Spring naar bijdragen

Eerst trouwen en dan samenwonen , hoe te realiseren?


Aanbevolen berichten

Hallo allemaal ik ben nieuw hier , dus sorry als hier al een topic over was

Mijn vriend en ik willen pas samenwonen als we getrouwd zijn. Alleen we hebben geen idee hoe we die financieel aan moeten pakken. Mijn vriend werkt fulltime en heeft ook een vast contract en verdiend ongeveer rond de 1700 euro bruto per maand. Ik studeer nog. Momenteel huurt mijn vriend een appartementje en ik woom nog thuis. Zijn appartementje is echt te klein en te oud om daar met zijn tweeën te wonen. Maar ja trouwen is duur en samenwonen ook. Om dat alle twee tegelijkertijd te doen word denk ik financieel niet haalbaar voor ons.

Nou is mijn vraag. Zijn er hier mensen die eerst zijn gaan trouwen en toen pas zijn gaan samenwonen? Zo ja, hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Is het niet een optie dat je alvast op zoek gaat naar een woning? Dan kan je vriend er desnoods een poos alleen wonen, en dat jij er dan 'officieel' na het trouwen intrekt.

Je kunt ook eerst nog thuis blijven wonen, al lijkt me dat niet heel prettig als je getrouwd bent.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik moet nog 2,5 jaar studeren. Dus we hebben nog wel even. Het is ook niet zo dat het allemaal morgen moet ofzo. Maar het is wel iets waar we over na moeten denken en waarvan we niet weten hoe we dit moeten aanpakken. We zijn al bezig met sparen. Maar ja is dat wel genoeg. Ik wil gewoon graag weten hoe andere dit gedaan hebben

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoe zit het met de ouders en grootouders? Kunnen die helpen? Ik bedoel hiermee niet dat dit betekent dat zij maar alles moeten betalen, maar bijvoorbeeld een lening is vrij gebruikelijk. Je hebt dan geen schulden bij banken of aflossingsverplichtingen en je kunt het terug betalen als je samen de boel goed op de rails hebt.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Nou, ik kan het me anders wel voorstellen dat je niet nog 2.5 jaar wil wachten om met je vriend te trouwen (en samenwonen). Is alvast een woning zoeken niet iets, mét (financiele) hulp van jullie ouders? Misschien kan hij er totdat het zo ver is daar wonen samen met een vriend van hem, of jij met een vriendin...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik begrijp dat ook, versta me niet verkeerd, maar soms is het gewoon praktischer/verstandiger om dingen te doen als je wat meer (financiële) zekerheid hebt. 2.5 jaar is nu ook niet een eeuwigheid.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Heel eerlijk gezegd zie ik het probleem niet helemaal. Volgens mij hoeft samenwonen niet zo heel veel meer te kosten dan gescheiden wonen. Normaal gesproken is het zelfs iets goedkoper. Ik snap dat het in jullie geval niet helemaal opgaat omdat jij nog thuis woont, maar ik denk dat jullie uiteindelijk niet zo heel veel meer kosten zullen hebben hoor. Antikraak kun je bijvoorbeeld vaak erg goedkoop wonen. En ook trouwen hoeft natuurlijk niet zo heel veel te kosten. Je zou naast je studie misschien al een bijbaantje kunnen nemen en maandelijks een deel apart kunnen zetten.

Ik denk dat geld uiteindelijk niet de reden moet zijn om niet te trouwen.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Wij hebben via de woningstichting een huisje toegewezen gekregen vorig jaar via loting. Daar woont mijn vriend nu in. In september gaan we trouwen en trek ik er bij in, bijna een jaar nadat we de sleutel van dat app. kregen. Op het moment dat we trouwen moet ik nog 2 jaar studeren.

Op Funda staan veel huizen te huur en ook viavia (kerk bijv) kun je aan koophuizen die te huur staan komen. Mensen willen graag dat hun leegstaande huis verhuurd wordt, scheelt geld en leegstand is nooit fijn. Zeker met zulke viavia dingen die onderling geregeld worden kun je een prijs afspreken die nog onder de huurtoeslaggrens ligt, bijvoorbeeld.

Link naar bericht
Deel via andere websites
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies op je apparaat geplaatst om de werking van deze website te verbeteren. Je kunt je cookie-instellingen aanpassen. Anders nemen we aan dat je akkoord gaat. Lees ook onze Gebruiksvoorwaarden en Privacybeleid