Spring naar bijdragen

Het draait allemaal om intentie?


Aanbevolen berichten

Stelling: Stel dat ik, wanneer ik hoor dat iemand blasfemie verkondigt, hem in stukken hak en laat liggen voor de honden, is dit geen zonde zolang er maar een zuivere intentie achter zit.

Shoot.

Zoiets is wel een zonde, want de Schrift zegt: 'Gij zult niet doodslaan' (Ex. 20:13). Over een intentie wordt volgens mij niet gesproken. Ik kan mij ook niet herinneren dat iets in de Bijbel staat over blasfemie en consequenties daarop. Jezus werd onterecht beschuldigd van blasfemie en verder zou ik geen Bijbelgedeelte weten waarin wordt ingegaan op het begrip blasfemie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelling: Stel dat ik, wanneer ik hoor dat iemand blasfemie verkondigt, hem in stukken hak en laat liggen voor de honden, is dit geen zonde zolang er maar een zuivere intentie achter zit.

Shoot.

Binnen de theologie (oa. Thomas van Aquino) maakt men wel onderscheid tussen objectieve en subjectieve zonde.

Objectief is dat je iets doet wat volgens het christelijk geloof een zonde is, subjectief is dat het je aangerekend zal worden dat je zondigt.

- Iemand in stukjes hakken is moord = objectieve zonde.

- Jij hakt iemand in stukjes met de juiste zuivere intenties = geen subjectieve zonde.

Dus, je zondigt objectief maar niet subjectief: je blijft binnen Gods genade.

- Jij hakt iemand in stukjes, eigenlijk diep van binnen zegt je geweten dat je fout bent: subjectieve zonde.

- Jij hakt iemand in stukjes, je wist niet dat het verkeerd was omdat je geen zin hebt die belerige praatjes van die predikanten te horen en zoiets hebt van 'ontwetendheid is zalig' = subjectieve zonde (je had beter kunnen weten).

Je gaat uit van de zuivere intenties. Mensen die door een gebrek aan kennis en een niet goed gevormd geweten denken het goede te doen terwijl ze niet doen wat God wilt. Als je wel beter had kunnen weten en dat verzaakt hebt, dan is dat je wel degelijk aan te rekenen.

Je zou objectieve zonde ook kunnen zien als een misdaad volgens de wet. Subjectieve zonde is dan in hoeverre je toerekeningsvatbaar verklaard zult worden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelling: Stel dat ik, wanneer ik hoor dat iemand blasfemie verkondigt, hem in stukken hak en laat liggen voor de honden, is dit geen zonde zolang er maar een zuivere intentie achter zit.

Shoot.

moord = moord. zonde.

maar haal schuld en zonde niet door elkaar. Als je je niet bewust bent van de zonde die je begaat dan heb je geen schuld. Als je je bewust bent van de zonde wel. Al is dit wel een heel extreem voorbeeld ;)

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelling: Stel dat ik, wanneer ik hoor dat iemand blasfemie verkondigt, hem in stukken hak en laat liggen voor de honden, is dit geen zonde zolang er maar een zuivere intentie achter zit.

Shoot.

Of ik sla iemand dood die op Sabbat houtsprokkeld: Numeri 15:32-36

Link naar bericht
Deel via andere websites
Stelling: Stel dat ik, wanneer ik hoor dat iemand blasfemie verkondigt, hem in stukken hak en laat liggen voor de honden, is dit geen zonde zolang er maar een zuivere intentie achter zit.

Shoot.

We zitten niet meer in het oude testament, dus deze vlieger gaat niet meer op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid