Spring naar bijdragen

Geven aan de armen


Aanbevolen berichten

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:Alsdan zal de Koning zeggen tot degenen, die tot Zijn rechterhand zijn: Komt, gij gezegenden Mijns Vaders! beërft dat Koninkrijk, hetwelk u bereid is van de grondlegging der wereld. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling, en gij hebt Mij geherbergd.Ik was naakt, en gij hebt Mij gekleed; Ik ben krank geweest, en gij hebt Mij bezocht; Ik was in de gevangenis, en gij zijt tot Mij gekomen.Dan zullen de rechtvaardigen Hem antwoorden, zeggende: Heere! wanneer hebben wij U hongerig gezien, en gespijzigd, of dorstig, en te drinken gegeven? En wanneer hebben wij U een vreemdeling gezien, en geherbergd, of naakt en gekleed? En wanneer hebben wij U krank gezien, of in de gevangenis, en zijn tot U gekomen?En de Koning zal antwoorden en tot hen zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan.
Dan zal Hij zeggen ook tot degenen, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten, in het eeuwige vuur, hetwelk den duivel en zijn engelen bereid is. Want Ik ben hongerig geweest, en gij hebt Mij niet te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest, en gij hebt Mij niet te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling; en gij hebt Mij niet geherbergd; naakt, en gij hebt Mij niet gekleed; krank, en in de gevangenis, en gij hebt Mij niet bezocht. Dan zullen ook dezen Hem antwoorden, zeggende: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien, of dorstig, of een vreemdeling, of naakt, of krank, of in de gevangenis, en hebben U niet gediend? Dan zal Hij hun antwoorden en zeggen: Voorwaar zeg Ik u: Voor zoveel gij dit een van deze minsten niet gedaan hebt, zo hebt gij het Mij ook niet gedaan. En dezen zullen gaan in de eeuwige pijn; maar de rechtvaardigen in het eeuwige leven.



Ik kom elke dag van station naar school, heel wat daklozen en bedelaars tegen, ik denk een gemiddelde van 3 per keer. Dus 3 's morgens, 3 's avonds, en dat 5 keer per week.
Ik geef wel minstens één keer per week iets, maar dat is dan maar aan één persoon. Mocht ik dat elke dag, aan elke persoon doen, dan ben ik direct blut.
Maar als ik dan niets geef, dan moet ik altijd aan bovenstaande passage denken en voel ik me schuldig. Maar ik kan toch niet elke keer, aan iedereen iets geven.
Hoe moet je daar mee omgaan?
Link naar bericht
Deel via andere websites
Mocht ik dat elke dag, aan elke persoon doen, dan ben ik direct blut.

Maar als ik dan niets geef, dan moet ik altijd aan bovenstaande passage denken en voel ik me schuldig. Maar ik kan toch niet elke keer, aan iedereen iets geven.

Hoe moet je daar mee omgaan?

Misschien dat daarom de regel van een tiende afstaan is bedacht. Als jij blut bent kun je zelf in het rijtje gaan zitten en daar zijn de armen ook niet mee opgeschoten :) Echter, als jij straks een leuk baan hebt en meer kunt missen, kun je ook meer helpen. Als Jozef voorraadschuren aan mocht leggen om te investeren in de toekomst, kunnen wij dat denk ik op deze manier ook doen.

Daarnaast kun je nooit alle ellende in je eentje oplossen. Er zijn zoveel kinderen dakloos (Compassion), bijbels nodig (Nederlands Bijbelgenootschap), zieken (noem een fonds). Hoeveel je ook geeft, er zal altijd nog iets blijven waar je niets aan gegeven hebt. Het is simpelweg niet mogelijk om zelf iedereen te kunnen helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat we allemaal (ikzelf voorop) te licht denken over wanneer Jezus in de Bijbel tegen de rijke Jood zegt "verkoop nu al je bezittingen en geef het geld aan de armen en je plaats in de Hemel is verzekerd". Ik denk dat we zouden moeten geven tot we zelf aan de armoedegrens zitten. Jezus' boodschap is radicaal, en we falen allemaal ben ik bang :( :( :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel vind ik t lastig wanneer je weet dat sommigen 'arm' zijn of bedelen omdat ze gewoon te lui zijn om te werken, of dat ik door berichtgeving niet alle collectanten etc vertrouw :(

Ik geloof werkelijk niet dat er iemand is die omdat die te lui is, daarom gaat bedelen. Je gaat niet in luiheid zonder onderdak op straat leven en dan de hele dag gaan bedelen en hopen dat iemand wat afval weg gegooid heeft in de vuilnisbak. Dat bedelen is enorm vernederend en een stuk zwaarder bestaan dan te werken of zelfs een bijstandsuitkering aan te vragen.

Bedelaars zijn veelal mensen die zwaar aan de drugs zijn, of andere, problemen hebben, psychisch in de problemen zitten, gevlucht zijn uit hun leven, illegaal of diep in de schuld. Mensen die uit idealisme dakloos zijn bedelen volgens mij niet, althans die indruk heb ik. Hoe dan ook, mensen die bedelen doen dat niet omdat ze lui zijn.

Mijn dilemma is eerder de vraag of je die mensen met geld geven helpt. Als ze er crack van kopen schiet je er niets mee op. Wat dat betreft vind ik het leger des heils wel een mooie organisatie.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Er zijn echt mensen, vooral in Aziatische landen, die 'bedelen' als beroep hebben. Is daar ook in het nieuws geweest. Helaas, het gebeurt echt. Ja, ze zijn dus echt te lui. Er was een bekend, triest geval van een baby-oppas die bij het gezin waar ze voor werkte haar man en vrienden meenam die vervolgens daar lekker gingen drinken terwijl die vrouw de baby in vodden wikkelde en mee op straat nam en daar zielig ging zitten met een bekertje voor geld.

Verder geef ik zelf ook meestal geen geld als ik vermoed dat alcohol en/of drugs gekocht gaan worden, maar haal ik boodschappen voor ze met gezond en voedzaam eten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik denk dat we allemaal (ikzelf voorop) te licht denken over wanneer Jezus in de Bijbel tegen de rijke Jood zegt "verkoop nu al je bezittingen en geef het geld aan de armen en je plaats in de Hemel is verzekerd". Ik denk dat we zouden moeten geven tot we zelf aan de armoedegrens zitten. Jezus' boodschap is radicaal, en we falen allemaal ben ik bang :( :( :(

Ik denk dat je vooral in context dit bijbel vers moet lezen voordat je jezelf in armoede werpt. Het doel van deze tekst was om de rijke jongeling te laten zien dat hij naast God nog een andere heer had, namelijk geld. Iedereen die op eigen kracht probeert heilig te zijn zal altijd te kort schieten.

@joon,

We mogen zeker geven, want wij hebben het in Nederland best rijk. Als je geeft, geef dan met het juiste hart, wat de ontvanger er uiteindelijk mee gaat doen is niet aan jou om je schuldig over te voelen. Daarom is het ook altijd goed om je door de Geest te laten leiden. Geef nooit vanuit schuldgevoel, wellicht kun je die mensen ook gelijk zegenen zodat zij ook jouw Voorziener mogen leren kennen. Het is beter dat zij uiteindelijk gaan putten uit Gods voorziening

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat geld geven aan iedere bedelaar niet in de eerste instantie hetgene is waarmee je de bedelaars het meeste mee helpt.

Misschien dat mijn post wat generaliserend is, maar meeste daklozen zijn mensen die verslaafd zijn en niet met geld om kunnen gaan.

Het geven van geld is in mijn opinie niet de manier waarmee je die persoon het meest helpt. Het geven van geld aan organisties zoals de voedselbank en het Leger de Heils is in mijn beleving een veel betere oplossing.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Mijn vraag is niet of het een goede oplossing voor bedelaars is. Ik vraag het me ook soms af het hen gaat verder helpen, maar dat was mijn vraag niet.

Jezus zegt dat we moeten geven aan armen/bedelaars, en hij vermeld er niet bij of we ons moeten afvragen of het hen wel gaat helpen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Jezus zegt dat we moeten geven aan armen/bedelaars, en hij vermeld er niet bij of we ons moeten afvragen of het hen wel gaat helpen.

Mee eens.

Daarnaast sluit ik me aan bij degene die schreef dat jij niet in je eentje alle wereldproblemen hoeft op te lossen. Jezus was Degene die de wereld redde en je hoeft niet in je eentje nogmaals de wereld te redden. Jezus heeft je een deel van de aarde toegewezen om er een zegen te zijn en je hoeft niet alle armen die je tegenkomt geld te geven. God zal weer andere gelovigen sturen om geld te geven aan degenen aan wie jij geen geld geeft. Petrus gaf in Hand. 3:6 trouwens geen geld aan een verlamde man, maar genas hem van zijn verlamming. Soms hoef je geen geld te geven, maar kan je iemand in Jezus' Naam genezen, of op een andere manier in Jezus' Naam helpen.

Je hoeft niet altijd te geven en je hoeft ook niet aan iedereen te geven.

Zorg dat je zelf goed kan leven en geef zo af en toe iets aan iemand, het liefst geleid door de Heilige Geest.

God zal je ervoor belonen dat je oog hebt voor de hulpbehoevenden en hij zal je rijkelijker zegenen (ook in financiële zin), waardoor je in de toekomst nog meer zal kunnen geven en later nog veel meer. Gods zegen rust op vrijgevende mensen, waardoor ze meer en meer een zegen kunnen zijn voor hun omgeving, waardoor ook armen en ongelovigen tot geloof zullen komen en een beter leven zullen krijgen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Jezus zegt dat we moeten geven aan armen/bedelaars, en hij vermeld er niet bij of we ons moeten afvragen of het hen wel gaat helpen.

Maar anderzijds was dat wel een andere tijd. Geen crack, aan de andere kant hadden ze wel alcohol. Maar ze hadden ook geen verzorgingstaat. In de bijbel zie je mensen bedelen omdat ze lam of blind zijn. Bij ons hebben die mensen een uitkering. Er is ook veel verborgen armoede. Maar die bedelen meestal niet op straat, maar die mensen gaan naar de voedselbank en andere stichtingen die mensen helpen.

Nu zeg ik niet dat je niks aan bedelaars moet geven, maar wel dat de tijd veranderd is. En ook dat het verder gaat dan regels opvolgen en als persoon ook niet onverschillig moet zijn wat iemand doet met de middelen die je geeft. Uiteindelijk gaat het niet om een wet, maar om naastenliefde. Overigens, dat zeg ik tegen mezelf hoor. Het is te makkelijk om iets te geven omdat je er dan ff makkelijk van afmaakt, merk ik bij mezelf. Ik vind het moeilijk, wat je in zo'n situatie moet doen en als ik iets geef voel ik me eigenlijk meer schuldig dan dat het me voldoening geeft..

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Ik vraag me af of we dit bijbelgedeelte wel moeten toepassen op de straatbedelaars. Ik denk dat de tekst veel breder is, dat het erover gaat dat je klaar moet staan voor je naaste. Dat gaat dan niet altijd over een bedelende naaste (die daar natuurlijk wel onder valt) maar ook om die eenzame buurvrouw een bezoekje te brengen of iemand een luisterend oor te bieden. Misschien zou je het 'probleem' van het aantal bedelaars kunnen 'oplossen' door één bedelaar te kiezen die er altijd zit, en dat je daar ook een band mee probeert te krijgen. Dan kun je wellicht ook wat van het evangelie kwijt. Wel de veiligheid in de gaten houden natuurlijk...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Ik kom elke dag van station naar school, heel wat daklozen en bedelaars tegen, ik denk een gemiddelde van 3 per keer. Dus 3 's morgens, 3 's avonds, en dat 5 keer per week.

Ik geef wel minstens één keer per week iets, maar dat is dan maar aan één persoon. Mocht ik dat elke dag, aan elke persoon doen, dan ben ik direct blut.

Maar als ik dan niets geef, dan moet ik altijd aan bovenstaande passage denken en voel ik me schuldig. Maar ik kan toch niet elke keer, aan iedereen iets geven.

Hoe moet je daar mee omgaan?

Je kunt er ook zo mee omgaan:

http://www.youtube.com/watch?v=WwRmZifq ... re=related

:#

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 weeks later...
Misschien dat daarom de regel van een tiende afstaan is bedacht.

Die regel is Oud Testamentisch en gaat niet letterlijk meer op. Leuke richtlijn, maar meer ook niet als je het mij vraagt.

Jezus gaf ons een ander handvat: Namelijk dat wij rentmeester zijn. Dit houdt in dat we ons bezit hebben gekregen van God en daarom verantwoordelijkheid afdragen aan God bij de besteding van oa ons geld. Het gaat erom welke waarde we eraan hechten. Is geld voor jou een middel om alleen in je eigen luxe te voorzien? Ik denk dat we wel van luxe mogen genieten, maar dat de kanttekening gemaakt moet worden dat we wanneer we meer krijgen dat ook is om onze geefstandaard te verhogen.

Daarnaast zou de regel van de tienden in onze maatschappij ook anders liggen. De bijbel bedoelde de tiende ook om voor bijvoorbeeld armen en zieken te zorgen. In onze democratie is dit al inbegrepen, waarmee delen van inkomens met 52% belast en op z'n laagst boven de 20%. Afdragen aan onze medemens doen we in feite al.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik geef niks aan armen (enkel alleen belasting geld dan), maar ik leef ook als een spartaan. Ik consumeer nauwelijks, en heb de kachel standaard op 16 graden staan. En verbruik zeer weinig energie. Maar in onze wereld is wel zo, met geld verdien je geld. Dus ik spaar ontzettend veel, ik investeer dan weer om daar hopelijk nog meer winst uit te halen. Ik wil een testament samen stellen, dat al mijn erfenis naar christelijke goede doelen komt als ik dood ben.

Maar goed, dit is mijn manier. Misschien doe ik het hartstikke fout. Het moet nuttig zijn, niet om mij een goed een voel te geven IMHO.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid