Spring naar bijdragen

Een gewaagd voorstel


Aanbevolen berichten

  • Antwoorden 151
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

@Dubito

Waar we gaan discussiëren is afgesloten. Alleen Rereformed en ik discussiëren daar. Ik ben niet verplicht om op alle plaatsen waar er ook nog over gediscussieerd wordt te kijken. Terwijl anderen daar rustig kunnen discussiëren. Geen probleem dus.

Even tussendoor, Evert heeft gelijk, ik heb alleen Evert en Rereformed (en ikzelf) toegang gegeven tot dat specifieke forum.

Het is ook juist daarvoor opgezet.

De nevendiscussie hebben we gesloten om geen ruis in de discussie te brengen.

Jim, Admin aldaar.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Waarom zou objectiviteit niet meer bestaan in de wetenschap?

Omdat je altijd met waarnemingsperspectief blijft zitten. De waarneming is subjectief en dan is die waarneming eigenlijk ook een mix van waarneming en interpretatie (en sterker nog, waarneming is altijd deels interpretatie). Beide niet altijd 100% betrouwbaar en ook denk ik onmogelijk te bewijzen dat ze het wel zijn. In groepsverband heb je dan te maken met intersubjectiviteit, m.i. het 'hoogste' wat je binnen de wetenschap voor elkaar kunt krijgen.

Dat zegt heel veel over de problemen over het ontdekken wat de objectieve werkelijkheid is, maar niets over dat er gee4n objectieve werkelijkheid kan bestaan.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Tegen mensen die van mening zijn dat waarheid geconstrueerd wordt zeg ik altijd maar: Spring eens van een flatgebouw. Zwaartekracht is toch slechts geconstrueerd.

Hoewel ik als gelovige het best met je eens ben: ;)

Zwaartekracht is, net als flatgebouw en springen, een menselijke constructie. Het is taal. Er is geen flatgebouw, maar er is een woord, wat wij associëren met zintuiglijke waarneming, bijvoorbeeld wat lichtdeeltjes die in onze ogen en de hersenen op basis daarvan een plaatje verzint) en interpretatie op basis van associaties. Het zelfde als de ervaring van vallen, of in het grote plaatje: zwaartekracht.

De Linguistic Turn stelt je ook niet veilig van het te pletter vallen, maar staat eerder stil bij dat ook weer 'te pletter vallen' vooral taal is en geen object.

Dank je voor deze parodie. Toont toch maar weer mooi aan dat dit soort denkbeelden, mocht je ze consequent doorvoeren, onherroepelijk lijken te leiden tot een soort vorm van solipsisme.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dank je voor deze parodie. Toont toch maar weer mooi aan dat dit soort denkbeelden, mocht je ze consequent doorvoeren, onherroepelijk lijken te leiden tot een soort vorm van solipsisme.

Dan heb je niet begrepen wat ik wilde zeggen, of ik schrijf onduidelijk (kan ook natuurlijk).

De Linguistic term is een redelijk breed gedragen benaderingswijze en hoeft absoluut niet tot solipsisme te leiden. In tegendeel zelfs, aangezien begrippen in onze taal een zekere intersubjectieve betekenis delen en je elkaar ook daarin beïnvloedt.

Wat het wél doet (en terecht trouwens), is de factor van taal onder de aandacht brengen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Een beetje late reactie wellicht, maar wat ik bedoelde was niet zozeer dat je op solipsisme uitkomt, maar op een wereldbeeld dat vergelijkbaar extreem is. Waarom zou je nog met iemand communiceren als je het solipsisme aanhangt? Het zijn toch slechts denkbeelden van jezelf?

Als je dit soort denkbeelden van alles is slechts een constructie consequent doorvoert, kom je op iets vergelijkbaars uit. Je noemde het zelf al: het vallen van een flatgebouw wordt slechts als een constructie beschouwd, waarbij de correspondentie met de werkelijkheid losgelaten lijkt te worden. In hetzelfde licht zijn mijn indrukken van andere mensen ook slechts constructies. In hoeverre corresponderen de mensen die ik waarneem dan nog wel echt met echte mensen?

Ik ben trouwens ook benieuwd of Evert nog gaat schrijven in het freethinker-topic.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik ben trouwens ook benieuwd of Evert nog gaat schrijven in het freethinker-topic.

ja, daar ben ik ook erg benieuwd naar.

ik hoop er wel op....zeer interessante discussie..

al sinds een week geen reactie op de post van Rereformed, maar misschien is daar een reden voor.... :)

we wachten wel af....

Link naar bericht
Deel via andere websites

@TBM, zal er later nog ff op ingaan. Ik denk dat ik twee dingen wat door elkaar mix in die post die niet noodzakelijk met elkaar in verband staan.

al sinds een week geen reactie op de post van Rereformed, maar misschien is daar een reden voor.... :)

we wachten wel af....

Misschien heeft hij wel een.... leven. :?

Link naar bericht
Deel via andere websites
@TBM, zal er later nog ff op ingaan. Ik denk dat ik twee dingen wat door elkaar mix in die post die niet noodzakelijk met elkaar in verband staan.

al sinds een week geen reactie op de post van Rereformed, maar misschien is daar een reden voor.... :)

we wachten wel af....

Misschien heeft hij wel een.... leven. :?

dat kan ...en een hobby... :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
Helaas, geen vakantie voor mij. Het duurt mij ook te lang, maar naast mijn fulltime stage en mijn website houd ik niet zo gek veel tijd over (en dan ben ik heel voorzichtig).

sorry Evert, ik kan niet in je agenda kijken en ik wil je ook niet achter je vodden aanzitten, maar maar je bent zelf een serieus debat aangegaan op Freethinker en het is nu meer dan 4 weken geleden dat je daar een reactie hebt gegeven of úberhaupt een teken van leven :|

ik hoop dat je nog tijd krijgt [zeer interessante discussie] en zo niet[ om reden dat je het niet meer ziet zitten b.v.] - dat je dat dan laat weten daar.

dan is het wat duidelijker.

aangezien er door beide partijen heel wat tijd in is gestoken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Les 1 voor de blogger / forumer:

type NOOIT maar dan ook NOOIT je uitgebreide lange stuk in WELKE online tekst editor dan ook. NOOIT.

NOOIT!

ECHT NOOIT

Leuk om de discussie weer opgepakt te zien worden. Bedankt Evert!

Sorry trouwens dat het lang duurde, ik was een paar keer een deel van mijn tekst kwijt omdat ik op 'bevestigen' drukte, maar inmiddels alweer (automatisch) uitgelogd was. Had gelukkig een deel in kladblok staan.

Link naar bericht
Deel via andere websites

@Dubito

Ik weet al die codes niet uit mijn hoofd, hoewel dat inmiddels aardig in de buurt komt. Ik heb de editor dus wel nodig. Maar ik bewaar de tekst steeds in kladblok. Maar dan ben ik een avond flink opgeschoten met het verhaal, post ik het en dan 'floep': inloggen. Stom om er dan niet aan te denken eerst de zooi weer in kladblok te flikkeren en in te loggen (H)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Codes? Die heb je toch nergens voor nodig als je over je tekst nadenkt en die gaat opschrijven?

Je kopieert gewoon de tekst van, in dit geval, Albert naar je tekstverwerker. Gaat rustig op je gemak schrijven. Saven, de volgende dag verder etc. Zodra je tevreden bent over het resultaat ga je pas naar de betreffende forumdraad en plakt al je tekst in een (of meerdere) reacties. Dan en daar hoef je pas knoppen of codes te gebruiken.

Link naar bericht
Deel via andere websites

En bij het inloggen een vinkje zetten bij ingelogd blijven.

Ook dan ben je van het probleem verlost.

Ik heb er nog nooit probleem mee gehad.

Pagina terug in de browser geeft overigens (indien je een fatsoenlijke browser gebruikt, geen MS crap) je tekst keurig weer terug uit het geheugen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid