Spring naar bijdragen

Stel dat men buitenaards intelligent leven vind...


Aanbevolen berichten

Dat we vele andere sterren niet kunnen zien, is hier niet van toepassing; de Bijbel maakt meer dan duidelijk dat God zon, maan en sterren geschapen heeft ter berekening van de tijden en jaren door de mens. Daarnaast dienden zij zoals al gezegd, als "kompas" voor zeelieden in vroeger tijden. En dit is dan tevens de reden (bedoeling) dat God ze geschapen heeft. Maar laten we desondanks aannemen dat bepaalde sterren die wij niet waarnemen, tóch bewoond zouden zijn. Laten we dan eens naar het volgende kijken: mensen die beweren een (of meerdere) ontmoetingen met buitenaardse wezens gehad te hebben, vertellen tijdens hun getuigenis dat het vreemde wezen (of wezens) afkomstig waren van de planeet Venus, van Mars of vanuit een ververwijderd sterrenstelsel in de kosmos.
Die getuigenissen hoeven we natuurlijk niet serieus te nemen. Ze stammen dan ook van de laatste eeuw, toen we al ruimschoots aan het fantaseren waren over buitenaardse wezens.

De verhalen als zouden de buitenaardsen van Venus of van ver búiten de aarde afkomstig zouden zijn, hoeven we inderdaad niet ernstig te nemen. Deze wezens zélf, zijn echter maar ál te reëel. En dit heeft te maken met de ufologie (= de leer betreffende UFO's en buitenaardse wezens.) De Franse ufoloog Pierre Guerin, verbonden aan de Franse Nationale Commissie voor Wetenschappelijk Onderzoek, zegt dat de hedendaagse ufonauten en de demonen uit het verleden zeer waarschijnlijk identiek zijn. Een andere Franse wetenschapper, Jacques Vallee (bekend van o. a. "UFO's; Boodschappers van Misleiding"(J. H. Gottmer Haarlem 1980), maakt in zijn boek "Confrontations; A Scientists Search for Alien Contact" duidelijk dat de ervaringen van hen die contact met een UFO gehad hebben, doen denken aan de verhalen over hen die contact hadden met demonen in de Middeleeuwen. Lynn A. Catoe, bibliograaf voor de Library of Congress, maakt in haar "UFO's And Related Subjects; An Annotated Bibliography" (1969) duidelijk dat vele van de gegevens in de ufo-verhalen die door de media zijn gepubliceerd, "opmerkelijk gelijk zijn aan demonische bezetenheid en bovenzintuiglijke fenomena die aan theologen en parapsychologen reeds lang bekend zijn." Dan hebben we nog de ufoloog John E. Keel. In zijn boek "UFO's; Operatie Paard van Troje" (J. H. Gottmer Haarlem 1971) schrijft hij o. a. dat de meerderheid van fenomena zoals "bizarre manipulaties en kwade gevolgen" zoals die in de literatuur aangaande demonologie gevonden worden, eveneens in de UFO-literatuur worden aangetroffen. (blz. 240) Met al deze parallellen voor ogen, is het onmogelijk te denken dat er zich wérkelijk buitenaards leven op andere planeten zou bevinden. En..wat zegt de Bijbel:

"En het is geen wonder, want de satan verandert zichzelf in een engel des lichts." (2 Corinthiërs 11:14)

Wij zouden hiervan kunnen zeggen dat de satan zichzelf veranderd in een ufonaut, afkomstig van een ver verwijderd sterrenstelsel.

Waar het dus hier om gaat, is dat deze wezens die van zichzelf beweren van bijv. Venus afkomstig te zijn, eigenlijk liegen daar zij in werkelijkheid demonen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 73
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien moeten we wel helemaal niet van leven op andere planeten uitgaan, maar in een parallel universum? Er wijzen veel wetenschappelijke vraagstukken op het feit dat deze zouden kunnen bestaan. Persoonlijk denk ik dat God in een parallel universum woont. Dat zou voor de mens een min of meer verklaarbare redenatie kunnen zijn.

Ga maar na: God is dichtbij... God ziet je... etc. Misschien leeft God in een parallel universum c.q. een andere dimensie die voor ons mensenogen gesloten blijft. Toch zou dat naar de mens gesproken kunnen verklaren dat God dichtbij is. De hemel is niet ver weg... Ik denk dat we de hemel ook helemaal niet in ons universum moeten zoeken.

God kijkt tevens ook dwars door alle tijden heen. Dat zou bijvoorbeeld de theorie "Tijd is de vierde dimensie" kunnen verklaren. Als mensen zien wij alleen drie dimensies, maar niemand heeft gezegd dat het maximaal drie kunnen zijn. Als tijd de vierde dimensie zou zijn, dan kijkt God dus voor de mens gesproken in veel meer dimensies. En misschien is de hemel wel in de vijfde, zesde en/of zevende dimensie. Wie weet...

Dit was gewoon even een fantasierijke redenatie op tafel leggen...

Wat betreft buitenaardse wezens op andere planeten: Ik geloof niet direct dat ze bestaan, maar zeg nooit nooit. De uitleg van Ursa vond ik daarbij wel mooi.

Link naar bericht
Deel via andere websites

leuk toch ?

Ik denk zelfs dat er wel op andere planeten leven is of kan zijn.

Zegt verder niets over God. Hij heeft ALLES geschapen :Y Het heelal is oneindig dus het zou me niet verbazen.

Of we het ooit vinden dat is iets anders

Link naar bericht
Deel via andere websites
leuk toch ?

Ik denk zelfs dat er wel op andere planeten leven is of kan zijn.

Zegt verder niets over God. Hij heeft ALLES geschapen :Y Het heelal is oneindig dus het zou me niet verbazen.

Of we het ooit vinden dat is iets anders

Tot nu toe is er geen buitenaards leven gevonden. Het zijn de buitenaardse levensvormen die contact gezocht hebben met mensen. Deze mensen, "contactees" genoemd, kregen te maken met dezefde verschijnselen die we in het spiritisme aantreffen: automatisch schrift, telekinese etc. Wat UFO's betreft, lezen we in "Elseviers Encyclopedie van het Occultisme en de Parapsychologie" (by Richard Cavendish, Elsevier Nederland BV Amsterdam/Brussel 1975) op blz. 26 over José de Freitas. De Freitas was een Braziliaanse genezer die onder de bijnaam José Arigo genezingen verrichtte met niet-gesteriliseerd huishoudelijk materiaal zoals o. a. keukenmessen. In zij jeugd was hij getuige van vreemde en mysterieuze lichten (UFO's) en werd hij door een stem in een vreemde taal aangesproken. Tijdens zijn practijk werd Arigo geleid door de geest van een in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Duitse chirug, "Dr. Fritz" geheten. Ook werd hij geleid door de geesten van andere overleden medici. De Bijbel leert dat geesten van overledenen niet naar de aarde terug kunnen keren. En daar de UFO's die Arigo tijdens zijn jeugd waargenomen had, in verband staan met deze "geleidegeesten" wordt het weer eens duidelijk dat de "buitenaardsen" geen bewoners zijn van een planeet of afkomstig zouden zijn uit een ander sterrenstelsel maar dat dit demonen zijn.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Tot nu toe is er geen buitenaards leven gevonden.

Dat is hetzelfde als wanneer je een beker water schept uit de oceaan en zegt dat we nog geen walvissen gevonden hebben..

Wat betreft de rest van je bericht..misschien iets minder sci-fi lezen..

Het spijt, die vreemde vergelijking gaat niet op. Wat zijn jou motieven dat het hier om science fiction zou gaan? En...wat zijn jou bewijzen dát het science fiction zou zijn? En kun je me een bepaalde planeet of sterrenstelsel aanwijzen waarop/in zich buitenaards intelligent leven bevindt? Als je dát niet kunt, dan kun je me toch ook niet bewijzen dat het allemaal fictie is? Dus waarop baseer jij je overtuiging?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt, die vreemde vergelijking gaat niet op. Wat zijn jou motieven dat het hier om science fiction zou gaan? En...wat zijn jou bewijzen dát het science fiction zou zijn? En kun je me een bepaalde planeet of sterrenstelsel aanwijzen waarop/in zich buitenaards intelligent leven bevindt? Als je dát niet kunt, dan kun je me toch ook niet bewijzen dat het allemaal fictie is? Dus waarop baseer jij je overtuiging?

Mijn overtuiging dat jouw argumenten waarschijnlijk onzin zijn? Eens even kijken:

Tot nu toe is er geen buitenaards leven gevonden. Het zijn de buitenaardse levensvormen die contact gezocht hebben met mensen. Deze mensen, "contactees" genoemd, kregen te maken met dezefde verschijnselen die we in het spiritisme aantreffen: automatisch schrift, telekinese etc.

Er is geen bewijs voor buitenaards contact. Het bestaan van telekinese is complete onzin en beoefenaars hiervan zijn al lang door de mand gevallen.

Wat UFO's betreft, lezen we in "Elseviers Encyclopedie van het Occultisme en de Parapsychologie" (by Richard Cavendish, Elsevier Nederland BV Amsterdam/Brussel 1975) op blz. 26 over José de Freitas. De Freitas was een Braziliaanse genezer die onder de bijnaam José Arigo genezingen verrichtte met niet-gesteriliseerd huishoudelijk materiaal zoals o. a. keukenmessen. In zij jeugd was hij getuige van vreemde en mysterieuze lichten (UFO's) en werd hij door een stem in een vreemde taal aangesproken.

Een braziliaanse genezer die mensen genas met keukenmessen die toen hij een kind was mysterieuze lichten zag en een stem in z'n hoofd hoorde? Uitstekende bron, inderdaad erg goed bewijs.

Tijdens zijn practijk werd Arigo geleid door de geest van een in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Duitse chirug, "Dr. Fritz" geheten.

Ah, uiteraard, want dode mensen kunnen natuurlijk nog prima communiceren met de levenden.

Ook werd hij geleid door de geesten van andere overleden medici.

Erg handig. Helaas moet je z'n woord ervoor nemen, en je moet echt een klap van de molenwiek hebben gehad om hem serieus te nemen.

De Bijbel leert dat geesten van overledenen niet naar de aarde terug kunnen keren. En daar de UFO's die Arigo tijdens zijn jeugd waargenomen had

Ah, dus we interpreteren de 'mysterieuze lichten' die een braziliaans kind zag nu als echte UFO's? En dan vraag je mij waarom ik je niet serieus neem..?

in verband staan met deze "geleidegeesten" wordt het weer eens duidelijk dat de "buitenaardsen" geen bewoners zijn van een planeet of afkomstig zouden zijn uit een ander sterrenstelsel maar dat dit demonen zijn.

Ah, jup, dat is inderdaad de enige logische verklaring voor dit verhaal. Het is namelijk onmogelijk om te bedenken dat deze Arigo niet helemaal 100% was.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het spijt, die vreemde vergelijking gaat niet op. Wat zijn jou motieven dat het hier om science fiction zou gaan? En...wat zijn jou bewijzen dát het science fiction zou zijn? En kun je me een bepaalde planeet of sterrenstelsel aanwijzen waarop/in zich buitenaards intelligent leven bevindt? Als je dát niet kunt, dan kun je me toch ook niet bewijzen dat het allemaal fictie is? Dus waarop baseer jij je overtuiging?

Mijn overtuiging dat jouw argumenten waarschijnlijk onzin zijn? Eens even kijken:

Tot nu toe is er geen buitenaards leven gevonden. Het zijn de buitenaardse levensvormen die contact gezocht hebben met mensen. Deze mensen, "contactees" genoemd, kregen te maken met dezefde verschijnselen die we in het spiritisme aantreffen: automatisch schrift, telekinese etc.

Er is geen bewijs voor buitenaards contact. Het bestaan van telekinese is complete onzin en beoefenaars hiervan zijn al lang door de mand gevallen. Anthiram: Deels heb je gelijk; er ís bedrog in de occulte wereld. Maar met degenen die als bedriegers ontmaskerd zijn, is het niet-bestaan van telekinese nog niet bewezen. Maar wat je vérder schrijft, is slechts jóu mening zónder enige onderbouwing.

Wat UFO's betreft, lezen we in "Elseviers Encyclopedie van het Occultisme en de Parapsychologie" (by Richard Cavendish, Elsevier Nederland BV Amsterdam/Brussel 1975) op blz. 26 over José de Freitas. De Freitas was een Braziliaanse genezer die onder de bijnaam José Arigo genezingen verrichtte met niet-gesteriliseerd huishoudelijk materiaal zoals o. a. keukenmessen. In zij jeugd was hij getuige van vreemde en mysterieuze lichten (UFO's) en werd hij door een stem in een vreemde taal aangesproken.

Een braziliaanse genezer die mensen genas met keukenmessen die toen hij een kind was mysterieuze lichten zag en een stem in z'n hoofd hoorde? Uitstekende bron, inderdaad erg goed bewijs. Anthiram: Ja, maar dat is jóu mening zonder énige onderbouwing van het tegendeel van wat je beweert. (tweede maal.)

Tijdens zijn practijk werd Arigo geleid door de geest van een in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Duitse chirug, "Dr. Fritz" geheten.

Ah, uiteraard, want dode mensen kunnen natuurlijk nog prima communiceren met de levenden. Anthiram: Ja, maar dat is jóu mening zonder énige onderbouwing (derde maal.) Daarnaast heb ik als je me góed gelezen hebt, laten zien dat ook de vermeende geleidengeesten van Arigo demonen waren in plaats van de geesten van overledenen.

Ook werd hij geleid door de geesten van andere overleden medici.

Erg handig. Helaas moet je z'n woord ervoor nemen, en je moet echt een klap van de molenwiek hebben gehad om hem serieus te nemen. Anthiram: Ja, maar dat is jóu mening zonder énige onderbouwing (vierde maal.) En maak je geen zorgen; waar ik woon, hebben we geen molens, dus of ik een klap van een molenwiek gehad heb, nou nee!)

De Bijbel leert dat geesten van overledenen niet naar de aarde terug kunnen keren. En daar de UFO's die Arigo tijdens zijn jeugd waargenomen had

Ah, dus we interpreteren de 'mysterieuze lichten' die een braziliaans kind zag nu als echte UFO's? En dan vraag je mij waarom ik je niet serieus neem..? Anthiram: Ja, dat is jóu mening zonder énige onderbouwing (vijfde maal.) Daarnaast wordt élk object wat niet geïdentificeerd kan worden als "UFO" (= Unidentified Flying Object) aangemerkt; en ja, dat gold ook die "mysterieuze lichten." En als je verder niets hebt dan je éigen mening waarmee je niet vérder komt dan zonder énig tegenbewijs te zeggen dat het alles niet waar is omdát het volgens jou niet waar is, waarom moet ik jóu dan ernstig nemen?

in verband staan met deze "geleidegeesten" wordt het weer eens duidelijk dat de "buitenaardsen" geen bewoners zijn van een planeet of afkomstig zouden zijn uit een ander sterrenstelsel maar dat dit demonen zijn.

Ah, jup, dat is inderdaad de enige logische verklaring voor dit verhaal. Het is namelijk onmogelijk om te bedenken dat deze Arigo niet helemaal 100% was.

Anthiram: Ja, maar dat is jóu mening zonder ook maar énige onderbouwing (zesde en laatste maal), en...níet geslaagd voor het examen voor het voeren van een redelijke dicussie! Een mogelijke oplossing is, een goede cursus te volgen waar men je leert, én met gedegen argumenten mét bewijzen aan te komen. En kom dán eens terug.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Gedegen argumenten met bewijzen? Jij vind een braziliaans kind dat lichten ziet een gedegen argument en bewijs voor UFO's? Dat ie later dode medici kan horen en mensen geneest met keukenmessen vind jij geloofwaardig en 'goed bewijs'? En ik ben dan degene die geen discussie kan voeren? Ik heb al een tijdje niet meer zo gelachen, bedankt :')

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gedegen argumenten met bewijzen? Jij vind een braziliaans kind dat lichten ziet een gedegen argument en bewijs voor UFO's? Dat ie later dode medici kan horen en mensen geneest met keukenmessen vind jij geloofwaardig en 'goed bewijs'? En ik ben dan degene die geen discussie kan voeren? Ik heb al een tijdje niet meer zo gelachen, bedankt :')

Nogmaals, jij verkondigt slechts jóuw mening. En je hebt gelijk; je kúnt geen gedegen discussie voeren. Er wordt van jou verwacht dat je mij op een redelijke wijze weerlegt. Tot nu toe heb je me niet weten te weerleggen dan slechts te verkondigen, wat jíj denkt. En waarom zou wat jíj denkt, de waarheid moeten zijn? Antwoord: je weet het zélf niet! Dan tot slot nog dit: de Bijbel zegt ergens het volgende:

"Antwoord een zot niet naar zijn woorden opdat gij niet aan hem gelijk wordt."

Om te voorkomen dat ik aan jou gelijk zal worden, bij deze!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het is nogal moeilijk om willekeurige uitspraken te weerleggen. Als ik beweer dat er een onzichtbare theeschotel rond mars cirkelt dan kan niemand dat weerleggen. Op dezelfde manier kan ik ook niet weerleggen dat een braziliaans kind lichten zag en dat mensen vinden dat het UFO's waren. Ik kan niet weerleggen dat hij denkt dat hij dode medici tegen hem hoort praten, en ik kan niet weerleggen dat hij mensen op magische wijze genas met bestek. Ik kan er logischere verklaringen voor geven, maar dat mensen in deze onzin geloven kan ik niet weerleggen.

MAAR in discussies word er wel een zekere mate van..intelligentie verwacht. Het vermogen om mythologie en sprookjes van waarheid te kunnen onderscheiden.

Als jij er wel in wilt geloven, prima, maar ga het niet als feiten naar voren brengen in een discussie zonder enig echt bewijs, want het slaat werkelijk nergens op.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tot nu toe is er geen buitenaards leven gevonden. Het zijn de buitenaardse levensvormen die contact gezocht hebben met mensen. Deze mensen, "contactees" genoemd, kregen te maken met dezefde verschijnselen die we in het spiritisme aantreffen: automatisch schrift, telekinese etc. Wat UFO's betreft, lezen we in "Elseviers Encyclopedie van het Occultisme en de Parapsychologie" (by Richard Cavendish, Elsevier Nederland BV Amsterdam/Brussel 1975) op blz. 26 over José de Freitas. De Freitas was een Braziliaanse genezer die onder de bijnaam José Arigo genezingen verrichtte met niet-gesteriliseerd huishoudelijk materiaal zoals o. a. keukenmessen. In zij jeugd was hij getuige van vreemde en mysterieuze lichten (UFO's) en werd hij door een stem in een vreemde taal aangesproken. Tijdens zijn practijk werd Arigo geleid door de geest van een in de Eerste Wereldoorlog gesneuvelde Duitse chirug, "Dr. Fritz" geheten. Ook werd hij geleid door de geesten van andere overleden medici.
Dit is uiteraard speculatie waarvoor geen enkel hard bewijs bestaat.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Er is geen bewijs voor buitenaards contact. Het bestaan van telekinese is complete onzin en beoefenaars hiervan zijn al lang door de mand gevallen.

Een braziliaanse genezer die mensen genas met keukenmessen die toen hij een kind was mysterieuze lichten zag en een stem in z'n hoofd hoorde? Uitstekende bron, inderdaad erg goed bewijs.

Ah, uiteraard, want dode mensen kunnen natuurlijk nog prima communiceren met de levenden.

Erg handig. Helaas moet je z'n woord ervoor nemen, en je moet echt een klap van de molenwiek hebben gehad om hem serieus te nemen.

Ah, dus we interpreteren de 'mysterieuze lichten' die een braziliaans kind zag nu als echte UFO's? En dan vraag je mij waarom ik je niet serieus neem..?

Ah, jup, dat is inderdaad de enige logische verklaring voor dit verhaal. Het is namelijk onmogelijk om te bedenken dat deze Arigo niet helemaal 100% was.

Het klopt allermaal wat je zegt. Er is nooit iets bewezen over paranormale zaken, geesten die communiceren en dergelijke. De verhalen erover zijn nooit op een manier gedocumenteerd die men als goed bewijs zou kunnen gebruiken.
Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 2 weeks later...
Ik denk overigens wel, omdat de Bijbel de mens de kroon op Gods schepping (=universum) noemt, dat er geen andere gelijkwaardige (intelligente) rassen zijn.

ik ben zelf evolutietheorie aanhanger dus begrijp me niet verkeerd. ik vind het erg naif om te denken dat wij de enige slimme wezens zijn in heeeeel het universum. das weer typisch een menselijke eigenschap denken dat de mens het supperras is en geen dier/alien of wat dan ook gelijk is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 3 months later...
Wat voor impact zou dat hebben op religie in het algemeen? En wat voor impact zou dat hebben op je eigen geloofsovertuiging?

Stel dat men buitenaards intelligent leven vind, dan zal dat weinig tot geen impact hebben op de religie in het algemeen. Voor mijn persoonlijke geloofsovertuigingen veranderd er niets.

Als buitenaards intelligent leven ons vind... dan gaat dat waarschijnlijk wel een enorme impact hebben op religie in het algemeen. In positieve of negatieve zin, grote gevolgen zijn bij zo'n buitenaardse ontmoeting op aarde onvermijdelijk.

Link naar bericht
Deel via andere websites

zoals een bekend cabaretier ooit zei:

"Ik snap niet waarom we zoveel geld uitgeven aan onderzoek naar buitenaards leven. Als het er al is dan zijn ze OF dommer en wil ik niets met ze te maken hebben OF ze zijn slimmer dan ons, en dan vinden ze ons dus eerder dan wij hen."

Maar als God het nodig vond om buitenaards intelligent leven te scheppen, waarom ook niet?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben van mening dat er inderdaad geestelijke wezens zijn, in ieder geval engelen en demonen dus maar wie weet bestaan er wel veel meer soorten, geen idee. Zo'n beetje alle menselijke culturen behalve de huidige westerse samenleving zijn daar ook altijd van overtuigd geweest. Ik ben ook van mening dat er geestelijke wezens buiten de aarde zijn, misschien op andere planeten of misschien in andere dimensies of wat dan ook. Ik weet daar te weinig van, en de wetenschap weet daar ook te weinig van om er iets zinnigs over te zeggen. Aliens zoals ze in science-fiction voorkomen, hoe leuk ik het ook vind om ernaar te kijken en over te lezen, daar geloof ik momenteel niet in. Maar als zou blijken dat ze wel zouden bestaan, zou dat niks veranderen aan mijn geloof, de bijbel zegt immers niets hierover (het hele begrip aliens bestaat hoe lang... nog geen honderd jaar?). De bijbel vertelt alleen over de geschiedenis en toekomst van de aarde, over de rest van het universum staat er alleen dat God de Schepper ervan is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat God de Schepper ervan is.

stel, hypothetisch gesproken, dat er buitenaardsen, zeg 10000 jaar geleden, op aarde waren, en dat de mensen, zonder enige besef van een religie, deze buitenaardsen Goden noemden, omdat het overklaarbaar was waar ze vandaan kwamen?

hoe denk je/jullie dan over de bijbel?

Link naar bericht
Deel via andere websites
dat God de Schepper ervan is.

stel, hypothetisch gesproken, dat er buitenaardsen, zeg 10000 jaar geleden, op aarde waren, en dat de mensen, zonder enige besef van een religie, deze buitenaardsen Goden noemden, omdat het overklaarbaar was waar ze vandaan kwamen?

hoe denk je/jullie dan over de bijbel?

Ja da's een leuke theorie die ik wel vaker heb gezien. Dat zou niks veranderen, sterker nog de Bijbel zegt zelf dat er 'zonen van de goden' op aarde waren (Genesis 6), geen idee wat dat zijn daar zijn verschillende meningen over, maar het waren geen mensen.

Het is maar net hoe je het bekijkt, de hemel is buiten de aarde dus in die zin zijn God en engelen buitenaards, maarja zo noem ik het liever niet allemaal. Het is volgens mij ook nog eens een andere dimensie, een andere werkelijkheid, een hogere realiteit zelfs.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid