Spring naar bijdragen

De codebreker Harold Gans over de Torah codes


Aanbevolen berichten

Wel, we zullen zien hoe de wetenschappelijke wereld hierop reageert. Is er een review van het artikel? Waarin is het gepubliceerd?
Bs'd

De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Die artikelen zijn gepresenteerd op het 18e International Pattern Recognition Congres, maar ik geloof niet dat ze gepubliceerd zijn.

Niemand durft daar nog zijn vingers aan te branden. :)

Eliyahu

Ook moslims roepen dat de Koran door wetenschappers wordt bevestigd en dus vertrouwen zij eveneens op de wijsheid van de wereld. Echter is dergelijke wijsheid dwaasheid voor God en in de wijsheid van God, heeft hij de wereld door haar wijsheid hem niet leren kennen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel, we zullen zien hoe de wetenschappelijke wereld hierop reageert. Is er een review van het artikel? Waarin is het gepubliceerd?

Bs'd

De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Die artikelen zijn gepresenteerd op het 18e International Pattern Recognition Congres, maar ik geloof niet dat ze gepubliceerd zijn.

Niemand durft daar nog zijn vingers aan te branden. :)

Eliyahu

Ik denk dat men ze gewoon niet serieus neemt omdat het pseudowetenschap is.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Wel, we zullen zien hoe de wetenschappelijke wereld hierop reageert. Is er een review van het artikel? Waarin is het gepubliceerd?

Bs'd

De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Die artikelen zijn gepresenteerd op het 18e International Pattern Recognition Congres, maar ik geloof niet dat ze gepubliceerd zijn.

Niemand durft daar nog zijn vingers aan te branden. :)

Eliyahu

Ik denk dat men ze gewoon niet serieus neemt omdat het pseudowetenschap is.

Bs'd

Pseudowetenschap wordt niet gepubliceerd in peer reviewed scientific journals, en het wordt ook niet gepresenteerd op wetenschappelijk congressen.

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bs'd

De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Die artikelen zijn gepresenteerd op het 18e International Pattern Recognition Congres, maar ik geloof niet dat ze gepubliceerd zijn.

Niemand durft daar nog zijn vingers aan te branden. :)

Eliyahu

Ik denk dat men ze gewoon niet serieus neemt omdat het pseudowetenschap is.

Bs'd

Pseudowetenschap wordt niet gepubliceerd in peer reviewed scientific journals, en het wordt ook niet gepresenteerd op wetenschappelijk congressen.

Eliyahu

Maar ze kunnen daar wel worden bekritiseerd en als ongefundeerd worden beschouwd. Inderdaad, het is dan strict genomen geen pseudowetenschap.
Link naar bericht
Deel via andere websites
er is ook een ELS gemaakt van Moby Dick.

net zo geloofwaardig als de bijbelcodes..... :+

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html

Bs'd

Een ELS kan je overal vinden, maar een ELS met statistische relevantie kan je alleen in de Torah vinden.

Niemand claimt dan ook een statistisch relevante ELS gevonden te hebben buiten de Torah.

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites
er is ook een ELS gemaakt van Moby Dick.

net zo geloofwaardig als de bijbelcodes..... :+

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html

Bs'd

Een ELS kan je overal vinden, maar een ELS met statistische relevantie kan je alleen in de Torah vinden.

Niemand claimt dan ook een statistisch relevante ELS gevonden te hebben buiten de Torah.

Eliyahu

ook buiten de torah zoals ik heb aangegeven.

je kunt er elk boek voor gebruiken en met wat kunst- en vliegwerk kom je precies uit daar waar je wilt uitkomen.

The Bible Code is de titel van een boek van Michael Drosnin waarin hij beweert dat de Bijbel een code van God bevat. De code wordt gevonden door het zoeken naar letterreeksen op gelijke afstand (ELS). De code wordt de Bijbelcode of Torahcode genoemd.

McKay maakte meteen een ELS-analyse van Moby Dick en voorspelde daarmee niet alleen de moord op Indira Ghandi, maar ook de moorden op Martin Luther King, John F. Kennedy, Abraham Lincoln en Yitzhak Rabin, evenals de dood van Diana, Princess of Wales. Wiskundige David Thomas deed een ELS op Genesis en vond de woorden "code" en "vals" dicht bij elkaar, niet eenmaal maar zestig keer. Wat zijn de kansen dat dat voorvalt?

Thomas deed ook een ELS-analyse op Drosnins Bible Code II: The Countdown (2002) en vond het bericht "De Bijbelcode is dwaas, dom, vals, boosaardig, vies, ellendig bedrog en geklets". Betekent dit dat God er een code instak om te onthullen dat er geen code is?

http://nederlands.skepdic.com/dict_biblecode.htm

Link naar bericht
Deel via andere websites
er is ook een ELS gemaakt van Moby Dick.

net zo geloofwaardig als de bijbelcodes..... :+

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/moby.html

Bs'd

Een ELS kan je overal vinden, maar een ELS met statistische relevantie kan je alleen in de Torah vinden.

Niemand claimt dan ook een statistisch relevante ELS gevonden te hebben buiten de Torah.

Eliyahu

ook buiten de torah zoals ik heb aangegeven.

Bs'd

Geef dan ook gelijk even aan wat de statistische relevantie er van is.

Ik ben benieuwd.

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eliahoe schreef:

Bs'd

Geef dan ook gelijk even aan wat de statistische relevantie er van is.

Ik ben benieuwd.

statistische relevantie? :?

van de torah codes?

de wetenschap hecht niet veel waarde aan de bevindingen van Gans; lees maar:

The rise and fall of the Gans experiment

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/gans_exp.html

en ook interessant:

Statistical Science publishes Bible Codes Refutation

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/StatSci/

http://cs.anu.edu.au/~bdm/dilugim/StatSci/gans_rep.html

Link naar bericht
Deel via andere websites
De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Eliyahu

Net zoals de rabijnen zwijgen over het boek vam Finkelstein en Silberman? Em de uitspraken van Prof Zev Herzog van de ubniversiteit van Tel Aviv?

Pseudowetenschap wordt niet gepubliceerd in peer reviewed scientific journals, en het wordt ook niet gepresenteerd op wetenschappelijk congressen.

Waar te vinden?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Bs'd

Geef dan ook gelijk even aan wat de statistische relevantie er van is.

Ik ben benieuwd.

Eliyahu

Dat zal de wetenschap vaststellen.

Bs'd

Je hebt dus geen idee waar je over praat.

De wetenschap heeft dat al vastgesteld, en de statische relevantie van die Moby Dick codes is nul.

Link naar bericht
Deel via andere websites
De wetenschappelijke wereld reageert met een oorverdovende stilte.

Eliyahu

Net zoals de rabijnen zwijgen over het boek vam Finkelstein en Silberman? Em de uitspraken van Prof Zev Herzog van de ubniversiteit van Tel Aviv?

Pseudowetenschap wordt niet gepubliceerd in peer reviewed scientific journals, en het wordt ook niet gepresenteerd op wetenschappelijk congressen.

Waar te vinden?

Bs'd

Hierboven in mijn post van 15.50

Eliyahu

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bs'd

In de middeleeuwen was er een zeer grote joodse Torah geleerde, die leefde in Egypte. Hij was lijfarts van de sultan, en hij heeft vele boeken geschreven over het jodendom, die het jodendom sterk beïnvloed hebben. Op zijn magnum opus, de Mishne Torah, een verhandeling over de 613 ge- en verboden die in de Torah te vinden zijn, ( http://en.wikipedia.org/wiki/613_commandmentss ) is het overgrote deel van de joodse wet gebaseerd. Zijn naam was Moshe ben Maimon, maar hij is beter bekend onder zijn acroniem: Rabbi Moshe Ben Maimon = Rambam.

Komen we bij een andere Torah geleerde, het genie van Vilna. Hij leefde in de 18e eeuw, en claimde dat er in de Torah een hint zit die verwijst naar de boven vermelde Rambam. Dit deed hij op basis van het feit dat er in Exodus 11:9 geschreven staat: "Ik zal mijn wonderen vermeerderen in het land Egypte." Het land waar de Rambam woonde. In het hebreeuws is dat: "Revot moftai ba'erets Mitsrajiem" De eerste letters van die woorden spellen "RaMBaM". De bekende middeleeuwse Torah geleerde.

Rabbi Weismandl, die zo rond de tweede wereldoorlog ook al de Poerim code gevonden had met een skip van 12.111, (zonder computer) die vond hier nog wat meer verwijzingen naar de Rambam.

Hij ontdekte dat als je van een mem iets eerder in datzelfde vers waar gesproken wordt over Gods wonderen in Egypte, en waar het woord "Rambam" in gecodeerd is, met een skip van 50 verspringt, dan krijg je het woord "Mishne". En een paar alinea's verderop, ook met een skip van 50, dan krijgen we het woord "Torah", en samen spellen ze het woord "Mishne Torah", het meesterwerk van de Rambam, over de 613 geboden, wat vandaag de dag nog ijverig bestudeerd wordt door joodse theologie studenten.

Nou was het wel wat eleganter geweest als het woord "Torah" wat dichter bij "Mishne" had gestaan, misschien ook met 50 letters er tussen. Maar Toen Rabbi Weismandl zich daar in ging verdiepen, ontdekte hij dat er tussen de mem van "Mishne" en de T van "Torah", er precies 613 letters zaten.

Frappant wat?

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid