Spring naar bijdragen

Opwekking Christelijk mega evenement


Aanbevolen berichten

(....)

verder is het de muziek, die het doet en de saamhorigheid die er is op dergelijke festivals - dat geeft al een verbondenheid, waardoor er eerder een extase kan ontstaan.

Nou das dan ook allemaal weer duidelijk.

Het is alom bekend dat mensen in hogere sferen kunnen raken door in grote getale samen te komen en dat als zeer prettig ervaren.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ken Yehuwdiy schreef:
Kan je een opwekking vergelijken met een kerkdienst?

Nee, meer met een popconcert, daar raken mensen ook in vervoering bij het zien van hun idolen en ook door wat de muziek bij hun teweegbrengt....

muziek spreekt een taal- vaak meer dan woorden - die je diep kan raken en religieuze gevoelens kan oproepen en emoties losmaken.

de effecten zijn vergelijkbaar i.m.o.

Die extase kan wellicht naar voren komen, maar Opwekking is meer dan alleen de muziek en daarbij komende optredens. Het is ook samen komen als Christenen met elkaar in grote getalen. Iets wat best voorstelbaar is, omdat je in de huidige maatschappij als Christen toch steeds meer een uitzondering wordt. Dan is het fijn om in verbondenheid met velen samen te komen op een festival, waarbij het geloof centraal staat. Dit kan je sterken in het geloof, omdat je er in het groot aan herinnert wordt dat je niet alleen bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het zou ook niets voor mij zijn, maar ik vraag me af of leegloop via evangelische kerken loopt. Ik kan me ook voorstellen dat er jongeren zijn die via zo'n laagdrempelig evenement in aanraking komen met het geloof. Dat ze daar iets moois ervaren en later vanuit een meer rationele houding zullen zoeken.

Veel nieuwe aanstroom binnen de evangelische gemeenten hebben een traditioneel kerkelijke achtergrond. En is ook uitstroom (niet allemaal ontkerkelijkt, maar er zijn er ook die weer een andere evangelische gemeente zoeken. Ook zie je uitstroom van mensen die enkel een evangelische achtergrond hebben, dus het zijn niet persé dezelfden.)

Maar, ik ken best voorbeelden van mensen die weliswaar een traditioneel kerkelijke achtergrond hebben, maar die vóór dat ze evangelisch werden, de kerk al verlaten hadden en waarvan die evangelische kerk als het ware het opnieuw ontdekken van het geloof wat ze kwijt waren.

ok, interessant. Ik heb juist het idee dat het uiteindelijk vooral de meer traditionele kerken zijn die iets te bieden hebben. (Niet dat deze gemeenschappen geen charismatisch/evangelisch karakter zouden kunnen hebben)

Ik kan me niet voorstellen dat mensen uiteindelijk hun geloof kunnen beleven wanneer de nadruk zo sterk ligt op één bepaald accent, dus de keuze om deze overstap te maken klinkt voor mij ook onlogisch.

Denk je niet dat mensen verschillen? Sommige mensen ligt het beter om een wat strakker georganiseerde dienst te hebben, sommigen willen juist iets 'lossers'. Sommigen willen liever meer nadruk op het rationele, sommige meer op het emotionele.

De (kerkelijke) wereld zou heel wat mooier zijn als mensen eens van elkaar zouden accepteren dat er verschillen zijn, en ook accepteren dat dat niet altijd slecht is. In traditionele kerken, maar zeker ook in evangelische kerken, wordt soms veel te neerbuigend gedaan over mensen die een andere voorkeur voor een kerk hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Dat klinkt erg naar Skippy.

Ik geloof dat "de mens" zoekt naar een kerk/gemeenschap waar zij zich thuis voelen.

Of dit nou een traditionele of evangelische/pinkstergemeente is zal mij een worst wezen.

Ik denk dat veel mensen een verkeerd beeld hebben van de traditionele kerk en een evangelische kerk daardoor meer zien zitten, terwijl ook in traditionele kerken het gaat om Gods aanwezigheid en Zijn leiding in de diensten.

Ik denk zeker dat mensen soms een verkeerd beeld hebben van traditionele kerken. Maar aan de andere kant denk dat het evangelische geloof meer aansluit bij de cultuur van tegenwoordig. Niet alleen omdat de muziek moderner is en alles wat minder "ouderwets" overkomt, maar ook omdat mensen erg op zoek zijn naar ervaring en gevoel en zo. Daar kunnen nadelen aan zitten, maar ik denk dat het wel goed is dat er kerken zijn die daarop inspelen.
Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben nog nooit naar een opwekking geweest. Wat mij opviel is dat er gezegd wordt dat kerken leeglopen en opwekkingen elk jaar groter worden. Herkent iemand dat?
Volgens mij groeit het aantal bezoekers van evangelische kerken wel: http://www.scp.nl/content.jsp?objectid=28842 .

Ik denk dat dat het succes van Opwekking ook wel verklaart: het is een evangelisch getint festival, terwijl de leeglopende kerken over het algemeen de meer traditionele kerken zijn. Blijkbaar hebben veel hedendaagse mensen niet meer interesse in de traditionele kerkdiensten, maar wel in evangelische getinte diensten.

Kan je een opwekking vergelijken met een kerkdienst?

In die zin dat zowel Opwekking als evangelische diensten dezelfde muziek hebben, en een evangelische beleving hebben (veel nadruk op ervaren, genezing, enz). De evangelische kerken die ik heb bezocht lijken heel wat meer op Opwekking dan de traditionele kerken die ik heb bezocht.

Link naar bericht
Deel via andere websites

De redenen dat mensen het geloof verlaten - of ze nu evangelisch zijn of traditioneel - staan in de Bijbel.

Bijbelcitaat {SIMPLETEXT}:19 Bij een ieder, die het woord van het Koninkrijk hoort en het niet verstaat, komt de boze en rooft wat in zijn hart gezaaid is: dat is de langs de weg gezaaide. 20 De op steenachtige plaatsen gezaaide is hij, die het woord hoort en het terstond met blijdschap aanneemt; 21 maar hij heeft geen wortel in zich, doch is iemand van het ogenblik; wanneer echter verdrukking of vervolging komt om der wille van het woord, komt hij terstond ten val. 22 De in de dorens gezaaide is hij, die het woord hoort, en de zorg van de wereld en het bedrog van de rijkdom verstikt het woord en hij wordt onvruchtbaar.

Dus de mensen die de duivel toestaan Gods woord uit het hart te roven, degenen die geen verdrukking/vervolging willen doorstaan en degenen die het toestaan dat zijn/haar zorgen of rijkdom meer aandacht krijgen dan het woord van God, zullen het geloof verlaten.

Link naar bericht
Deel via andere websites

wij konden alleen ons geliefde dorpje niet uit het hele weekend :P niet zonder een dik uur in de file te staan op maandag en vrijdag... de rest van de dagen liepen we ook goede vertraging op

het voordeel was dan dat ik mooi op de fiets naar opwekking kon!

langleve wonen in biddinghuizen

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid