Spring naar bijdragen

Hoe zat het nou met Constantijn?


Aanbevolen berichten

@Ft: als ik ergens een vraag stel of een opmerking plaats, bedoel ik niet dat ik graag enorme lappen tekst uit de JG-online-bieb zou willen lezen. Als ik dat zou willen zou ik dat zelf wel opzoeken, of aan jou vragen een aantal dingen op te zoeken.

Op zich heb je je punt wel duidelijk gemaakt hoor. Om de geboortedatum van Jezus te bepalen heb je gebruik gemaakt van allerlei heidense bronnen. Terwijl je niet eens ingaat op mijn punt dat het gebruik van zonnekalenders zo heidens is als het maar kan, omdat het Oude Testament ons alleen het gebruik van een maankalender leert.

Ik geef je informatie, waardoor je de Bijbelse leer beter kan begrijpen.

Dat wil je dus niet.

Helaas hebben sommigen meer belangstelling voor filosofie, dan voor datgene wat de Bijbel werkelijk leert.

Voor datering van gebeurtenissen heb je soms geschiedkundige bronnen nodig, omdat de Bijbel die info niet geeft. Daarbij dient rekening gehouden te worden dat het niet ongebruikelijk is, dat die info gekleurd is. Het hoe en waarom wordt meestal er bij vermeld als dat noodzakelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 287
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Aangezien de geboorte van Jezus dus naar alle waarschijnlijkheid in oktober en niet in december is gevallen, en aangezien de bijbel aantoont dat zijn dood — en niet zijn geboorte — moet worden herdacht, heeft Kerstmis voor christenen in het geheel geen betekenis, en dient ze, vooral ook vanwege de heidense oorsprong en gewoonten ervan, volledig door hen gemeden te worden.

Net zoals een piñata dus eigenlijk.

Moeite met begrijpend lezen?
Link naar bericht
Deel via andere websites

Aangezien de geboorte van Jezus dus naar alle waarschijnlijkheid in oktober en niet in december is gevallen, en aangezien de bijbel aantoont dat zijn dood — en niet zijn geboorte — moet worden herdacht, heeft Kerstmis voor christenen in het geheel geen betekenis, en dient ze, vooral ook vanwege de heidense oorsprong en gewoonten ervan, volledig door hen gemeden te worden.

Net zoals een piñata dus eigenlijk.

Moeite met begrijpend lezen?

Nee. Maar vertel me gerust wat er in jouw ogen fout gelezen wordt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Beste Eli7

Het WTG geeft een verhandeling aan de hand van de bijbel, dus het is de juiste bron.

ik zou het niet beter kunnen uitleggen, natuurlijk kan ik wel een poging wagen.

We beginnen met de tekst inLukas 1:5,hieruit leren we dat Zacharias deel uit maakte van de Levieten groep van Abia. In 1 Kronieken 24 lezen we wanneer Abia aan de beurt was. Door een loting lezen we........

Er waren dus 24 dienstgroepen en Abia behoorde tot de 8e groep. In

1 Kronieken 9:23-26 lezen we dat hun diensten 7 dagen duurde: Nu weten we dus dat Zacharias in de achtste groep zat in een cyclus van 24 groepen levieten.

Om een jaar vol te maken moeten alle groepen minstens 2 keer dienst doen. omdat een solar jaar 52 weken heeft moeten we dan nog 3 weken hebben om het Joodse (lunar) jaar vol te maken. 52/24= 48 restant 3 weken.

In Deuteronomium 16:16 staat: Joodse dienstgroepen Driemaal in het jaar dient al wat mannelijk onder u is voor het aangezicht van Jehovah, uw God, te verschijnen. NWV

Drie weken in het jaar doen dus alle Levieten dienst. Zo is een jaar compleet en kunnen we uitrekenen wanneer Zacharias dienst deed. In Lucas 1:8 Terwijl hij nu overeenkomstig de toewijzing van zijn afdeling voor het aangezicht van God als priester optrad.

2193387-1d5e2b09cb6263adc8f76748a2797faa.png

Het ging hier dus niet om een van de feestdagen want zijn afdeling was aan de beurt. Tijdens een van de feestdagen is niemand aan de beurt, maar doet iedereen dienst.

De eerste maand is de Joodse maand "Nisan" Dus was een van de drie feesten, waar alle mannen dienst deden, de week van 14 Nisan (pascha = feest der ongezuurde broden).

Dit betekent dat de cyclus van de 24 dienstweken een week opschoof. Zacharias deed dus dienst in de 9e week van het Joodse jaar. Dat is de 2e week van de Joodse maand Sivan.

Om precies te zijn het jaar 3 voor GT. begon op 15 maart Gregoriaans, na 8 weken is het 11 mei ± 18 mei toog Zacharias dus huiswaarts Lucas 1:24"Na die dagen werd Elizabet, zijn vrouw zwanger" dat impliceert dat de bevruchting niet lang daarna was, ik hoop hier op terug te komen

Dat betekent dus ook dat de conceptie van Johannes ongeveer in de 3e week van de Joodse maand Sivan was. (eind mei), daarna verborg Elizabet zich en in haar 6e maand stuurde God een engel naar Maria. ± december Lucas 1:26-27 In Lucas Lucas 1:36staat dat dezelfde engel Gabriël vertelt dat Elisabet zwanger is, de engel kondigde de conceptie van Jezus dus aan in de 6e maand van de zwangerschap van Elizabet. (LET OP DE WOORDEN: NIET LANG DAARNA)

Dat betekent dat die aankondiging medio Heshvan/ Kislev was. Het was in de 6e maand. Niet perse aan het eind of begin.

Verder lezen we nog een belangrijk gedeelte dat een aanwijzing geeft in Lucas 1:39 Als we dit zien staan weten we dat Maria, eenmaal aangekomen bij Elisabet, zwanger was.

In vers 39 lezen we dat ze na de verschijning van de engel met spoed naar Elisabet ging.

Ook nu zien we dat er niet zo veel tijd overheen ging tussen het moment van de aankondiging tot het moment van de conceptie.

Als we de Joodse maanden omrekenen moet de conceptie van Jezus december zijn geweest. Tellen we 9 maanden (zwangerschap van Maria) verder dan moet Jezus ± sep geboren zijn.

2292394-4f21078a27a425e7bad870db6bdba92b.png

We zien ook dat het nu normaal zou zijn dat de herders s'nachts in het veld waren met hun schapen, in Israël is het omstreeks deze tijd nog mild in de nacht.

klimaat Israël

Link naar bericht
Deel via andere websites
@Ft: als ik ergens een vraag stel of een opmerking plaats, bedoel ik niet dat ik graag enorme lappen tekst uit de JG-online-bieb zou willen lezen. Als ik dat zou willen zou ik dat zelf wel opzoeken, of aan jou vragen een aantal dingen op te zoeken.

Op zich heb je je punt wel duidelijk gemaakt hoor. Om de geboortedatum van Jezus te bepalen heb je gebruik gemaakt van allerlei heidense bronnen. Terwijl je niet eens ingaat op mijn punt dat het gebruik van zonnekalenders zo heidens is als het maar kan, omdat het Oude Testament ons alleen het gebruik van een maankalender leert.

Ik geef je informatie, waardoor je de Bijbelse leer beter kan begrijpen.

Je geeft me vooral informatie waardoor ik het WTG beter kan begrijpen

Dat wil je dus niet.

Helaas hebben sommigen meer belangstelling voor filosofie, dan voor datgene wat de Bijbel werkelijk leert.

Op een internetforum als dit, heb ik in eerste instantie belangstelling in het antwoord op de vraag die ik stelde. Dat mensen er nog enorme verhalen omheen gaan hangen, doet absoluut niet ter zake.

En ja, ik heb belangstelling voor filosofie. Filosofie komt uit het Grieks en wil zoiets betekenen als 'vriend van wijsheid'. En ja, ik beschouw mij als een vriend van de wijsheid, de wijsheid die in de Bijbel zelf ook zeer hoog wordt geacht.

Verder is er een groot verschil tussen wat het WTG zegt en wat de Bijbel leert.

Voor datering van gebeurtenissen heb je soms geschiedkundige bronnen nodig, omdat de Bijbel die info niet geeft. Daarbij dient rekening gehouden te worden dat het niet ongebruikelijk is, dat die info gekleurd is. Het hoe en waarom wordt meestal er bij vermeld als dat noodzakelijk is.

Kun je ook nog ingaan op de vraag dat het eigenlijk heel heidens is om zonnekalenders te gebruiken, omdat de Bijbel het gebruik van een maankalender voorschrijft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Eli7

Het WTG geeft een verhandeling aan de hand van de bijbel, dus het is de juiste bron.

ik zou het niet beter kunnen uitleggen, natuurlijk kan ik wel een poging wagen.

Jouw bron is dus niet de Bijbel, maar het WTG. En je moet er maar op hopen dat het WTG een beetje goed met die Bijbel omgaat.

Ook aan jou de vraag: is het niet ontzettend heidens dat we tegenwoordig zonnekalenders gebruiken, omdat de Bijbel ons het gebruik van een maankalender voorschrijft?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Je geeft me vooral informatie waardoor ik het WTG beter kan begrijpen
Ik geef je Bijbelse informatie en krijg veel ondersteuning van geloofsgenoten, waardoor ik niet iedere keer het wiel opnieuw hoef uit te vinden.

Alle Jg volgen een “education permanenteâ€.

De Bijbelse leer komt bij ons op de eerste plaats.

Op een internetforum als dit, heb ik in eerste instantie belangstelling in het antwoord op de vraag die ik stelde. Dat mensen er nog enorme verhalen omheen gaan hangen, doet absoluut niet ter zake. En ja, ik heb belangstelling voor filosofie. Filosofie komt uit het Grieks en wil zoiets betekenen als 'vriend van wijsheid'. En ja, ik beschouw mij als een vriend van de wijsheid, de wijsheid die in de Bijbel zelf ook zeer hoog wordt geacht.

Verder is er een groot verschil tussen wat het WTG zegt en wat de Bijbel leert.

Je wilt dus alleen datgene horen wat je past en vooral geen achtergrondinformatie. In de bijbel wordt dat oren kittelen genoemd.

Filosofie bestaat uit de samentrekking van 2 Griekse woorden: Het betekent liefde voor wijsheid.

Ps. 111:10 De vrees voor Jehovah is het begin van wijsheid. Allen die ze betrachten, hebben een goed inzicht. Zijn lof houdt eeuwig stand.

De Grieken kenden JHWH niet, voor hen was hij een onbekende God.

Er is een groot verschil wat de bijbel werkelijk leert en “kerkleerâ€. Zoveel kerken, zoveel leringen, vaak ook nog tegenstrijdig.

Kun je ook nog ingaan op de vraag dat het eigenlijk heel heidens is om zonnekalenders te gebruiken, omdat de Bijbel het gebruik van een maankalender voorschrijft?
De Bijbel schrijft m.i. niet het gebruik van de maankalender voor. Geef mij die tekst dan eens?

De Joden gebruikten de ondergang van de zon als begin van de nieuwe dag en de zon om uren te bepalen. De maan werd voor de maand en jaartelling gebruikt.

Het Hebreeuwse woord voor „maan†(jareach) is nauw verwant aan het Hebreeuwse woord jerach, dat „maanmaand†betekent. Nieuwe maan komt van het Griekse neomenia.

Job woonde onder maanaanbidders, en als getrouwe aanbidder van God verwierp hij hun gewoonte om de maan een kushand toe te werpen (Job 31:26-28).

Degenen die de zonnekalender gebruikten deden dat in relatie tot hun zonneaanbidding. Constantijn was een zonneaanbidder.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Beste Eli7

Het WTG geeft een verhandeling aan de hand van de bijbel, dus het is de juiste bron.

ik zou het niet beter kunnen uitleggen, natuurlijk kan ik wel een poging wagen.

Jouw bron is dus niet de Bijbel, maar het WTG. En je moet er maar op hopen dat het WTG een beetje goed met die Bijbel omgaat.
De bron van Jg is dus de bijbel en er worden voortdurend Bijbelcursussen gegeven. We hebben 5 vergaderingen per week en 4 zijn interactief. Daar heeft de hele gemeente deel aan. Zodra iemand praten en / of lezen heeft geleert doet hij mee. Er wordt bij Jg niemand onwetend gedoopt, zodat men gefundeerd zelf kan kiezen
Link naar bericht
Deel via andere websites
Nee. Maar vertel me gerust wat er in jouw ogen fout gelezen wordt.
Kennelijk toch wel.

Ik citeerde o.a. dit:

Bij de overweging op een feestje een piñata stuk te slaan, doen christenen er goed aan rekening te houden met het geweten van anderen (1 Korinthiërs 10:31-33). Een voornaam punt is niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er nu in uw omgeving over wordt gedacht. Het is begrijpelijk dat de meningen van plaats tot plaats kunnen verschillen. Daarom is het verstandig van zulke kwesties geen belangrijk strijdpunt te maken. De bijbel zegt: „Laat een ieder niet zijn eigen voordeel blijven zoeken, maar dat van de ander.â€

Link naar bericht
Deel via andere websites

Precies. Als de pinata geen probleem is om die redenen, dan kerst en pasen ook niet. Ergo: kerst en pasen zijn netjes bekeerd en hebben dus een christelijke betekenis gekregen. De pinata niet. Daarbij worden kerst en pasen door niet-christenen gevierd als een seculier winterfeest c.q. lentefeest, zonder aanbidding of verering van welke god ook.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een voornaam punt is niet wat het gebruik honderden jaren geleden betekende, maar hoe er nu in uw omgeving over wordt gedacht.
Zoals de datum van kerst bijvoorbeeld?
Het is volkomen duidelijk dat kerst NIET door Jezus is ingesteld. De datum stamt van Saturnaliën, de heidense aanbidding van de zon. Constantijn was een zonneaanbidder.

Kerst wordt ook op vela plaatsen door niet Christenen gevierd, zoals in Japan, China en Korea.

Interessant is het Koreaanse gebruik!

Chowangshin werd beschouwd als een god die over de keuken ging, een vuurgod die verband hield met de oude Koreaanse vuuraanbidding. (In de oudheid waren de Koreanen gewoon brandende houtskool met de grootste voorzichtigheid te vervoeren, om te zorgen dat ze nooit uitdoofde.) Men geloofde dat deze god een jaar lang over het gedrag van de gezinsleden waakte, waarna hij via het keukenfornuis en de schoorsteen naar de hemel opsteeg.

Op de 23ste van de maanmaand december bracht Chowangshin naar verluidt verslag uit aan de koning des hemels. Aan het eind van het jaar werd hij via de schoorsteen en het fornuis terugverwacht met beloningen en straffen overeenkomstig ieders gedrag. Op de dag van zijn terugkeer moesten de gezinsleden in de keuken en elders in het huis kaarsen ontsteken. Afbeeldingen van die keukengod vertonen nóg een overeenkomst met de kerstman — hij werd in rood afgebeeld!

Het was de gewoonte dat de schoondochter een paar traditionele Koreaanse sokken vervaardigde en ze ten tijde van het wintersolstitium aan haar schoonmoeder gaf. Dat zou haar wens symboliseren dat de schoonmoeder een lang leven beschoren zou zijn, omdat de dagen na die datum beginnen te lengen.

Ziet u de enkele overeenkomsten tussen bovenstaande punten en Kerstmis? De verhalen en gewoonten komen overeen: de schoorsteen, kaarsen, het geven van geschenken, sokken, een oude man in rode kledij en de datum. Toch zijn louter zulke overeenkomsten niet verantwoordelijk voor de gemakkelijke aanvaarding van Kerstmis in Korea. Tegen de tijd dat Kerstmis in Korea werd geïntroduceerd, was het geloof in Chowangshin bijna verdwenen. De meeste Koreanen weten thans zelfs niet eens dat er ooit zo’n geloof heeft bestaan.

Niettemin illustreert dit hoe gewoonten in verband met het wintersolstitium en het eind van het jaar zich via verschillende wegen over de hele wereld hebben verspreid.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Het is volkomen duidelijk dat kerst NIET door Jezus is ingesteld. De datum stamt van Saturnaliën, de heidense aanbidding van de zon. Constantijn was een zonneaanbidder.

Pinata's werden ook niet door Christus ingesteld. Koninginnedag/koningsdag werd ook niet door Christus ingesteld.

En de zonnekalender ook niet, evenals het WTG zelf.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus de apostel waarschuwt te vergeefs?

1 Johannes 5:21 Kindertjes, hoedt U voor de afgoden.

„ (het gebruik van) Beeltenissen waren onbekend bij de aanbidding van de vroege christenen. De toelating van beeltenissen in de kerk in de 4de en 5de eeuw werd gerechtvaardigd op grond van de theorie dat onwetende mensen de feiten van het christendom beter daarvan konden leren dan van een preek of uit boeken†Cyclopedia of Biblical, Theological, and Ecclesiastical Literature, door McClintock and Strong.

Exodus 20:

2 „Ik ben Jehovah, uw God, die u uit het land Egypte heb geleid, uit het slavenhuis.

3 Gij moogt geen andere goden tegen mijn persoon in hebben.

1 Timotheüs 2:

3 Dit is voortreffelijk en aangenaam in de ogen van onze Redder, God,

4 wiens wil het is dat alle soorten van mensen worden gered en tot een nauwkeurige kennis van de waarheid komen.

In de eerste eeuwen bestond er geen scheiding tussen geestelijke en leken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik beantwoord "vragen" zo goed mogelijk in het licht van de Bijbelse leer uit de eerste eeuw.

Beantwoord dan waarom zonnekalenders en pinata's oke zijn maar het vieren van kerst absoluut verboden? Want dat is wat we vroegen. De rest is irrelevant.

De verklaring heb ik al meerdere malen gegeven. Maar je wilt wat anders horen.

Een oprechte christen zal NOOIT een gekerstend Saturnaliën vieren.

Hij herdenkt Jezus dood op 14 Nissan, overeenkomstig Jezus opdracht en voorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Een oprechte christen zal NOOIT een gekerstend Saturnaliën vieren.

Maar wel op een gekerstende pinata slaan? En wel het jaar volgens een zonnekalender berekenen?

Het hoe en waarom van de pinata heb ik uitvoerig uitgelegd.

Niet gelezen?

De zonnekalender wordt nu wereldwijd gebruikt.

Logischer en eenvoudiger zou mogelijk de Joodse jaartelling te gebruiken zijn, zodat we niet van een verkeerde geboorte datum van Jezus hoeven uit te gaan.

Wereldwijd zijn er nog andere kalenders gebruikt, maar ook die zijn niet algemeen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid