Spring naar bijdragen

Openbaring bijbel/koran


Aanbevolen berichten

Ik ben de laaste tijd aan het nadenken over een bepaald punt wat steeds naar voren komt in discussies met moslims.

En dat is het grote verschil tussen de vorm van openbaring in de bijbel en in de koran.

De koran is een in hun ogen directe openbaring van Alah, wat anders is dan de bijbel.

In de bijbel spreekt God door situaties en mensen heen, hij maakt daarbij gebruik van hun taal en hun omgeving.

Het is niet geschreven door mensen die in trance waren(ik doel hier niet op dat mohammed dat wel was).

Door dit verschil merk ik dat Moslims het bijvoorbeeld belachelijk vinden dat Paulus dingen zegt als dat hij zijn jas heeft laten liggen, of pen en papier nodig heeft.

Dit kan in hun ogen onmogelijk van God komen.

Nog een groot verschil is dat in de islam de boodschapper in zekere zin heilig is, en dat ze daarom moeite hebben met bijvoorbeeld salomo.

Terwijl in de bijbel niet de boodschapper, maar de boodschap geïnspireerd is, en daarom God zelfs door een ezel kan spreken.

Wat mij nu interessant lijkt is de volgende stellingen eens in de discussie gooien.

1- Een openbaring van God moet direct zijn, zoals de Koran

2- De boodschapper moet heilig zijn.

of natuurlijk stelling drie:

3- mijn opsomming van de vormen van openbaringen zijn onjuist

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1- Een openbaring van God moet direct zijn, zoals de Koran

Ik denk van niet. Overigens is de koran ook niet direct van God. God gaf het door aan een enge en de engel gaf het door aan Mohamed en Mohamed gaf het mondeling door aan iemand anders enz enz totdat iemand het opschreef. Zo ongeveer.

2- De boodschapper moet heilig zijn.

Dan zal eerst een definitie van heilig gegeven moeten worden. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij kennen echter een nog véél directere openbaring dan welke Schrift ook, namelijk God zelf die als Mens direct tot mensen spreekt en zich direct aan mensen geeft. Zo is de Boodschap allerheiligst, de Boodschapper allerheiligst en zijn beiden ook nu zeer direct onder ons aanwezig. Want door de Kerk handelt God in Christus direct tot ons, zonder omwegen, net zoals jij door je lichaam direct al je handelingen verricht, zonder omwegen.

Ook het jodendom is gebaseerd op een directe openbaring: God sprak de tien geboden direct uit vanaf de berg tot het volk. Pas toen het angstige volk er om vroeg, begon God via Mozes te spreken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is waar dat de Schrift van Christus getuigt en zo ook dus de Kerk, maar we dienen ons wel te blijven realiseren dat God zich niet zozeer openbaart door de Schrift, maar op de eerste plaats door Christus. Christus is het Woord van God en door Hem alleen leren we God kennen en komen we tot geloof. Door Hem verstaan wij ook de Schrift en door Hem is de juiste, christelijke Leer ons al tweeduizend jaar overgeleverd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

1- Een openbaring van God moet direct zijn, zoals de Koran

Ik zou niet durven bepalen hoe God 'moet' openbaren. Dat weet Hij Zelf wel het best. De meest directe manier is wanneer God Zelf incarneert in het vlees om de mensheid te naderen.

2- De boodschapper moet heilig zijn.

Waarom?

of natuurlijk stelling drie:

3- mijn opsomming van de vormen van openbaringen zijn onjuist

Ik denk het wel. Je ziet vaak dat moslims de status van de bijbel gelijk stellen aan hun koran, als directe openbaring van God. Er is slechts een kleine minderheid binnen het christendom die dat ook zo opvat en de bijbel als enige bron van God's openbaring aanbidden. De status van de koran als bron van openbaring kun je in het christendom alleen vergelijken met Christus Zelf. Nooit met de verzameling boeken die de bijbel vormen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
1- Een openbaring van God moet direct zijn, zoals de Koran

Waarom? God kiest zijn eigen manier. En bij een directe openbaring zou hij die aan iedereen apart moeten geven en dus niet via één persoon.

2- De boodschapper moet heilig zijn.

Nee. Wanneer de boodschapper heilig zou zijn, dan zullen veel mensen hem gaan vereren en niet god(afgoderij)

Link naar bericht
Deel via andere websites
1- Een openbaring van God moet direct zijn, zoals de Koran

Verschillende mensen hebben al aangegeven dat God zelf Zijn manier van openbaring kiest. Hetzij in Jezus, hetzij in de Bijbel. Ik wil er bij zeggen dat christenen tenminste eerlijk zijn over de Bijbel. De Koran is evengoed een product van de cultuur en religie rond 650. Juist die claim dat elk woord van boven komt vind ik gevaarlijk.

2- De boodschapper moet heilig zijn.

Daar ben ik het wel mee eens. De boodschapper vertegenwoordigt de boodschap. Jezus is dan ook zonder zonde, Zoon van Zijn Vader en in alles gehoorzaam.

of natuurlijk stelling drie:

3- mijn opsomming van de vormen van openbaringen zijn onjuist

Ik geloof ook wel in directe openbaring van God, maar die is meestal niet op schrift gesteld.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Men zal zich ook moeten afvragen of Allah van de Koran dezelfde is als de God van de Bijbel.Bovendien werden de eeste teksten waarvan Mohammed veronderstelde dat ze van Allah kwamen op palmbladeren en losse stukken perkament geschreven.Waarvan ook niet zeker is wie dit geschreven heeft,aangezien Mohammed analfabeet was.

Op de vraag of de boodschapper heilig moet zijn,ik denk het wel.God werkt DOOR mensen en dit zijn in de Bijbel dan wel eens mensen met hun tekortkomingen - denk bijv. aan de verloochening door Petrus of Mozes die een Egyptenaar doodsloeg - maar doordat God een plan met deze personen heeft (gehad) zijn ze toch geheiligd - dus heilig,naar mijn mening.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid