Spring naar bijdragen

Opwekking Christelijk mega evenement


Aanbevolen berichten

Ben ook een dagje langsgeweest, helaas te laat om het sing-in terrein op te mogen. Maar op een lekker schaduwplekje verderop kreeg ik alles net zo helder en duidelijk mee :) En toch wel fijner dan midden in zo'n mensenmassa staan in de hitte.

Inderdaad leuk dat de NOS er aandacht aan besteed, zeker met wat korte quotes van gasten erbij.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het was inderdaad heet maarja ik deed het hele weekend niks anders dan in de hitte staan of zitten dus twas niks nieuws:p Het laatste nummer was wel ehm.. verfrissend:p Had je dat nog meegekregen dat iedereen met water ging gooien? Ik ben daarna naar het concert van Paul Baloche geweest en toen kwam ik weer een paar mensen van mijn jeugdgroep tegen en hebben we daar ook nog een water gevecht mee gehad wat ook erg lekker koel was:p De omstanders vonden het denk ik alleen wat minder om ook geraakt te worden:p

Link naar bericht
Deel via andere websites
Met water gooien doen ze altijd het laatste nummer, da's niets nieuws. :) Ik hou er niet zo van, dan worden m'n gehoorapparaten nat. En daarna verbrand je zo lekker...

Het was voor mij de tweede keer dat ik bij de sing-in was maar kan me niet herinneren dat er vorig jaar met water gegooid werd dus voor mij was het wel nieuw:p En idd er liepen allemaal knalrode mensjes rond, Ik ben niet eens goed bruin geworden-_- Ik ben een van de weinige mensen die het voor elkaar krijgt gewoon altijd ziekelijk bleek te zijn. Maar idd met gehoor apparaten lijkt het me niet echt handig om een water gevecht of iets dergelijks te doen

Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?

Ik weet niet of de kerken leeglopen maar ik heb wel gehoord dat opwekking aan het groeien is ja.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Dat klinkt erg naar Skippy.

Ik geloof dat "de mens" zoekt naar een kerk/gemeenschap waar zij zich thuis voelen.

Of dit nou een traditionele of evangelische/pinkstergemeente is zal mij een worst wezen.

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de traditionele kerk en een evangelische kerk daardoor meer zien zitten, terwijl ook in traditionele kerken het gaat om Gods aanwezigheid en Zijn leiding in de diensten.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Kan je een opwekking vergelijken met een kerkdienst?

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Kan je een opwekking vergelijken met een kerkdienst?

Een opwekking niet en Opwekking als festival ook niet, maar het lijkt 1 kerk vanuit verschillende gezindten.

Dienen we uiteindelijk niet allemaal dezelfde God?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik zag het op tv. Het zou niks voor mij zijn.

Ik denk verder dat de kerken in Nederland leeglopen via de evangelicale kerken. Eerst zijn mensen iets anders, gereformeerd ofzo, dan worden ze happy clappers 'want dat is wél leuk', en dan gaan ze de kerk vaak definitief uit. Afvoerputje-effect: daar blijft het langst water. Ik maak me er niet druk om, en kijk liever naar hoe groot de wereldkerk is. Die is nog nooit zo groot geweest als nu.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik zag het op tv. Het zou niks voor mij zijn.

Ik denk verder dat de kerken in Nederland leeglopen via de evangelicale kerken. Eerst zijn mensen iets anders, gereformeerd ofzo, dan worden ze happy clappers 'want dat is wél leuk', en dan gaan ze de kerk vaak definitief uit. Afvoerputje-effect: daar blijft het langst water. Ik maak me er niet druk om, en kijk liever naar hoe groot de wereldkerk is. Die is nog nooit zo groot geweest als nu.

Het zou ook niets voor mij zijn, maar ik vraag me af of leegloop via evangelische kerken loopt. Ik kan me ook voorstellen dat er jongeren zijn die via zo'n laagdrempelig evenement in aanraking komen met het geloof. Dat ze daar iets moois ervaren en later vanuit een meer rationele houding zullen zoeken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou ook niets voor mij zijn, maar ik vraag me af of leegloop via evangelische kerken loopt. Ik kan me ook voorstellen dat er jongeren zijn die via zo'n laagdrempelig evenement in aanraking komen met het geloof. Dat ze daar iets moois ervaren en later vanuit een meer rationele houding zullen zoeken.

Veel nieuwe aanstroom binnen de evangelische gemeenten hebben een traditioneel kerkelijke achtergrond. En is ook uitstroom (niet allemaal ontkerkelijkt, maar er zijn er ook die weer een andere evangelische gemeente zoeken. Ook zie je uitstroom van mensen die enkel een evangelische achtergrond hebben, dus het zijn niet persé dezelfden.)

Maar, ik ken best voorbeelden van mensen die weliswaar een traditioneel kerkelijke achtergrond hebben, maar die vóór dat ze evangelisch werden, de kerk al verlaten hadden en waarvan die evangelische kerk als het ware het opnieuw ontdekken van het geloof wat ze kwijt waren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou ook niets voor mij zijn, maar ik vraag me af of leegloop via evangelische kerken loopt. Ik kan me ook voorstellen dat er jongeren zijn die via zo'n laagdrempelig evenement in aanraking komen met het geloof. Dat ze daar iets moois ervaren en later vanuit een meer rationele houding zullen zoeken.

Veel nieuwe aanstroom binnen de evangelische gemeenten hebben een traditioneel kerkelijke achtergrond. En is ook uitstroom (niet allemaal ontkerkelijkt, maar er zijn er ook die weer een andere evangelische gemeente zoeken. Ook zie je uitstroom van mensen die enkel een evangelische achtergrond hebben, dus het zijn niet persé dezelfden.)

Maar, ik ken best voorbeelden van mensen die weliswaar een traditioneel kerkelijke achtergrond hebben, maar die vóór dat ze evangelisch werden, de kerk al verlaten hadden en waarvan die evangelische kerk als het ware het opnieuw ontdekken van het geloof wat ze kwijt waren.

ok, interessant. Ik heb juist het idee dat het uiteindelijk vooral de meer traditionele kerken zijn die iets te bieden hebben. (Niet dat deze gemeenschappen geen charismatisch/evangelisch karakter zouden kunnen hebben)

Ik kan me niet voorstellen dat mensen uiteindelijk hun geloof kunnen beleven wanneer de nadruk zo sterk ligt op één bepaald accent, dus de keuze om deze overstap te maken klinkt voor mij ook onlogisch.

Weet jij ook waar de interesse in deze kerken bij mensen uit traditionele kerken vandaan komt?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb de indruk dat ze de liturgie in de meer traditionele kerken vooral ervoeren als een hoop rituelen en tradities waar ze geen betekenis aan konden geven en eerder als een belemmering voor hun geloof zagen dan dat het opbouwt.

In evangelische gemeenten is er een meer informele, eenvoudiger liturgie, die qua taal en muziek meer op hedendaagse tijd aansluit en meer ruimte voor persoonlijke geloofsuiting en inbreng. Ook is er een zekere missionaire insteek. Iig bepaalde mensen ervaren het als dat de H. Geest meer ruimte krijgt, terwijl de traditionele kerk voor hun meer vast geroest zit in menselijke tradities en regeltjes die op het geloof een meer remmende werking hebben.

Mijn indruk is dat er een bepaalde missionaire kracht is bij evangelische gemeenten die bij bepaalde mensen werkt (als ik kijk naar bijvoorbeeld mensen die al de kerk verlaten hadden). En dat er een stukje in zit dat ze geen betekenis aan de liturgie en tradities konden geven en die taal daarvan niet verstaan. En dat dit wel lukte bij evangelische gemeenten. Plus dat het denk ik ook een kwestie van persoonlijke smaak is en hoe iemand in elkaar zit.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ken Yehuwdiy schreef:

Kan je een opwekking vergelijken met een kerkdienst?

Nee, meer met een popconcert, daar raken mensen ook in vervoering bij het zien van hun idolen en ook door wat de muziek bij hun teweegbrengt....

muziek spreekt een taal- vaak meer dan woorden - die je diep kan raken en religieuze gevoelens kan oproepen en emoties losmaken.

de effecten zijn vergelijkbaar i.m.o.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ah, dus wellicht oordeel je n beetje te snel?

nou, dat denk ik niet; ik heb toen een aardige indruk gekregen.

er is een thema: God en/of jezus

verder is het de muziek, die het doet en de saamhorigheid die er is op dergelijke festivals - dat geeft al een verbondenheid, waardoor er eerder een extase kan ontstaan.

wel heb ik van mensen gehoord, die er geweest zijn, dat ze de eerste dagen na zo'n Opwekking nog volledig in extase waren [ze waren zo zeker van hun geloof geworden] en daarna in een diep gat vielen.[toen de effecten waren uitgewerkt]

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid