Spring naar bijdragen

Twijfelliederen


Aanbevolen berichten

Ik refereerde er al even naar in een ander topic: Twijfelliederen. Het satirisch-christelijke blog Goedgelovig heeft met Pinksteren, bewust tegelijk met Opwekking een album met Twijfelliederen uitgebracht: http://goedgelovig.wordpress.com/2012/0 ... opwekking/

Het blog hoopt hiermee het happy-clappy gehalte van Opwekking te nuanceren, en de achterban deed graag mee om teksten te bedenken. Een selectie van die teksten is nu op muziek gezet, inclusief het gedicht 'Dagsluiting' van Gerard Reve. Je kunt het album hier gratis beluisteren en downloaden: http://www.twijfelliederen.nl/

Zelf wil ik er eentje uithalen waarvan de lyrics behoorlijk sterk zijn:

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Maar als ik door de polder fiets

en schreeuw tegen de wind

Dat het allemaal niet eerlijk is

en wat ik van God vind

Dan lijkt de hemel dicht te zijn en hoor ik niets terug

Dan lijkt de hemel dicht te zijn en hoor ik niets terug

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Wanneer mijn moeder te vroeg sterft,

nog geen 50 jaar

Mijn beste vriend zijn kind verliest

dan lijkt het zonneklaar

Dan lijkt de hemel leeg te zijn en God niet te bestaan

Dan lijkt de hemel leeg te zijn en God niet te bestaan

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Als je kinderen moeten lijden

door honger en verdriet

Dan zou een vader zeggen

welnu dat pik ik niet

Maar dan lijkt de hemel stil te zijn en heeft God geen bereik

dan lijkt de hemel stil te zijn en heeft God geen bereik

Als U misschien heel eventjes

Als U bestaat en om mij geeft

Bewijs het dan en laat mij zien

Dat u in mijn hartje leeft

Als U misschien heel eventjes

Als U bestaat en om mij geeft

Bewijs dat u in mijn hartje leeft

Tekst & Muziek: Paul van Noort & Jelle Riet

Erg sterk omdat het zo herkenbaar is. Misschien niet de diepe twijfel zelf, maar wel het bijna uitschreeuwen van waarom in sommige situaties. Luistert God dan niet?! En toch aan het eind ook het verlangen om iets van God te zien, van Hem te merken.

Wat vind jij van dit initiatief? Wat vind je van de liederen? Is het goed als er liederen over twijfel zijn? Of is dat eigenlijk niet de bedoeling?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind dat zeer goed. Waarom zou het niet mogen bestaan?

Reni & Elisa zingen over hun gestorven kindje:

God kunt U mij zeggen:

“Was dit volgens Uw plan?â€

elk mens herkent soms wel die twijfel, die onmacht.

Enkel is dit niet echt geschikte muziek voor in een kerkdienst, denk ik.

Ik ben er haast zeker van dat iedereen wel eens twijfelt, maar niet iedereen twijfelt op dezelfde moment. dus als je het in een kerkdienst zou zingen, dan gaat dat voor sommigen op dat moment niet van toepassing zijn en ja, dan zing je zoiets.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eén van de mooiste teksten vind ik Psalm 22. Het heeft enorm veel lagen. Eentje daarvan is dat het in feite al het evangelie verkondigd. Jezus citeert het zelf aan het kruis en als je het leest dan zie je de kruisiging er in terug.

Maar de Psalmen hebben me ook door bepaalde moeilijke tijden heen geholpen. Deze inclusief.

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

‘Mijn God!’ roep ik

overdag, en u antwoordt niet,

’s nachts, en ik vind geen rust.

Juist zoveel Psalmen spreken bepaalde geloofsstribbelingen uit. Ironisch trouwens dat liedboeken toch best selectief ermee omspringen met welke verzen er gezongen worden.

Als je me tien jaar geleden zou naar de Psalmen zou vragen dan zou ik zeggen dat ik het een van de minst boeiende bijbelboeken vind (ja ik ben oud). Maar sinds dien is het zo enorm in mijn waardering gestegen...

Link naar bericht
Deel via andere websites
Ik refereerde er al even naar in een ander topic: Twijfelliederen. Het satirisch-christelijke blog Goedgelovig heeft met Pinksteren, bewust tegelijk met Opwekking een album met Twijfelliederen uitgebracht: http://goedgelovig.wordpress.com/2012/0 ... opwekking/

Het blog hoopt hiermee het happy-clappy gehalte van Opwekking te nuanceren, en de achterban deed graag mee om teksten te bedenken. Een selectie van die teksten is nu op muziek gezet, inclusief het gedicht 'Dagsluiting' van Gerard Reve. Je kunt het album hier gratis beluisteren en downloaden: http://www.twijfelliederen.nl/

Zelf wil ik er eentje uithalen waarvan de lyrics behoorlijk sterk zijn:

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Maar als ik door de polder fiets

en schreeuw tegen de wind

Dat het allemaal niet eerlijk is

en wat ik van God vind

Dan lijkt de hemel dicht te zijn en hoor ik niets terug

Dan lijkt de hemel dicht te zijn en hoor ik niets terug

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Wanneer mijn moeder te vroeg sterft,

nog geen 50 jaar

Mijn beste vriend zijn kind verliest

dan lijkt het zonneklaar

Dan lijkt de hemel leeg te zijn en God niet te bestaan

Dan lijkt de hemel leeg te zijn en God niet te bestaan

Ik denk dat ik het zeker weet

maar ik wijfel nog een beetje

Misschien dat ik in God geloof

dat wil ik best dat weet je

Als je kinderen moeten lijden

door honger en verdriet

Dan zou een vader zeggen

welnu dat pik ik niet

Maar dan lijkt de hemel stil te zijn en heeft God geen bereik

dan lijkt de hemel stil te zijn en heeft God geen bereik

Als U misschien heel eventjes

Als U bestaat en om mij geeft

Bewijs het dan en laat mij zien

Dat u in mijn hartje leeft

Als U misschien heel eventjes

Als U bestaat en om mij geeft

Bewijs dat u in mijn hartje leeft

Tekst & Muziek: Paul van Noort & Jelle Riet

Erg sterk omdat het zo herkenbaar is. Misschien niet de diepe twijfel zelf, maar wel het bijna uitschreeuwen van waarom in sommige situaties. Luistert God dan niet?! En toch aan het eind ook het verlangen om iets van God te zien, van Hem te merken.

Wat vind jij van dit initiatief? Wat vind je van de liederen? Is het goed als er liederen over twijfel zijn? Of is dat eigenlijk niet de bedoeling?

Wat is mis met 'happy clappy'? De term 'happy clappy' is een nare term van -in mijn ogen- afgunstige mensen die niet blij zijn met de zegeningen van God in het leven van andere christenen. Er zijn christenen die de onuitsprekelijke zegeningen van hun Schepper hebben ontvangen en andere christenen zijn -volgens mij- afgunstig dat zij die zegeningen (nog) niet hebben ontvangen.

Ik zie geen nieuwtestamentische Bijbelse tekst op grond waarvan ik twijfel als gerechtvaardigd zie. Ik zie wel veel nieuwtestamentische Bijbelse teksten die twijfel afkeuren.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Enkel is dit niet echt geschikte muziek voor in een kerkdienst, denk ik.

Ik ben er haast zeker van dat iedereen wel eens twijfelt, maar niet iedereen twijfelt op dezelfde moment. dus als je het in een kerkdienst zou zingen, dan gaat dat voor sommigen op dat moment niet van toepassing zijn en ja, dan zing je zoiets.

Ik denk ook niet dat het bedoeld is voor samenzang (al weet ik niet hoe de makers daar over denken). Meer om voor jezelf jaar te luisteren. Vergelijk het met Psalmen voor Nu: wel mooie nieuwe vertalingen, maar lang niet allemaal geschikt voor samenzang.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eén van de mooiste teksten vind ik Psalm 22. Het heeft enorm veel lagen. Eentje daarvan is dat het in feite al het evangelie verkondigd. Jezus citeert het zelf aan het kruis en als je het leest dan zie je de kruisiging er in terug.

Maar de Psalmen hebben me ook door bepaalde moeilijke tijden heen geholpen. Deze inclusief.

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

‘Mijn God!’ roep ik

overdag, en u antwoordt niet,

’s nachts, en ik vind geen rust.

Juist zoveel Psalmen spreken bepaalde geloofsstribbelingen uit. Ironisch trouwens dat liedboeken toch best selectief ermee omspringen met welke verzen er gezongen worden.

Als je me tien jaar geleden zou naar de Psalmen zou vragen dan zou ik zeggen dat ik het een van de minst boeiende bijbelboeken vind (ja ik ben oud). Maar sinds dien is het zo enorm in mijn waardering gestegen...

Na het horen van een aantal liedjes dacht ik precies hetzelfde. We hebben al een boek dat zulke teksten kent: de Psalmen. Ik heb er gisteren tijdens de viering in de geest van Taizé nog in zitten bladeren. Niet alles spreekt aan, maar sommige stukjes zijn 'voor herhaling vatbaar'.

De bovenstaande twijfelliederen zijn met veel gedoe omgeven als je de website begint te lezen, je komt via-via zelfs op sterk tegen-gekante websites terecht. Lijkt mij niet goed voor je geloofsopbouw.

Twijfelt tucker dan nooit? Tuurlijk we. Meestal 'kruip ik dan in een hoekje tot het gevoel weg is'. Of trek ik naar een kapel/kerk en probeer ik uit te vinden wat de twijfel heeft veroorzaakt. Meestal volgt er wel weer iets wat me op het juiste pad terug brengt.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is mis met 'happy clappy'? De term 'happy clappy' is een nare term van -in mijn ogen- afgunstige mensen die niet blij zijn met de zegeningen van God in het leven van andere christenen. Er zijn christenen die de onuitsprekelijke zegeningen van hun Schepper hebben ontvangen en andere christenen zijn -volgens mij- afgunstig dat zij die zegeningen (nog) niet hebben ontvangen.

Met die term parafraseer ik wat Goedgelovig zelf schrijft:

Aanleiding voor ‘Heer ik twijfel’ was een poging vorig jaar van Goedgelovig om enkele twijfelliederen in de evangelische Opwekkingsbundel te laten opnemen. “De Opwekkingsbundel staat vol met opgewekte prijs-de-Heer-liedjes, voel-je-goed-samenzangwijsjes en vreugdevolle dankoffertjes. Je krijgt de indruk dat het geloofsleven van de evangelische christen elke dag over rozen gaat en nauwelijks strijd en twijfel kent,†aldus Goedgelovig.

Je focust nu wel heel erg op één term. Ik denk dat je deze liederen tekort doet als je ze interpreteert in de zin van 'afgunst'. Ze komen ook juist niet van buiten het evangelische wereldje. Kijk bijv. naar de tekst van nummer 1 op het album:

Heer, ik twijfel, mijn hart voelt zo leeg,

Ooit evangelisch, een mond die nooit zweeg

Maar het prijzen is verstomd,

het verhaal klopt niet meer,

groot is mijn wond,

dit voel ik keer op keer.

Heer, ik twijfel,

Vaak voel ik mij alleen,

in mijn ellende verlang ik Uw armen om mij heen,

een teken van U Heer, maar U verbergt Uw gelaat,

Ik wil wel naar U toe, maar ik zit hier vast op aard'.

(rest van de tekst staat op de website)

Goedgelovig is al langer een verzamelplek voor mensen die zich in het evangelische wereldje niet (meer) thuisvoelen, onder de druk van altijd opgewekt te moeten zijn en bepaalde gedachten te moeten verdringen/onderwerpen waar geen aandacht voor was. Dat ze soms wat afgeven of een karikatuur maken is tot daar aan toe, maar ik denk niet dat je dit geluid maar makkelijk van je af kunt schuiven.

Ik zie geen nieuwtestamentische Bijbelse tekst op grond waarvan ik twijfel als gerechtvaardigd zie. Ik zie wel veel nieuwtestamentische Bijbelse teksten die twijfel afkeuren.

Vanwaar die nadruk op nieuwtestamentische Bijbelse teksten? Noem er eens een paar? :)

Blijven mijn vragen staan, ik ben benieuwd naar je antwoord:

Wat vind jij van dit initiatief? Wat vind je van de liederen? Is het goed als er liederen over twijfel zijn? Of is dat eigenlijk niet de bedoeling?
Link naar bericht
Deel via andere websites
De bovenstaande twijfelliederen zijn met veel gedoe omgeven als je de website begint te lezen, je komt via-via zelfs op sterk tegen-gekante websites terecht. Lijkt mij niet goed voor je geloofsopbouw.

Nu word ik nieuwsgierig. I can haz link?

Is het niet goed in de zin van een taboe-doorbrekend onderwerp?

Twijfelt tucker dan nooit? Tuurlijk we. Meestal 'kruip ik dan in een hoekje tot het gevoel weg is'. Of trek ik naar een kapel/kerk en probeer ik uit te vinden wat de twijfel heeft veroorzaakt. Meestal volgt er wel weer iets wat me op het juiste pad terug brengt.

Herkenbaar. :)

Link naar bericht
Deel via andere websites

ursa schreef:

Ik refereerde er al even naar in een ander topic: Twijfelliederen. Het satirisch-christelijke blog Goedgelovig heeft met Pinksteren, bewust tegelijk met Opwekking een album met Twijfelliederen uitgebracht: http://goedgelovig.wordpress.com/2012/0 ... opwekking/

Het blog hoopt hiermee het happy-clappy gehalte van Opwekking te nuanceren, en de achterban deed graag mee om teksten te bedenken. Een selectie van die teksten is nu op muziek gezet, inclusief het gedicht 'Dagsluiting' van Gerard Reve.

Wat vind jij van dit initiatief? Wat vind je van de liederen? Is het goed als er liederen over twijfel zijn? Of is dat eigenlijk niet de bedoeling?

ik vind het een prima idee.

er zijn veel mensen die twijfelen en toch meedoen met het happy clappy gebeuren, omdat ze denken dat hun twijfel zo wel weggenomen wordt.

dat betekent dat het eigenlijk alleen maar buitenkant is wat ze tentoonspreiden.

een bepaald gevoel opwekken en in stand proberen te houden om de twijfel te onderdrukken.

zoiets werkt maar tijdelijk en maakt je ook onecht.

bovendien zal zo de twijfel niet echt een plek kunnen krijgen, niet echt doorleefd worden, maar verdrongen; met het gevolg dat je geloof uiteindelijk ook niet echt is.

dan word je een robot.

mooi dat Gerard van het Reve [ waar ik een groot bewonderaar van ben]ook genoemd wordt.

---DAGSLUITING

Eigenlijk geloof ik niets,

en twijfel ik aan alles, zelfs aan U.

Maar soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,

dan denk ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,

en dat, in dezelfde wanhoop, Gij mij zoekt

zoals ik U.

---ROEPING

Zuster Immaculata die al vier en dertig jaar

verlamde oude mensen wast, in bed verschoont,

en eten voert,

zal nooit haar naam vermeld zien.

Maar elke ongewassen aap die met een bord: dat hij

vóór dit, of tegen dat is, het verkeer verspert,

ziet 's avonds reeds zijn smoel op de tee vee.

Toch goed dat er een God is.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Goedgelovig is al langer een verzamelplek voor mensen die zich in het evangelische wereldje niet (meer) thuisvoelen, onder de druk van altijd opgewekt te moeten zijn en bepaalde gedachten te moeten verdringen/onderwerpen waar geen aandacht voor was. Dat ze soms wat afgeven of een karikatuur maken is tot daar aan toe, maar ik denk niet dat je dit geluid maar makkelijk van je af kunt schuiven.

Ik herken dat gevoel zelf ook. En ook anderen die ik ken en zelf nog steeds actief inzetten in de evangelische gemeenten. Geen reden voor hun ook om op grond daarvan dat niet meer te doen. De Opwekkingsbundel is nu eenmaal nogal eentonig qua onderwerp. Wel iets minder dan vroeger trouwens, in nieuwe aanvullingen zitten tegenwoordig ook wel nummers die minder 'blij' zijn, maar over andere zaken gaan. Overigens is daar historisch gezien ook wel een verklaring voor: de bundel was van oorsprong niet bedacht als een vervanging van de bestaande bundels, maar als supplement.

Maar...de manier hoe Goed Gelovig er uiting aan geeft vind ik totaal niet opbouwend. De reden ook waarom ik eigenlijk best een hekel heb aan die GG club. (Net zoals ik geen stijl ook geen ruk aan vind.) Overigens, dan bedoel ik niet eens zozeer die twijfel liedjes, dat vond ik nog best een grappig idee, maar ik bedoel meer het totaal zinloos afkraken en belachelijk maken van dingen waar ze niks mee hebben.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik snap Olorin heel goed. Ik weet niet meer wanneer ik die site voor het eerst zag, maar ik weet nog wel dat ik dacht dat het door ongelovige grapjassen gemaakt was. Hoogstens vond ik dat je kon zeggen dat het vrij beschaafde spotters waren die niet zulke grove taal gebruiken, maar dat ze zelf nog geloven, nee dat kon ik er niet direct uit halen.

Sommige grappen en grollen vind ik dan wel weer erg sterk, bijvoorbeeld een verkiezing houden voor het arme Opwekking 666 lied, dat door de officiële kanalen is geboycot. En het dan helemaal perfect uitwerken tot pdf inlegvel die je kunt printen en in de echte bundel kunt inpassen.

De bijbel kent ook een bladzijde 666. In die van mij staat daar Psalm 84, moet ik die dan ook maar overslaan?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik heb zelf een zooi opwekkingsnummers op mp3. Voor dat GG met hun 666 nummer kwam had ik een metalcore nummer wat 666 en de apocalyps als thema had in de lijst gestopt onder opw. 666. :# (Geschreven trouwens door de christelijke zanger van de band ZAO).

Link naar bericht
Deel via andere websites

Zullen we de discussie wel bij de Twijfelliederen houden? Je mening over Goedgelovig speelt natuurlijk mee, maar ik wil het toch vooral over de liederen hebben en niet over die site.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Wat is mis met 'happy clappy'? De term 'happy clappy' is een nare term van -in mijn ogen- afgunstige mensen die niet blij zijn met de zegeningen van God in het leven van andere christenen. Er zijn christenen die de onuitsprekelijke zegeningen van hun Schepper hebben ontvangen en andere christenen zijn -volgens mij- afgunstig dat zij die zegeningen (nog) niet hebben ontvangen.

Ik zie geen nieuwtestamentische Bijbelse tekst op grond waarvan ik twijfel als gerechtvaardigd zie. Ik zie wel veel nieuwtestamentische Bijbelse teksten die twijfel afkeuren.

Ik lees ook heel geduldige NT teksten over "twijfel" en "zwakheid".

Eén ervan (een hele mooie!):

Het geknakte riet zal Hij niet verbreken

en de walmende vlaspit zal Hij niet uitdoven. (Mat 12)

Nog een:

De Geest helpt ons in onze zwakheid; wij weten immers niet wat we in ons gebed tegen God moeten zeggen, maar de Geest zelf pleit voor ons met woordloze zuchten. (Rom 8)

Het feit dat wij op een vast fundament staan wil nog niet zeggen dat de grond onder onze voeten nooit in beweging kan komen - of we het gevoel hebben dat die grond beweegt...

Maar: een aangevochten geloof is nog steeds een geloof... Al kwijnt de vlam of is zit er een knik in de rietstengel...

Weet ik (helaas) uit ervaring... Want ook ik heb mijn momenten gehad dat ik sommige (heel veel) Opwekkingsliederen niet uit mijn strot kreeg... En daar kwam geen greintje afgunst bij kijken, dat kan ik je wel vertellen!!!

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eén van de mooiste teksten vind ik Psalm 22. Het heeft enorm veel lagen. Eentje daarvan is dat het in feite al het evangelie verkondigd. Jezus citeert het zelf aan het kruis en als je het leest dan zie je de kruisiging er in terug.

Maar de Psalmen hebben me ook door bepaalde moeilijke tijden heen geholpen. Deze inclusief.

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

‘Mijn God!’ roep ik

overdag, en u antwoordt niet,

’s nachts, en ik vind geen rust.

@Olorin,

Ja ik herken me er ook zo in hoewel ik sommige psalmen erg moeiliijk vind is dit een schreeuw van de psalmist die veel mensen herkennen, ik herken. Het uitschreeuwen naar God, en de muur lijkt van koper. God ik wil U niet verlaten maar waar bent U?

Geen satire maar bittere ernst.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Eén van de mooiste teksten vind ik Psalm 22. Het heeft enorm veel lagen. Eentje daarvan is dat het in feite al het evangelie verkondigd. Jezus citeert het zelf aan het kruis en als je het leest dan zie je de kruisiging er in terug.

Maar de Psalmen hebben me ook door bepaalde moeilijke tijden heen geholpen. Deze inclusief.

Mijn God, mijn God,

waarom hebt u mij verlaten?

U blijft ver weg en redt mij niet,

ook al schreeuw ik het uit.

‘Mijn God!’ roep ik

overdag, en u antwoordt niet,

’s nachts, en ik vind geen rust.

@Olorin,

Ja ik herken me er ook zo in hoewel ik sommige psalmen erg moeiliijk vind is dit een schreeuw van de psalmist die veel mensen herkennen, ik herken. Het uitschreeuwen naar God, en de muur lijkt van koper. God ik wil U niet verlaten maar waar bent U?

Geen satire maar bittere ernst.

Maar die psalm eindigt wel met een antwoord, een hoor en wederhoor:

U geeft mij antwoord.

Ik zal uw naam bekendmaken,

u loven in de kring van mijn volk.

Loof hem, allen die de HEER vrezen,

breng hem eer, kinderen van Jakob,

wees beducht voor hem, volk van Israël.

Hij veracht de zwakke niet,

verafschuwt niet wie wordt vernederd,

hij wendt zijn blik niet van hem af,

maar hoort zijn hulpgeroep.

Van u komt mijn lofzang in de kring van het volk,

mijn geloften los ik in bij wie u vrezen.

En zo eindigt ook het Evangelie:

een uitgeschreeuwd ‘Eli, Eli, lema sabachtani?; Mijn God, mijn God, waarom hebt U Mij verlaten?’

wordt door God omgebogen in een:

‘Mij is alle macht gegeven in de hemel en op de aarde’

en een:

‘Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.’

Dat is ongeveer zoals:

Overal, tot aan de einden der aarde,

zal men de HEER gedenken en zich tot hem wenden.

Voor u zullen zich buigen

alle stammen en volken.

Want het koningschap is aan de HEER,

hij heerst over de volken.

Wie op aarde in overvloed leven,

zullen aanzitten en zich voor hem buigen.

Ook zullen voor hem knielen

wie in het graf zijn neergedaald,

wie hun leven niet konden behouden.

Een nieuw geslacht zal hem dienen

en aan de kinderen vertellen van de Heer;

aan het volk dat nog geboren moet worden

zal het van zijn gerechtigheid verhalen:

hij is een God van daden.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Nu word ik nieuwsgierig. I can haz link?

Is het niet goed in de zin van een taboe-doorbrekend onderwerp?

tucker had beter moeten lezen en eerst eens op 'missie' klikken. Misschien toch niet zo'n gekke websites: af en toe de draak steken met (schijnbaar) vastgeroeste zaken. You cannot haz link, you already haz link.

Kan iemand mij in een paar woorden uitleggen of goedgelovig nu wel of geen Christelijke insteek heeft.. want van de missie begin ik *ahum* te twijfelen over de grondslag..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedgelovig is christelijke satire, men steekt de draak met, maar irriteerd zich ook aan vooral zaken in charismatisch Nederland. Trinn nemen ze nogal eens op de hak. En nu de opwekkingsliederen die m.i nauwelijks over twijfel gaan. In orthodoxe kringen zowel evangelisch als reformatorisch worden ze niet zo gewaardeerd, maar dat zat er dik in.

Psalmen van Nu is heel wat anders; psalmen in een modern jasje maar met een serieuze insteek.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Dus het is vooral een website vitten-op, of ga ik dan te kort door de bocht? Lijkt me, indien dit zo bedoelt is, niet erg Christelijk:| Ik kan best tegen humor, maar je moet voorzichtig omspelen met iemands gevoelens en geloof hoort daar voor een stukje ook bij.

Link naar bericht
Deel via andere websites
Dus het is vooral een website vitten-op, of ga ik dan te kort door de bocht? Lijkt me, indien dit zo bedoelt is, niet erg Christelijk:| Ik kan best tegen humor, maar je moet voorzichtig omspelen met iemands gevoelens en geloof hoort daar voor een stukje ook bij.

Volgens mij beogen ze een soort christelijke geenstijl te zijn. In hoeverre de mensen achter het blog nog christen zijn weet ik eigenlijk niet. Wel wordt de site bezocht door (kritische) christenen, ex-christenen en niet-christenen. Ze nemen niet alles op de hak, ze brengen ook interessant nieuws uit het christelijke (evangelische) wereldje en strijden ook voor waarheidsvinding (bijv. bij schandalen e.d.). Zoiets als een OPW 666 of Twijfelliederen begint als een grap maar er zijn behoorlijk serieuze resultaten uitgerold.

Enfin, terug naar de Twijfelliederen. :D

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid