Spring naar bijdragen

Waarom ik nog gelovig ben


Aanbevolen berichten

Mijn ervaring is een andere; ik heb er fijne mensen leren kennen die serieus met je van gedachten willen wisselen. Rereformed is een man met veel diepgang, integer en een gevoelsmens. Wanneer je zijn boek 'volwassen geloof' leest herken je dat. Het heeft mijn geloof op zijn grondvesten doen schudden. Natuurlijk was dat proces al bij mij op gang het kwam dus niet alleen door Rereformed.

Ja je komt er ook mensen tegen die anti-geloof zijn, sommigen terecht, anderen schieten door.

Maar doen wij dat hier ook niet, en wijzen we Freethinker stiekum niet af omdat dat kleine verradelijke stemmetje van twijfel opspeelt.

Ach laat ik voor mijzelf praten; bij mij werkt dat wel zo.

Ehm... ik ben toch heel zorgvuldig als ik zeg dat de meesten van wie ik daar in zeer korte tijd (dus niet al te veel) heb ontmoet niet mag? Dus dat er fijne mensen zijn zul je mij niet horen ontkennen. Ik heb niets tegen mensen die kritiek op geloof hebben, ik heb niets tegen mensen die anti-geloof zijn. Ik heb wel wat tegen aanvallendheid, arrogantie en fanatisme (of dat nou atheistisch of Christelijk is).

Uiteraard zal Rereformed ook zijn goede kant hebben, net zoals iedereen, ja zelfs ik heb er een. Uiteraard baseer ik me alleen op zijn 'onthaal' en dat was gewoon te zielig en aanvallend voor woorden. Met opeens midden in een discussie die redelijk oke verliep allerlei kinderachtige "veel plezier in je fantasiewereldje"s enzo die later nog arrogant werden verdedigd als zijnde noodzakelijk voor mijn infatiele middeleeuwsen sprookjes etc. Is dat vrijdenken? Vrijdenken gaat imho gepaard met een bepaalde mildheid, een streven naar waarheid, een respect edoch kritische houding naar levensopvattingen. Ik sta bij mijn mening gebaseerd op wat ik heb meegemaakt. Hoeft ook helemaal geen discussie te worden hier, ik moest het even kwijt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 150
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Gaat vooral mis bij Rereformed zijn post van 5 maart 16:57. Als jij dat n normale post vindt hebben we n hemelsbreed verschil van mening over hoe je met elkaar omgaat in n discussie, wat t doel van n discussie is en hoe je continu over 'iedere xxxx doet/denkt zus of zo' kunt spreken en toch geloofwaardig overkomt (niet dus).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je een periode in de Nederlandse geschiedenis noemen dat katholieken niet in de meerderheid waren?

Ik dacht zelf eind 16e eeuw, en dan bedoel ik in de noordelijke Nederlanden.

De gezinnen van de katholieken waren later (begin twintigste eeuw tot halverwege eenentwintigste eeuw) veel groter dan die van de protestanten, gezinnen van meer dan 10 kinderen waren zeker geen uitzondering. Mijn grootouders hadden bijna honderd kleinkinderen. :|

Goed dat daar een kentering in kwam in de zestiger jaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

Kan je een periode in de Nederlandse geschiedenis noemen dat katholieken niet in de meerderheid waren?

Ik dacht zelf eind 16e eeuw, en dan bedoel ik in de noordelijke Nederlanden.

De gezinnen van de katholieken waren later (begin twintigste eeuw tot halverwege eenentwintigste eeuw) veel groter dan die van de protestanten, gezinnen van meer dan 10 kinderen waren zeker geen uitzondering. Mijn grootouders hadden bijna honderd kleinkinderen. :|

Goed dat daar een kentering in kwam in de zestiger jaren.

Voorzover ik weet zijn katholieken in Nederland altijd in de meerderheid geweest, en sinds de secularisatie nog veruit de grootste religieuze groepering. Niet dat het veel uitmaakt, maar dat cliche van katholieken die via grote gezinnen aan hun meerderheid kwamen is zo duidelijk anti-paapse propaganda van gereformeerde huize. Vind ik altijd een pietsje jammer.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Gast Anon_phpbb

In alle eerlijkheid: ik kan veel betere argumenten voor atheisme bedenken dan ik ooit op freethinker heb gezien.

Je maakt mij nieuwsgierig?

:) wil je een lijstje waar jij dan links naar freethinker aan toevoegt om aan te tonen dat ze het daar ook al bedacht hadden?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Kan je een periode in de Nederlandse geschiedenis noemen dat katholieken niet in de meerderheid waren?

Ik dacht zelf eind 16e eeuw, en dan bedoel ik in de noordelijke Nederlanden.

De gezinnen van de katholieken waren later (begin twintigste eeuw tot halverwege eenentwintigste eeuw) veel groter dan die van de protestanten, gezinnen van meer dan 10 kinderen waren zeker geen uitzondering. Mijn grootouders hadden bijna honderd kleinkinderen. :|

Goed dat daar een kentering in kwam in de zestiger jaren.

Voorzover ik weet zijn katholieken in Nederland altijd in de meerderheid geweest, en sinds de secularisatie nog veruit de grootste religieuze groepering. Niet dat het veel uitmaakt, maar dat cliche van katholieken die via grote gezinnen aan hun meerderheid kwamen is zo duidelijk anti-paapse propaganda van gereformeerde huize. Vind ik altijd een pietsje jammer.

Daarbij: hebben jullie ooit een "goed Gereformeerd gezin" voorbij zien wandelen??

Dat past ook niet in een Twingo... :#

Link naar bericht
Deel via andere websites

In alle eerlijkheid: ik kan veel betere argumenten voor atheisme bedenken dan ik ooit op freethinker heb gezien.

Je maakt mij nieuwsgierig?

:) wil je een lijstje waar jij dan links naar freethinker aan toevoegt om aan te tonen dat ze het daar ook al bedacht hadden?

:# Niet te bijdehand worden vriend.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid