Spring naar bijdragen

Satan personificatie van het kwaad?


Aanbevolen berichten

Fysiek zou het sowieso niet zijn, want volgens de christelijke traditie zijn het gevallen engelen. Die zijn niet fysiek. Ik denk dat de duivel wel een persoon is, dat is iig wel het beeld wat ik uit de bijbel krijg.

De duivel zie ik niet als een 'kwade god' maar als een archetype van het kwaad die zich als rebellenleider heeft opgeworpen in de opstand tegen God.

En net zoals je prima rebel kunt zijn zonder het grote voorbeeld van de grootste rebellenleider ooit, kun je prima het kwade doen zonder de duivel.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Waarom maak je onderscheid tussen satan en demonen? Ipp dezelfde gevallen engelen toch?

Hoewel de satan m.i. wel bestaat heb ik moeite met de rol die sommige christenen hem geven. Kwaad komt immers ook voor een groot deel uit de mens zelf voort.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heb ik ook moeite mee. Sommige mensen maken van Satan een soort dualistiche 'slechte god'. De mens is dan een soort speelbal tussen God en duivel. Alles wat je slecht doet komt dan van de duivel. Alsof je in het beste geval steeds moet kiezen wie je meetrekt en in het slechtste geval helemaal geen verantwoordelijkheid meer hebt. 'Het was de slang!', zei Eva...

Ik hou het maar bij de duivel als leider van de opstand. Je kunt ook zonder een leider je eigen opstand beginnen, uitvoeren en je bent het uiteindelijk zelf die besluit in opstand te gaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

Morphogenesis,

Stelling: Satan bestaat niet echt maar is een personificatie van het kwaad. Figuurlijk dus. Demonen zijn ook niet fysiek maar een verschillende bronnen van kwaad.

Shoot.

God en ha-Satan staan aan dezelfde kant. De Tenach kent geen dualisme aan de top van de hierarchie. Het concept van een machtige Kwade Duivel die samen met zijn engelen de strijd aanbindt tegen de Almachtige goede God, blijkt niet uit de Tenach. Integendeel: Satan is een engel die bij het maken van fouten sterk door God kan worden terechtgewezen.

De Boeken Kronieken en de Boeken van Samuel beschrijven dezelfde gebeurtenissen, waar 2 Samuel 24:1 weergeeft: "En de toorn des Heren ontstak wederom tegen Israel, en hij spoorde David aan tegen hen, zeggende: Ga heen, tel Israel en Jehoedah." Dit om David een volkstelling te laten houden. Het parallel-Boek 1 kronieken 21:1 vertelt dat "Satan opstond tegen Israel, en David aanspoorde om Israel te tellen." Het betreft dezelfde volkstelling als uit 2 Samuel 24:1, met één verschil: in de ene passage provoceert God David om een volkstelling te houden; uit de andere passage blijkt ha-Satan degene via wie God handelt.

In het Boek Job zegt Job: "De Heer heeft gegeven, de Heer (J-H-W-H) heeft genomen." (Job 1:21), ondanks dat het feitelijk ha-Satan was - een engel van God - die handelde. Dan zegt Job tegen zijn vrouw: "hebben wij het goede van God (me’at ha'Elohiem) ontvangen, en zouden wij het kwade ook niet aannemen?" (Job 2:10). Weer weten we dat Satan degene was die handelde, maar God wordt als de gever geïdentificeerd. In Job 19:21 wordt dit nogmaals helder door Job verwoord: "want Gods hand heeft mij aangetast." Via ha-Satan.

Vervolgens komen Job's vrienden hem troosten vanwege "al het kwaad, dat J-H-W-H hem had gebracht ("kol haRa'ah asher hevie J-H-W-H alajw")" (Job 42:11). Nogmaals wordt God als bron geidentificeerd achter de acties die Satan uitvoerde.

"De Satan" (ha-satan), een malach (boodschapper), heeft de taak om onze tegenstander te zijn, om hindernissen op onze weg te plaatsen. Deze hindernissen moeten we overwinnen.

De term "haSatan" (השטן) heeft de wortel s-t-n (שטן). Sitnah (שטנה) is de vrouwelijke variant van hetzelfde woord, wat “tegenoverâ€/â€tegenstandâ€/â€aanklagen†aanduidt. Vandaar dat Jezus "satan" tegen Petrus kon zeggen, en David "laat mijn tegenstanders (STNej nafsjie) van schaamte bezwijken" in Psalm 71:13 en "zij keren zich tegen mij" (jiSTNoenie) in Psalm 38:20[21] en "voor mijn liefde, staan zij mij tegen" (jiSTNoenie) in Psalm 109:4 en "Laten mijn tegenstanders (SoTNaj...) met schande bekleed worden" en "Laat dit het arbeidsloon zijn van J-H-W-H zijn voor mijn tegenstanders (STNaj)" in Psalm 109:20. En iedereen kent – neem ik aan – het verhaal van Bileam met zijn ezelinnetje. In Numeri 22:22 wordt een engel van J-H-W-H naar Bileam gestuurd. Rijdend op zijn ezelin, vergezeld door twee van zijn dienaren was hij op weg, toen deze engel van J-H-W-H op de weg ging staan om Bileam tegen te houden. Er staat letterlijk: "de/een engel van J-H-W-H (מל×ך יהוה) ging hem in de weg staan als zijn satan (שטן)...."

I Koningen 11:14 vertelt "En J-H-W-H verwekte Salomo een tegenstander (שטן, satan), Hadad, de Edomiet", en I Koningen 11:23,25 vertelt "Ook verwekte God hem een tegenstander (שטן, satan), Rezon, … hij was Israëls tegenstander (שטן, satan)". Weer is God de bron, en dit maal zijn de Satans die Hij verwekte gewone mensen.

Persoonlijk zie ik in de Christelijke benadering één manier om ons aan te sporen weerstand te bieden aan de verleidingen die ha-satan ons op de weg plaatst. Weer een andere benadering komt van mijn vroegere Rabbi, die me ooit met een knipoog vertelde dat ha-satan de eerste engel is die ons toelachend zal ontvangen, en ons gelukzalig zal omarmen als we hem weerstaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De Tenach kent geen dualisme aan de top van de hierarchie.

Christendom ook niet. Dualisme verondersteld een tegenpool van God, volgens het christendom is Satan een tegen God in opstand gekomen engel. Hij blijft slechts een schepsel en zijn lot is door God al bezegeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...

De duivel (betekent vijand) heette eerst lucifer het was de mooiste en slimste engel die god had gemaakt en dat steeg hem naar zijn hoofd. Hij was het niet eens met de beslissing dat de engelen de mens moesten dienen en begon de opstand samen met een derde van de engelen (de gevallen engelen).

Toen brak in de hemel oorlog uit. Michaël en zijn engelen vochten tegen de draak. De draak en zijn engelen vochten terug, maar werden verslagen en uit de hemel weggejaagd. De grote draak, de oude slang, ook wel duivel of Satan genoemd, die alle mensen ter wereld verleidt, werd met zijn engelen op de aarde gegooid. (Openbaring 12:7-9 HTB)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik denk dat als je de duivel reduceert het 'het kwaad', dat je hem dan minder gevaarlijk maakt dan hij is. Er is een geestelijke strijd gaande waar wij niets van zien, maar dat is wel tussen God en de engelen en de duivel en de demonen (ben de tekst even kwijt, kan iemand ff helpen?)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is denk ik een gemoedstoestand. De satan werkt rationeel door de mensen heen. Door ongezond levensstijl, verslavingen, werelds vermaak, materialisme, werkverslaving en god de rug toe keren maakt je zwakker voor de satan.

Maar dit is slecht een mening. Ik hoop dat ik het fout heb :).

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid