Spring naar bijdragen

Atheïsme een nieuwe religie?


Aanbevolen berichten

Misschien moet je eerst eens van je behoefte afstappen om "alle religies" over één kam te scheren.

Ohh, alle religies zijn niet hetzelfde als je dat bedoeld. Feit is dat "alle" religies mensen herbergen die met dezelfde passie hun geloof belijden als, bijvoorbeeld, christenen en moslims.

90 % of meer van de christenen op dit forum zou gewoon moslim of hindoe zijn als ze niet hier in het christelijke westen maar in India of Pakistan (om er twee te noemen) geboren waren.

Wou je dat soms ontkennen?

Als ze in Iran geboren waren, waren ze nu misschien een ex-moslim geweest die een visioen van Jezus heeft gehad.

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 135
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Misschien moet je eerst eens van je behoefte afstappen om "alle religies" over één kam te scheren.

Ohh, alle religies zijn niet hetzelfde als je dat bedoeld. Feit is dat "alle" religies mensen herbergen die met dezelfde passie hun geloof belijden als, bijvoorbeeld, christenen en moslims.

90 % of meer van de christenen op dit forum zou gewoon moslim of hindoe zijn als ze niet hier in het christelijke westen maar in India of Pakistan (om er twee te noemen) geboren waren.

Wou je dat soms ontkennen?

Dikke kans dat jij ook een gelovige hindoe of moslim zou zijn. En als je Pool was geweest zou jij natuurlijk een katholiek zijn die wekelijks naar de mis gaat.

Hoe groot is de kans dat mensen in één van de meest seculiere landen in Europa nog naar de kerk gaat en op dit forum zit? Niet te vergeten dat toch redelijk wat leden hier erg veel niet-christelijke vrienden hadden/hebben en zelf opgegroeid zijn in een niet-christelijk milieu of dat van een andere christelijke stroming dan waar ze nu deel van uitmaken?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik ben het trouwens eens met Masterjapie. Atheisme is geen religie en geen vorm van geloof.

Atheïsme is

1.de afwezigheid van geloof in een of meerdere goden,[1] of

2.de aanname dat er geen god(en) bestaan of kunnen bestaan.[2]

Heb je alleen de wens om het los te laten (die had ik 2 jaar terug), dan ben je geen atheist. Een gelovige (van wat voor geloof ook) kan niet niet-geloven en een atheist kan niet wel geloven, tenzij hij ergens door overtuigd wordt, waardoor zijn aanname verandert.

Het is een aanname of overtuiging, maar geen religie of geloofsovertuiging. Atheisme is geen volledige zekerheid dat er geen god is (maar als een atheist heel stellig zegt: er is geen God, komt dat wel over als een geloof) en geloof is de zekerheid van hetgeen men hoopt en het bewijs van wat men niet ziet (een gelovige zegt heel stellig: God is er wel).

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • 1 month later...

Ik ben het niet eens met de mensen die hier zeggen dat atheïsme iets is als een levensbeschouwing. Waar religieuzen handelen naar hun religie/geschriften/god, handelen atheïsten niet naar hun atheïst-zijn.

Bijvoorbeeld: er zijn religieuze oorlogen (geweest), maar geen oorlogen met atheïstisch motief. Een oorlog die niks met religie te maken heeft is niet gestart vanwege een atheïstisch motief (voor zover een dergelijk motief bestaat), bijvoorbeeld een oorlog om olie.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben het niet eens met de mensen die hier zeggen dat atheïsme iets is als een levensbeschouwing. Waar religieuzen handelen naar hun religie/geschriften/god, handelen atheïsten niet naar hun atheïst-zijn.

Theïsten handelen ook niet per definitie naar hun theïst zijn.

Daar heb je natuurlijk gelijk in.

Precies. Ik heb nog nooit gehoord van een oorlog die gestart is, enkel op grond van de basis assumptie dat er 'er een god bestaat die interactie met deze wereld kan hebben bestaat'.

Jihad, Heilige Oorlog. ;)

Lijst van huidige religieuze conflicten:

http://www.religioustolerance.org/curr_war.htm

Lijst van vroegere religieuze oorlogen (geeft helaas weinig info en is incompleet):

http://godandwar.wikispaces.com/List+of+Religious+Wars

En natuurlijk zijn niet alle conflicten/oorlogenpuur tot stand gekomen door religie. Het speelt echter wel een belangrijke rol, hoewel dat per conflict verschilt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kruistochten...?

Nope.

kruistochten kunnen wel zeker als "Heilige Oorlogen -Jihad" beschouwd worden

oorlogen in naam van God.

nog voor de term Jihad [islam] bekend was waren er al dergelijke heilige oorlogen.

lees de bijbel - de Jihad wordt daar zelfs in opdracht van God uitgevoerd.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het gaat hier wat offtopic, maar met zulke ondernemingen spelen een scala aan politieke en economische factoren mee. Een religieuze motivatie kan voor een machthebber ook een middel zijn om aandacht af te leiden van interne kwesties of bepaalde andere doelen na te streven.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Kruistochten...?

Jihad, Heilige Oorlog. ;)

Nee en nee.

Die werden niet gevoerd op grond van de basis assumptie dat God bestaat en contact met ons kan hebben. Zou ook dom zijn, want kruistochten vonden in landen plaats waar die basis assumptie ook werd aangehangen.

Ow, om een misverstand uit de weg te ruimen: Als je atheïsme wilt terugbrengen tot een basisassumptie, dan geldt dat ook voor theïsme.

Als we dan atheïstische en theïstische levensbeschouwingen erbij gaan halen, kijk, dan zijn er voor beide(!!!) opeens wel oorlogen te bedenken. Inclusief vervolgingen van andersdenkenden.

En voor beide geldt: ik kan er van alles bij halen en verklaren met oorzaken die opzich los staan van het atheïsme of theïsme.

Precies wat Ursa zegt.

Ik bedoel, de directe motivatie en aanleiding van de eerste kruistocht was namelijk het Byzantijnse rijk te hulp schieten die werd aangevallen door Arabische landen. Ik kan je de primaire bronnen zo geven. Of als je wilt kan ik zo een onderbouwing geven die juist licht in interne conflictbeheersing in Europa. En zo zijn er nog wel een stel. En het leuke van geschiedenis is dat het allemaal een beetje waar is aangezien er niet vaak één enkele reden is maar vaak een samenloop van omstandigheden is. Want een religieus motief hoort er natuurlijk ook bij. Net zoals trouwens een atheïstisch motief er ook bij hoort waarom bijvoorbeeld communistische machthebbers zo stout waren naar christenen toe.

Maar ik bedoel maar: Gelijke monniken, gelijke kappen. ;)

Veel genoemde kritiek tegen een religie kan maar zo ook in de eigen rug steken.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze werden (deels) wel gevoerd omdat zij dachten dat het goed was in de ogen van hun god.

Ik zei dat er wel een factor is die meespeelt. Maar andersom heb je dat bij christenvervolging door atheïstische regimes ook. Niet dat God dat goed vindt, maar wel vanuit hun atheïstische visie op religie.

Maar we dwalen inderdaad af.

Idd.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ze werden (deels) wel gevoerd omdat zij dachten dat het goed was in de ogen van hun god.

Ik zei dat er wel een factor is die meespeelt. Maar andersom heb je dat bij christenvervolging door atheïstische regimes ook. Niet dat God dat goed vindt, maar wel vanuit hun atheïstische visie op religie.

Communistische regimes handelen niet volgens hun atheïstische visie (als dat al zou bestaan). Theocratieën doen dit bijvoorbeeld wel.

En noem eens een voorbeeld van christenvervolging door een zogenoemd 'atheïstisch regime'?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Communistische regimes handelen niet volgens hun atheïstische visie (als dat al zou bestaan). Theocratieën doen dit bijvoorbeeld wel.

Natuurlijk handelden ze daar wel naar. De visie van een communistisch regime op religie is mede beredeneerd vanuit hun atheïstische wereldbeschouwing. Net zoals bij een christelijk regime de redenering mede beredeneerd is vanuit hun theïstische wereldbeschouwing.

n noem eens een voorbeeld van christenvervolging in een zogenoemd 'atheïstisch regime'?

Albanië onder Hoxha.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Noord-Korea is tegenwoordig ook niet the place to be als christen.

Dat klopt. Christen doen geweldig werk als het gaat om mensen te helpen die eruit willen ontsnappen. Weet je wat ze alleen merken? Als ze de geredde personen vertellen over de Zoon van God die onder het teken van een wonder geboren werd, wonderen verrichtte en op een dag terug zal keren kijken de Noord-Koreanen opeens heel benauwd, want dat verhaal kennen ze, met iets andere hoofdpersonen.

Noord-korea is een (semi-)theocratie, want al noemt de Grote Leider zich niet letterlijk god, hij dicht zichzelf, of laat zijn volgelingen dat doen, Godeelijke eigenschappen toe. Zie hier voor een deel van hen: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... ong-il.xml

Met Stalin was het hetzelfde, zei het in wat beperktere mate.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En noem eens een voorbeeld van christenvervolging door een zogenoemd 'atheïstisch regime'?

- Tijdens het communistisch regime in de USSR werd religie verboden en mensen die hun geloof openlijk belijden vervolgd.

- Noord-Korea is tegenwoordig ook niet the place to be als christen.

In Noord-Korea wordt je vervolgd om andere geloven dan het geloof in de (mythes rond) de familie Kim of als je de familie Kim niet als goden vereert. Niet omdat er een atheïstisch regime zou zijn.

Communistische regimes handelen niet volgens hun atheïstische visie (als dat al zou bestaan). Theocratieën doen dit bijvoorbeeld wel.

Natuurlijk handelden ze daar wel naar. De visie van een communistisch regime op religie is mede beredeneerd vanuit hun atheïstische wereldbeschouwing. Net zoals bij een christelijk regime de redenering mede beredeneerd is vanuit hun theïstische wereldbeschouwing.

In communistische regimes (bijvoorbeeld USSR onder Stalin) werden gelovigen vermoord uit totalitairisme. Niet uit atheïstische redenen (waarvan ik er geen kan bedenken).

En noem eens een voorbeeld van christenvervolging in een zogenoemd 'atheïstisch regime'?

Albanië onder Hoxha.

Wederom uit totalitarisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites
In communistische regimes (bijvoorbeeld USSR onder Stalin) werden gelovigen vermoord uit totalitairisme. Niet uit atheïstische redenen (waarvan ik er geen kan bedenken).

Je hebt ook totalitaire regimes waar christenen niet werden uitgemoord. Daarentegen was bijvoorbeeld Hoxa een atheïst en zag religie als bijgeloof. Als Stalin in Jezus zou hebben geloofd zal die vast geen christenen hebben uitgemoord. Volgelingen van een god uitmoorden is niet zo slim als die god mogelijk wel eens zou kunnen bestaan.

Kortom, voor beide geldt dat atheïsme heeft meegespeeld.

Net zoals theïsme ook voor de kruistochten. Ik bedoel, enkel de assumptie dat er een god bestaat maakt het ook niet dat je op kruistocht gaat. En jij haalt 'totalitair' aan. Voor kruistochten kan ik ook politieke en sociaal economische motieven aanhalen. Ik zei in een eerdere post al zelfs dat de primaire aanleiding van de kruistocht was om het Byzantijnse rijk te hulp te schieten. Dat wordt nota bene letterlijk gezegd door de paus die opriep tot de kruistocht.

Wederom uit totalitarisme.

Euh, ja en? Maakt dat zijn overtuiging dan opeens niet atheïstisch?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Atheïsme is geen overtuiging, maar die discussie wordt al in een ander topic gevoerd.

Het feit dat hij atheïst was zal het vast wel makkelijker hebben gemaakt om gelovigen te vermoorden. Dat doet niets af een het feit dat hij moordde uit totalitarisme.

Wat ik bedoel met totalitarisme?

http://www.encyclo.nl/begrip/totalitarisme

Leiders die gelovigen vermoorden zien gelovigen dus als een bedreiging voor de staat of hun macht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid