Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Mij bekruipt een beetje het gevoel dat de meeste Christenen zich niet zo goed raad weten met dieren vanuit een Christelijk perspectief. Ik bemerk dat aan voornamelijk de volgende zaken:

- we doen allemaal fantastich werk om mensenleed tegen te gaan in bijna alle landen ter wereld, maar we doen zo goed als niets als t over de bio-industrie, dierproeven en ander dierenleed gat

- in alle worship songs die we zingen gaat t slechts sporadisch over dieren. We gebruiken echter wel vaak 'natuur', 'bomen', 'bergen', 'zee' etc om aan te geven hoe mooi God's schepping is.

En dit terwijl

* dieren sensitieve dieren zijn, een qua psychologie (jazeker) en fysiologie heel veel met ons gemeen hebben

* zowel wij als de dieren als vegetarier geschapen zijn (en we ook in t Koninkrijk weer zo zullen zijn, althans dat lijkt me duidelik uit Isaiah)

* op dezelfde 'dag' geschapen zijn als ons

* en, zo mocht je je niet alleen op je geweten en visie op hoe ver God's liefde rijkt willen baseren, er genoeg Bijbelse grond is voor de rol die dieren spelen behalve dan dat we 'heerschap' over ze hebben

Ik persoonlijk vind t jammer dat wij Christenen verstek laten gaan als t om dierenrechten gaat. Natuurlijk gaat de mens 'voor', maar dit is imho geen excuus om toe te kijken en akkoord te gaan met bio-industrie, de meeste dierproeven (ik ben overigens tegen *alle* dierproeven maar dat is wellicht genoeg voer voor een hele andere topic haha), de bont-industrie en andere ellende.

Meningen?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 355
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Helemaal mee eens. Wij mensen hebben van God de zorg over de aarde toevertrouwd gekregen, dan mogen we ook wel wat moeite doen om de bewoners een goed leven te bieden. Zij dat mens of dier. Van mij mogen er wel wat meer christelijke initiatieven komen om dieren te helpen en die walgelijke proeven te stoppen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

waardevol topic!MysticNetherlands

dat spreekt mij als overtuigd vegetariër zeer aan.

ook ik ben fel tegen dierproeven en de bio-industrie.

het is hartverscheurend wat de dieren wordt aangedaan.

als God ergens een oordeel over zal uitspreken zal het niet alleen gaan over wij met onze medemensen omgegaan zijn , maar ook hoe we met onze dieren zijn omgegaan.

we kunnen zoveel van de dieren leren, maar velen zien ze als gebruiksartikelen.

over het algemeen voelen de aanhangers van de 3 Abrahamtische religies zich ver boven het dier verheven.

de mens heeft de heerschappij over de dieren---een zeer foute bewering i.m.o.

denk aan de dierenoffers in de Bijbel en de Koran.

ook wordt er van dieren beweerd dat ze in tegenstelling tot de mens geen ziel hebben etc.

voor wie hierin geïnteresseerd is deze link wel de moeite van het lezen waard.

ongeacht welke waarde of waarheid je er zelf aan geeft kan het toch aanzetten tot nadenken.

http://www.universelles-leben.org/cms/n ... jezus.html

Van Constantijn is verder overgeleverd, dat hij de van alcohol afziende en vegetarisch levende "waanleraren" vloeibaar lood in de hals liet schudden. En voor vele nieuwbekeerden in het oosten van het Romeinse rijk luidt daarom een passage van de geloofsbekentenis, die zij bij intrede in de katholieke kerk moesten zeggen: "Ik vervloek de Nazareners, de halsstarrigen, die ontkennen, dat de offerwet door Mozes werd gegeven, die zich onthouden van het eten van levende creaturen en die nooit offers brengen". (o. a. Carsten Strehlow, Vegetarisme/veganisme als bestanddeel van het christendom, Berlijn 2000, blz. 49)

De aanhangers van het innerlijke christendom, voor wie een vegetarische voeding vanzelfsprekend was, werden van toen af vervolgd en bestreden.

De middeleeuwen

In de middeleeuwen ging de vervolging van vegetarisch, veganistisch levende christenen door.

Gedurende al die eeuwen vervolgde de kerk oerchristenen, die zich vegetarisch voedden en geen genoegen hadden aan de bombarie van een heidense staatskerk. Zij werden meestal als "ketters" en "sektariërs" belasterd, gediscrimineerd, vervolgd en vermoord.

De filosofische basis voor de vervolging in de middeleeuwen legden de later heilig verklaarde kerkleraren Augustinus en Thomas van Aquino. Volgens hun leer hebben dieren geen onsterfelijke ziel.

(Lange tijd vroegen de kerkvaders zich in alle ernst ook af, of vrouwen een onsterfelijke ziel zouden hebben ...)

Vrije christenen, "die in de tijd van de inquisitie weigerden om dieren te doden, werden gedwongen, om of openlijk een dier te slachten, of ze werden als ketter opgehangen. In 1051 werden meerdere zogenaamde ketters ter dood veroordeeld, omdat zij het afwezen, kippen te doden en te eten." (Carsten Strehlow, a.a.O.) "In de middeleeuwen waren er veel groepen, die tot een oerchristelijke levenswijze wilden terugkeren." Bijvoorbeeld de Bogumielen of de Katharen/Albigenzen. Zij leefden vegetarisch resp. veganistisch. Zij deden de gelofte "geen dier te doden, geen vlees te eten en alleen van vruchten te leven." (Walter Nigg)

Zij werden allen door de kerk op gruwelijke wijze uitgeroeid.

"Want ieder mens is onderhevig aan het lot

en ook de dieren zijn overgeleverd aan het lot.

Zij hebben een en hetzelfde lot.

Zoals zij sterven, zo sterven diegenen.

Beiden hebben een en dezelfde adem.

Een voordeel van de mens ten opzichte

van het dier is er niet."

Prediker 3, 19 (standaardvertaling)

enz.etc...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Btw, hier ooit een artikel/bijbelstudie dat ik heb geschreven over dit onderwerp:

“A righteous man cares for the needs of his animal, but the kindest acts of the wicked are cruel.†– Proverbs 12:10

Let us start by clearing away two misconceptions. The first one being that animals are of equal importance to humans; they are not. The second one being the fact that humans are worth more than animals is an excuse to condone cruelty to animals. Regarding the order of command: we most definitely are in command over the animals. Genesis 1:28 shows us God gave us the honour and the right to command this earth. We have dominion over the animals. Let us however, never use this verse as an excuse for mistreating animals. We have dominion over our children; do we have the right to mistreat them? Of course not. Kings have dominion over their people; do they have the right to oppress them? Of course not. Animal cruelty is strictly condemned in the Bible. Although not the central theme, the Bible still instructs us to treat them well. And is it not written “For God so loved the world� Not only the religious Jews, not only the righteous, not only humans, but His whole creation.

When God created the animals and man on the very same day, He saw that it was good. We can imagine how joyful He must have been when He created us in His own image! It shouldn’t be too difficult as well to imagine how much love and effort He put in all these vast numbers of different species of animals. Each animal carefully designed to evoke feelings of tenderness, awe, laughter or admiration in us. Let us not forget that He used the same design patterns for animals and humans. Mammals and of course especially primates share a very similar anatomy and physiology. And even psychological similarities are found in many species. Christians are sometimes scared of these similarities, perhaps afraid that it will devalue the uniqueness of man, but this is of course not the case. Man is created in the image of God. But it is safe to say that the whole creation bears His signature, is of Him. The Old Testament tells that man received the breath of life making him a living creature. The latter in Hebrew reads nephesh chayyah, and this term exactly is also applied to animals. The word nephesh is translated into Greek as psyche. The word that is translated into English as soul. Some Christians are sort of shocked by this bit of knowledge, but it is there for the reading.

Let us also not forget that they were not created as food! Genesis 1:29-30 specifically state that both man and beast were created as vegetarians. It is no coincidence that when Isaiah speaks of Jesus to come, and when he offers us a glimpse of the kingdom of God to come, he vividly describes the relationship of man and the animal kingdom, and between the animals themselves. Is it too far-fetched to assume that when he writes that the most fearful predator, the one species you would predominantly describe as a carnivore, the lion, will eat straw again (Isaiah 11:7), he hints at all creatures being vegetarian again?

The first ever mentioning of a dead animal in the Bible is after the fall of man. God gave Adam and Eve garments of skin and clothed them (Genesis 3:21). The fall of man clearly has an impact on the animals. But it gets worse. After man’s fall, things get uglier. Evil spreads, death, corruption, hatred fill the earth. Then God puts a halt to it all. Only one God-fearing man and his family will be saved, Noah. And it may be clear to see how much God actually loves His whole creation, when rather than having Noah build a small vessel, He instructs him to build an ark; an ark that can house a pair of every kind of animal that lives on the land. What an enormous task! A big effort placed on Noah so that all animals may survive.

But although mankind has been given a second chance, it is no longer the perfect Garden of Eden. Not at all! Genesis 9:2-3 reads: “The fear and dread of you will fall upon all the beasts of the earth and all the birds of the air, upon every creature that moves along the ground, and upon all the fish of the sea; they are given into your hands. Everything that lives and moves will be food for you. Just as I gave you the green plants, I now give you everything.â€

So from that moment on we live in a world where it is kill or be killed. But let us not focus on the consumption of meat. It may be clear that at this moment we are clearly allowed to eat meat. We find references to abstaining from eating meat and drinking wine, as well as warnings against people who forbid you to eat meat, as visions indicating that all animals are clean to eat now.

The Bible has couple of very striking verses that illustrate how close God is with the animals and how humans love and are to love them. The innocence of sheep and the love of a shepherd for his sheep is obviously used and often quoted in the parable of the lost sheep. But a little gem found in the Bible is when God speaks to David through Nathan and needs to get a point across to him. The analogy He uses is that of the love of a poor man and a little ewe lamb. 2 Samuel 12:1-6 pictures the love of this man for his lamb, that shared his food, even drank from his cup and slept in his arms. Very strikingly God uses this picture in order to evoke outrage in David when a rich man kills this lamb! And there are many more beautiful verses like this. God is known to watch every labor of the doe (Job 39:1). Animals are sometimes to see angels before humans (Numbers 22:23). Etcetera.

Scattered across the Bible we find verses on treating animals well; the old Jewish laws are full of them. But in today’s world the reality is bitter and far from God’s kingdom, so is it also for animals. Around 100 million animals (counting vertebrates only) are subjected to animal experimentation annually. Rather than focusing on God’s kingdom and salvation through His Son, we sacrifice animals again, only not to God but the new god: science. Knowledge of the various kinds of experiments that are conducted for toxicology, arms testing, pain psychology, cosmetics etc would leave any Christian (and non-Christian) heartbroken. Often the sheer cruelty of these experiments, held in secretive labs, is so staggering, it defies words. The irony of proving animal altruism by allowing animals to bond together and then forcing one group to watch the other group being tortured and decapitated, whilst measuring stress responses. Are these actual experiments glorifying God? Are they even glorifying humans? When it comes to medical research, the phrase “saving human lives†is often used to shield off any criticism, but there is a lot of criticism on the reliability of statistics gathered from animal testing, also from within the scientific field. A lot.

And the list of animals being used in our dominion over them continues. Roughly 50 million animals are skinned for fashionable fur annually. Needless to say both the living conditions and the killing methods range from cruel to extremely cruel. There is a lot of room for improvement, to put it mildly, in the way we raise our livestock. We live in a world where rap stars host violent dog fights. We are far away from His kingdom indeed. Is it not us Christians that should be His tools for establishing the new earth and the new heaven? Is it not us Christians that should be forerunners of the animal welfare movement? Are we not giving away our role there to extremists and militant organizations? Is it not us Christians that should make an effort to battle any kind of cruelty to our innocent co-inhabitants of this beautiful earth God gave us? Is it not us Christians that should set the trend of buying ecological meat, cruelty-free cosmetics and such? Is it not us that should express in our daily lives an understanding how holy the gift of the breath of life is, and out of reverence for our Creator, and out of obedience to His Word, treat it with love and respect? If only we could see creation through His eyes.

Let us pray.

“Then I heard every creature in heaven and on earth and under the earth and on the sea, and all that is in them, singing: ‘To him who sits on the throne and to the Lamb be praise and honor and glory and power, for ever and ever!’†– Revelation 5:13

Link naar bericht
Deel via andere websites
4 - Leesbare posts. Op Credible.nl spreken wij Nederlands en vragen we je om je posts op voor iedereen leesbare manier te schrijven. Bij het plaatsen van artikelen of posts in een andere taal is het altijd belangrijk om een vertaling of een Nederlandse samenvatting hiervan te plaatsen. Gebruik normaal, algemeen Nederlands en probeer op leestekens en enters/ witregels te letten zodat je post overzichtelijk is. Ook willen we je verzoeken om bij het aanhalen van andermans posts de quote-knop te gebruiken. Als laatste raden we je aan om je post een keer door te lezen om eventuele typ- en spelfouten te verbeteren.
Link naar bericht
Deel via andere websites

[meta] Je kunt ook zelf een vertaling maken, of een samenvatting. :) Bronvermelding en/of link zou ook tof zijn. [/meta]

Ik ga me nog even beraden op dit topic. Het eerste dat in mijn hoofd opkomt is 'rentmeesterschap': verantwoord omgaan met de schepping en dus ook met dieren. Wat w.m.b. inhoudt dat een dier geen product kan of mag zijn. Zelf kan ik de film/docu 'Food Inc.' aanraden, over de Amerikaanse voedselindustrie die behoorlijk ontspoord is. Hier in NL zal het nog ietsje anders gaan maar daar maak ik me geen illusies over. De film kan overigens schokkende beelden bevatten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

prachtig geschreven MysticNetherlands....

mijn complimenten.

MysticNetherlands schreef:

We live in a world where rap stars host violent dog fights. We are far away from His kingdom indeed.

-- Is it not us Christians that should be His tools for establishing the new earth and the new heaven?

---Is it not us Christians that should be forerunners of the animal welfare movement? Are we not giving away our role there to extremists and militant organizations?

---Is it not us Christians that should make an effort to battle any kind of cruelty to our innocent co-inhabitants of this beautiful earth God gave us?

---Is it not us Christians that should set the trend of buying ecological meat, cruelty-free cosmetics and such?

---Is it not us that should express in our daily lives an understanding how holy the gift of the breath of life is, and out of reverence for our Creator, and out of obedience to His Word, treat it with love and respect?

If only we could see creation through His eyes.

Let us pray.

ik hoop dat velen hier eens heel heel heel erg diep over zullen nadenken!!

geef onze dieren het respect terug, wat ze verdienen en mede daardoor het respect voor je zelf..

Ghandi zei dat de beschaving van een volk valt af te meten aan hoe het met zijn dieren omgaat.

een waar woord, maar helaas zijn velen daar nog ver van verwijderd. :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
[meta] Je kunt ook zelf een vertaling maken, of een samenvatting. :) Bronvermelding en/of link zou ook tof zijn. [/meta]?
Ik heb t zelf geschrven dus ik snap niet zo goed wat ik nog aan extra info zou kunnen vermelden. Bron? Mijn geest en de Bijbel :-p
Ik ga me nog even beraden op dit topic. Het eerste dat in mijn hoofd opkomt is 'rentmeesterschap': verantwoord omgaan met de schepping en dus ook met dieren. Wat w.m.b. inhoudt dat een dier geen product kan of mag zijn. Zelf kan ik de film/docu 'Food Inc.' aanraden, over de Amerikaanse voedselindustrie die behoorlijk ontspoord is. Hier in NL zal het nog ietsje anders gaan maar daar maak ik me geen illusies over. De film kan overigens schokkende beelden bevatten.
Ik ken die niet. Maar ik weet helaas genoeg over hoe het er in toegaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Mij bekruipt een beetje het gevoel dat de meeste Christenen zich niet zo goed raad weten met dieren vanuit een Christelijk perspectief. Ik bemerk dat aan voornamelijk de volgende zaken:

Daar heb je een punt denk ik. Maar ik denk dat het probleem breder is dan alleen dieren, namelijk de hele natuur.

- we doen allemaal fantastich werk om mensenleed tegen te gaan in bijna alle landen ter wereld, maar we doen zo goed als niets als t over de bio-industrie, dierproeven en ander dierenleed gat

Klopt, heeft denk ik ook wel te maken met prioriteit, als men ergens projecten voor wilt opzetten dan zal men dat vooral doen voor de medemens. Ik vind dat eigenlijk best logisch, maar ik denk dat je best aandacht kan schenken aan de dieren, zonder dat het ten koste gaat van de hulp aan mensen. Dus daar is denk ik nog wel wat aan te doen.

- in alle worship songs die we zingen gaat t slechts sporadisch over dieren. We gebruiken echter wel vaak 'natuur', 'bomen', 'bergen', 'zee' etc om aan te geven hoe mooi God's schepping is.

Dat valt wel mee vind ik. Het zijn vooral referenties naar symboliek uit de bijbel. Overigens ken ik best liederen waar dieren in genoemd worden. Het lam, de leeuw. ;)

Een van de vaste liederen in de katholieke mis gaat over het Lam Gods.

Nu heeft dat niks te maken met het behandelen van dieren, maar liederen over bomen en bergen hebben dat m.i. ook niet met de zorg van de natuur. Het is voornamelijk toch symboliek allemaal.

En dit terwijl

* dieren sensitieve dieren zijn, een qua psychologie (jazeker) en fysiologie heel veel met ons gemeen hebben

* zowel wij als de dieren als vegetarier geschapen zijn (en we ook in t Koninkrijk weer zo zullen zijn, althans dat lijkt me duidelik uit Isaiah)

In het christendom wordt een sterk onderscheid gemaakt in de scheppingsorde tussen dieren en mensen. Wij zijn naar Gods evenbeeld gemaakt en hoewel Adam en Eva fruitariërs lijken te zijn, was het legitiem vlees te eten na de zondeval. Sterker nog, God houdt er rekening mee, geeft zelfs meerdere malen zelf vlees aan de mens en in de offerrituelen nam vlees een plaats in. Dat terwijl het doden van een mens iets verkeerds is en het eten al helemaal not done. Traditioneel gezien wordt ook in het christendom het onderscheid gemaakt met dat de mens iig een ziel heeft, itt dieren.

Nu, biologisch gezien heb je gewoon gelijk. Anderzijds leert de wetenschap ook dat de homo-sapiëns een omnivoor is (dus een diersoort dat zowel dieren als planten eet) en vlees ook in onze evolutie een bepalende rol gespeeld heeft.

* op dezelfde 'dag' geschapen zijn als ons

* en, zo mocht je je niet alleen op je geweten en visie op hoe ver God's liefde rijkt willen baseren, er genoeg Bijbelse grond is voor de rol die dieren spelen behalve dan dat we 'heerschap' over ze hebben

Die heerschappij kun je nog verder trekken: wij hebben verantwoordelijkheid gekregen om zorg te dragen voor de schepping. Die teksten gaan niet over het de baas spelen, maar het juist te onderhouden. Wat dat betreft was Adam eerder de tuinman dan de dictator. ;)

Je kunt op grond van de bijbel niet hard maken dat een christen verplicht vegetariër moet zijn (overigens kun je ook niet hard maken dat je dat niet zou mogen zijn. Je bent er vrij in denk ik). Maar wat ik er wel in terug zie is dat men diervriendelijk is. Dieren worden met respect behandeld en goed verzorgd. Zo zijn er wetten die dierenleed voorkomen en getuigen de bijbelverhalen juist van een hele liefdevolle omgang. Heel wat gelijkenissen van Jezus zouden in een bio industrie nergens meer op slaan.

Ook zie je trouwens dat de vleesconcumptie nogal idioot is in de hedendaagse westerse wereld. In onze tijd zou de vader van de verloren zoon een kiloknaller uit de diepvries halen en dat zou niet de moeite waard zijn het in het verhaal te halen. Niet alleen in de tijd van de bijbel, maar door de geschiedenis heen en nog steeds op veel plaatsen van de wereld eet men minder vlees dan wij, vaak zelfs niet alleen qua gram, maar ook qua dagen. Nu, dat heeft te maken met dat vlees daar kostbaarder was/is. Een middeleeuwse horige had geen varens flat en de steden evenmin. Wij wel, maar je kunt je afvragen of we dan als we het niet nodig hebben het wel moeten doen als het gevolgen heeft, niet alleen voor het dierenleed, maar ook voor de voedselconsumptie in de wereld.

Tot slot, het is goed om de bijbel als morele gids te gebruiken. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je als mens idealen kunt hebben of je geweten protesteert op gebieden waar het christendom niet zoveel over zegt. Daar is niks mis mee lijkt me. 2000 jaar geleden was er immers geen industrie, dus ook niet met diertjes.

En al was die er wel, nergens is je verboden om meer idealen te hebben dan die de bijbel noemt.

Al denk ik persoonlijk dat er in de bijbel wel voldoende staat om tegen de manier te zijn zoals we nu met dieren en de natuur omgaan.

Ik persoonlijk vind t jammer dat wij Christenen verstek laten gaan als t om dierenrechten gaat. Natuurlijk gaat de mens 'voor', maar dit is imho geen excuus om toe te kijken en akkoord te gaan met bio-industrie, de meeste dierproeven (ik ben overigens tegen *alle* dierproeven maar dat is wellicht genoeg voer voor een hele andere topic haha), de bont-industrie en andere ellende. Meningen?

Ik kan me er in de grote lijnen wel in vinden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daar heb je een punt denk ik. Maar ik denk dat het probleem breder is dan alleen dieren, namelijk de hele natuur.
Ik persoonlijk vind dat de natuur (waar wij als mens natuurlijk ook deel uit van maken ;) )idd weinig aandacht kijgt, maar dieren minder dan 'het milieu'. Ik merk heel, heel af en toe wel eens dat men een klienschalig initiatief doet tegen milieuvervuiling oid, maar dieren, nee, daar laten we de bal ruimschoots liggen. Zo wordt er bij de gemiddelde kerkbbq maar wat dankbaar gebuik gemaakt van de kiloknallers in de vleesafdeling.
Klopt, heeft denk ik ook wel te maken met prioriteit, als men ergens projecten voor wilt opzetten dan zal men dat vooral doen voor de medemens. Ik vind dat eigenlijk best logisch, maar ik denk dat je best aandacht kan schenken aan de dieren, zonder dat het ten koste gaat van de hulp aan mensen. Dus daar is denk ik nog wel wat aan te doen.
Zoals ik in mijn artikel schreef, dat wij 'voorrang' hebben is imho GEEN excuus dan maar niets te doen. Ik vind echt dat het dierenrijk een theologische blind spot is binnen ons geloof. En ik vind echt dat dat goed fout is!
Dat valt wel mee vind ik. Het zijn vooral referenties naar symboliek uit de bijbel. Overigens ken ik best liederen waar dieren in genoemd worden. Het lam, de leeuw. ;)

Een van de vaste liederen in de katholieke mis gaat over het Lam Gods.

Nu heeft dat niks te maken met het behandelen van dieren, maar liederen over bomen en bergen hebben dat m.i. ook niet met de zorg van de natuur. Het is voornamelijk toch symboliek allemaal.

Ik noemde expres het Lam en de Leeuw niet. Dat is symbolisch. Maar de natuur, de bergen, de zee wordt wel degelijk heel vaak genoemd. Niet symbolisch maar in hun eigen rol, en dan wordt beschreven hoe ze God aanbidden, of hoe mooi ze geschapen zijn. De dieren worden nauwelijks genoemd.
Wij zijn naar Gods evenbeeld gemaakt en hoewel Adam en Eva fruitariërs lijken te zijn, was het legitiem vlees te eten na de zondeval. Sterker nog, God houdt er rekening mee, geeft zelfs meerdere malen zelf vlees aan de mens en in de offerrituelen nam vlees een plaats in. Dat terwijl het doden van een mens iets verkeerds is en het eten al helemaal not done. Traditioneel gezien wordt ook in het christendom het onderscheid gemaakt met dat de mens iig een ziel heeft, itt dieren.

Nu, biologisch gezien heb je gewoon gelijk. Anderzijds leert de wetenschap ook dat de homo-sapiëns een omnivoor is (dus een diersoort dat zowel dieren als planten eet) en vlees ook in onze evolutie een bepalende rol gespeeld heeft.

Klopt, maar vlees eten gaat wel gepaard met een zondeval en een verschrikkelijke boodschap dat de dieren nu als gevolg daarvan in angst zullen leven voor ons. Niet de situatie zoals ie bedoeld is, en niet zoals ie zal zijn. Als je mnijn stukje leest zie je ook de Bijbelcitaten en mijn mening wat dieper uitgewerkt, zo je wilt.
Die heerschappij kun je nog verder trekken: wij hebben verantwoordelijkheid gekregen om zorg te dragen voor de schepping. Die teksten gaan niet over het de baas spelen, maar het juist te onderhouden. Wat dat betreft was Adam eerder de tuinman dan de dictator. ;)

Je kunt op grond van de bijbel niet hard maken dat een christen verplicht vegetariër moet zijn (overigens kun je ook niet hard maken dat je dat niet zou mogen zijn. Je bent er vrij in denk ik). Maar wat ik er wel in terug zie is dat men diervriendelijk is. Dieren worden met respect behandeld en goed verzorgd. Zo zijn er wetten die dierenleed voorkomen en getuigen de bijbelverhalen juist van een hele liefdevolle omgang. Heel wat gelijkenissen van Jezus zouden in een bio industrie nergens meer op slaan.

Ook zie je trouwens dat de vleesconcumptie nogal idioot is in de hedendaagse westerse wereld. In onze tijd zou de vader van de verloren zoon een kiloknaller uit de diepvries halen en dat zou niet de moeite waard zijn het in het verhaal te halen. Niet alleen in de tijd van de bijbel, maar door de geschiedenis heen en nog steeds op veel plaatsen van de wereld eet men minder vlees dan wij, vaak zelfs niet alleen qua gram, maar ook qua dagen. Nu, dat heeft te maken met dat vlees daar kostbaarder was/is. Een middeleeuwse horige had geen varens flat en de steden evenmin. Wij wel, maar je kunt je afvragen of we dan als we het niet nodig hebben het wel moeten doen als het gevolgen heeft, niet alleen voor het dierenleed, maar ook voor de voedselconsumptie in de wereld.

Tot slot, het is goed om de bijbel als morele gids te gebruiken. Maar ik kan me ook goed voorstellen dat je als mens idealen kunt hebben of je geweten protesteert op gebieden waar het christendom niet zoveel over zegt. Daar is niks mis mee lijkt me. 2000 jaar geleden was er immers geen industrie, dus ook niet met diertjes.

En al was die er wel, nergens is je verboden om meer idealen te hebben dan die de bijbel noemt.

Al denk ik persoonlijk dat er in de bijbel wel voldoende staat om tegen de manier te zijn zoals we nu met dieren en de natuur omgaan.

Ik kan me er in de grote lijnen wel in vinden. ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites

- we doen allemaal fantastich werk om mensenleed tegen te gaan in bijna alle landen ter wereld, maar we doen zo goed als niets als t over de bio-industrie, dierproeven en ander dierenleed gat

Is dat zo? Volgens mij doen wij redelijk veel op dit gebied. Het laatste decennia zijn er vele initiatieven geweest in Nederland, maar ook daarbuiten, om het dierenleed te verzachten en is het op het gebied van regelgeving een stuk beter geworden. Mensen kopen ook steeds bewuster hun boodschappen in de supermarkt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap niet zo goed wat je bedoelt. Ik open toch een topic over hoe wij Christenen tegen dieren aankijken, vanuit onze theoloigische bril? Dat zegt toch niets over de rest van de maatschappij, of Moslims, of hoe de problemen al dan niet op te lossen? Ik baken in dit topic de gespreksstof volgens mij duidelijk af. Net zoals minimaal de helft van de topics hier gaat over hoe we eea zien vanuit t Christelijk perspectief.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Christenen alleen zij maar een subgroep binnen de Nederlandse samenleving. Als christenen alleen kunnen wij niets doen mbt wetgeving.

Hoe wij als christenen tegen dieren aankijken? Net zoals we tegen de schepping in het algemeen aankijken. Een christen zal in principe zorg willen dragen voor zijn vee/dieren en zou geïnteresseerd moeten zijn in het welbevinden daarvan. Wat die interesse inhoud verschilt echter per persoon en dus ook de omgang ermee. Overigens staat dit topic niet in het theologie gedeelte. Maar bijvoorbeeld de paus heeft jaren geleden met kracht afstand genomen van de bio-industrie. Als christenen zou het goud zijn als we stelling nemen tegen uitbuiting van levende wezens, maar wat er onder uitbuiting wordt verstaan is een grijs gebied.

Link naar bericht
Deel via andere websites
[meta] Je kunt ook zelf een vertaling maken, of een samenvatting. :) Bronvermelding en/of link zou ook tof zijn. [/meta]?
Ik heb t zelf geschrven dus ik snap niet zo goed wat ik nog aan extra info zou kunnen vermelden. Bron? Mijn geest en de Bijbel :-p

Oh grapje, dat had ik niet zo snel gezien. Misschien kun je nog wel een korte samenvatting in het Nederlands geven. :)

Ik ga me nog even beraden op dit topic. Het eerste dat in mijn hoofd opkomt is 'rentmeesterschap': verantwoord omgaan met de schepping en dus ook met dieren. Wat w.m.b. inhoudt dat een dier geen product kan of mag zijn. Zelf kan ik de film/docu 'Food Inc.' aanraden, over de Amerikaanse voedselindustrie die behoorlijk ontspoord is. Hier in NL zal het nog ietsje anders gaan maar daar maak ik me geen illusies over. De film kan overigens schokkende beelden bevatten.
Ik ken die niet. Maar ik weet helaas genoeg over hoe het er in toegaat.

Helaas wel ja. Het dier wordt echt letterlijk als fabrieksproduct gezien. Misselijkmakend is het eigenlijk. :|

Link naar bericht
Deel via andere websites

MysticNetherlands.

het eerste stuk van het filmpje is werkelijk prachtig en aandoenlijk.

helaas ben ik afgehaakt toen die vreselijke beelden tevoorschijn kwamen.

ik kan er niet meer naar kijken en voel de woede en het verdriet al opkomen wat dieren aangedaan wordt. :(

kijk eens naar die ogen... ;(

de mens als kroon op de schepping? :?

nee, de mens als het grootste beest [monster] op aarde.

de zeeën worden leeggevist; walvissen, dolfijnen en zeehonden worden mishandeld en de laatsten doodgeknuppeld.

dieren worden gefokt omdat de madammekes een mooie bontmantel willen.

etc..enz...enz...de lijst is ellenlang.

hoe kan een mens zoiets doen?

ben je dan nog wel een mens?

ik heb ook nooit begrepen hoe mensen kunnen meewerken aan dierproeven.

gelukkig komt er steeds meer weerstand tegen en hopelijk in de nabije toekomst ook betere alternatieven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De mens is de kroon op de schepping, alleen gaat onverantwoord om met de schepping. We doen niet met mate van alles, maar van alles heel veel.

Wat doe jij om te matigen?

Filmpje dat ik vandaag tegenkwam. Boele Ytsma is tegenwoordig overtuigd veganist:

Wat denken jullie?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dit een uiterst belangrijke vraag: hoe gaan wij met de dieren om? Nou ik vind slecht. Ik heb die film van Marianne Thieme gezien en ik wil graag nog een ander aspect van onze menselijke plicht benadrukken: de plicht om goed met de Aarde om te gaan. Uit haar film blijkt dat de bioindustrie het regenwoud, de longen van de Aarde, naar de verdommenis aan het helpen is. Wie vind daar ook iets van? Groeten, Daniel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid