Spring naar bijdragen

Vitamine K noodzakelijk!


Aanbevolen berichten

Ik erger me een beetje aan de nogal algemene stelling.Maar om er een passende reactie op te geven: ik denk dat een evenwichtig christenzijn niet per se iets te maken heeft met kunstzinnige vorming.Al zou het best zo kunnen zijn, dat het een positieve invloed kan hebben.Maar omdat het zo'n algemene stelling is, die zomaar uit het niets het internet op word geslingerd,kan ik daar verder weinig specifieks over zeggen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Om een evenwichtige christen te zijn moet je de tijdgeest wel begrijpen, dus is het noodzakelijk om een kunstzinnige visie te ontwikkelen.

Zou je even iets dieper op de materie in willen gaan want zo komen we helemaal nergens. Geef even een beschrijving van wat je bedoeld, wat de doelen zijn en hoe dat doel bereikt kan worden. Het hoeft niet heel uitgebreid te zijn maar een woord of 300 lijkt me wel zo'n beetje minimaal. Losse kreten roepen kunnen we allemaal.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zo los is deze kreet niet. Er is een huivering voor kunst en cultuur in grote delen van de christelijke wereld. Toch meen ik dat het erg belangrijk is om je met kunst en cultuur in gelaten, je erin te verdiepen. Wij leven in een beeldcultuur en moeten die cultuur begrijpen, om er zelf op een positieve manier aan deel weten te nemen.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Zo los is deze kreet niet.

Tot op heden vind ik van wel.

Er is een huivering voor kunst en cultuur in grote delen van de christelijke wereld.

Noem eens wat voorbeelden. Ik kan me hier namelijk totaal niet in vinden. Als ik naar de kerk ga dan krijg ik welhaast een overdosis kunst en cultuur. Generaties lang die hebben bijgedragen aan het ex- en interieur van de kerk in beelden, schilderingen, schilderijen, kleding van voorgangers, architectuur enz enz. Maar ook de symboliek en rituelen.

Toch meen ik dat het erg belangrijk is om je met kunst en cultuur in gelaten, je erin te verdiepen.

Waarom zou dat belangrijk zijn in het dagelijks functioneren? Wat voor een argumenten kun je daarvoor aandragen?

Wij leven in een beeldcultuur en moeten die cultuur begrijpen, om er zelf op een positieve manier aan deel weten te nemen.

Waarom zouden we daaraan deel moeten nemen? En waaruit maak je op dat we nu in een beeldcultuur leven en wat zijn dan de kaders van zo'n beeldcultuur? En wanneer is een cultuur geen beeldcultuur meer?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een simpele google-zoektocht leert mij dat je bewust probeert het debat over kunst en kerk op gang te brengen. Dan vraag ik me wel af waarom dat op deze niet-constructieve (trollende?) manier moet.

Ten eerste lijkt me dat je oproep sowieso per kerk verschilt. Sommige kerkgenootschappen doen erg veel met kunst, andere helemaal niet. De gemiddelde RK Kerk staat vol met altaarstukken, beelden, schilderijen en andere kunstuitingen. Maar ook een wellicht kale Calvinistische kerk heeft een visie op kunst en kerk. Dan moet je daar op in gesprek gaan, en niet alleen maar roepen dat de kerk kunst meer aandacht moet geven.

Ten tweede, ja kunstonderwijs is onderdeel van een goed en breed onderwijspakket. Op de middelbare hadden wij CKV (culturele en kunstzinnige vorming), tekenen, muziek... de eerste volgde iedereen, de andere keuzevakken voor geïnteresseerden. En dan noem ik nog niet de 'zijdelingse' vorming bij andere vakken. Echter, dat betekent niet dat men christelijke jongens en meisjes maar moet blootstellen aan wat men tegenwoordig kunst noemt. Die definitie is namelijk nogal aan deflatie onderhevig.

Wat mij betreft komt er een soort standaard, waarin de kunstenaar zich eerst leert te onderscheiden, zodat het verschil tussen kunst en (conceptuele) kul beter te maken is. Daarbij heeft de school w.m.b. het volste recht te bepalen wat wel en niet gepast is als kunstuiting.

Dixi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ursa: Een simpele google-zoektocht leert mij dat je bewust probeert het debat over kunst en kerk op gang te brengen. Dan vraag ik me wel af waarom dat op deze niet-constructieve (trollende?) manier moet.

Ik ben blij dat ondertussen duidelijk is dat Kureon.Art bewust de bezinning op kunst en cultuur wilt aanwakkeren. Waarom de manier die Kureon.Art hanteert niet constructief zou zijn is mij niet duidelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben blij dat ondertussen duidelijk is dat Kureon.Art bewust de bezinning op kunst en cultuur wilt aanwakkeren. Waarom de manier die Kureon.Art hanteert niet constructief zou zijn is mij niet duidelijk.

Omdat je inhoudelijk tekort schiet in je eigen topic met je eigen stelling. Inhoudelijk ga je nergens op in en verder dan wat kreten kom je niet. Daarnaast praat je nu over jezelf de de derde persoon.....

Link naar bericht
Deel via andere websites
Daarnaast praat je nu over jezelf de de derde persoon.....

Absoluut een doodzonde... |=

@Kureon.Art: verder heeft Thorgrem goede punten; je mag je best wat meer mengen in je discussies, liefst met inhoudelijke argumenten.

Om uit te groeien tot een evenwichtige christen, is Kunstzinnige vorming noodzakelijk!

Waarom is dat noodzakelijk?

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid