceremoniën om de godheid te verzoenen, zouden worden beoefend, en de “haruspices†moesten worden geraadpleegd om de betekenis van dat onheilspellend voorteken te weten te komen. (36) De “haruspices†waren de waarzeggers die de toekomst voorspelden door het onderzoeken van de ingewanden van dieren, die aan de goden waren geofferd. (37) Het gebod van de zevende maart, dat de viering van de eerbiedwaardige dag der zon gebood, en dat van de achtste van diezelfde maand, waarin het raadplegen van waarzeggers werd bevolen, vormen een waardig span van bij elkaar passende heidense edicten. Dat Constantijn zelf een heiden was in de tijd, waarin deze edicten werden uitgevaardigd, blijkt niet alleen uit de aard van de edicten zelf, maar tevens uit het feit, dat zijn feitelijke bekering tot het christendom door Mosheim twee jaar na zijn zondagswet wordt gesteld, zoals uit het volgende blijkt:

“Na het onderwerp goed te hebben overdacht, ben ik tot de conclusie gekomen, dat na de dood van Licinius, in het jaar 323, toen Constantijn alleen keizer was, hij een daadwerkelijk christen werd, iemand die gelooft dat alleen de christelijke godsdienst aanvaardbaar is voor God. Voordien had hij de godsdienst van een God als uitnemender beschouwd dan de andere godsdiensten, en geloofd dat Christus bijzondere aanbidding verdiende; toch meende hij dat er ook mindere goden bestonden, en dat aan hen een zekere verering betoond kon worden, naar de wijze der vaderen, zonder zonde of gebreken.

En wie weet of er in die tijd niet vele anderen eveneens de aanbidding van Christus combineerden met de aanbidding van de oude goden, die zij beschouwden als dienaars van de oppermachtige God bij het besturen van menselijke en aardse aangelegenheden.†(38)

Als heiden aanbad Constantijn Appolo, ofwel de zon, een feit dat veel licht werpt op zijn edict, dat de mensen beveelt om de eerbiedwaardige dag der zon te vieren. Zo zegt Gibbon:

“De eerbied van Constantijn was meer in het bijzonder gericht op de genius van de zon, de Appolo van de Griekse en Romeinse mythologie; en hij werd graag voorgesteld met de symbolen van de god van het licht en de dichtkunst... De altaren van Apollo werden gekroond met de gelofte-offers van Constantijn; en de bijgelovige schare werd geleerd om te geloven dat de keizer met sterfelijke ogen de zichtbare majesteit van hun beschermgod mocht aanschouwen... De zon werd algemeen vereerd als de onoverwinnelijke leidsman en beschermer van Constantijn.†(39)

Zijn karakter als belijder van het christendom wordt in de volgende woorden beschreven:

“De oprechtheid van de man die in korte tijd zulke verbazingwekkende veranderingen in de godsdienstige wereld tot stand bracht, is het best bekend bij Hem die de harten doorzoekt. Zeker is dat zijn latere leven geen bewijs levert dat hij tot God bekeerd was. Zonder zelfverwijt waadde hij door zeeën van bloed, en was een uiterst tiranniek vorst.†(40)

Enkele woorden met betrekking tot zijn karakter als mens zullen ons gezichtspunt ten opzichte van zijn geschiktheid om voor de kerk wetten uit te vaardigen, voltooien. Deze man liet zijn oudste zoon Crispus in het geheim vermoorden, nadat hij was gestegen tot de hoogste plaats van aardse macht, opdat de faam van zijn zoon niet die van de vader in de schaduw zou stellen. Ook zijn neef Licinius deelde hetzelfde lot; “zijn enige misdaad was zijn rangâ€, en dit werd gevolgd door de terechtstelling “van wellicht een schuldige vrouw.†(41)

Dit was de man die de zondag verhief tot de troon van het Romeinse rijk; en dat was de aard van de instelling, die op deze wijze werd verheven. Een engels schrijver zegt over de zondagswet van Constantijn dat het erop leek “dat daardoor eerder de heidense dan de christelijke eredienst werd bevorderd.†En hij laat in het volgend uittreksel zien hoe deze heidense keizer een christen werd, en deze heidense wet een christelijke wet:

“Op een later tijdstip verklaarde hij van zichzelf, meegesleept door de gangbare mening, dat hij zich tot de kerk had bekeerd. Het christendom, of wat hij zo noemde, werd toen de wet van het land, en het edict van 321, dat niet herroepen was, werd bekrachtigd als een christelijke inzetting.†(42)

Zo zien wij dat een wet, ingesteld ter ondersteuning van een heidense instelling, na enkele jaren werd gezien als een christelijke instelling; en Constantijn was zelf vier jaar na zijn zondagswet in staat de kerk te leiden, zoals naar voren komt in het algemeen concilie van Nicea, waar de leden van dat concilie er toe werden gebracht om het jaarlijks terugkerend Paasfeest op zondag te vieren. (43) Het heidendom had de instelling van vroeger dagen klaargemaakt, en dat nu oppermachtig verheven; haar werk was voltooid

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wij is iedereen die het woord van God boven het woord van mensen stelt

Wij vinden dat totale onzin.

In bovenstaande zin slaat de 'wij' natuurlijk op de christenen die Christus daadwerkelijk volgen en niet een of andere sekte of andere groepering of individu met een eigen verwrongen, heidense en ketterse uitleg van de bijbel en het christendom. Kort gezegd de wij slaat op de volgelingen van Christus en de niet-wij slaat op het gepeupel wat eeuwig zal branden in de hel.

Zo, dan hebben we de portie polarisatie van vandaag wel weer gehad denk ik.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Grappig is ook om aan bepaalde gebeurtenissen allemaal gevoelens en meningen te hangen en dat vervolgens als feitelijke gegevens te verkopen. En dan iemand die erop reageert verwijten niet eerlijk te zijn omdat hij deze 'feitelijke' gegevens niet zonder meer slikt als zoete koek. Zei ik grappig? Ik bedoelde eigenlijk lachwekkend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus volgen wil zeggen zich ook van heidense leerstellingen onthouden, kerstmis is zo een geval maar er zijn er meer.

Er zijn geschiedschrijvers die beweren dat Constantijn er debet aan is, het klinkt plausibel al is het niet meer helemaal te achterhalen, bedenk wel, jezus had het er over dat men van de bijbelse leer zou afdwalen (onkruid en tarwe) , in de tijd van de keizer en ook daarna is er bijna niets meer van het ware Christendom te vinden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus volgen wil zeggen zich ook van heidense leerstellingen onthouden, kerstmis is zo een geval maar er zijn er meer.

Er zijn geschiedschrijvers die beweren dat Constantijn er debet aan is, het klinkt plausibel al is het niet meer helemaal te achterhalen, bedenk wel, jezus had het er over dat men van de bijbelse leer zou afdwalen (onkruid en tarwe) , in de tijd van de keizer en ook daarna is er bijna niets meer van het ware Christendom te vinden.

Wat je hier beweert, lijkt toch verdacht veel op "No true Scotsmen" argumentering.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Als je nu eens bronvermelding en verwijzingen er bij zet, dan kunnen we die nakijken. 'Er wordt over hem gezegd: tekst' vind ik niet heel sterk.

Dit artikel komt uit het 19e hoofdstuk van het boek " de geschiedenis van de Sabbat" geschreven door J.N. Andrews . ( te vinden op het internet met alle verwijzingen van dien )

Link naar bericht
Deel via andere websites

je kunt hier duidelijk een onscheid zien tussen christenen en sektarische groepjes uit de 19e eeuw.

Constantijn was een christen. Hij was bovendien een keizer en een van een nogal machiavelistische aard. Omdat hij wist dat de doop niet alleen een uiterlijk teken was van je bekering, maar daadwerkelijk een vergeving van je zonden het verkrijgen van de Geest besloot hij dit pas voor zijn dood te doen, zodat zijn zonden van tijdens zijn keizerschap zouden worden vergeven.

Hij erkende zelf interessant genoeg dus ook dat hij geenzins perfect was, maar tegelijkertijd was hij in veel opzichten volop christen, in de bevordering van het christenlijk geloof en de kerk en tegelijkertijd de ruimte die hij gaf aan de andere gelovigen.

Natuurlijk is het voor sektarische groepjes een duidelijk teken van ongeloof wanneer je tolerant bent en liefde en respect voor anderen boven je eigen gelijk laat komen. Interessant dat een aantal mensen, vooral degenen die de vage term 'Jehova' gebruiken dat helder illustreren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Die kleine groepjes zijn gerelateerd aan het kleine groepje rondom Jezus, verder lijkt het mij het beste dat je iets beter bij de kern van de topic moet blijven, tot nu toe breng jij weinig in daaromtrent

Alleen een mening dat het een goede Christen was zegt niets, het gaat om de Impact die van hem uitging, het blijkt namelijk volgens geschiedsschrijvers dat veel heidense leringen gemeengoed werden

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid